[WN] Wat kost een Quarter van gemiddelde kwaliteit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Re: Wat kost een Quarter van gemiddelde kwaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:56

sevke schreef:
Nu gaan ze in het Quarter trouwens ook een soort hengstenkeuring verplichten. In Belgie dan toch, althans...

Interessant. Vertel eens wat meer?

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:18

storrum schreef:
sevke schreef:
Nu gaan ze in het Quarter trouwens ook een soort hengstenkeuring verplichten. In Belgie dan toch, althans...

Interessant. Vertel eens wat meer?

Een keuring die, volgens mij, nog veel te beperkt is. Ik heb er ergens over gelezen (weet alleen niet meer waar Bloos ) en wat ze bijvoorbeeld niet doen is rontgenfoto's van de benen, zoals dat in verschillende andere stamboeken wel het geval is als je wil dekken met je hengst. Geen goede foto's, geen goedkeuring, en dus geen registratie van veulens van deze hengst.

Wat mij bij het artikel ook opviel was dat die keuring niet nodig was voor een EIGEN hengst!! Boos! Die veulens krijgen wel een papier, en kunnen dus alsnog verkocht worden als "quarter met uitzonderlijke pedigree" Knipoog

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:23

Anya schreef:
Splash is de kwaliteit dan gelijkwaardig aan pakweg de normaal geprijste kwpn-ers (dwz je kunt er leuk op meekomen in de sport) of ligt dat voor die groep bij jullie dan juist lager of hoger?

Ik weet niet precies wat de prijzen zijn voor dat soort kwpn'er dus daar kan ik niet zo goed antwoord op geven.
Zoals ik het meekrijg hier in Alabama liggen de prijzen heel verschillend. Veel mensen weten niet eens wat ze hebben (gebrek aan kennis) en vragen vaak of te weinig of juist teveel. Maar ja, dat geld overal wel denk ik.
Je kunt hier zeker wel een leuk paardje vinden voor een 'normale' prijs en er ook goed mee meekomen in de sport. Alhoewel het nivo ook weer anders ligt dan in Nederland (in de western bedoel ik dan).

Er is wekelijks een programma op tv genaamd 'Horse Source' en daar laten ze foto's en vaak filmpjes zien van quarters en paints die te koop aangeboden worden via dat soort media (hele andere prijsklasse natuurlijk). Daar lagen de prijzen tussen de $7000 (voor een jaarling) tot wel $75.000. Wel leuk om te zien en je steekt er nog wat van op (wat bloedlijnen betreft enzo).

Oh, en ik hoorde net op RFD-tv (heeeel veeeeel leuke paarden programma's) dat een leuk paard (dus een gemiddelde quarter waar je ook wedstrijden mee kan rijden, voor de middenklasser zeg maar) rond de $3800,- ligt.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:06

Seppe schreef:
Wat mij bij het artikel ook opviel was dat die keuring niet nodig was voor een EIGEN hengst!! Boos!

Huh? Dus het is alleen verplicht voor de hengsten van anderen....
Dat kan ook alleen maar in België Clown Haha!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:47

hela hela, een beetje respectvol hé, over de zuiderburen Whoosh!

Inderdaad. Wat Seppe schrijft is waar : als je je eigen hengst je eigen merrie laat dekken, hoef je de keuringstoestanden niet te doen. Te zot om los te lopen, dus.

Wat ik ervan weet is het volgende : de hengst moet door een DA (mag je eigen DA zijn) volledig onderzocht worden, doch enkel klinisch, niet röntgenologisch. Ook wordt zijn DNA bepaald. Deze papieren moeten doorgezonden worden naar het BQHA. Dan krijgt de hengst een voorlopig dekkingsbewijs voor twee jaar. Indien afgekeurd, kan er nog een tweede opinie gevraagd worden aan een DA van de federatie zelf.
De volgende fase zou dan een uiterlijke keuring zijn, gekoppeld aan een prestatieproef, maar daar weet ik nog de details niet van. (ik bezit zelf een hengst, vandaar mijn interesse Haha! )
Verder moet er van elk veulen een DNA test gedaan worden, zodat met zekerheid de afstamming kan bepaald worden.

So far so good.

