[WN] Wat betekent de Nota Dierenwelzijn voor de westernsport in N

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Henla

Re: Wat betekent de Nota Dierenwelzijn voor de westernsport in N

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:14

Ik vind dit zeer interessant en ook goed dat zo'n nota er komt. Ook ik probeer mijn paarden een zo'n paard mogelijk bestaan te laten lijden, maar dit wel in combinatie met wedstrijden op de achtergrond. Dat is soms dingen goed afwegen en ik vind dat er te weinig mensen zijn die dat doen.

Maar ken hier in de buurt ook wel stallen waar dit niet realiseerbaar is. Handelsstallen met weinig grond, een erg snel wisselend paardenbestand en niet allemaal even mooie stallen. Ik ben heel erg benieuwd hoe die hier tegenaan kijken en wat voor oplossingen hun hier zien. Hier zie ik een HIT-stal ook nog niet als oplossing. Zowel uit veiligheidspunt voor mens als dier.

Vind ook dat ze bij maneges verder moeten gaan als alleen lessen geven en ook voorlichtingen moeten geven over paarden, de omgang met paarden enz enz

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:21

Omgang met paarden zou héél erg helpen Ja
wij hebben een paar keer een sollicitant bijrijder gehad, die nog niet eens mét een paard kan lopen. Laat staan rijden. Het was meer schop in een gang en sleur om aan de binnenteugel. Nette hulpen... zaten er gewoon niet in. En hoe vertel je iemand die al 7 jaar les heeft dat het grotendeels weggegooid geld is geweest. Omdat ze vooral kunnen zitten op een best brave manegepony.

Wat hoeveel tijd die maneges ook besteden aan veiligheid van de omgeving en de ruiter.. me dunkt dat je ook een stuk veiliger bent als mensen gewoon een paard kunnen handelen. En snappen hoe een paard in elkaar zit als dier. Wellicht dat daar wat van dat voorlichtingsgeld naartoe kan ook.

En inderdaad: die stallen beperken zich niet tot de randstad. Wij hebben ze ook in deze buurt. Nu zijn dat niet persé de handelaren die heel goed bekend staan. Dus als die de deuren moeten sluiten, zal ik daar niet rouwig om zijn.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:50

Anya schreef:
Omgang met paarden zou héél erg helpen Ja
wij hebben een paar keer een sollicitant bijrijder gehad, die nog niet eens mét een paard kan lopen. Laat staan rijden. Het was meer schop in een gang en sleur om aan de binnenteugel. Nette hulpen... zaten er gewoon niet in. En hoe vertel je iemand die al 7 jaar les heeft dat het grotendeels weggegooid geld is geweest. Omdat ze vooral kunnen zitten op een best brave manegepony.

Wat hoeveel tijd die maneges ook besteden aan veiligheid van de omgeving en de ruiter.. me dunkt dat je ook een stuk veiliger bent als mensen gewoon een paard kunnen handelen. En snappen hoe een paard in elkaar zit als dier. Wellicht dat daar wat van dat voorlichtingsgeld naartoe kan ook.

Erg jammer idd dat er niet meer theorielessen gegeven worden op maneges en praktijklessen buiten het paardrijden om. Jammer voor de mensen die geen geld hebben voor een eigen paard en denken dat ze zo echt leuk bezig zijn...

Anya schreef:
En inderdaad: die stallen beperken zich niet tot de randstad. Wij hebben ze ook in deze buurt. Nu zijn dat niet persé de handelaren die heel goed bekend staan. Dus als die de deuren moeten sluiten, zal ik daar niet rouwig om zijn.

Tja er zijn ook handelsstal die niet in dure paarden en ponies handelen. Staan wel goed bekend blijkbaar, want komen mensen uit buitenland paarden en ponies halen. Maar die hebben er vaak toch een andere kijk op dan handelsstalen in de goede/dure sportpaarden/ponies

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:24

En ook wel interessant is om even goed te kijken in welk licht de nota dierenwelzijn is geschreven... En dan zijn het dus veel minder de hobbymatige paardenhouders die aan de beurt zijn (eerder de hobbydierenhouders van varkentjes en geitjes e.d., die geen echte plek hebben in de nota), maar de professionele bedrijven. De sector waarvan de Sectorraad Paarden dus aangeeft dat het zo prachtig geregeld is.

Maar kijkend naar doelstelling 1 en 2. Dan beantwoorden de hobbymatige paardenhouders daaraan (in ieder geval grotendeels, gebaseerd op een onderzoek in deze regio i.i.g.). Die hebben geen enomische motieven anders dan dat de hobby betaalbaar moet blijven, mensen in dienst hebben ze ook niet en hun paarden komen doorgaans dagelijks in de wei.

