[WN] Aanschafprijs en advies quarter AQHA

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natascha dH

Re: Aanschafprijs en advies quarter AQHA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:37

livvy schreef:
.... merrie met een redelijk goede pedigree, gewoon omdat nakomelingen daarvan beter te verkopen zijn Geld, geld!

Voor de fokkerij zou ik het zo-ie-zo niet doen, want de verkoop van veulens ligt toch al op z'n gat.

livvy schreef:
Ik ben het er echter niet mee eens dat je met een eenvoudig gefokt amateur paard verder kan komen dan met een nakomeling van een topper (het voorbeeld Jazz werd genoemd). Dat gaat alleen op als je met zulk soort paarden niet om kan gaan en dat is een gebrek aan ervaring en paardengevoel. Een goede ruiter en dat geldt mijns inziens ook voor westernruiters voelt aan wat een paard nodig heeft en kan 'm motiveren. En dan maakt de kwaliteit van het paard de doorslag hoe ver je komt. Dat is overal hetzelfde: in de dressuur, -spring EN westernwereld.

Tussen deze regels doorlezend begrijp ik dat je net overgestapt bent van de dressuur en dat je denkt over een jaar genoeg paardengevoel en (bovendien) genoeg ervaring te hebben om echt reining- en cow-horse-bloedpaarden (een Whiz of een Chic Olena) goed rond te kunnen sturen (en vooral: goed te houden, want "smart" zijn ze Clown Haha! Haha! ).
Dat mag je natuurlijk denken, maar ik zal me toch niet zo snel wagen aan dergelijke echte "Pro-bloedlijnen". Maar ja, wie ben ik (met 28 jaar paardrijervaring, 15 jaar western ervaring, 6 NK titels en 4 ROMs (oke, geen reining Knipoog ) ).

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:48

Natascha dH schreef:
livvy schreef:
.... merrie met een redelijk goede pedigree, gewoon omdat nakomelingen daarvan beter te verkopen zijn Geld, geld!

Voor de fokkerij zou ik het zo-ie-zo niet doen, want de verkoop van veulens ligt toch al op z'n gat.

livvy schreef:
Ik ben het er echter niet mee eens dat je met een eenvoudig gefokt amateur paard verder kan komen dan met een nakomeling van een topper (het voorbeeld Jazz werd genoemd). Dat gaat alleen op als je met zulk soort paarden niet om kan gaan en dat is een gebrek aan ervaring en paardengevoel. Een goede ruiter en dat geldt mijns inziens ook voor westernruiters voelt aan wat een paard nodig heeft en kan 'm motiveren. En dan maakt de kwaliteit van het paard de doorslag hoe ver je komt. Dat is overal hetzelfde: in de dressuur, -spring EN westernwereld.

Tussen deze regels doorlezend begrijp ik dat je net overgestapt bent van de dressuur en dat je denkt over een jaar genoeg paardengevoel en (bovendien) genoeg ervaring te hebben om echt reining- en cow-horse-bloedpaarden (een Whiz of een Chic Olena) goed rond te kunnen sturen (en vooral: goed te houden, want "smart" zijn ze Clown Haha! Haha! ).
Dat mag je natuurlijk denken, maar ik zal me toch niet zo snel wagen aan dergelijke echte "Pro-bloedlijnen". Maar ja, wie ben ik (met 28 jaar paardrijervaring, 15 jaar western ervaring, 6 NK titels en 4 ROMs (oke, geen reining Knipoog ) ).

@Livvy: Eigenlijk zit er niet zo'n heel groot verschil tussen warmbloedfokkerrij (spring en dressuur) en de performance quarter horses. Sterker nog het verschil word met de dag kleiner.(letterlijk)

De middenmoot fok ligt op zijn gat, dat klopt. Maar top gefokte paarden zijn vaak binnen 24 uur na de geboorte verkocht.
Ik vind dat je voor de juiste insteek hebt gekozen.
Maar zoals Sonita al heeft vermeld, merries van deze kwaliteit zijn duur.
Niet voor niks willen die janks eerst jongvee en vee met ballen kwijt,goede performancemerries met offspring zijn alleen te koop bij, hoge leeftijd (merrie), faillisementen sterfgevallen.
Dus eigenlijk weinig verschil met de warmbloedfokkerij.

Groeten
Ron

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:10

Halloway schreef:
Maar top gefokte paarden zijn vaak binnen 24 uur na de geboorte verkocht.
Ik vind dat je voor de juiste insteek hebt gekozen.

