[WN] KWPN ér in de western sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Re: KWPN ér in de western sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:13

anya jouw foto's doen het niet van de arabier

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:14

Nou ehm, die arabier loopt heus niet belachelijkop de voorhand hoor Haha!

En te hoge en te lage hoofdhouding is heel erg subjectief.
Als voorbeeld: tig keer kampioen JPK dit NK had zijn paard zowat de hele tijd met de oren onder de schouder lopen. (dit is eigenlijk een DQ bij de wran!) Toch heeft ie zowat alles gewonnen. Puur omdat hij netjes, correct en constant reed!
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 10-10-07 15:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:15

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:19

Anya: We zijn het gewoon heel sterk oneens hierover denk ik Knipoog

Ik zou er bijna een kwpnner voor gaan rijden Haha!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:21

mm, zo zie ik het niet graag en zo hoeft het ook niet

het is een kwestie van meer trainen om die kont er onder te krijgen en als ze dat kunnen die halshouding te laten zaken
in het begin ben je net een wip
je paard valt dan weer naar voren en moet je hem oppakken om hem weer op de achterhand te zetten, maar op den duur is hij sterk genoeg om achter te blijven dragen en voor toch de vrijheid te hebben om de hals ontspannen laag te houden
en met laag bedoel ik dan horizontaal , wat voor een paard wat opwaarts gebouwd is behoorlijk moeilijk is, die krult liever hoog op

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:26

Pardon, maar ze staan als het goed is zo'n 8 -15 uur per dag met de mond op de grond te eten dus zo moeilijk kan het niet zijn voor ze Knipoog

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:29

hihi, ja lekker hangend op de voorhand en zonder ruiter op hun rug, niet de manier om rijdend een paard lang heel te houden en het zit trouwens ook voor geen meter als een paard op de voorhand loopt, zeker niet in galop

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:34

Dat je je paard op de achterhand rijdis ook een illussie Knipoog
Stond laatst nog een onderzoek over ergens, misschien kan iemand die ff opsnorren Haha!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:40

dat stuk heb ik gelezen maar ik ben het er niet mee eens
tenminste , ik rij mijn paarden wel degelijk meer op de achterhand, maar ik heb ook heel andere paarden als die dressuurmiepen met hun tendempaarden
rakker is erg barok van type, kort in de rug en spatter moet het inderdaad nog een stuk leren, die is wat overbouwd, maar uiteindelijk zal hij meer gaan zitten en voor vrijer komen in de schouder

dat dit heel veel training kost weet ik ook wel en dat je paard ook eerst goed uitgegroeid moet zijn voor hij dat kan

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:47

spatter, dat was een wetenschappelijk onderzoek Haha!
Stond in de Bit las ik net Tong uitsteken

Hoezo niet eens? Het is feit!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:08

pff, je hebt zoveel wetenschappelijke onderzoeken en ze hebben alleen dressuurpaarden onderzocht, niet alle type paarden en verschillende dissiplines

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:13

Als het dressuurruiters niet lukt, waarom zou het westernruiters dan wel lukken? Maar goed, dan gaan we wel heel erg offtopic Knipoog

Om terug te komen op het topic: Ja, je kan met een kwpner prima western rijden Haha!

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:06

Hoi Midasje,
Ik zie dat je ook in Cuijk woont Knipoog
Kom eens kijken bij SE Stables in Heumen. Dat is de (trainings)stal van de westernruiter Saskia Banning.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:22

Weet je wat ik zo grappig vind Rom. Ik heb me jaren op jouw standpunt gesteld. Het moest toch kunnen. Het gaat toch om de beoordeling van het paard, binnen de bouw van het paard...

Maar tegelijkertijd is het vrijwel een standaardadvies aan mij om toch vooral die KWPN-ers weg te doen. Omdat ze eigenlijk niet geschikt zijn. Omdat je wel leuk mee kan willen doen, maar als je echt leuk mee wilt doen je beter een quarter kunt kopen. Of desnoods een Haffie Ja

Er is echt vrijwel niemand met enig verstand van western rijden die zegt dat het willen starten met een KWPNer een goede keus is

Het is eigenlijk meer zo dat je begint met een KWPNer, en als het dan een beetje lekker gaat, doe je dat paard toch weg, en dan koop je toch een echt westernpaard ? Haha! Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:29

Waarom wel met een haflinger en niet met een kwpn-er?
Als je een paard van 1.70 hebt is de trail wel moeilijk ja, maar met een paard van 1.60 kan het makkelijk Ja

En echt leuk meedoen? Dan lukt 80% van ruiters met een Q/P/A ook niet

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:33

Weet ik veel.. Ik geef die adviezen niet. Ik hoor ze alleen aan.
En het zal me ook worst... ik ga echt mijn paarden niet inruilen. En ik ben al heel tevreden met gewoon meedoen Ja

Maar dat was ook wat ik schreef in mijn eerste post.

Ja het kan. Maar bedenk dat je beperkingen tegen zult/kunt komen. Die beperkingen zijn wel minder naarmate je paard minder stevig aan de maat is. Dat is zeker waar. Heb ik er ook bijgezet Ja

Met 1.60 kun je best in de trail.
Want met Wiz kan ik in het vierkant (want die is korter in de rug dan moeders). Jogovers gaat niet lukken denk ik. Echt te ruime passen, of ik moet hem leren strompelen Haha! Haha!
Nah.. toch maar niet haha

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 18:34

Ik moet effe kwijt dat jullie wel hele leuke en goede advieze geven bedankt hoor. Go jij! Go jij!
mikee: staan jou paarden in cuijk en ik kom zeker een x in heumen kijken wist dus echt niet dat daar iets van western zat OK dan!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:38

Anya schreef:
Want met Wiz kan ik in het vierkant (want die is korter in de rug dan moeders). Jogovers gaat niet lukken denk ik. Echt te ruime passen, of ik moet hem leren strompelen Haha! Haha!
Nah.. toch maar niet haha

Natuurlijk niet, moet je ook vooral niet doen Lachen

Maar dat is niet de kwpn, dat is jouw individuele paard Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:41

Haha! klopt.
Maar veel van de gemiddelde kwpners zijn toch wat meer aan de maat dan 1.60
geef toe dat Wiz wel heel erg aan de maat is. Maar Lan heeft een vrij normale maat (ze is niet groter dan het andere gemiddelde kwpn paard op stal). Van 1.60 kom je ze niet zovaak tegen. Volgens mij is .166 tot 1.70 vrij normaal. En daarop baseer ik het.

Maar ik zou zeggen: gewoon proberen. En als ze geen gevaarlijk gehakt maken van die jogovers.. Dan kan het best. Ook trail.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 10:18

Ja, ik heb idd hele kleine paardje ( ben zelf ook niet zo groot hihi Bloos )
De oudste van het stel Gilady is dus de kleinste 1.60 en ook nog heel compact, en reageerd super op de stem Haha!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:53

Ik heb ook een kwpner waar ik western mee rijd. Hij is 1.65 en bijzonder relaxt qua karakter en hij heeft een stel soepele lange benen. Met de trail past hij perfect in het kleine vierkantje en hij kan ook prima met kleine passen draven. Zijn hoofdhouding is van nature laag maar ik vind hem er ook niet echt uitzien als de "standaard" kwpnner van eerder getoond plaatje. We hebben ooit 2 wedstrijdjes trail en pleasure gedaan en dat ging super maar ik ben geen wedstrijdmens en mijn paard is daar ook niet het type voor. Gewoon voor de lol westernrijden gaat ons ook goed af en lessen doen we allang niet meer. (ben nu met mennen bezig, maar dat is iets heel anders Knipoog)