Er loopt daarentegen op bokt een heel groot topic van mensen die zich zeer ongerust maken omdat ze op een stal staan (hun paarden dan) die niet voldoen aan die eisen. Zeker in de winter niet.

doelstelling drie is meer: koeien in de wei e.d.
Doelstelling 4: betreft met name de hobbyhouders van geiten, varkentjes, lama's e.d. De veredelde kinderboerderijen in de tuin.
Doelstelling 5: weet wat je eet.

Citaat:
Deze ambitie wil ik realiseren via de volgende lange termijn doelstellingen:
1. Het perspectief van het dier is leidend bij de inrichting van stallen en de bedrijfsvoering, zonder dat andere aspecten als economie, milieu, diergezondheid, voedselveiligheid en arbeidsomstandigheden uit het oog worden verloren. Dit geldt voor de veehouderij, de aquacultuur, bedrijfsmatig gehouden gezelschapsdieren, circussen en
dierentuinen. Integraal duurzame houderijsystemen zijn de norm.
2. Gehouden dieren kunnen behoeften voortvloeiend uit hun natuurlijk gedrag uiten, krijgen daglicht, hebben voldoende ruimte en ondergaan geen fysieke ingrepen als gevolg van de wijze van het houden. Transport van slachtvee over lange afstand vindt niet meer plaats.
3. Gehouden dieren zijn in principe zichtbaar voor burgers, ofwel in het landschap, ofwel op het bedrijf. Maatschappelijke transparantie is de norm bij het houden van dieren opdat de burger als consument zijn verantwoordelijkheid kan nemen bij de aanschaf van dierlijke producten of een gezelschapsdier.
4. Houders van hobby- en gezelschapsdieren beschikken over voldoende kennis, informatie en ondersteuning om hun verantwoordelijkheid te nemen bij de aankoop, huisvesting en verzorging van de dieren en handelen hiernaar.
5. Consumenten beschikken over voldoende kennis, informatie en ondersteuning om in redelijkheid een afweging te kunnen maken bij hun aankoop van dierlijke producten wat dierenwelzijn betreft. Dierenwelzijn wordt daarbij gezien als één van de aspecten van duurzaam inkopen en consumeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:33

Daar staan een paar hele leuke dingen tussen Haha!

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:06

Citaat:
2. Gehouden dieren kunnen behoeften voortvloeiend uit hun natuurlijk gedrag uiten, krijgen daglicht, hebben voldoende ruimte en ondergaan geen fysieke ingrepen als gevolg van de wijze van het houden. Transport van slachtvee over lange afstand vindt niet meer plaats.

Dit zouden ze als reden aan kunnen grijpen om hengsten, hengst te laten.

Verder ben ik blij met de nota. Ik hoop dat er voor veel dieren nu eindelijk eens iets gaat veranderen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:47

@jeanet; het gevolg van de wijze van houden bij hengsten duidt er IMO meer op dat ze de hele dag binnen staan ipv buiten komen.

Maar uit het verschil in interpreteren blijkt dus nu al des te meer dat regels bijzonder duidelijk en voor één uitleg vatbaar moeten zijn.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:04

Daarom zette ik het hier ook neer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:08

Volgens mij slaat dit meer op weghalen van staarten (bij schapen) couperen van staarten, snavels inkorten bij pluimvee. Dat soort dingen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:23

Dat lijkt mij ook, maar ook bij paarden gebeuren er dingen die niet kunnen.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:40

Ik ga er ook vanuit dat het op de staarten etc slaat, maar mensen die willen kunnen er wat anders in zien, omdat er niet echt duidelijk staat waar het op slaat.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:47

jawel, dan moet je alle 52 pagina's lezen. Want alle diersoorten worden behandeld zo'n beetje. Eigenlijk alles behalve de hobbydierenhouders (lama's, geitjes, dat soort dingen). Die vallen in de nota gewoon onder de productiedieren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:47

nou ja niet de hobbydierenhouders zelf, maar hun dieren dus Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:58

Baasjes gingen toch op hun dieren lijken Lachen

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:01

Oke ik begrijp het. Heb natuurlijk niet alle 52 pagina's tot mijn beschikking.

Baasjes gaan op hun dieren lijken. Mmmmmm moet mijn haar maar rood/bruin met bruin verven dan. Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:01

Woehahaaha
kan er niets aan doen, zie nu een bekende bokster voor me met trekjes van kippen, paarden, schaap en varkentjes Haha! Haha!

Sorry bekende bokster: kon het niet inhouden Ja
LOL

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:02

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:07

Oke dank je voor het linkje Ga hem bij mijn favorieten zetten en dan eens op mijn gemak lezen. Ik verwacht er wel het e.e.a. van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:02