Maar Ron, als ik het goed begrijp heb jij er van eerste hand ervaring mee dat sommige bloedlijnen moeilijk te rijden zijn. En dat zelfs professionals moeite kunnen hebben met bepaalde paarden. Knipoog Cool
Dan is het toch logisch dat ik een amateur er voor waarschuw dat je niet zomaar een top-bloedlijn uit Amerika moet kopen en dan denken dat je het daarmee wel gaat maken Verward

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:10

mijne dames en heren,

als op de laatste NRHA futurity in OKC van de 50+ paarden in de open en intermediate open finals 8 Wimpys Little Step veulens, 4 Smart Like Juice veulens, 4 Gunner veulens en 4 Custom Chrome veulens zitten meen ik te mogen zeggen dat de kans om een goed paard te hebben van één van voornoemde vaders met een GOEDE of EXCELLENTE MOEDER vele malen groter is dan uit een kruising van "johnny" en "marina". Anders zou men op de sale aldaar geen 200.000 $ geven voor een jaarling van Wimpys little step uit de merrie Setting off sparks als men niet verwachtte dat de kans enorm hoog was dat dit een superknol wordt.
vandaag de dag kun je bij de aankoop van een paard dit zodanig binnenste buiten laten keren door veeartsen dat eventuele sleet voortkomende van eventueel te vroeg onder zadel te komen makkelijk kan aangetoond worden en kunnen er zeer goede prognoses gegeven worden van hoezeer of hoegoed of hoelang deze paarden de competitie fysisch nog aankunnen.
natuurlijk is het zo dat als je jezelf niet vertrouwd en van de premisse vertrekt dat de rest van de wereld het bij het foute eind heeft en je een kat in een zak wil aansmeren, je nooit een finished paard van welke bloedlijn dan ook met een goed gevoel zal kopen.
voor de liefhebbers die niet 'snachts voor de livestream zaten of ter plaatse waren, hier http://www.westerninfo.de/newsdetail_9851.htm vind je filmpjes van het lekkers dat OKC dit jaar te bieden had.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:14

Maar goed dat TS voorlopig nog geen paard wil kopen, kan ze nog even heel hard doorsparen Knipoog

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:56

dofuzz schreef:
vandaag de dag kun je bij de aankoop van een paard dit zodanig binnenste buiten laten keren door veeartsen dat eventuele sleet voortkomende van eventueel te vroeg onder zadel te komen makkelijk kan aangetoond worden en kunnen er zeer goede prognoses gegeven worden van hoezeer of hoegoed of hoelang deze paarden de competitie fysisch nog aankunnen.

Haha! Haha! Haha!
Vind ik toch altijd zo knap van mijn collega's dat ze dat zo "gemakkelijk" "goede prognoses" kunnen geven "hoegoed" paarden het kunnen doen in de sport. Duivel Knipoog
Die hebben zeker een andere opleiding gehad Clown

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:59

Vergeet echter niet dat veulens van "dure" hengsten ook grotere kans hebben bij "dure" mensen terecht te komen. En dus ook veel meer (duurdere) training zullen krijgen met betere ruiters enzovoort. Een kruising "Johnny" x "Marina" krijgt die kansen niet. Of, heel soms bij toeval en dan wordt "Johnny" ook een goeie, dus een dure en gaan zijn kids het ook goed doen omdat er dik dekgeld voor betaald wordt en mensen meet geld, tijd en energie in de veulens stoppen. A Star Is Born met $$$$$

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:00

dofuzz schreef:

En daarbij even uit het oog verliezen dat een paard dat de competitie fysisch nog aankan al zo showsmart is geworden dat hij dan alsnog niet te showen valt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:03

Jeddah schreef:
Vergeet echter niet dat veulens van "dure" hengsten ook grotere kans hebben bij "dure" mensen terecht te komen. En dus ook veel meer (duurdere) training zullen krijgen met betere ruiters enzovoort. Een kruising "Johnny" x "Marina" krijgt die kansen niet. Of, heel soms bij toeval en dan wordt "Johnny" ook een goeie, dus een dure en gaan zijn kids het ook goed doen omdat er dik dekgeld voor betaald wordt en mensen meet geld, tijd en energie in de veulens stoppen. A Star Is Born met $$$$$

Helemaal mee eens. Een paard is 35% talent, rest is opfok, opvoeding, de kundige handen waarin een paard beland, en een portie geluk dat het paard heel blijft.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:06

Wil ik overigens niet meer zeggen dat je talent er allemaal zomaar op kan rijden hoor, ik weet ook wel dondersgoed dat "het" er wel "in" moet zitten Ja

