[WN] Opbinden van westernpaarden, nut?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: Opbinden van westernpaarden, nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:35

Mmm vind dit maar niets... helaas gaan mensen dit ook nog eens nadoen zonder dat ze weten wat ze doen.

Zo heeft een kennis van mij ooit eens iets na gedaan wat ze 's middags bij een pro-trainer gezien had. Paard komt overeind, valt achterover en breekt zijn rug. Dag paard...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 23:39

Ja dat is het grootste probleem! Dat zijn de dingen die misgaan, bij zo veel verschillende methodes in de paardenwereld, en zoals jij al zegt het heeft aan veel verschillende paarden het leven gekost, wat heel maar dan ook heel jammer is.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:43

In welk bit staat dit? De nieuwste?
Lijkt me inderdaad niet een manier voor mij!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 23:44

Ja in de nieuwste, nr.150.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:51

Het is een methodiek die gebruikt wordt bij sommige westerntrainers. Ik vindt het een trieste methode. Ik les ook niet bij mensen die die methode hanteren. Maar goed ik wil ook niet lessen bij mensen die het paard met de kin op de borst longeren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:56

wat ik verschrikkelijk vind is het feit dat ze 2 paarden vast zet en 1 paard rijdt
dat je je paard vast zet is 1 punt, maar blijf daarbij zodat je kunt ingrijpen als dat nodig is

ik vind dat je dit alleen moet gebruiken om je paard op het bit te leren nageven en alleen bij een koppige, maar niet als lenigheids oefening of zo iets, daar heb je veel vriendelijkere methodes voor

verder zie ik er liever een stuk elastiek tussen, stukje vering zeg maar, maar eigenlijk hou ik er helemaal niet van

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:59

_Sigrid_ schreef:
Ik kan me een film herinneren dat ik ooit op tv zag ( The Horse Whisperer???). Daarbij hadden ze het paard met het voorbeen onder zijn buik (ter hoogte van de singel) vastgebonden. Hij moest toen op 3 benen lopen. Ik kon er echt niet naar kijken en ik moest er dan ook meteen aan denken toen ik het woord "opbinden" las.

Wie weet iets over die voorbenen vastbinden onder de buik? Is dat een methode om het paard zijn wil te breken? Vind beide methodes niet erg ethisch en debiel om te zien.

Ik heb een meninstructeur eens het volgende zien doen: de pony wilde er telkens vandoor voor de kar. Hij maakte een lus om 1 van de voorbenen en gaf de menner het uiteinde van het touw in de handen. Deze moest dan het touw aantrekken als de pony weer er vandoor wilde. Dan trok hij dus het voorbeen onder de buik, zou de pony dreigen te vallen en dan zou hij het afleren.
Echter, de eigenaar van de accomodatie waar het gebeurde kwam er direct op af en verbood dit toe te passen. Hij is bij de man op de bok gaan zitten en hebben het anders opgelost.
De instructeur mopperde dat dit toch echt wel zou werken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 00:19

ik heb het artikel net zitten lezen. Ze laten de paarden er rustig 20 minuten mee rondlopen!!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 00:48

Lara_Silver schreef:
De titel zal wel duidelijk zijn.
Het opbinden van het westernpaarden om ze te leren op eigen benen te lopen.
Wat is jou mening? Heeft het volgens jou nut of is het onzin?
Brand maar los!

Ik vind het grote onzin, ik heb namelijk geleerd dat je door je teugels los laten je paard op eigen benen gaat lopen (niet te los natuurlijk)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:26

ik zou het ook niet toepassen met mijn eigen knollie.. maar als anderen er wel heil in zien. ik vind de bit trouwens zo wie zo al een minder objectief blad dus lees het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:29

Het nut ontgaat mij dus ook...bij een paard met wat karakter hoef je het ook niet te doen...die gooit zich achterover neer bij zoveel druk in de mond.

Doe maar gewoon, doe je gek genoeg zou ik zeggen.

