[WN] Filmpje Clinton Anderson en Mindy

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re: Filmpje Clinton Anderson en Mindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:33

ook ik heb het filmpje zitten kiijken,en het is altijd mooi om te zien dat je zover kan komen met je dier.
maar ook ik heb een opmerking helaas zie ik dit veel.
ik vind het gangwerk van demesste paarden die ik zie waardeloos.
Met name de galop en vooral in het eerste stukje vind ik vreselijk!
de paarden lopen 9 van de 10 keer achter in een draf en voor in de galop.
Ik erger me daar enorm aan want in elke tak van de sport moet een paard een goede gang hebben en vooral behouden.
Ik zie helaas in de westernsport dat dit niet zo nauw komt.
ik ben zelf een fanatieke reiner maar ik hou mijn paard in een nette galop en draf.
Dus geen kritiek op zijn styl want ikken hem verder niet,maar ik zal graag wat meer aandacht zien in het gangwerk,

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:39

ook ik heb het filmpje zitten kijken en het is altijd mooi als je dit kan bereiken met je paard.
maar waar ik me erg aan stoor is dat het paard vreselijke gangwerken heeft.
Ik vind dit ook erg opvallend in de westernsport.
vooral in het begin van het filmpje zie dat het paard voor in een galop zit en achter in een draf,dit zie ik zoveel in de western en de draf is vaak ook niet iets om naar huis te schrijven.
ik ben zelf een fanatieke reiner maar ik zorg dat mijn paard een corecte gang blijft hebben.
verder geen kriteik naar deze man ik ken hem verder niet maar dit is gewoonweg iets wat mij erg opvalt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:20

JoyRider schreef:
Maar dan vraag ik me toch af, als we het met dit fenomeen kunnen vergelijken: het buurpaardje krijgt echt niks gedaan bij de andere paarden, behalve dat ze geirriteerd wegrennen. Mijn paard krijgt wel respect, in mijn ogen hoor Knipoog Die straalt rust uit en wordt nooit lastig gevallen, ze hoeft niks te doen om de anderen bij een hek of eten weg te krijgen: ze gaan gewoon. Maar zou een wannabee-baasjesmens, zoals jij denkt dat Clinton is, in staat zijn een paard dit te laten doen. Want ik weet zeker dat een wannabee-baasjespaard het niet voor elkaar zou krijgen Knipoog

Zoals ik al zei, om met een leidpaard te kunnen werken heb je wat persoonlijkheid nodig. Tot op zekere hoogte zou je iets kunnen afdwingen, maar meestal krijg je na verloop van tijd hele grote problemen met zo'n paard. Tenzij je een heel erg sterke persoonlijkheid hebt (en dus niet een agressieve), zul je een manier moeten zoeken om samen te werken. Dat is over het algemeen heel goed mogelijk, zolang je het paard in haar "zijn" respecteert. Als jij geen problemen hebt met je paard, dan heb je waarschijnlijk een goede omgangsvorm gevonden met haar Knipoog

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:36

Ik heb genoeg problemen met mijn paard hoor ROFL Maar daar wordt aan gewerkt.

Maar denk jij dat Clinton op een wannabee-baas manier zijn paardje dit heeft geleerd? Want dat zou dan het verschil moeten zijn met Wim: respect tegenover die andere ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 12:46

Het paard is los, en kan de benen nemen als hij dat wil. En toch kiest het er voor om bij hem te blijven.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:28

Cassidy schreef:
Het paard is los, en kan de benen nemen als hij dat wil. En toch kiest het er voor om bij hem te blijven.

Dat betekent voor mij dus respect voor de baas .. Maar ik ben erg benieuwd hoe anderen dit zien Ja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:31

Cassidy schreef:

Dat er geen touwtje aan het paard zit is een schijn-vrijheid. Paard weet donders goed dat die showring is afgesloten en dat ze dus afhankelijk is van mensen. Aangeleerde afhankelijkheid is een veel toegepaste methode bij het trainen van paarden.

Joyrider: wat ik op het filmpje zie heeft niet veel te maken met respect voor het eigen ik van het paard. Als dit een goed voorbeeld is van zijn werkwijze, dan geldt inderdaad daar het grote verschil tussen hem en Wim Vonck: respect voor de eigenheid van het paard. En dan is het aan de toeschouwer om te besluiten wat ze zelf willen: een paard waarmee je samen op pad gaat of een paard dat gaat waar jij wilt dat het gaat zonder eigen inbreng. Ik weet wat mijn voorkeur heeft, ik weet ook dat er mensen zijn die daar een andere keuze in maken.
Enne, succes met de uitdagingen met je paard Cool

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:36

Ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt Ja Leuk om het hier over te hebben!

