[WN] westernrijden met cap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij western met cap of zonder?

Altijd met cap
81 (38%)
Altijd zonder cap
85 (40%)
Enkel tijdens de training met cap (op wedstrijd zonder)
20 (9%)
Enkel tijdens buitenritten met cap
25 (11%)

Totaal aantal stemmen: 211

Pannenkoek

Re: westernrijden met cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 07:06

nielsd schreef:
Niet heel duidelijk.

Deze wel...................
Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 07:10

Izzy19 schreef:
Jammer dat er weinig reactie komt van degenen die zonder rijden.

K weet niet wat ik erover moet zeggen.. Ik rij nooit met cap. De laatste keer dat ik in het ziekenhuis zat was omdat er een paard op mn arm was gaan staan.
De ergste valpartij was toen ik met mn rug op een rand viel. Doe mij maar een harnas dan Clown
T zit na al die jaren gewoon niet in mn systeem..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 07:51

Hier nog eentje die NOOIT met cap rijdt en gaat rijden!!
Ik rij nu vanaf mijn 18e western ( daarvoor dressuur en springen) en ben nu 34.
Ik rijd werkelijk waar nooit met een cap op.

De enige keer dat ik hem moet dragen is met een endurance-wedstrijd, en dat doe ik nu ook niet meer.

Waarom draag ik er geen???
*denkt diep na...*
Eigenlijk geen excuus, vindt het lelijk, vindt het jeuken, irriteert me...euh...slappe was dus...

Feit is dat ik al zovaak met paard en al over de kop gegaan ben, gevallen ben etc... alles gekneusd, gebroken en geblesseerd heb gehad...behalve mijn hoofd... dat bscherm ik zelf altijd instinctief.
Ik weet ook dat die ene stoeprand WEL mijn kop kan raken od DIE ENE boomstam... maar goed dat risico neem ik.

Mijn eigen paard rij ik zonder cap, maar ook de paarden van anderen stap ik op zonder cap, stom..ja dat is zo...ik vind het gewoon niets zo'n ding !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:27

Whow, gave foto PK!
Dank je!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 16:22

Ja inderdaad hele mooie foto. Vind het totaalbeeld ook zeker niet mis. En bovenop is het nog eens veilig Haha!

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:27

Ik heb een ongeluk gehad, waaraan een cap op mij het leven "redde".

Het paard ging er vandoor, en was met geen mogenlijkheid terug te krijgen.
Ik had een cap op, en ik ben op een gegeven moments van het paard gegleden.
Met als bedoeling dat ik neer zou komen in het zand.
In de plaats daarvan ben ik van een paard in volle galop, gelanceerd.
Mijn nek tegen de houte bakrand.

Ik hield een zware hersenschudding over, veder geen schrammetje.
Mijn zus en moeder zaten boven en hebben alles gezien.
Hun zeiden dat ik zo hard neer kwam, dat de ruiten in de kantine enorm begonnen te trillen.
Mijn cap was ook door de midden.

Maar dankzij mijn cap ben ik niet verlamt geraakt, of nog erger opslag dood.

Ik rij bij manege's 8 van de 10 keer met cap.
Thuis rij ik zonder.
Behalve met buitenritten, dan draag ik altijd een cap.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:13

ik draag ook altijd een cap. en vooral op buitenritten.
Als ik op wedstrijd zou gaan zet ik me cap voor onder een hoed op.
Ook op de manege waar ik sta binnenkort is het verplicht een cap te dragen.
maar ik snap ook zeker dat sommige mensen het niet fijn vinden en zonder rijden.
ik denk dat je beter een bodyprotector kan dragen dan een cap.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 19:12

Deniies schreef:
ik denk dat je beter een bodyprotector kan dragen dan een cap.

Of gewoon allebei natuurlijk Haha!

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:58

hahaha ja allebei is natuurlijk het beste.
maar met een cap kan je alsnog je nek breken.
ik heb laatst een verhaal gehoord van een meisje in duitsland ze was aan het springen en het paard viel en zij dus ook heeft ze der nek gebroken en is nu in het ziekenhuis een kasplantje. ze had gewoon een cap op geen bodyprotector dan. egt erg gevaarlijke sport is dit hoor ik ga wel dammen! Tong uitsteken

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:46

Vandaag bekend gemaakt:

Citaat:
15-Okt-2007 Aanvulling omtrent veiligheids-cap gebruik Westernsport.

Alles samengevat komt het er op neer dat tot aan de intergratie met KNHS (Plus/Minus februari 2008) dat het dragen van de cap tot en met L3 verplicht gesteld wordt, en vrij is voor die ruiters die uitkomen in de zwaarste klassen Western L1 en L2. De verplichting tot het dragen van een cap blijft ten alle tijden gehandhaafd voor ruiters jonger dan 14 jaar en/of wanneer de ruiter niet op een eigen paard uitkomt.

(of wanneer de ruiter niet op een eigen paard uitkomt)

Dit staat los van de L1 of L2 ruiter die professioneel het paard uitbrengt van een ander.

Het Wran bestuur blijft van mening dat de regel tot 14 jaar voor het dragen van een cap, niet in stemming gebracht wordt op de leden vergadering van 04-Mrt-2008, dit nogmaals omtrent de risicoaanvaarding die dit met zich meebrengt.

Tot de ALV van 04-Mrt-2008 zal het WRAN bestuur zich confirmeren aan de gemaakte afspraken zoals omschreven is binnen deze aanvulling, met de verkoopadviseurs op het gebied van aansprakelijkheid, rechtsbijstand en milieu, voor MKB bedrijven, binnen het team grootzakelijk.