En het op eigen benen lopen?
Zo scheef aangebonden...zal het wel niet begrijpen denk ik dan..wat dacht je van lekker recht naar voren laten lopen, neusje er wat uit?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:19

Ik zeg; ook maar een onderzoekje door de KNHS? Knipoog

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:27

ik heb dit van t zomer ook gezien,

paardje werd alleen niet aan bit zo opgebonden ,, maar aan halster ..

dit was in t begin van zadelmak maken van dit paard, door prof westerntrainer...

paardje stond wel meer gebogen dan paarden op foto....

paardje werd ook in draf en galop gezet....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:29

Hmm, vind dit nou niet echt dier/paard vriendelijk.
Imo weer zo'n typisch voorbeeld van: Bind het maar vast, hang er maar een scherper bit in, trek die kin maar op zn borst enz.

Ben zelf meer van het minimale.
Het is ook nergenst voor nodig, om een heel extreem voorbeeld te geven: monty roberts. Zet het beestje nergenst aan vast, alleen een kraal, en heeft het binnen 30 min. zadelmak.
Natuurlijk moet de balans gevonden worden, maar juist als je het beestje zo los laat zal 'ie dat heel snel vinden. Zie daar ook dat ruiters er heel ontspannen op zitten, het dier nog nergenst toe dwingen, het hoeft niet op een volte/longeercirkel/hoefslag.

maar mischien ga ik nu een beetje offtopic...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:44

Huilen
katchina schreef:
Degene bij wie ik gestald sta doet dit ook bij jonge paarden die getraind worden.
De bedoeling is idd dat ze
*hun eigen balans vinden en leren hun achterbenen daarbij te gebruiken.(onder hun lichaam te zetten)

omdat ze erg bang zijn om óm te vallen
katchina schreef:
*Hun hele lijf wordt soepeler in de buiging.Hals en ribbengebied.

omdat ze wel móeten, de hele boel wordt opgerekt. Ga jij eens in zo'n houding staan? Vastgebonden? Paard kan zo amper ademhalen.
katchina schreef:
*Hun mond wordt/blijft zacht.

omdat ze na deze "oefening" voor altijd wéten wat een pijn het doet als ze tegenwerken

katchina schreef:
Als ze zelf niet tegen werken maar meewerken leren ze zelfstandig bovenstaande dingen.
Dus ze leren ook toe te geven aan het bit,zonder dat er een ruiter aan hangt en trekt.
De goede trainer laat dit per kant niet langer dan 5 minuten duren en onder toezicht.

Een goede trainer leert zijn paard die dingen. En niet in 5 minuten via zo'n respectloze dieronvriendelijke binnenbocht. Dit doet me aan de training van de andalusische paarden denken. Ruw/hard/snel.

Heb er maar één woord voor: dierenmishandeling.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:50

Dit is een van de vele 'quick and dirty' oplossingen die in alle takken van paardensport voorkomen.
Je dwingt een paard rustig te blijven, want anders valt ie om. Je dwingt hem het bit te 'geven', want anders doet ie zich pijn.
En dat alles zonder dat een ruiter in het nauw kan komen; quick and dirty dus.
Zet dat af tegen iemand die een hoop paarden op een dag te doen heeft (succesvolle trainster) en je snapt dat het weer eens een centenkwestie is.

katchina schreef:
Alles gebeurt heel rustig en op het gemak,zo zijn de quarters over het algemeen ook dus die 'flippen niet zo gauw,als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog
Meestal gaat het idd goed en levert het het gewenste resultaat op.
Helaas is een quarter net als elk paard een eigen persoonlijkheid en zal het ook zeker gebeuren dat het niet werkt en idd zoals CC als zei dat iemand zijn paard af kan schrijven.
Meestal is er dan niemand bij natuurlijk en zal men de oorzaak van het letsel aan iets anders toeschrijven.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:00

DubbelDun schreef:
Zet dat af tegen iemand die een hoop paarden op een dag te doen heeft (succesvolle trainster) en je snapt dat het weer eens een centenkwestie is.