Wij komen wel goed hoor, 't is al bijna goed Haha! Maar het kan nog altijd beter Tong uitsteken

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:46

Waratje schreef:
Bij het filmpje van Clinton mis ik het "samen" gevoel heel erg en daarbij loopt het paard ook nog eens prut.

Ik vind het paard van Wim anders een echte "aardappelstamper" Haha!
(maar ja, ik hou nu eenmaal van QH's)

Cassidy schreef:

Gooi er maar eens een paard bij, kijken hoe interessant hij je nog vindt... Clown

Ik zie het nut er niet zo van in, vind het meer circus. Misschien leuk als je tijd te veel hebt. Als mensen bij ons om een paard komen, vragen ze nooit naar ééntje die dit soort dingen doet Clown

Ik leer mijn jonge paarden liever netjes showmanship, leren ze ook respect én geduld, en... je kunt het op de wedstrijd en in het dagelijkse leven gebruiken Knipoog

PS, ik vind de Clinton Anderson halsters SUPER!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 14:25

storrum schreef:
Ik zie het nut er niet zo van in, vind het meer circus. Misschien leuk als je tijd te veel hebt. Als mensen bij ons om een paard komen, vragen ze nooit naar ééntje die dit soort dingen doet Clown

Wat je op dat filmpje ziet is het ultieme doel wat je daarmee kunt bereiken, en dat kan Clinton Anderson misschien ook alleen maar met zijn eigen paard. Paarden van een ander die volgens zijn methode worden getraind zijn gewoon goed opgevoed en tonen geen "circuskunstjes", als je dat zo wilt noemen. Net zoals jij dat met Horsemanship bereikt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:41

storrum schreef:
Waratje schreef:
Bij het filmpje van Clinton mis ik het "samen" gevoel heel erg en daarbij loopt het paard ook nog eens prut.

Ik vind het paard van Wim anders een echte "aardappelstamper" Haha!
(maar ja, ik hou nu eenmaal van QH's)

Maar het paard van Wim heeft wel de gangen goed gescheiden van elkaar en het achterbeengebruik is ruimschoots beter. Over lichtvoetigheid zullen we het niet hebben Haha!
Paard van Clinton doet dralopjes, dat vind ik een zeer ongewenste "gang".

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 06:05

Even over het thema respect dat hier eerder langs kwam:
Clintons hele trainings programma is gebasseerd op respect tussen mens en paard. Hij gebruikt hele logische benaderingen om een paard iets te leren of juist af te leren. Nou ja, wij gebruiken het woord 'leren'. Ik noem het liever respect vragen en zelfs afdwingen en tussen vragen en afdwingen zit een groot verschil. Clinton gebruikt het allebei, daar waar nodig is!
Zijn eigen woorden zijn zelfs dat als je met zo'n groot dier, die veel sterker en zwaarder is dan jezelf, wilt samen werken zul je af en toe respect moeten afdwingen om het een veilige samenwerking te maken.
Clintons manier is dat het paard eerst altijd netjes wordt gevraagd iets te doen (tapping the air, lead rope, ground etc). Meerder malen zelfs. Vooral ritme en toename van energie is hierin belangrijk. Het paard wordt in principe gewaarschuwd (geen dreigen). Daarna komt pas de fysieke aanraking van het paard door middel van 'tapping the hind quarters, neck, shoulders' etc met de handy stick. Hierdoor krijg je dus in een later stadium het effect dat hij alleen maar hoeft te wijzen met zijn handy stick en het paard fysieke aanraking vermijd door te doen wat hem gevraagd wordt.....dus respect (geen angst!).
Verder 'leert' het paard niet bang te zijn en niet te reageren wanneer het niet nodig is (de-sensibiliseren) en uit de ruimte van de mens te blijven (creating a hoolahoop).
Deze technieken zijn allemaal gebasseerd op basis van respect en dus ook veiligheid.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:45

