[WN] trail te moeilijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dropje2

Re: trail te moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:49

Nou heb ik geen Jr. paard meer, ze is 9, maar wel een van het "oude"type.
Voor diegen die het niet weten, ze is dus een solid-paint, Pa is een volbloed Quarter, Roses Rap uit Sonny Dee Bar, Lijst , maar ze is nogal groot en lang. Ik heb met mijn trainer gesproken of al dat gepriegel nog wel haalbaar is voor mijn "kasteeltje", maar hij zag er geen enkel probleem in.
Wel heel veel oefenen, balkjes te pas en te onpas even meenemen en je ziet en merkt dat ze steeds meer zelf gaat kijken en opletten Knipoog

Tja, een vierkantje van 1x1m en daar een draai in maken, dat zal wat te veel van goede zijn Ziek , maar ze heeft er wel gewoon lol in, dat vindt ik erg belangrijk Ja

Ik heb wel even een stukje gezien van die WorldShow, maar het viel mij op dat deze Jr. paarden wel met shanks en op 1 hand gereden werden.. hoe Jr. zouden ze zijn??

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:30

Ik wil ook wel even een oordeel geven over mijn favoriete onderdeel.
Persoonlijk vond ik de trail vroeger leuker/uitdagender.
Je kreeg telkens andere dingen te doen in een pattern; ook dingen die je thuis nog nooit geoefend had. Maar daaruit kon je wel weer inspiratie opdoen.
Nu weet je dat een trailpattern vooral bestaat uit heel veel balken (wat je dus thuis kunt trainen).
Wel vind ik het de laatste tijd (voor wat ik nog gereden heb, vorig jaar NK junior trail) erg kort op elkaar liggen. Dan heeft het (jonge) paard helemaal niet de ruimte om een goede bocht te maken, of de volgende balken liggen er alweer. Dan ga je inderdaad krijgen dat degene met de minste fouten wint, ipv degene met de meeste plussen.

En om nog even een eerder geschreven stukje aan te halen:
DubbelDun schreef:
Die balkenbrij is dus ook niet mijn ding. Trail had oorspronkelijk te maken met een veelheid van verschillende dingen die je tijdens een buitenrit kon tegenkomen en daar hoort een balkje op zijn tijd bij, maar niet in deze mate.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens.
Balken in een trailpattern zijn prima, maar een beetje variatie met wat andere dingen zou heel leuk zijn.

Ik hoop toch binnenkort weer een aantal mooie trailpatterns te gaan rijden.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:32

dropje2 schreef:
Ik heb wel even een stukje gezien van die WorldShow, maar het viel mij op dat deze Jr. paarden wel met shanks en op 1 hand gereden werden.. hoe Jr. zouden ze zijn??

Zoals eerder al gezegd werd: Ik denk dat ze gewoon 5 of jonger zijn, maar dan al een jaar of 3 onder het zadel....... Dus niet Jr in onze ogen Knipoog

En dat is imo de onderliggende gedachte van Alida. Bij ons zijn junior paarden nog echt groen en niet aan een fanatiek regime van elke dag balkenbrei Clown blootgesteld. Dus als je ze dan wil starten in een klasse speciaal voor deze paarden, dan moeten er ook geen hindernissen liggen die het paard ontmoedigen. Met minder balken en lange lijnen kan je een mooi trailpacours maken waarmee genoeg onderscheid tussen de deelnemers gemaakt kan worden op kleine punten. (moeten die jury's ook eens gaan opletten op de details Whoosh! en niet alleen maar luisteren naar tok-tok-tok, weer een paar balken) Het moet niet de instelling van de organisatie en jury zijn om Amerika te willen evennaren, waardoor degene die het minste "brandhout" maakt wint Clown .
In de open klasse is dat iets heel anders, daar mag het wel een tikje meer balkenbrei en dan weet ik uit ervaring dat dat ervaren paarden ook nog vies kan tegenvallen Tong uitsteken

Silvester: we zijn het helemaal eens -- gelijk gepost

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:44

Natascha dH schreef:
Silvester: we zijn het helemaal eens -- gelijk gepost
Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:57

Lars_Alida schreef:
Ondergetekende is juist iemand die al wacht tot de leeftijd van 4jaar met zadelmak maken.
Movin Miss zelfs tot haar 5e jaar omdat ze nog zo tenger oogde.
Maar de reden om haar nu te starten is;
deze trail parcoursen zijn zo lastig dat ik haar graag de kans geef nu ze nog op twee handen
gereden mag worden om te wennen aan al dat krappe bochten werk.
Zie teveel paarden op een hand de bocht door gerobt worden.
Ben al blij dat de lieve schat de goede galop begrijpt, en dan moet ze ook nog
over een waaier met 6 balken die op een draaicirkel liggen krapper dan een volte halve baan.

