Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Sigrid_ schreef:Ik kan me een film herinneren dat ik ooit op tv zag ( The Horse Whisperer???). Daarbij hadden ze het paard met het voorbeen onder zijn buik (ter hoogte van de singel) vastgebonden. Hij moest toen op 3 benen lopen. Ik kon er echt niet naar kijken en ik moest er dan ook meteen aan denken toen ik het woord "opbinden" las.
Wie weet iets over die voorbenen vastbinden onder de buik? Is dat een methode om het paard zijn wil te breken? Vind beide methodes niet erg ethisch en debiel om te zien.
Lara_Silver schreef:De titel zal wel duidelijk zijn.
Het opbinden van het westernpaarden om ze te leren op eigen benen te lopen.
Wat is jou mening? Heeft het volgens jou nut of is het onzin?
Brand maar los!
katchina schreef:Degene bij wie ik gestald sta doet dit ook bij jonge paarden die getraind worden.
De bedoeling is idd dat ze
*hun eigen balans vinden en leren hun achterbenen daarbij te gebruiken.(onder hun lichaam te zetten)
katchina schreef:*Hun hele lijf wordt soepeler in de buiging.Hals en ribbengebied.
katchina schreef:*Hun mond wordt/blijft zacht.
katchina schreef:Als ze zelf niet tegen werken maar meewerken leren ze zelfstandig bovenstaande dingen.
Dus ze leren ook toe te geven aan het bit,zonder dat er een ruiter aan hangt en trekt.
De goede trainer laat dit per kant niet langer dan 5 minuten duren en onder toezicht.
katchina schreef:Meestal gaat het idd goed en levert het het gewenste resultaat op.Alles gebeurt heel rustig en op het gemak,zo zijn de quarters over het algemeen ook dus die 'flippen niet zo gauw,als je begrijpt wat ik bedoel
DubbelDun schreef:Zet dat af tegen iemand die een hoop paarden op een dag te doen heeft (succesvolle trainster) en je snapt dat het weer eens een centenkwestie is.
DubbelDun schreef:Dit is een van de vele 'quick and dirty' oplossingen die in alle takken van paardensport voorkomen.
Je dwingt een paard rustig te blijven, want anders valt ie om. Je dwingt hem het bit te 'geven', want anders doet ie zich pijn.
En dat alles zonder dat een ruiter in het nauw kan komen; quick and dirty dus.
Zet dat af tegen iemand die een hoop paarden op een dag te doen heeft (succesvolle trainster) en je snapt dat het weer eens een centenkwestie is.katchina schreef:Meestal gaat het idd goed en levert het het gewenste resultaat op.Alles gebeurt heel rustig en op het gemak,zo zijn de quarters over het algemeen ook dus die 'flippen niet zo gauw,als je begrijpt wat ik bedoel
Helaas is een quarter net als elk paard een eigen persoonlijkheid en zal het ook zeker gebeuren dat het niet werkt en idd zoals CC als zei dat iemand zijn paard af kan schrijven.
Meestal is er dan niemand bij natuurlijk en zal men de oorzaak van het letsel aan iets anders toeschrijven.
spatter schreef:nou, ik heb het artikel gelezen
werd effe niet goed van die foto met halve autobanden
dacht dat er bedoeld werd dat het paard moest slepen met een band zoals je dat doet met een menpaard, maar dit is echt walgelijk
je wilt toch helemaal niet dat je paard afstompt op beenhulpen?
je wilt juist dat ze op lichte druk snel reageren
spatter schreef:zoiets noem ik murf maken![]()
je stompt het paard aan alle kanten af en zegt dan dat hij braaf is, nee , hij is doods