Splash, ik krijg hierbij nog steeds het idee dat de term "respect" nogal eens wordt gebruikt als er "gehoorzaamheid" wordt bedoeld. Respect kun je namelijk NOOIT afdwingen, respect moet je verdienen, kun je alleen maar krijgen, in die zin is het heel vergelijkbaar met liefde Knipoog
Gehoorzaamheid kun je afdwingen, soms is dat inderdaad noodzakelijk om de omgang veilig te houden, maar dat is absoluut niet hetzelfde als respect.
Let wel, dit is absoluut geen waarde oordeel over het opvoedingssysteem als zodanig, wat je zo schrijft doet me sterk denken aan de methode van Parelli en daar is in opzet niets mis mee. (het is alleen niet mijn ding Clown )

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 05:37

@Waratje:
Oeh, laat hem dat niet horen die vergelijking met Parelli.
Ik ben ook absoluut geen Parelli fan. Ook niet mijn ding dus en de methode van Clinton kun je daar ook niet mee vergelijken. Ik ben naar een clinic van 1 van de aanhangers van Parelli geweest (met paard) en daarna meteen daarvan afgezien. Al die 'games'....allemaal te langdradig voor mij en te 'whisperer' achtig. Met Clinton heb ik dat gevoel helemaal niet.
Gehoorzaamheid kun je trouwens alleen verkrijgen van een paard die respect voor je heeft.

Ik heb trouwens vandaag pas het filmpje kunnen bekijken op mijn werk (thuis te langzame internet verbinding).
Van het eerste gedeelte kreeg ik echt kippenvel. Vind het ook helemaal geen ingestudeerd stukje en zie alleen een paard dat graag voor en met Clinton samen werkt.
Het tweede gedeelte ben ik zelf ook niet helemaal kapot van. De gangen van Mindy zijn hier wat gespannen en kort en naar mijn mening rijdt hij met te korte teugels. Op deze manier vind ik het meer op dressuur lijken. Dan kijk ik liever naar een bridleless reining pattern van Stacy Westfall!! (Ook een absolute favoriet van mij).
Maar ook nog even over de gangen van Mindy.....dat korte en vlakke zit toch ook een beetje in een quarter.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:34

Splash schreef:
<knip>
Maar ook nog even over de gangen van Mindy.....dat korte en vlakke zit toch ook een beetje in een quarter.

Jij kunt niet rijden, dat is duidelijk..............

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:07

wat een walgelijk domme one liner.

clintons training is voornamelijk voor mensen die met hun paard lekker in het weekeind iets willen doen,en er op een goede en duidelijke manier meer controle op willen hebben.
er zijn namelijk heel veel mensen over de hele wereld, die een probleem hebben door onervarenheid en angst,met de training van clinton verkrijgen dit soort mensen vertrouwen in, en een band met hun paard, zo dat ze op maandag weer zonder kleerschuren naar hun werk kunnen.
dus al de super trainers hier op bokt hebben er dus geen belang bij om zijn dvd s te kopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:21

sonita schreef:
wat een walgelijk domme one liner.

clintons training is voornamelijk voor mensen die met hun paard lekker in het weekeind iets willen doen,en er op een goede en duidelijke manier meer controle op willen hebben.
er zijn namelijk heel veel mensen over de hele wereld, die een probleem hebben door onervarenheid en angst,met de training van clinton verkrijgen dit soort mensen vertrouwen in, en een band met hun paard, zo dat ze op maandag weer zonder kleerschuren naar hun werk kunnen.
dus al de super trainers hier op bokt hebben er dus geen belang bij om zijn dvd s te kopen.

Angst is een mensenprobleem, dat zul je dus in de mens op moeten lossen, niet in de kadaverdiscipline van het paard. Mensen die bang en/of onervaren zijn, moeten gewoon een goed lesgeefmens zoeken die hen regelmatig begeleid, DAT levert mens-paard combi's die zonder kleerscheuren door het leven kunnen gaan, de rest is symptoombestrijding.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:01

Splash schreef:
@Waratje:
Oeh, laat hem dat niet horen die vergelijking met Parelli.

Als ik hem tegenkom (weinig kans, geloof ik Clown ) zal ik het hem gerust in zijn gezicht zeggen...... Haha!

Splash schreef:
Ik ben ook absoluut geen Parelli fan. Ook niet mijn ding dus en de methode van Clinton kun je daar ook niet mee vergelijken. Ik ben naar een clinic van 1 van de aanhangers van Parelli geweest (met paard) en daarna meteen daarvan afgezien. Al die 'games'....allemaal te langdradig voor mij en te 'whisperer' achtig. Met Clinton heb ik dat gevoel helemaal niet.
Gehoorzaamheid kun je trouwens alleen verkrijgen van een paard die respect voor je heeft.

Parelli heeft hele goede dingen gezegd en gedaan, dat zijn volgelingen er soms raar mee uit de hoek komen, is maar beperkt aan hem toe te schrijven. Het is dus ook maar net wie je treft bij zo'n clinic of het eruit ziet als een bruikbare methode of als volstrekte onzin.

Splash schreef:
Ik heb trouwens vandaag pas het filmpje kunnen bekijken op mijn werk (thuis te langzame internet verbinding).
Van het eerste gedeelte kreeg ik echt kippenvel. Vind het ook helemaal geen ingestudeerd stukje en zie alleen een paard dat graag voor en met Clinton samen werkt.
Het tweede gedeelte ben ik zelf ook niet helemaal kapot van. De gangen van Mindy zijn hier wat gespannen en kort en naar mijn mening rijdt hij met te korte teugels. Op deze manier vind ik het meer op dressuur lijken. Dan kijk ik liever naar een bridleless reining pattern van Stacy Westfall!! (Ook een absolute favoriet van mij).

Heb je het filmpje van Wim Vonck ook bekeken? Zo niet, moet je ook even doen.
Tweede deel krijg ik de indruk dat hij probeert te laten zien dat je ook met een westernpaard "hogere dressuuroefeningen" kunt doen, maar daarbij lijkt hij helaas te grijpen naar de ook niet correcte methodes van de dressuurruiters, namelijk spanning in het lijf zetten. Het is heel jammer dat hij dit doet, want het uitgangspunt klopt gewoon: je kunt ook met een western (getraind) paard wisselseries rijden en appuyementen rijden. Maar doe het dan wel correct vanuit ontspanning en op een recht en in balans gereden paard.
Dat een quarter vlakke gangen heeft ben ik met je eens, maar hoe moet je in godsnaam een quartermile race winnen als je korte gangen hebt??? Dit is inderdaad gewoon een ordinair rijtechnisch punt.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:31

@ikke, volgens mij geeft clinton over de hele wereld les.
ik zoek ook nog een lesgeef mens, kom jij mij les geven?
clinton geeft elke dag les, wanneer men maar wil.
mensen die zo met hun paard om gaan leren dus ook.
ik bedoelde geen mensen met angst voor paarden, maar mensen die op bepaalde momenten, in de rijbak of een buiten rit iets tegen komen waar ze niet juist en zelfverzekerd mee om gaan.

@waratje, kijk eens op http://www.6666ranch.com/Stallions.shtml naar de veschillen tussen de race en performance paarden

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:02

@ikke: Waar slaat die opmerking op. Ik kan dus niet rijden? Basseer je dat op 1 opmerking die ik maak? Je kent me niet eens en hebt mij nooit zien rijden. Dit neem ik zeer persoonlijk want ik denk dat ik best kan rijden. Ik let juist zelf heel erg op de gangen van een paard. Dat zo ruim mogelijk blijven en soepel etc.
De opmerking over de vlakke en korte gangen is meer in vergelijking met bijv. een KWPN'er. Een fjord en een haflinger bijv hebben ook andere gangen als andere rassen. Zo ook de quarter. Maar ook hier zit verschil tussen de quarters onderling. Ligt er maar net aan hoe en waarvoor ze gefokt zijn. Een reining gefokt paard loopt heel anders dan een pleasure gefokt paard. Meestal is het idd een rijtechnische fout van de ruiter, vooral met het oog op de korte gangen.
Maar goed, bedankt voor je leuke opmerking.

@waratje: Dat korte heb ik wat verkeerd uitgedrukt idd. Dat is vaak een rij-technische fout ja.
Tuurlijk kun je met een western paard dressuur elementen rijden. Helemaal mee eens en doe het zelf ook veel.
Het filmpje van Wim Vonck nog niet bekeken nee. Zal ik maandag op mijn werk even doen.
Pat Parelli is en blijft gewoon niet mijn ding. Ik zie hem hier wekelijks op de tv en hij praat liever dan hij doet vind ik.

edit:schrijf foutje

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:59

Splash schreef:
@ikke: Waar slaat die opmerking op. Ik kan dus niet rijden? Basseer je dat op 1 opmerking die ik maak? Je kent me niet eens en hebt mij nooit zien rijden. Dit neem ik zeer persoonlijk want ik denk dat ik best kan rijden.

Ik doe niet anders als wat hier bij bosjes gebeurt.
Het verschil is dat wanneer de vis bijt, ik weet wat ik met die vis moet doen.
Splash schreef:
Ik let juist zelf heel erg op de gangen van een paard. Dat zo ruim mogelijk blijven en soepel etc.
De opmerking over de vlakke en korte gangen is meer in vergelijking met bijv. een KWPN'er. Een fjord en een haflinger bijv hebben ook andere gangen als andere rassen. Zo ook de quarter. Maar ook hier zit verschil tussen de quarters onderling. Ligt er maar net aan hoe en waarvoor ze gefokt zijn. Een reining gefokt paard loopt heel anders dan een pleasure gefokt paard. Meestal is het idd een rijtechnische fout van de ruiter, vooral met het oog op de korte gangen.
Maar goed, bedankt voor je leuke opmerking.

Waarom schrijf je eerst dat korte gangen bij een Quarter horen en vervolgens dat het "meestal" een rijtechnische fout is. Dat gangen verschillend zijn, is wezenlijk anders dan wanneer gangen kort zijn omdat er domweg niet gereden wordt, hetgeen niet zelden het geval is bij Quarters (en nauwelijks minder bij andere paarden).

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:14

@ikke: Doe jij maar lekker met die bosjes mee dan.
'Als de vis bijt'!!....ik post gewoon iets over het topic. Dan mag ik toch ook wel een normale reactie verwachten? Omdat het hier zo vaak gebeurd vindt jij het okay om zoiets te zeggen? Dat laat alleen maar zien waar jij van gemaakt bent. Een discussie voeren kun je dus blijkbaar niet. Jij moet meteen met modder gaan gooien. Gezellig!!

Ik ga het niet nog een keer helemaal uitleggen maar ik bedoelde echt meer de vlakke gangen van een quarter. Maar heb je trouwens wel eens een echt halter paard zien draven? Die is wel degelijk kort in zijn bewegingen (uitzonderingen daar gelaten) en dat heeft niks met rijden te maken. En dat bedoelde ik met 'meestal'!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:51

Als ik kijk naar de bouw van Mindy zie ik geen enkele fysieke reden waarom ze zulke krabbelgangen laat zien, ze is niet in de verste verten vergelijkbaar met een haltergefokt paard. Ik ben niet precies thuis in de verschillende lijnen, maar de quarters die ik tot nu toe heb gezien hadden, buiten de ruiter, geen beperking om meer ruimte te maken in de gangen. Dat de ruiters het bijna allemaal onmogelijk maken voor het paard, is niet de fout van het paard en al zeker niet de bouw van het paard.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:36

Waratje schreef:
Als ik kijk naar de bouw van Mindy zie ik geen enkele fysieke reden waarom ze zulke krabbelgangen laat zien, ze is niet in de verste verten vergelijkbaar met een haltergefokt paard. Ik ben niet precies thuis in de verschillende lijnen, maar de quarters die ik tot nu toe heb gezien hadden, buiten de ruiter, geen beperking om meer ruimte te maken in de gangen. Dat de ruiters het bijna allemaal onmogelijk maken voor het paard, is niet de fout van het paard en al zeker niet de bouw van het paard.

Ik had het ook helemaal niet over Mindy. Waar haal je dat vandaan? Mindy is zeker geen halter gefokt dus waarom leg je die link. In mijn vorige post reageerde ik vooral op de reactie van Ikke dus had verder helemaal niks met Clinton of zijn paarden te maken maar over de gangen van een halter paard en dat het af en toe ook helemaal aan de bouw en de foklijn van een quarter kan liggen.

Ik vind dat laatste stukje van het filmpje echt een rij technische fout dat Mindy zo kort en gespannen is in haar gangen. Ik ben ook niet zo kapot van Clinton rij stijl maar wel van zijn grondwerk en 'starting colts' technieken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:07

Maar ik had het wel degelijk over Mindy toen ik had over "prut lopen" en jouw reactie was:

Splash schreef:

Het korte lopen dat Mindy laat zien is absoluut niet typisch voor het ras, maar meer typisch voor de manier van rijden. Dat die manier van rijden vaak wordt toegepast op dat ras, doet niet ter zake.