Precies. Over de rug van volgzame paarden met een groot hart. Zo iemand is niet succesvol. Zo iemand is een profiteur die gaat voor het geld. Die doet wat de cowboys deden die hun werkpaarden snél klaar wilden hebben. Heeft niks te maken met sport en nog minder met happy athletes. Vind het minstens zo kwalijk als de zaak rond Power and Paint. Hoop dat "men" hier ook iets van gaat vinden. Mijn mond viel in elk geval open toen ik die foto's zag en het commentaar erbij. Wat een blinden.
Dit moest niet mogen. Mensen die hun paard daarheen brengen voor training houden dit soort wantoestanden in stand.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:31

nou, ik heb het artikel gelezen

werd effe niet goed van die foto met halve autobanden
dacht dat er bedoeld werd dat het paard moest slepen met een band zoals je dat doet met een menpaard, maar dit is echt walgelijk
je wilt toch helemaal niet dat je paard afstompt op beenhulpen?
je wilt juist dat ze op lichte druk snel reageren

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:34

DubbelDun schreef:
Dit is een van de vele 'quick and dirty' oplossingen die in alle takken van paardensport voorkomen.
Je dwingt een paard rustig te blijven, want anders valt ie om. Je dwingt hem het bit te 'geven', want anders doet ie zich pijn.
En dat alles zonder dat een ruiter in het nauw kan komen; quick and dirty dus.

katchina schreef:
Alles gebeurt heel rustig en op het gemak,zo zijn de quarters over het algemeen ook dus die 'flippen niet zo gauw,als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog
Meestal gaat het idd goed en levert het het gewenste resultaat op.
Helaas is een quarter net als elk paard een eigen persoonlijkheid en zal het ook zeker gebeuren dat het niet werkt en idd zoals CC als zei dat iemand zijn paard af kan schrijven.
Meestal is er dan niemand bij natuurlijk en zal men de oorzaak van het letsel aan iets anders toeschrijven.

inderdaad quick and dirty

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 16:41

spatter schreef:
nou, ik heb het artikel gelezen

werd effe niet goed van die foto met halve autobanden
dacht dat er bedoeld werd dat het paard moest slepen met een band zoals je dat doet met een menpaard, maar dit is echt walgelijk
je wilt toch helemaal niet dat je paard afstompt op beenhulpen?
je wilt juist dat ze op lichte druk snel reageren

Ja idd dat vond ik dus ook zo raar. Zo stomt een paard idd helemaal af op de hulpen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:51

ja, dat ziet er ook niet uit. Onderwijl krijgt het paard op die foto ook nog een mondspoeling. De hele training van mrs van Bekkum lijkt gebaseerd op angst heb ik het idee. Véééél prikkels geven en geen uitweg of oplossingen bieden. Hangen op het gebroken trensje? No problem, shank bit erin en kijk: ze laten lós Gestoord .Zou ze bang zijn van paarden dat ze het zo aanpakt? Het is middeleeuws. Longeren met longeerlijn dóór de beugel vind ik ook bijzonder.
Kijk dat iedereen zijn eigen hobby heeft binnen de paarden mag duidelijk zijn en dat is oké. Dressuur, springen, recreatief, western, mag allemaal. Maar het moet wel paardvriendlijk gebeuren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:11

zoiets noem ik murf maken Boos!
je stompt het paard aan alle kanten af en zegt dan dat hij braaf is, nee , hij is doods

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:12

ik vind het er zo op de foto idd ook heel raar uitzien. Ik wacht ff tot ik de bit in huis heb, aangezien ik wel benieuwd ben naar het hele artikel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:17

spatter schreef:
zoiets noem ik murf maken Boos!
je stompt het paard aan alle kanten af en zegt dan dat hij braaf is, nee , hij is doods

En dat zien we soms terug in de showring met paarden die niet op of om durven kijken en erbij lopen of ze hard aan vakantie op de wei toe zijn.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:19

Ik heb het blad niet en ga het er ook niet voor aanschaffen maar aan jullie reacties te merken is er niet veel goeds over te zeggen.
Mijn bevindingen waren dus ook niet over dit artikel.Wat ik lees over 20 minuten vaststaan en dan ook alleen e.d. ben ik het ook absoluut niet eens.Dat is onproffessioneel en gewoon onnodige kwelling.
Een paard leert juist door het weghalen van druk op het moment dat hij eraan toegeeft,niet door constante druk want hij weet nu niet waarom de druk/dwang weggehaald wordt? Verward En dat weten de amerikanen van oudsher maar al te goed.
Dit soort dingen slaat gewoon nergens op en geeft een totaal verkeerd beeld van de éigelijke 'trainingsmethode'.