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:11

tja...ik ken iemand die een slachtpaard kocht om deze in de mangelessen mee te laten lopen..toen bleek deze crack...een verborgen springtalent te zijn hij heeft JUMPING amsterdam gesprongen en is voor enkel tonnen naar amerika verkocht...

dus ja wat de gek er voor geeft... en wat je in een paard ziet ... heeft volgens mij de meeste waarde..

by the way ik heb nog een 2,5 jarige quarterhorse te koop zonder stamboompapier..en daar vraag ik 2500 euro voor...nu die gek nog vinden Knipoog haha

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:11

maar bloedlijnen en afstamming is niet de garantie voor dat talent. En talent wordt meer waarde toegekend dan het eigenlijk verdient.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:23

essy72 schreef:
tja...ik ken iemand die een slachtpaard kocht om deze in de mangelessen mee te laten lopen..toen bleek deze crack...een verborgen springtalent te zijn hij heeft JUMPING amsterdam gesprongen en is voor enkel tonnen naar amerika verkocht...

dus ja wat de gek er voor geeft... en wat je in een paard ziet ... heeft volgens mij de meeste waarde..

Idd, wat je in een paard ziet. Ik denk dat er legio paarden rondlopen met meer potentie dan men ze toedicht. De beperking van menig paard is de ruiter, en/of eigenaar. En ongeacht de discipline waarin gestart wordt: hoeveel paarden die voor veel geld worden verkocht nadat ze succesvol in de sport zijn geweest zie je succesvol terug onder een nieuwe eigenaar/ruiter?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:42

Jeddah schreef:

Helemaal waar. Als je de financiele middelen hebt dan kun jij de beste merries uitzoeken voor jouw hengst en zorgen dat de nakomelingen bij de beste trainers terechtkomen.
Je kunt een reclamecampagne beginnen waar je U tegen zegt en op een bepaald moment krijgt de hengst naam en komen er nog meer dure mensen op af en daarom zie je in de futurity zoveel dezelfde nakomelingen van bekende hengsten voorbijkomen.
Goeie marketing is zoooo belangrijk.
Tót nakomelingen van een andere hengst gaan winnen en dan rennen we daar weer met z'n allen achteraan Clown

Maar heel misschien is die Johnny x Marina eigenlijk gewoon een heel goed paard alleen komen we dat helaas nooit te weten...want wie wil DIE nou. Dat klinkt toch niet... en dan wordt je misschien niet serieus genomen door al je "me too" vriendjes Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:17

@storrum : ik denk dat je daar groot gelijk in hebt en dat is jammer, wat die éénzijdigheid is er dus deels de oorzaak van dat er door inteelt (ik noem dat bewust géén lijnenteelt) zoveel problemen qua gezondheid/genetische afwijkingen zijn gekomen.
Iets wat met meer J&M-ouders waarschijnlijk niet of iig veel minder snel zou gebeuren.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:11

@ Storrum en @ Jeddah:
Daar heb ik niks aan toe te voegen. Helemaal mee eens OK dan!
zo, geen one-liner Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:14

DubbelDun schreef:
@storrum : ik denk dat je daar groot gelijk in hebt en dat is jammer, wat die éénzijdigheid is er dus deels de oorzaak van dat er door inteelt (ik noem dat bewust géén lijnenteelt) zoveel problemen qua gezondheid/genetische afwijkingen zijn gekomen.
Iets wat met meer J&M-ouders waarschijnlijk niet of iig veel minder snel zou gebeuren.

Eens, maar het ligt ook aan "ons" de kopers. Want een Johnny of Marina kennen we nu eenmaal niet. En dus weten we ook niet hoeveel talent die bezaten, óf ze wel talent bezaten en dus nemen we ook liever het risico niet om hun te kopen. Of onze merries te laten dekken door een Johnny.
Ik ben daar zelf ook echt wel een voorbeeld van. Ik dek mijn merrie liever met een hengst uit "bewezen" lijnen. Want ook al ben ik ook degene die meldt dat een J of M ook talent kán hebben, van de "bewezen" lijnen weet ik het zéker. En gezien ik graag een talenvol veulen fok... Knipoog en zo blijft het gewoon een lastig verhaal.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 22:43

Natascha dH schreef:
Dat mag je natuurlijk denken, maar ik zal me toch niet zo snel wagen aan dergelijke echte "Pro-bloedlijnen".