Resumé,

Op wedstrijden die onder de vlag van de WRAN gehouden worden, is met ingang van heden, 15-Okt 2007, het dragen van een veiligheis-cap verplicht gesteld zoals deze omschreven wordt binnen de reglementen van de KNHS, voor Level 5,4 en 3.
Level 2 en 1, mogen op gehouden wedstrijden onder de vlag van de WRAN de klassieke hoed blijven dragen.
Doch zal voor iedere ruiter tot het 14e levensjaar onder alle omstandigheden het dragen van een cap verplicht gesteld blijven ongeacht in welk level de ruiter tot 14 jaar uitkomt.

Hopende U voldoende geïnformeerd te hebben, binnen welke kaders wij tot aan medio Feb 2008, de risicoaanvaarding, binnen de aansprakelijkheid, zoveel als mogelijk verzekering technisch gezien kunnen ondervangen.

Vriendelijke Groeten Peter Vet
Voorzitter Wran.

bron: www.swrn.info

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:51

Hmm, had m'n off-topic berichtje in het 'bleiswijk topic' beter even hier kunnen zetten... De manier van besluitvorming en uitvoering van beleid zonder inspraak van leden begint nu wel erg absurde vormen aan te nemen... 'intergratie met KNHS'?? Hebben wij daar een schrijven over ontvangen die ik gemist heb ofzo?? Krijgen wij als leden daar nog íets over te zeggen??

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:55

Voor zover ik weet speelde dat aansluiten bij de KNHS als ene tijdje. Maar eigenlijk weet ik niet zoveel...

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:56

Stellen ze ook voorwaarden aan de cap?
Aangezien heel wat westernruitertjes die ik ken met een "eitje" en hoed rijden ben ik benieuwd of ook dat mag.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:57

Ja, een veiligheidshelm met europese goedkeuring is verplicht.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:02

DD, voor zover ik weet was er nog geen definitieve beslissing, alleen maar 'praten over' en 'werken naar'... zoals ik bovenstaande bericht lees is er nu dus een beslissing gevallen en definitieve afspraken gemaakt, aangezien er ook al een termijn aan verbonden is.
En volgens mij mag een bestuur zulke afspraken helemaal niet maken zonder dat de ALV zich daar over uitgesproken heeft.
Daarnaast heb ik héle grote vraagtekens bij de motivering waarom wij zonodig moeten aansluiten. Bij de Reiningvereniging blijkt al dat er van gemaakte afspraken tot nu toe helemaal niets terecht komt en dat een kleine westernvereniging volledig ondersneeuwt in zo'n grote organisatie die geen belangen heeft bij dat handje vol westernruiters. En daar gaat het nog om de 'olympische tak' van de westernsport... het laat zich raden hoe het de belangen van amateurs, of erger nog, de recreanten, vergaat...

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:04

zoals ik al zei.. ik weet niet zoveel.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:05

Ik rijd nooit met cap, met wedstrijden én met trainen niet. Ik vind dat gewoon niet fijn!
Op die foto zie je Niels, dat is een vrien van mij. Knipoog
Omdat zijn paard nogal eens streken wil uithalen, rijdt hij daar volgens mij met een cap ^^
Op de NK was een cap voor kinderen tot en met 14 jaar verplicht!
Op de EK van de NRHA (6-8 juli in Oostenrijk, reed ik mee) reden er ook een paar kinderen met cap.
Dat willen ze eigenlijk gaan verplichten, want je hebt ook hoeden met caps erin. Knipoog

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:22

ik rij thuis in de bak nooit met cap,ik draag alleen een cap met endurance wedstrijden en buitenritten,
en ik was juist zo blij dat ik op WRAN-wedstrijden met hoed mocht ,ik heb een kapitaal uitgegeven voor een leuke hoed en nu mag het niet meer tot met L 5 L4 en L3...snif

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:50

Ga je toch L2 Knipoog

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:55

daar ben ik nog niet aan toe ,denk ik

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:19

Ik rij niet (meer) met een cap. Vroeger toen ik een jaartje of 10 was moest ik het wel van m'n ouders maar toen ik uit m'n cap was gegroeid ging ik altijd zonder, dit tot op de dag van vandaag eigenlijk. Op zich is het veiliger natuurlijk maar toch is het lekkerder zonder cap.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:41

-
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 09-02-22 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 08:07

sandyQ schreef:
ik rij thuis in de bak nooit met cap,ik draag alleen een cap met endurance wedstrijden en buitenritten,
en ik was juist zo blij dat ik op WRAN-wedstrijden met hoed mocht ,ik heb een kapitaal uitgegeven voor een leuke hoed en nu mag het niet meer tot met L 5 L4 en L3...snif

Zijn er dan geen caps waar je deze hoed over kan zetten? En die voldoen aan de veiligheidsnorm? Alhoewel dat misschien moeilijk is nu aangezien een cap je hoofdomtrek altijd groter maakt. Misschien is het dan een extra motiviatie om in die hogere reeks terrecht te komen? Veel succes nog in elk geval

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:12

Ik rijdt alleen met cap als ik de renpaarden rijdt verder niet fout fout fout.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:13

Izzy19 schreef:
sandyQ schreef:

Zijn er dan geen caps waar je deze hoed over kan zetten? En die voldoen aan de veiligheidsnorm? Alhoewel dat misschien moeilijk is nu aangezien een cap je hoofdomtrek altijd groter maakt. Misschien is het dan een extra motiviatie om in die hogere reeks terrecht te komen? Veel succes nog in elk geval

Er zijn caps te koop waar je hoed over heen kan ik geloof dat ik ze bij arthurs western store gezien heb.