Maar je kunt toch ook gewoon kiezen voor nog niet op wedstrijd gaan???
OFFFFFF wees eens een voorbeeld voor velen, en start je straks inmiddels seniorpaard gewoon op een trens en 2 handjes voor de ervaring, als je daar dan toch voor gaat ipv voor de lintjes?? Heb het lef om het te doen! Gewoon een snaffle erin, 2 handjes aan de teugels, fijn je pattern rijden, en aan het eind van het pattern de jury bedanken voor z'n gegeven punten maar even opbiechten dat je met verboden uitrusting rijdt. Of vlieg je paard enthousiast om de hals na iets goeds, dan ben je ook DQ.
DAT zou ik pas een mooi gebaar naar je paard vinden! Of sla in een patterns een volgens jou onredelijke vraag aan je paard gewoon over. Schijt aan dat lintje. Je gaat toch voor het fijne rijden en de ervaring? Dan moet je dáár ook het lef voor hebben!

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:24

Citaat:
Of vlieg je paard enthousiast om de hals na iets goeds, dan ben je ook DQ.

Maar dan wel na de proef.Ik was een keer zo blij dat mijn tinker goed door het hek ging(ze was er bang van) .Dat ik haar van blijschap een klopje op haar hals gaf ( met de teugels in mijn hand).En wat denk je.Ik mocht tijdens de proef mijn paard niet belonen kreeg ik als comentaar van de jury.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:05

Moet je de zin van Sonja nog een keer lezen Mabellean Ja

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:07

Ben vergeten er bij te vermelden dat het om een oefenwedstrijd ging.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:08

Elke wedstrijd is een oefening om te zien hoe je staat ten opzichte van de andere deelnemers Knipoog

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:08

@ Natascha Afgod Dat was nou precies wat ik bedoelde.

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 12:36

Natuurlijk kun je daar voor kiezen Sonja, maar junior trail kies je juist om je paardje te laten snuffelen
aan t "grote werk'voor later.
Om te zien of er aanleg en moed is om te proberen ook in een vreemde omgeving.
Zoals Natascha al zij,bij ons is junior ook echt junior en niet op de leeftijd van 4 al twee jaar onder het zadel.
En dat willen we ook graag zo houden.
Als ik dan twee NK,s start en zo weinig deelnemers zie dan vraag ik mij dus af wat is de reden.
En nee wij zijn geen Amerika, als je 3 miljoen QH hebt dan is het logisch dat daar 30 echte worldshow talenten
bij zitten. Tel daarbij op toptrainers, en het feit dat er dus al veel vroeger mee begonnen wordt.
Zie hier NL plus minus 3000 QH gemiddelde trainers|ruiters en we beginnen doorgaans op driejarige leeftijd.
Kunnen misschien 3 paarden aan dit niveau tippen.
Laten we het leuk en reëel houden voor al onze paardjes of het nu een achtertuin gefokte is of een van die 3 worldshowkanjers.

Lol voor jou en je knol
Want dat moet de trail voor mij zijn en blijven.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:59

Ik vind trail heel erg leuk!
Alleen de laatste keer op een wedstrijd in de beginners klasse vond ik idd veelste moeilijk. Het was de eerste keer voor dit paard en hij was nog redelijk jong. Natuurlijk deden we vooral mee om hem aan het wedstrijd sfeertje te laten proeven maar toch wil je ook goed voor de dag komen.
Hier waren we nog lang niet klaar voor. We hebben het uit gereden maar vraag niet hoe Haha!
Ik zal niet snel weer een jong redelijk groen paard zo'n parcours in sturen want daar wordt hij alleen maar onzeker van (en ik ook). Achteraf dacht ik nog, had ik het maar niet gedaan.
Ach ja, volgende keer beter (en hopelijk makkelijker)!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:02

