yvvv schreef:Maar nu is de andere kant van het verhaal? Om als voorbeeld mijn paard met spat te nemen. Ik rij nu geen wedstrijden omdat hij gewoon nog erg onregelmatig goed loopt en duidelijk zichtbaar goede en slechte dagen heeft, maar als het beter gaat ben ik wel van plan hem een keertje te gaan starten. Wat nu als hij precies op die momenten een slechte dag zou hebben? Moet ik dan keer op keer de ring uitgaan en dus elke keer een teleurstelling voor het paard en ruiter zijn, of zou ik hem dan een keertje doorrijden, gewoon voor de ringervaring?! Ook is het zo dat het mijn paard is en dat ik het beestje ken en dus weet wanneer hij een mindere dag heeft of gewoon een hele slechte dag. En voor buitenstaanders (die niet weten wat er aan de hand is ed) kan dit een stuk erger tonen dan het misschien daadwerkelijk is...?
Ik heb ook een paard met spat, dit is bij hem gekomen door trauma, en kan weer aan elkaar groeien en overgaan. Hij heeft dit bijna 3 jaar geleden opgelopen en in het begin was hij heel kreupel, maar nu gaat het steeds beter, hij heeft er eigenlijk (bijna) geen last meer van. Op de foto's die in de kliniek zijn gemaakt zie je ook dat het steeds beter gaat (we laten elk jaar een foto maken door de dierenarts). Toch loopt hij af en toe nog een klein beetje stijf. De dierenarts heeft daarover gezegd dat hij dan juist niet stil moet staan maar juist moet bewegen. Als je dan 10 minuten aan het draven bent dan zie je er eigenlijk al niks meer van. Er zijn dan mensen bij de bakrand die zeggen, je paard is kreupel, als ik dan zeg dat ik dat weet is het, ooh zielig op een kreupel paard, terwijl ik dan heel lang instap en draaf en hem verder niet laat werken.. Als hij echt kreupel is ga ik er al niet eens op, dan gaan we aan de hand stappen.
Ik heb vorig jaar me een paar keer ingeschreven voor een wedstrijd, maar de dag voor de wedstrijd liep hij elke keer stokkreupel, ik die keren de wedstrijd afgezegd. De dag van de wedstrijd liep hij dan opeens al een stuk beter en de dag daarna liep hij weer goed..
Ik denk dat je als eigenaar het beste hoort te weten wat het beste is voor je paard. Als mijn paard echt kreupel loopt ga ik niet op wedstrijd. Als hij alleen een klein beetje stijf zijn stal uit komt na een nacht op stal staan, dan weet ik dat het na het losrijden weer goed is, in de ring loopt hij dan ook niet meer kreupel..
Ik ben 2 september mijn eerste wedstrijd buitenaf gestart in uitgeest, hij had nergens last van en als je niet zo weten dat hij spat had zou je het ook niet zien, en we waren mooi 2de in de reining..