Daar gaat het helemaal niet om: het gaat erom dat mensen die niet met de zogenaamde kwaliteitspaarden (dressuur of western of wat dan ook) om kunnen gaan niet goed genoeg daarvoor kunnen rijden. Ik heb nergens gezegd dat ik over een jaar wel voldoende ervaring in het western zal hebben, sterker nog dat zal nog zeker niet het geval zijn. Dit topic was voor mij bedoeld om achtergrondinformatie op te doen over quarters, bloedlijnen, indicatieprijzen etc. Maar wat ik wel zeg is dat als je wel goed kan rijden, je er met een 'extra' paard verder kan komen dan met een huis tuin en keuken beestje.

Wat ik overigens niet begrijp is dat er zoveel ophef gemaakt wordt over quarter bloedpaarden (een Whiz of een Chic Olena of whatever) die dan moeilijk te rijden zijn o.i.d? Terwijl quarters toch juist bekend staan om hun rustige en werkwillige karakter?

DubbelDun schreef:

Komt er veel inteelt voor bij quarters?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:15

Het komt idd nog regelmatig voor dat er erg dichtbij gefokt word. Opa op kleindochter oid brrrrr... of zelfs halfbroer met halfzus. Is in mijn ogen nergens voor nodig.
Quarters zijn zeer werkwillig, sommige zelfs zo werkwillig dat ze de overhand nemen. Vergis je niet in de intelligentie van de Quarter, veel paarden kunnen goed voor zichzelf denken, en nemen gauw de boel uit handen. Mijn eigen (cutting gefokte) merrie heeft daar heel snel een handje van.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:45

livvy schreef:
Wat ik overigens niet begrijp is dat er zoveel ophef gemaakt wordt over quarter bloedpaarden (een Whiz of een Chic Olena of whatever) die dan moeilijk te rijden zijn o.i.d? Terwijl quarters toch juist bekend staan om hun rustige en werkwillige karakter?

Paarden die tot het uiterste willen en kunnen gaan moeten karakter hebben. Degene die lastig te trainen zijn zijn vaak de beste, want in het begin 'vechten' ze misschien tegen je, maar als je ze eenmaal voor je gewonnen hebt 'vechten' ze voor je.

Maar zulke toppers hebben zeer goede (of zeer harde) ruiters nodig om al deze talenten in de juiste banen te leiden.

Maar doordat ze zo zijn kón het natuurlijk ook wel eens dat ze dat overbrengen op hun kinderen.

En mensen willen nu éénmaal graag een nakomeling van.... en zijn dan helemaal verbaast als het een rotzak, of een overactieve of vul maar in blijkt te zijn. Want hoe ga je daar nu mee om. Dát willen we niet, we wilden ook een winnaar...

Er zijn bepaalde hengsten waarvan bekend is dat ze niet de gemakkelijkste karakters doorgeven (dat hoeft niet altijd slecht te zijn, alleen moeilijker te hanteren, zeker voor amateurs). Doe je daar ook nog een ingewikkelde merrie bij dan kun je nog wel eens voor verrassingen komen te staan.

Er zijn bijna 5 miljoen geregistreerde quarters en daar zijn natuurlijk heel veel koele gemakkelijke, maar ook heel veel niet zo koel en gemakkelijk...
Gewoon veel lezen (bijv op internet op amerikaanse forums) en ogen en oren open houden als je wat wilt kopen.

Is mijn idee hoor Knipoog

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:07

een paar reacties mijnerzijds

als ik stel "hoegoed" de prognose is voor een paard bedoel ik zijn fysische, morfologische, eventueel door sleet aangetast of niet mogelijkheden en niet of betreffend paard een +1 kan spinnen of niet.

heel wat betere en top trainers rijden niet alleen met "brandnames" maar willen elk goed paard een kans geven. zij krijgen trouwens punten voor de performance van het paard, niet de naam of afstamming. kom dus niet zeuren dat een paardje wat geen "brandname" heeft geen kansen krijgt. misschien wordt er op een ander niveau geen kans gegeven maar dat is weer wat anders. wel of geen kapitaal te spenderen vind ik trouwens een zwak excuus. een goede vriend van me heeft de laatste jaren bloedlijnen geshowd die niemand wil, en toch heeft hij daar in LO en IO een 10 of 15tal trophees mee gewonnen.

wat er niet in zit kun je er niet uithalen. dat geld voor alles en dus ook voor een paard. alles wat een paard doet in de showpen (want daar hebben we het nog steeds over) zit er van nature in, of daar nou young, kronsteiner, flarida of wie dan ook op zit. wat wel een domper kan zijn is dat ruiter A meer van paard X gedaan krijgt dan ruiter B owv een andere aanpak of techniek of.........