er wordt toch van een mug een olifant gemaakt dames en heren. voor diegenen die weinig reizen kunnen ook op internet vele wedstrijden volgen op de livestream. daarin zie ik dat over heel europa naar de moderne trail overgegaan wordt en dat dat relatief weinig problemen oplevert voor de overgrote meerderheid van de deelnemers, sr of jr.
een ander voordeel werd al aangegeven en dat is dat er voor haast elk obstakel thuis kan getraind worden. op show worden ze gewoon samengesteld en dat geeft de ruiter en het paard toch een voordeel.
verder slaat naar mijn mening romkabouter nagels met koppen ! noch in de Nederlandse wetgeving, noch in eender welke rulebook staat geschreven dat je niet vooraf mag trainen en je paard en jezelf voorbereiden. zoals ook al eerder gesteld is een show een plaats waar je het resultaat van je voorafgaande arbeid afmeet aan het oordeel van een (geschoold) beoordeler en aan de voorafgaande arbeid van anderen, waarbij je talent en fysische mogelijkheden van je paard in acht neemt. op wedstrijd gaan om op wedstrijd te gaan kan niet het doel zijn maar hoort het resultaat van te zijn.
maw breng je een jong paard naar bv Ghislaine Duchene (canadese, woont in Italie, meermaals EK trail, western riding,enz) gaat die anderhalf tot 2 jaar in training vooraleer die klaar en broke genoeg is om op wedstrijd te gaan. als zo iemand die moeite neemt, waarom moet men dan per sé in nederland op wedstrijd kunnen gaan met een paard wat amper zadelmak is (om het zo maar es te zeggen) om dan te klagen dat de proef te moeilijk is ?
trouwens is mijns inziens de beste manier om een jong paard te introduceren aan wedstrijdomstandigheden nog steeds de horsemanship (met zijn individueel en rail gedeelte). als je daar goed en makkelijk meekunt kun je aan trail, western riding, reining of whatever gaan denken

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:44

dofuzz schreef:
maw breng je een jong paard naar bv Ghislaine Duchene (canadese, woont in Italie, meermaals EK trail, western riding,enz) gaat die anderhalf tot 2 jaar in training vooraleer die klaar en broke genoeg is om op wedstrijd te gaan. als zo iemand die moeite neemt, waarom moet men dan per sé in nederland op wedstrijd kunnen gaan met een paard wat amper zadelmak is (om het zo maar es te zeggen) om dan te klagen dat de proef te moeilijk is ?

Omdat niet iedereen een zak met geld wegbrengt om maar te kunnen presteren op wedstrijden, er zijn er ook die gewoon lol hebben in hun hobby en met veel plezier aan een wedstrijd mee willen doen terwijl ze zelf getraind hebben onder begeleiding.
Dat het resultaat kan zijn dat je er met je paard nog niet klaar voor bent kan dan het gevolg zijn, maar om nu te stellen dat je dan je paard maar naar een trainer moet brengen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:10

Citaat:
breng je een jong paard naar bv Ghislaine Duchene ... gaat die anderhalf tot 2 jaar in training vooraleer die klaar en broke genoeg is om op wedstrijd te gaan

Als je een normale leeftijd neemt om mee te beginnen (3 jaar) en je telt daar 1,5 a 2 jaar bij op dan heb je al haast geen junior paard meer vóór ze op wedstrijd gaan Haha!

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:04

dofuzz schreef:
daarin zie ik dat over heel europa naar de moderne trail overgegaan wordt en dat dat relatief weinig problemen oplevert voor de overgrote meerderheid van de deelnemers, sr of jr.

Dus maw jij vindt dat een jr klasse op een NK alleen gevuld kan worden met mensen die een 2 jarige bij een trainer brengen en dan 2 jaar (!) trainingsgeld betalen. Want alleen die paarden kunnen het parcours overwinnen dat volgens jou neergelegd hoort te worden in een junior klasse.

Oke, Alida, ik denk dat de jr klasse in het vervolg nog minder deelnemers gaat krijgen als je dit zo leest. Schijnheilig Tong uitsteken En ik ga met mijn jonge paarden in de toekomst bij de WRAN starten en via de "jonge-paarden-regeling" vraag ik terugzetting naar de L3 aan --> krijg ik makkelijkere trailproeven (volgens de nieuwe regels). Dan kan mijn paardje rustig wennen aan de wedstrijden en parcoursen lopen die uit te rijden zijn, dit wel buiten mededinging!!
Go WRAN Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:16

Natascha dH schreef:
Dus maw jij vindt dat een jr klasse op een NK alleen gevuld kan worden met mensen die een 2 jarige bij een trainer brengen en dan 2 jaar (!) trainingsgeld betalen. Want alleen die paarden kunnen het parcours overwinnen dat volgens jou neergelegd hoort te worden in een junior klasse.

Volgens mij vind dofuzz gewoon dat als een trainer de moeite neemt om eerst een paard thuis op niveau te brengen, waarom wij dan met zijn allen zo nodig zo vroeg mogelijk op wedstrijd willen gaan Knipoog
En dan klagen dat de wedstrijd te moeilijk is.

