[WN] Lip Chain in Halter klassen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: Lip Chain in Halter klassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:42

Ik kan de link niet open krijgen, maar wil wel even zeggen, smaken verschillen hoor mensen! En niet et elk paard en/of ras hoeft gereden te worden, met, bijvoorbeeld, mini ponies wordt ook niet gereden, worden ook veelal puur voor de show gefokt, daar is, imo, niks mis mee, uiteraard zolang de paarden verder een leuk leven hebben. En helaas staan veels te veel halter paarden veels te veel op stal.

Voor wat betreft de lipchain, ik heb hem zelf een aantal malen gebruikt en kan je verzekeren dat mits gebruikt zoals het "hoort" het veel vriendelijker is als een ketting door de mond en zeer zeker rustgevend is.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:55

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:56

Ik zeg niet dat ze niet onder het zadel kunnen, maar ik denk dat het grootste percentage ( en dan heb ik het wel over de worldshow toppers Knipoog ) nooit een zadel op hun rug hebben gehad.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 21:05

Afbeelding

Het halter paard wat onder het zadel getoond wordt lijkt een wat minder extreem type als Caribean Kid Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:33

Oef! Die mag hier wel op stal komen hoor! Ja Wat een prachtig dier! En je hoeft toch niet overal op te rijden... Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:14

Die foto is idd nog wel mooi Jeddah, maar d'r staan op de site een paar andere foto's... daar vind ik 't dus ook echt niet mooi meer. Maar ik vraag me af of die niet gewoon een beetje 'ver-fotoshopped' zijn. Gebeurt nl. ook nog wel es... En 't paard ziet er hier en daar gewoon echt totaal uit verhouding uit.
Nee, je hoeft zéker niet overal op te rijden, maar als ik zie hoe sommige bodybuilders lopen door hun overmaat aan spieren, kan ik me zo voorstellen dat het voor zo'n dier ook helemaal niet zo 'handig' is om zo gebouwd te zijn.

Wat quote van DD betreft, dat is dus precies wat ze op 't amerikaanse forum ook zeggen... Blijkbaar kun je die lipchain aanleggen zonder worsteling en werkt het 'rustgevend'... Maar goed.. als we't gaan vergelijken met een praam.. die werkt ook omdat je pijn toebrengt waardoor endorfinen vrij komen en het dier de andere ongemakken vergeet. En aan dat ding heb ik ook een gloeiende hekel en zal ik ook alleen maar in aller uiterste noodgevallen gebruiken. Als ik dus - voor mijn lol, voor de hobby, hier op - let's face it - l*llige showtjes, al dat soort toestanden nodig heb om te kunnen showen... nee, dan laat ik het idd wel.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:17

Het verschil is toch niets........... Bloos
Afbeelding

Superzwaar in de spieren en van die stijve achterpootjes waardoor het dier compleet niet meer met enige vorm van elegantie zich kan voortbewegen, nope, absoluut niet mijn type in peerd-vorm.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:20

Francis, ook een praam werkt soms compleet averechts bij sommige paarden, die gaan juist compleet uit hun bol! Zo vast en zeker ook de chain, geen 100% garantie op braaf resultaat en bij een onervaren begeleider een akelig wapen!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:22

@ Jeddah: Zet deze er maar es naast... verhoudingen van bovenstaande foto zijn hier helemaal weg.. hals in verhouding nog dunner, hoofd langer
Afbeelding

En dit is een jaarling foto van hem.... dit kan niet prettig zijn
Afbeelding

En dit is mams... moet je zien wat een overmaat aan massa op veel te dunne beentjes... Overigens is dit (gelukkig in mijn ogen)niet meer het type wat momenteel wint in de ring... men gaat toch weer wat meer naar 'normale verhoudingen' toe zeg maar.
Afbeelding Afbeelding

FH, dat bedoel ik dus juist te zeggen... ik hou niet van dat soort atributen en zou je dus in mijn ogen niet standaard moeten gebruiken zoals nu in de meeste gevallen het geval is.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:24

Oh.. eerste plaatje werkt niet.. even anders doen dan...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:27

Zo dan... Hier is'ie in mijn ogen dus veel meer 'uit verhouding'... net of de hals en't hoofd van de ene foto is en de rest van de andere foto...
Afbeelding

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:56

Bizar...... Gestoord Misselijk
Dit is toch getruukt, hoop ik... Ziek

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 00:06

Nope ChCh.. that's the real thing...