er bestaat niks makkelijker dan vast te stellen of een paard showsmart is of niet . je gaat naar een wedstrijd en ziet wat er gebeurt. dus ook dat is geen excuus om geen getraind paard te kopen.

om terug te komen op Wimpys Little Step, de 8 finalisten dit jaar komen uit zijn eerste dekseizoen, toen zijn dek echt nog wel betaalbaar was, en hij als sire nog niks bewezen had. een kennis van me liet zijn merrie dekken van Gunner vooraleer die ooit geshowd werd voor het fenomenale bedrag 500$ dus iemand met een goed oog en kennis kan goede deals doen door er op tijd bij te zijn wanneer het nog betaalbaar is.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:13

dofuzz schreef:
heel wat betere en top trainers rijden niet alleen met "brandnames" maar willen elk goed paard een kans geven. zij krijgen trouwens punten voor de performance van het paard, niet de naam of afstamming. kom dus niet zeuren dat een paardje wat geen "brandname" heeft geen kansen krijgt. misschien wordt er op een ander niveau geen kans gegeven maar dat is weer wat anders. wel of geen kapitaal te spenderen vind ik trouwens een zwak excuus. een goede vriend van me heeft de laatste jaren bloedlijnen geshowd die niemand wil, en toch heeft hij daar in LO en IO een 10 of 15tal trophees mee gewonnen.

Tuurlijk! De trainers willen dat best wel, krijgen net zo veel betaald als voor een paard met naam. Maar willen de eigenaren dat geld er wel instoppen? Willen ze uberhaubt wel hun goede merrie dekken met een hengst zonder naam? Dat is wat ik zei. Ik "zeurde" overigens niet.

Fijn dat jij een goede vriend hebt die het wel gedaan heeft, maar ik kijk naar het geheel, niet alleen naar de vrienden van dofuzz. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:55

livvy schreef:
Dat is dus één van de dingen waar je achter komt als je langer in 'het wereldje' meeloopt Haha!
Néé, niet alle quarters zijn cool en hebben een makkelijk/vriendelijk/meewerkend karakter. Soms zijn het net gewone paarden Haha! Er zitten stresskikkers bij, draken, watjes... noem maar op. En als ik sommigen hier mag geloven gaan we dus dezelfde kant op als de Jazzen bij de dressuur; speciaal zo gefokt en alleen te rijden door mensen met kennis. En net als veel dressuurpaarden die het net niet 'hebben' gaan die dus een leven tegemoet in een (handels)circuit waarin ze net teveel/tever gepushed worden door diverse mensen die denken het er allemaal wel even in te rijden. Met helaas als resultaat dat ze op jonge leeftijd al 'op' zijn of dusdanig verknald dat ze zelf als recreatiepaard niet meer fatsoenlijk te rijden zijn.

Citaat:
Komt er veel inteelt voor bij quarters?
Ja, omdat men graag bepaalde bloedlijnen ziet en hoopt op een verbetering van alle goede punten.
Natuurlijk kan het goed uitpakken, maar ook helemaal verkeerd. Een serieuze fokker zal deze minkukels cullen/afspuiten, maar dat zul je hier niet zien gebeuren en deze fokprodukten worden hier gewoon verkocht met alle gevolgen van dien (o.a. doorfokken).
Als je bijv. bij de halter op de laatste worldshow kijkt naar de hoog geplaatsen dan zie je in de pedigree 5 tot 8!! keer Impressive in de bloedlijn voorkomen.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:26

DubbelDun schreef:
livvy schreef:
Dat is dus één van de dingen waar je achter komt als je langer in 'het wereldje' meeloopt Haha!
Néé, niet alle quarters zijn cool en hebben een makkelijk/vriendelijk/meewerkend karakter. Soms zijn het net gewone paarden Haha! Er zitten stresskikkers bij, draken, watjes... noem maar op. En als ik sommigen hier mag geloven gaan we dus dezelfde kant op als de Jazzen bij de dressuur; speciaal zo gefokt en alleen te rijden door mensen met kennis. En net als veel dressuurpaarden die het net niet 'hebben' gaan die dus een leven tegemoet in een (handels)circuit waarin ze net teveel/tever gepushed worden door diverse mensen die denken het er allemaal wel even in te rijden. Met helaas als resultaat dat ze op jonge leeftijd al 'op' zijn of dusdanig verknald dat ze zelf als recreatiepaard niet meer fatsoenlijk te rijden zijn.

We gaan niet die kant op, we zijn er al !!!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:33

Laatst bijgewerkt door Himyar op 14-12-07 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt