[WN] Waarom geen cap willen dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EeCee

Re: Waarom geen cap willen dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:27

Veiligheid of 'schijn'veiligheid...

Ik wordt af en toe een beetje kriebelig van het hele 'veiligheid' gedoe... In alles wat een mens doet zit nu éénmaal risico. Soms wat groter soms wat kleiner.
Als je echt veilig wilt paardrijden, koop dan een leuke dvd van wat voor ruiter dan ook en ga daar gezellig binnenshuis naar kijken!
Met het rijden van m,n paard ben vooral met genieten bezig, en niet met wat er allemaal kan gebeuren.

De hele maatschappij is bezig met de illusie 'veiligheid' en (nog zo één) 'zekerheid'. Ondertussen vallen er nog steeds gewonden en doden door de meest uiteenlopende situaties.
We zijn niet onsterfelijk of onbreekbaar!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:28

Majella001 schreef:
Ik draag er dus geen.
Redenen:
1) Zit niet lekker
2) Ziet er niet uit
3) Ik houd niet zo van verplichtingen Dromen
For the sake of discussion Knipoog
@1 - hoeveel soorten heb je al geprobeerd en jouw hoed zit met 30 graden dus niet zweterig ??
@2 - is in the eye of the beholder, dus geen steekhoudende reden IMO
@3 - je rijdt dus ook altijd door rood...

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:30

Daar is vast wel een verdeelsleutel voor te bedenken.
Ook in de algehele omgang met paarden is er theoretisch kans op hoofdletsel,tandarts met speculum bijv. Een paard in de Halter kan theoretisch ook steigeren en je een tik op je dak geven,de kans dat ze op je tenen gaan staan is groter denk ik.
Stalen neuzen verplichten? Bodyprotectors,ijshockeyhelmen?
What's next?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:32

Kraag om je nek niet de breken zou ook niet verkeerd zijn Knipoog
Laatst bijgewerkt door coydog op 22-10-07 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:32

@Anya: Als je met 'onderzoek' dat stukje bedoeld wat onlangs op Bokt werd geciteerd (bron is mij nog niet duidelijk); daarin wordt niet vermeld dat het relatief kleine aantal gevallen van (ernstig) hoofdletsel wel eens te danken kan zijn aan het inmiddels wijdverbreide gebruik van de veiligheidscap in Nederland Schijnheilig
M.a.w.: minder hoofdletsel vanwege, niet ondanks, capverplichting op wedstrijden, maneges, en pensionstallen.

Zeggen dat het dragen van een cap weinig zin heeft omdat er nauwelijks gevallen van hoofdletsel geregistreerd staan, is IMO een drogreden Knipoog

[edit] zin aangevuld[/edit]
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 22-10-07 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:33

En dan ga je zoeken in de krochten van bokt.. naar die ricico's van hoofdletsel en dan vindt je dit (dit is naar aanleiding van de actie de dressuurhoed moet blijven):

Citaat:
volgens een artikel in de nieuwste BIT...

Quote:

Ruiters die de M2 dressuur eenmaal ontgroeid zijn,hoeven nu en in de toekomst geen cap op.Dat is de laatste stand van zaken binnen de KNHS nadat de Comissie Verzekeringen een en ander op een rijtje had gezet.
Protesten en een handtekeningenactie van bekende ruiters hebben geen doorslag gegeven.De KNHS ziet af van de capverplichting voor Z t/m ZZ nu blijkt dat vezekeringen het KNHs-beleid volgen en niet andersom.Het is dus niet de verzekering die de cap verplicht, maar de KNHS.De verzekeringen nemen de verplichting of het achterwege blijven van de verplichting van de KNHS over.Neerlands topruiters hoeven hierdoor niet aan de cap,terwijl ze toch eigenlij het goede voorbeeld zouden moeten geven door juist wel een veiligheidscap in plaats van een dressuurhoedje op te zetten.

Ze doen net voorkomen of het er al door is maar volgens mijn informatie moet de Ledenraad er nog over stemmen!?