MAAR !
Deze hengstenkeuring is nodig om een officieel Europees Paspoort te kunnen verkrijgen. Zonder deze keuring, krijg je wel de originele Amerikaanse papieren, maar is er geen mogelijkheid om een Europees paspoort te krijgen.

Mijn mening daarover is verdeeld. Ten eerste : waarom iets verplichten dat in Amerika, toch de bakermat van de QH fokkerij, niet verplicht is ? Moeten wij heiliger zijn dan de Paus ? Zulke richtlijnen doen altijd een klein stemmetje in mijn hoofd ontwaken dat zegt : "geldklopperij, vriendjespolitiek, gefoefel". En laat dat nu net de Belgische specialiteiten zijn Bloos

Het is goed dat een vererver aan bepaalde eisen moet voldoen, maar als ik dan de toestanden zie die gebeuren in de stamboeken van SBS en BWP, dan rinkelt bij mij heel erg de alarmbel. Gaan wij deze weg op in het Quarter ? Zullen enkel de hengsten nog goedgekeurd worden van de belangrijkste sponsors ?

Slechte verervers sluiten zichzelf automatisch uit de markt. Ik heb bv mijn merrie laten dekken door een onbekende hengst, die niet in competitie uitgebracht wordt, maar wel met goed papier.
Waarom ? Ik heb ondertussen zo'n stuk of 10 afstammelingen van hem gezien, en dat zijn stuk voor stuk mooi gebouwde, correcte veulens, met goede karakters. Veel van deze merries zijn ook dit jaar opnieuw aangeboden aan deze hengst ter dekking.
Een hengst die slecht vererft, zal, zeker in het beperkte milieu van de quartereigenaars, algauw niet meer gevraagd worden.

Een medische keuring vind ik echter volkomen normaal. Met een slecht paard hoor je niet te fokken. Punt. Zowel klinisch als röntgenologisch als op zaadkwaliteit zou er controle moeten zijn. Dit is objectief en laat weinig mogelijkheid tot discussie.
De subjectieve proeven. Tja. De toekomst zal het uitwijzen, maar ik heb er ernstig mijn twijfels over...
Volgens mij heeft de olifant een mug gebaard.

Ten tweede : wat is de waarde van dat Europese Paspoort ? Volgens mij zijn de Amerikaanse papieren de enige echte, en bestaat er geen verschil in waarde tussen een paard met een EP en een paard met een Equipass, die beide wel beschikken over de AQHA papieren. Een EP is geen verplicht dokument ! Je kunt net zo goed een Equipass hebben, en toch een correct geregistreerde Quarter hebben.
Als je geen lid bent van het BQHA bv, kun je ook geen EP krijgen, enkel een Equipass. Lidgeld betalen, dat is de boodschap.

Allemaal typisch Belgisch, dus. Ik zou zeggen : wordt vervolgd !

Maar wel allemaal heel erg Schijnheilig off-topic

PlauGenGuy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 06:28

Moeilijk vraagstuk....

Ik heb zelf een leuke appie (met papier) te koop staan.
Mooi gebouwd en braaf te rijden, maar zeer weinig reacties.
En als ik reacties krijg is het waarom is hij zo duur (vaak engelse ruiters) of waarom is hij zo goedkoop (vaak western ruisters). er zal wel iets mis zijn.
Niet dus, ik heb zo mijn redenen om mijn paard te koop te zetten, maar die zal ik hier niet ventileren, want dan ga ik off-topic.
Het is dus lastig in te schatten wat de juiste prijs is van een QPA, wat iemand ervoor wil geven, blijkbaar.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:11

PlauGenGuy, daar heb je helemaal gelijk in. Het is onderhand ook zo dat mensen een bepaalde prijs verwachten bij een bepaald ras. Ookal zeggen ze dan "Wat is hij duur", als je hem voor minder aanbiedt zeggen ze gelijk "Daar is vast iets mee". Dus men houdt het ook een beetje zelf in stand.

Ik heb ook nog een voorbeeldje, maar dan van een nestje puppies. Dat waren kruising hondjes bij iemand op de boerderij. Diegene bood ze aan voor 100 euro. Kwam niemand voor. Vervolgens zet hij ze (na een tip van iemand) te koop voor 250 euro en binnen een dag waren ze allemaal weg. Alsof mensen zeggen willen "Dat zal wel een goede zijn, want hij is duurder" Rolleyes