Maar geef mij dit maar... Futurity winning filly.. zoals je ziet weer wat meer normale verhoudingen.
Afbeelding

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 00:14

Ja,wel normaler, maar ook zo extreem steil gekoot,maar misschien dat dat nog wel bijtrekt.Ik zie dat vaker bij halter paarden,net alsof ze extreem op hun voeten worden gezet om
meer beenlengte te suggereren?
Dit vind ik nog wel een paard.Maar die andere foto's,ik had er wel eens van gehoord,maar niet verwacht dat het zo extreem zou zijn..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 00:20

Stijle hakken willen ze idd bij de Halter.. voor een rider is dat idd niet ideaal. Wat dat betreft valt deze filly nog mee, heb't nog wel es erger gezien.. dat er nauwelijks een hak te bekennen is.
Maar goed, ik zei al.. er is een shifting gaande en men wil toch wel steeds meer 'normale' paarden zien.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 00:45

Francis waar heb je die boddybulders weg gehaald wat een vreselijke dieren, ik vind ze zelfs zielig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:28

Francis schreef:
... Maar goed.. als we't gaan vergelijken met een praam.. die werkt ook omdat je pijn toebrengt waardoor endorfinen vrij komen en het dier de andere ongemakken vergeet. .

Dit klopt niet. Als een praam verkeerd wordt aangelegd zul je idd pijn gaan toebrengenm net als bij de lipchain. Doe je het goed dan komen er juist endorfines vrij die het paard een rustige 'doping' geven.
Heeft het paard pijn dan kunnen er geen endorfines vrijkomen, maar adrenaline en dát is dus precies wat je NIET wilt.

Ik heb dus niets tegen pramen en lip-chains IN DE JUISTE HANDEN.
Helaas grijpen veel mensen met te weinig verstand van zaken naar deze middelen en krijgen dan dus een averechts effect.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:25

Moderatoropmerking:
Verzoek om het over de pro's en con's van de lip-chain te hebben en niet over het uiterlijk van halterpaarden Lachen

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:35

vreselijke manier om met je paard te halteren..ik heb het nu een paar keer gezien hier in /nederland..bij hengsten en GEEN jaarlingen...het vervelende vond ik dat het gebeurde door iemand waarvan ik dacht dat hij/zij beter zou moeten weten..helaas...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 15:27

Het gebruik van de praam, lip( gum) chain is dan wel degelijk gebaseerd op het in 1e instantie veroorzaken van pijn, dat is nl. de enige manier waarop en waarvoor endorfines geproduceerd worden in het lichaam. Endorfine, een lichaamseigen stof verwant aan morfine, wordt nl. geproduceerd om pijn te onderdrukken met als prettige bijkomstigheid Knipoog , dat het ook euforiserend werkt; je krijgt er een gelukzalig gevoel van en wordt rustig.
Je kan er zelfs verslaafd aan raken, bijv. joggers/ hardlopers die tot voorbij hun grenzen gaan, maar ook Sadomasochisten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Endorfine
http://www.avsh.nu/avsh/informatief/endorfine.htm Whoosh!

De grote vraag is nu; waarom moet een paard, d.m.v. een pressiemiddel " ( legitieme) doping" ondergaan. Ik vraag me af, in deze wetenschap wat er nu erger is; de Lip Chain als extra middel om een druk paard in bedwang te houden of een middel om een paard d.m.v. een pijnstiller/ drug rustig te krijgen/ houden tijdens een show ( misschien is het een combinatie van beiden). Daarbij zal je met een ( verkeerd aangebrachte c.q. gebruikte ) lip chain, net zoals met een praam, wel degelijk letsel kunnen veroorzaken, waardoor er lidteken weefsel zal ontstaan op de plaats van gebruik. Zeker op dit soort tere plekken geen ondenkbaar risico. Dat is dan misschien meteen de reden dat de ketting niet door de mond gelegd wordt; lidteken weefsel op die plek zal het gebruik van een bit moeilijk of onmogelijk maken.
Nu begrijp ik de gelukzalige blik in de ogen van al die hengsten met een strakke gum chain; ze zijn gewoon knetterstoned Rock-on, dudes! of dol op SM Whoosh!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:40

Tja, ik had ook niet de indruk dat Dot stond te springen om de praam op te krijgen de eerste drie keer met scannen/insemineren... of eigenlijk.. ze stond wel te springen.. met twee man (ik en da) aan haar halster hangend zowat over de staldeur heen. Dan maak je mij niet wijs dat 't geen pijn doet... als 't alleen maar prettig was zou ze't na de eerste keer gewoon toelaten lijkt me...
Gelukkig kreeg ze door dat scannen en insemineren niet zo erg was en dat als ze rustig bleef dat rotding niet om hoefde, dus later ging het gelukkig zonder. Maar nee.. ik geloof niet in 'ze vinden het wel prettig'... ik denk eerder dat ze zo rustig blijven uit angst voor de pijn die eventueel kan gaan komen...
Iemand op't US forum schreef ook nog dat alle paarden het prettig vinden als je ze over het tandvlees wrijft... ja DUH!! WRIJVEN! Da's wat anders dan de schakels van een ketting in je tandvlees gedrukt krijgen... Rolleyes