Zijn wij ineens gebombardeerd tot " bekende ruiters

Interessant vind ik de zin dan de KNHS de cap verplicht en niet de verzekering. Volgens het betreffende artikel in bit dus. Dus nu snap ik het helemaal niet meer. Kan natuurlijk een achterhaald stukje tekst zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:35

Ik zeg niet dat het weinig zin heeft.. maar het dragen van een bodyprotector heeft procentueel meer zin.
En ik doel niet op dat stukje. Ik doel op het stukje dat de 'pro-hoedje-club van de dressuurruiters heeft uitgezocht ooit). Van de ongelukken tijdens wedstrijden van mensen met een hoedje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:38

@WB: in het verleden is er idd sprake geweest dat de toen gebruikte cap meer kwaad dan goed deed bij een val-ongeluk. Immers de starre rand kwam op de neus en brak deze en door de slechte manier van vastmaken (enkele riem) kon de cap naar achteren in de nek komen en daar voor letsel zorgen.
Deze zaken zijn sterk verbeterd en dus zouden ook deze neveneffecten afgenomen moeten zijn.
Een nieuw c.q. recent onderzoek zou dus op zijn plaats zijn.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:39

@WB:Je voert goede redenen aan om een cap te dragen,echter er zijn imo niet echt redenen om ze te verplichten,en dat is nu juist een nuance waar ik persoonlijk moeite mee heb.
Eventueel in de beginnersklassen,waar mensen nog niet zolang
ervaring hebben(naar ik aanneem) en onder de 18 heb ik er minder moeite mee.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:41

Ppfffttt wat een redenen worden er gegeven zeg…

"ik val vaker op mijn heup als op mijn hoofd dus ik hoef geen cap op"
Uhu, een gekneusde heup is bagger, maar een schedelbasisfractuur lijkt me nou net ietsje minder.

"het is lelijk"
Ja boeien, alsof het je paard iets interesseerd hoe je eruit ziet. En de rest van de manege trouwens ook niet.

"het zit niet lekker"
Zoek er dan eentje die wel lekker zit. Ik zet het ding op, denk 0,5 sec 'zit niet lekker' en heb dan andere dingen aan mijn hoofd zodat ik die cap helemaal vergeet. Mijn paardje is dan echt wel iets interessanter dan die cap op mijn hoofd.

"het is niet verplicht"
Nou en. Denk gewoon na en verplicht het voor jezelf.

Natuurlijk zijn met het dragen van een cap niet alle verwondingen te voorkomen. Maar door het wel dragen van een cap doe je er in ieder geval alles aan om het zo veilig mogelijk te maken. Dat lijkt me toch ook best belangrijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:45

Hum als alles wat ik doe er is om het veilig te maken, moet ik in een PC hoofd truck gaan rijden. Met koeienvanger. Heel veilig voor mij, minder veilig voor voetgangers of fietsers. Trouwens, als ik het veilig wil maken voor mij, moet ik niet meer in de auto stappen. Daar gaan jaarlijks qua ongeval nog steeds de meeste mensen aan dood. Maar dat is een maatschappelijk aanvaard risico dat is afgekocht met een wel wettelijk verplichte autogordel Ja

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:46

CherokeeChum schreef:
@WB:Je voert goede redenen aan om een cap te dragen,echter er zijn imo niet echt redenen om ze te verplichten,en dat is nu juist een nuance waar ik persoonlijk moeite mee heb.
Eventueel in de beginnersklassen,waar mensen nog niet zolang
ervaring hebben(naar ik aanneem) en onder de 18 heb ik er minder moeite mee.

Me too, Chum Lachen Daarom ben ik ook pro-choice, maar zeggen dat de veiligheidsaspecten van de cap/rijhelm overrated zijn, doen me een beetje denken aan van die betweters die wat tegen het dragen van een autogordel hebben (ook honderden redenen te bedenken om dat niet te willen)... totdat ze bij een kop-staartbotsinkje (met lüllige 20 km per uur) een ster in de voorruit koppen Rolleyes

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:49

Ik ben er nu wel anders tegen aan gaan kijken.
Hiervoor had ik een haflinger die bom proof was en ik dus nooit een cap op had buiten. Wel in de les want op de manege was dat verplicht.
Nu heb ik een KWPN-er van 6 jaar en ze is echt super braaf in de bak dus ook toen reed ik zonder cap. Toen ik voor het eerst een buitenrit ging maken, heb ik uit automatisme geen cap op gedaan. Ik ben er die rit afgevallen omdat ik ze niet terug kreeg en door vermoeidheid kon ik niet meer blijven zitten. Ik heb er kneuzingen en een hersenschudding aan over gehouden.

