Waratje schreef:Voor veel westernruiters de gewoonste zaak van de wereld? Waarom is het dan zo zelden te zien bij westernruiters?
(het feit dat je het bij dressuurruiters net zo goed zelden ziet is hierbij niet relevant)Ik denk dat ik minder blind ben voor de voor- en nadelen van zowel gangbare dressuur als de westernstijl, dan menig westernruiter. In beide stijlen zitten hele positieve mogelijkheden om jezelf en je paard te ontwikkelen.
Het vervelende van zowel dressuur als western is dat er veel mensen met "plaatjesmentaliteit" mee bezig zijn en verrekte weinig mensen met het echt rijtechnisch verantwoorde gymnastiseren van het paard. Dit wordt nog eens verergerd bij wedstrijdruiters waar veel juryleden bepaalde "plaatjes" belonen, zowel bij western als dressuur is dit een veel voorkomend probleem.
Persoonlijk maakt de stijl mij volstrekt niets uit, als paard en ruiter fijn samengaan en het paard optimaal gebruik kan maken van zijn/haar lijf op een manier dat het daar ook gezond tot op hoge leeftijd mee door kan gaan. Of je dat doet met een westernzadel, een mongoolszadel, een dressuurzadel, een endurancezadel, of wat dan ook, is niet relevant, dat is een stukje persoonlijke smaak gecombineerd met de wensen en noden van het paard.
Ik krijg van jou @Adrienne het idee dat zodra er over basis rijden, verzameling enz wordt gesproken, jij dit direkt in het vakje "dressuur" drukt. Preccies zoals Waratje hierboven zegt. Heel jammer, jij staat dus blijkbaar veel minder open voor dit soort dingen dan dat jij zelf door hebt.
Je zegt zelf,citaat
Citaat:
Dat zijn opmerkingen die juist getuigen van blindheid voor andere takken van sport, eigen sport boven andere stijlen willen plaatsen.
Citaat:
@Jolande Weet je wat het probleem is, ik wil best positief over dressuur zijn, maar ik zie het gewoon weg niet. Ik kan er niets aan doen. En dan kan iemand hier weer zeggen dat ik daar maar eens moet komen kijken, maar als je moet gaan reizen om positieve dressuur te zien, dan pas ik er voor.
Je hebt gelijk het is moeilijk goede dressuur ruiters te vinden maar dat geld net zo in andere disciplines.Maar door goed op te letten kun je toch de goede instructeur/trices en daardoor goede ruiters tegen komen. Als je ergens komt let op de manieren van rijden, lesgeven enz daar leer je van zowel possitief als negatief (maar dan weet je in elk geval hoe je het niet wil).
Voor mij hoef jij je mening niet te veranderen maar blijf je vooral wel openstellen voor de positieve dingen die je kunt leren en dit vooral voor de omgang en rijden met je paard.
Want zolang vele ruiters denken "zo als ik het doe of geleert heb is goed" en niet verder willen blijven kijken. Behoud je veel van die "brandhoutruiters".
Je bent nooit uitgeleerd.