Nou, volgens mij zijn wij dan gewoon nog niet goed genoeg en moeten we dat dan maar accepteren.
Een beetje hetzelde om dan maar geen galop meer in een pleasure te gaan doen omdat de meerderheid dat nog niet kan.
Als je niveau aan gaat passen aan de ruiters krijg je dat niveau dus ook nooit omhoog

Natascha dH schreef:
Oke, Alida, ik denk dat de jr klasse in het vervolg nog minder deelnemers gaat krijgen als je dit zo leest. Schijnheilig Tong uitsteken

En is dat erg? Blijkbaar zijn er in Nederland niet genoeg juniorpaarden met voldoende talent om zo'n parcours te kunnen lopen.
Nou en? Ik snap wel dat de wedstrijd dan minder leuk wordt voor de deelnemers omdat je graag tegenstand wil hebben. Maar als die tegenstand er niet is, is die er niet.
Om die wel te krijgen door het niveau te verlagen vind ik niet de juiste manier.

Natascha dH schreef:
En ik ga met mijn jonge paarden in de toekomst bij de WRAN starten en via de "jonge-paarden-regeling" vraag ik terugzetting naar de L3 aan --> krijg ik makkelijkere trailproeven (volgens de nieuwe regels). Dan kan mijn paardje rustig wennen aan de wedstrijden en parcoursen lopen die uit te rijden zijn, dit wel buiten mededinging!!
Go WRAN Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Heel goed Ja

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:06

Romkabouter schreef:
Volgens mij vind dofuzz gewoon dat als een trainer de moeite neemt om eerst een paard thuis op niveau te brengen, waarom wij dan met zijn allen zo nodig zo vroeg mogelijk op wedstrijd willen gaan
En dan klagen dat de wedstrijd te moeilijk is.

Nors opkijken PARDON!!! wie zegt hier dat ik mijn paard thuis niet eerst fatsoenlijk train voor ik naar een wedstrijd ga. Daarbij DAAROM ga ik dus niet naar een wedstrijd met dat paard, OMDAT ik haar nog niet goed genoeg vind om zon parcours te lopen. Als dat alleen een trainer kan, nou ja dan ga ik maar boshobbelen of zo. Dan ben ik blijkbaar toch niet in staat om wedstrijden te rijden, want ik wil ja te vroeg naar wedstrijden.

En dus @Dofuzz dat is wel de meest belachelijke opmerking die ik ooit van je heb gelezen. NIET iedereen wil hier een parcours rijden wat op niveau van de worldshow ligt. En daarnaast NIET iedereen wil zijn paard op zon jonge leeftijd al zo zwaar belasten om uberhaupt maar in de buurt te komen zon parcours te kunnen rijden. Je hebt het wel over 2 jaar training, nou aangezien ik mijn paardje heb ingereden toen ze 3 was. met die 2 jaar die volgens jou nodig zijn kan je wel uitrekenen hou oud de mijne zou zijn voor ze uberhaupt klaar is zon parcours te lopen.
En omdat er gewoon gevraagt werd waarom er zoweinig JR paarden trail liepen heb ik aangegeven waarom IK dus geen trail rijd. Wie maakt er nu van een mug een olifant, ikke niet in ieder geval. Dat jij van mening bent dat jou paard op die leeftijd een trail moet kunnen lopen zoals hij nu op het NK neergelegd werd, jou keuze. Maar ik wil het dus niet.

Natascha dH schreef:
En ik ga met mijn jonge paarden in de toekomst bij de WRAN starten en via de "jonge-paarden-regeling" vraag ik terugzetting naar de L3 aan --> krijg ik makkelijkere trailproeven (volgens de nieuwe regels). Dan kan mijn paardje rustig wennen aan de wedstrijden en parcoursen lopen die uit te rijden zijn, dit wel buiten mededinging!!

Dat heb ik dus al gedaan.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:31

rina schreef:
Nors opkijken PARDON!!! wie zegt hier dat ik mijn paard thuis niet eerst fatsoenlijk train voor ik naar een wedstrijd ga.

*leest zijn eigen tekst nog even*... ehm niemand?

rina schreef:
Als dat alleen een trainer kan, nou ja dan ga ik maar boshobbelen of zo. Dan ben ik blijkbaar toch niet in staat om wedstrijden te rijden, want ik wil ja te vroeg naar wedstrijden.

Volgens mij zegt niemand dat alleen een trainer dat kan hoor, dat was ook gewoon een voorbeeld Knipoog

Wat zit iedereen hoog in de boom, volgens mij wordt er niemand persoonlijk genoemd en wordt er in het algemeen gesproken Verward

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:22

Ik zit niet hoog in de boom, maar ik vind het van de zotte dat hier vanalles erbij gehaald word van trainen tot aan te vroeg op wedstrijd willen.
Daarbij heb jij dus mijn post niet goed gelezen en uit verband getrokken.

Dus trekt ik maar even een andere quote van mijzelf erbij,
Citaat:
NIET iedereen wil hier een parcours rijden wat op niveau van de worldshow ligt. En daarnaast NIET iedereen wil zijn paard op zon jonge leeftijd al zo zwaar belasten om uberhaupt maar in de buurt te komen zon parcours te kunnen rijden.

Ik wil dus niet zo vroeg met mijn paard moeten beginnen, om de trails van heutzutage te kunnen rijden. En mijn paard dusdanig te belasten (wat bij zon trainer zeker zou gebeuren anders red hij het niveau niet) dat zij door die balkenbrei kan komen, WIL ik dus ook niet. MIJN mening. En daarom rijd ik geen JR trail. Mijn uitleg aan Alida, en van nog een paar anderen.
Het zijn Dofuzz en jij die nu ineens met "dan moet je maar harder trainen" en "dan moet je je paard maar bij een trainer neerzetten" en "het niveau mag niet naar beneden" beginnen. Daarover is dus niet eens gesproken, wij hebben alleen maar gezegt (althans een aantal hier) dat de Trail vroeger leuker en afwisselender was en dat voor het jonge paard de lijnen minder krap zouden moeten liggen. Daarnaast als het op de wedstrijden gewoon wat ruimer zou liggen, en je dus als ruiter wat meer tijd tussen de hindernissen hebt, je ook minder aan je paard moet trekken. Wat je nu dus met regelmaat van de klok ziet gebeuren omdat het zo krap ligt. En let wel op 2 handen is omtrekken nog veel makkelijker dan op 1.

Overigens werd er door Alida ook alleen gevraagd waarom er zo weinig waren. En daarop heb ik verteld waarom ik geen trail rijd. Niets meer niets minder. Wat de organisaties ermee doen willen is hun pakkie aan. Maar ik ga mijn paard niet overbelasten om trail op wedstrijden te kunnen rijden. En nogmaals dat is dus mijn mening.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:46

rina schreef:
Daarover is dus niet eens gesproken, wij hebben alleen maar gezegt (althans een aantal hier) dat de Trail vroeger leuker en afwisselender was en dat voor het jonge paard de lijnen minder krap zouden moeten liggen. Daarnaast als het op de wedstrijden gewoon wat ruimer zou liggen, en je dus als ruiter wat meer tijd tussen de hindernissen hebt, je ook minder aan je paard moet trekken. Wat je nu dus met regelmaat van de klok ziet gebeuren omdat het zo krap ligt. En let wel op 2 handen is omtrekken nog veel makkelijker dan op 1.

Precies mijn mening. OK dan!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:51

rina schreef:
Het zijn Dofuzz en jij die nu ineens met "dan moet je maar harder trainen" en "dan moet je je paard maar bij een trainer neerzetten" en "het niveau mag niet naar beneden" beginnen.

Jeetje mina zeg, lees het topic nog eens ff rustig door zou ik zeggen. Over verdraaien van woorden gesproken Scheve mond

En over het niveau werd wel gesproken, gewoon als reden om wel of niet met een jong paard op wedstrijd te verschijnen Lachen
Niemand zegt toch ook dat je je paard moet overbelasten om op wedstrijd trail te rijden Verward
Er wordt gewoon steeds in het algemeen gesproken volgens mij, en iedereen mag zijn eigen mening hebben Ja

Tussen 2 haakjes: hoofdletters op internet komen nogal SCHREEUWERIG over. Dus het komt bij mij vrij fors over als iets JOUW mening is Knipoog
Vandaar mijn "in de boom" opmerking Knipoog

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:31

Hadden wij het hier niet over de open junior reining?
Die mag best wel een beetje op niveau zijn. Ik heb de junior trail gezien op het QH NK en zo krap vond ik de bochten niet (van de tribune af gezien). Een beetje broke en in balans (junior) paard moet die bochten makkelijk kunnen maken. Balkjes foutloos lopen is een tweede, maar de bochten te krap, dat geloof ik niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:44

Marieke schreef:
Hadden wij het hier niet over de open junior reining?

Nope... Tong uitsteken

Flauw he

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:54

Marieke, we hadden het over de trail Tong uitsteken