Ik rij dus nooit meer zonder cap, ook in de bak heb ik hem op!!
Soms moet je even wakker geschud worden, en het gebeurde letterlijk bij mij.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:50

Ik ben van mening dat er een bodyprotector en cap gedragen moet worden, ongeacht leeftijd en ervaring we rijden op dieren die altijd een onverwachte reactie kunnen geven.

Ik rijdt zelf alleen bij de renpaarden met cap en verder ook niet ik weet het dat ik fout zit maar toch zouden we alle anders moeten rijden.
Er gebeuren nog te veel ongelukken.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:50

@Maanling;We hebben het hier over western waar een onhandelbaar paard en het dragen van een cap een soort van cultuurshock zijn....
Anky met een sombrero zeg maar, eventing met een Belg,een natural met stang en trens en sporen en zweep.... Clown

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:51

??

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:52

Midasje schreef:
??

Je had toch wel door dat je een bericht op het westerngedeelte van Bokt plaatste? Clown

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:53

@cherokeeChum: ik kan anders nergens uit opmaken dat de TS western rijdt, en ik kan ook nergens uit opmaken dat dit topic alleen de westernruiters betreft. Volgens mij is dit een heel algemeen "cap-topic".
But correct me if i'm wrong.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:54

oooohhhh hahaha!
dat had ik nog niet eens gezien! haha!

Maar dan nog vind ik veiligheid voor alles en blijf ik eigenlijk bij mijn argumenten....

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:58

Dat mag *LOL* Maar ik wil zelf bepalen(43 jaar ,waarvan 36 jaar ruiter) of ik zo'n ding op zet,als het enigzins mogelijk is Vork

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:59

Wranglerbutt schreef:
Midasje schreef:
??

Je had toch wel door dat je een bericht op het westerngedeelte van Bokt plaatste? Clown

nee sorry Bloos
dan moet ik ff over mijn mening nadenken Cool

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:19

Hmmm, een reden...

Heb geen Cap moet er dan 1 gaan kopen dus het is makkelijker om dan zo maar even lekker te gaan rijden dan voor veel geld een Cap te moeten kopen.

Is het veiliger met Cap, ja waarschijnlijk wel. Knipoog

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:24

Of een cap veiliger is weet ik nog zo net niet... Vandaag zeggen ze veilig, morgen is het weer onveilig, zoals dat met alles gaat (vergelijk maar met koffie of melk, dat verschilt ook met de dag voor je gezondheid...). Ik draag een cap omdat ik geen eigen paard heb, en het dus waar ik rijd verplicht/gewenst is, en ja dan doe ik het wel.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:28

Tja eigen keus.
Ik zou nooit zonder gaan, heb dat maar 1 keer gedaan, was 3 jaar terug ofzo, nooit bij nagedacht.

Ik vind het zeer dom als je zonder gaat omdat je het irritant vind zitten of niet mooi vind.

Liever dat dan dat je never nooit meer kan paardrijden.
Maarja, sommige mensen denken daar niet aan, pech voor hun als ze nooit meer van het paardrijden kunnen genieten, want het is dan je eigen schuld Lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:28

Dniesjj117 schreef:
Of een cap veiliger is weet ik nog zo net niet... Vandaag zeggen ze veilig, morgen is het weer onveilig, zoals dat met alles gaat (vergelijk maar met koffie of melk, dat verschilt ook met de dag voor je gezondheid...). Ik draag een cap omdat ik geen eigen paard heb, en het dus waar ik rijd verplicht/gewenst is, en ja dan doe ik het wel.

Bij heel veel mensen die een val hebben gemaakt heeft hun cap hun leven gered, lijkt me dus wel dat het veiliger is Lachen
Laatst bijgewerkt door Air op 22-10-07 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt