[WN] Hulpteugels op het inrijterrein?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: Hulpteugels op het inrijterrein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:01

Tja, en dan altijd weer de vraag, wat is inhumaan?? Ik vind sporen dat al snel. Knipoog duidelijk anderen niet. Veel bitten vind ik al inhumaan, maar de regelboeken niet. Oja, bloed, daar waren we het geloof ik allemaal over eens he? Clown

Laat ruiters eens lekker "kaal" rijden, zonder sporen, zonder fratsen stangbitten/hulpteugels en dan eens kijken wie er nog een beetje leuk rond komt?? Knipoog

Bumper sporen ken ik zeker, maar bij die vraag ik me helemaal af waarom je niet gewoon je been gebruikt? Of je moet een lichamelijke aandoening hebben, dan zouden ze ideaal zijn. Ja

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:05

Jeddah schreef:
Tja, en dan altijd weer de vraag, wat is inhumaan?? Ik vind sporen dat al snel. Knipoog duidelijk anderen niet. Veel bitten vind ik al inhumaan, maar de regelboeken niet. Oja, bloed, daar waren we het geloof ik allemaal over eens he? Clown

Laat ruiters eens lekker "kaal" rijden, zonder sporen, zonder fratsen stangbitten/hulpteugels en dan eens kijken wie er nog een beetje leuk rond komt?? Knipoog

Bumper sporen ken ik zeker, maar bij die vraag ik me helemaal af waarom je niet gewoon je been gebruikt? Of je moet een lichamelijke aandoening hebben, dan zouden ze ideaal zijn. Ja

Ik vind het ideale sporen voor paarden die een beetje stug zijn en niet goed reageren kuit druk. Eerst druk met je kuit geven en als het paard nog niet goed reageerd even je hak optillen om het beter duidelijk te maken. Hierdoor gaat het paard beter begrijpen wat je bedoeld met je kuiten en heb je straks zelfs die bumper sporen niet meer nodig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:14

Voor wie niet weet hoe bumperspurs er uit zien Haha!
Het roze is puur per ongeluk Lachen

Afbeelding

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:16

DubbelDun schreef:
Voor wie niet weet hoe bumperspurs er uit zien Haha!
Het roze is puur per ongeluk Lachen

Afbeelding

Hey, maar die zijn wel super gaaf zo in het roze!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:20

Leuk he Haha!, maar daar is Nederland nog niet aan toe Clown

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:21

Hier die van mij (mijn camera deed het opeens weer. Kreeg hem gisteren met geen mogelijkheid aan het werk)
Afbeelding
Afbeelding

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:24

DubbelDun schreef:
Leuk he Haha!, maar daar is Nederland nog niet aan toe Clown

Haha, ik kan de volgende keer wel een lading voor je meenemen! Het zou een openbaring kunnen zijn voor sommige mensen. Hier worden deze sporen vooral door barelracers gebruikt (vind ik persoonlijk erg dubbel, ik ben niet zo kapot van de meeste barrel racers).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:27

Jij hebt 'slide-on's' , die van mij zijn nog gewoon met spurstraps Haha!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:29

Yep, maar de volgende keer neem ik die met straps want deze blijven niet altijd goed zitten. Ben er al regelmatig eentje onder het rijden verloren (en weer terug gevonden gelukkig). Op deze laarzen blijven ze redelijk zitten omdat ze wat breder zijn.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:46

Jeddah schreef:

Ik zal eerlijk zijn, vind je het erg als ik dan af zal haken Haha!

Maargoed, overdrijven met al die hulpen die op de markt verschijnen, ik vind het allemaal nog al wat.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:20

Ik ook Peter, wat ik nog het meest jammer vind is dat (jonge) ruiters niet meer "echt" leren rijden met alle hulpmiddelen.

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:28

Je mag op bij het losrijden op wedstrijd geen hulpmiddelen gebruiken.
Ik rijd wel altijd (bij dressuur) los met martingaal, dit is ook voor de veiligheid van anderen (powny wil er nog wel eens vandoor gaan,,)
Hier ben ik nog nooit op aangesproken en volgens mij mag je daar ook wel mee rijden, dat doen ze ook bij het springen..
Maar ik vind een martingaal niet echt een 'hulpmiddel' het helpt je namelijk niet om hem aan de teugel te rijden ofzo Knipoog

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:32

Sorry dit is een westernforum had ik niet door Schijnheilig

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:37

Jeddah schreef:
Ik ook Peter, wat ik nog het meest jammer vind is dat (jonge) ruiters niet meer "echt" leren rijden met alle hulpmiddelen.

Nou dan heb ik een verrassing voor je, kom maar is op de koffie.
Maar meerdere stallen in onze omgeving doen het zonder hulpmiddelen, en dit vooral bij de jonge ruiters.
Persoonlijk denk ik dat het fout gaat als zo’n jong geleerde ruiter denkt te kunnen rijden, de instructeur dus te voeg verlaat, en vervolgens grijpt naar hulp middelen omdat het daarna toch niet echt lekker gaat, en het gewoonweg vertikt kleur te bekennen in iets wat deze al meer gekregen had van de instructeur.
Volgens mijn ligt het in negen van de tien gevallen niet aan de manege waar les gekregen werd, maar aan de vrijheid van doe maar wat je wilt in het western rijden, in combinatie dat de jongere op eerdere leeftijd vaak contra bijdehand denken te zijn, dan vroeger. Je weet wel, toen eerst. Haha! Haha!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:40

Blesje_Love schreef:
Sorry dit is een westernforum had ik niet door Schijnheilig

geeft niet hoor, je bent gewoon welkom Tong uitsteken

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:23

Ik zie het toch iets anders;
Wij western ruiters zijn erg LUI. Wij nemen niet meer de moeite om ons te verdiepen waarom bv een paard naar binnen valt of niet recht achterwaarts kan lopen of een paard in protest komt. Zo praten we allemaal over verzameling maar bijna niemand kent de voorwaarden die eerst lichamelijk en geestlijk bij je zelf en je paard aanwezig moeten zijn! Nee, we bestrijden alleen de syptomen met slofteugels, sporen, neusriemen enz. En dan kicken op een blauw lintje en zeggen dat we zo geweldig gereden hebben.

Ik heb net heerlijk "dressuur" gereden met de QH Dandy Breeze Cash onder leiding van mijn engelse juf Loes Cevaal, zonder sporen en zonder hulpteugels op een trensje. Wat een onbeschrijfelijk gevoel is het als je paard zo ligt, ontspannen en gehoorzaam is dat je elke pas aan een losse teugel kunt rijden. (sorry moest het even kwijt, zal nu wel helemaal geen vrienden meer hebben!)

gr. johanna
Laatst bijgewerkt door johanna29 op 31-08-07 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 17:45

Dan ben ik geen western ruiter, misschien ook wel een beetje waar. Ik zie mezelf eerder als een klassieke ruiter die western rijdt en die 2 dingen zijn uitermate goed te combineren.
Wat ik niet ben is een wedstrijdruiter, al rijd ik wel eens een wedstrijd en zal dat in de toekomst wel wat vaker gaan doen. Ik denk dan ook dat jouw verhaal, Johanna, eerder op gaat voor een groot aantal wedstrijd ruiters in diverse disciplines.
Overigens rijd ik meestal zonder sporen, op een trens en soms op Billy Allen Shank, met een minimum aanleuning, en soms zelfs met een dressuurzweepje ( om de achterhand te activeren Knipoog ). Maar verder met het zo mogelijke minimum aan hulpen en al helemaal zonder hulpteugels.
Verder wil ik dat mijn paard eerst de hele basis goed kent voordat ik zelfs maar aan wat voor trucjes/ kunstjes dan ook ga denken. Of dat nou stoppen, spinnen of een piaffe is, als de basis eenmaal klopt en je paard licht op alle hulpen reageerd zijn die "kunstjes" kinderspel. Maar dan zal je wel je tijd moeten nemen en het ultieme willen, niet ten koste van je paard, maar samen met je paard en dat is het meest onbeschrijfelijke gevoel wat er bestaat en iets dat heel veel ruiters missen omdat ze wedstrijden als einddoel zien, niet de weg ernaar toe en het uiteindelijke dansen met je paard. En geloof me, ook met een western gereden paard is dat mogelijk Haha!

Maar mijn onderschrift zegt wel genoeg..........
En even goeie vrienden hoor Haha!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 31-08-07 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:46

PeterV schreef:
Nou dan heb ik een verrassing voor je, kom maar is op de koffie.
Maar meerdere stallen in onze omgeving doen het zonder hulpmiddelen, en dit vooral bij de jonge ruiters.
Persoonlijk denk ik dat het fout gaat als zo’n jong geleerde ruiter denkt te kunnen rijden, de instructeur dus te voeg verlaat, en vervolgens grijpt naar hulp middelen omdat het daarna toch niet echt lekker gaat, en het gewoonweg vertikt kleur te bekennen in iets wat deze al meer gekregen had van de instructeur.
Volgens mijn ligt het in negen van de tien gevallen niet aan de manege waar les gekregen werd, maar aan de vrijheid van doe maar wat je wilt in het western rijden, in combinatie dat de jongere op eerdere leeftijd vaak contra bijdehand denken te zijn, dan vroeger. Je weet wel, toen eerst. Haha! Haha!

Super dat jullie dat zo doen Peter! OK dan!

Inderdaad... vroegah... pffff wat anders was dat he? Haha! Wij hadden het lef niet te dénken aan sporen tot we minstens een winstpunt in de M hadden en dan maar "hopen" dat we van de instrukteur een keer "mochten" rijden met sporen! WAUW! Trots! Haha!

Coriweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:52

Goh wat is het toch lang geleden dat ik hier geweest ben en wat me gelijk opvalt, dat hier nog steeds zo geroddelt wordt dan jaren geleden!!! Hebben de ruiters van nu er dan nog steeds niets beters van gemaakt?

In de inrijbak van wedstrijd: Draw reins of niet!?
Volgens mij was dat toch de vraag!

Blijkbaar geeft het rulebook geen duideljkheid, m.a.w. in de ene rule wordt het verboden, maar in de andere rule (dat onderdelen gespecificeerd is) niet benoemd!
Lijkt het me toch over duidelijk:
In de Pleasure mogen draw reins gebruikt worden!

Waar ik me hier dus aan erger: Dat de bewuste ruiter persoonlijk belachelijk wordt gemaakt!
Deze ruiter heeft vele verdiensten op zijn/haar naam staan! Niet met een paard, maar met meerdere paarden.
Deze ruiter heeft nooit de ouders gehad die eventjes en kant en klaar paardje voor haar konden kopen.
Nee, deze ruiter heeft door kei en kei hard werken zijn/haar sporen absoluut verdient!!!
Deze ruiter is een[b] van de weinige die met veel gevoel en liefde voor haar dieren geboren is.
Dus hou alsjeblieft op om persoonlijk te worden, maar kijk eens wat meer naar je zelf! en dan pas hoe [b]wij
in dit kleine Nederland de rules zo kunnen maken dat het dier maar ook mensvriendlijk wordt!!!

Nobody is perfect!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:55

Coriweer schreef:
Goh wat is het toch lang geleden dat ik hier geweest ben en wat me gelijk opvalt, dat hier nog steeds zo geroddelt wordt dan jaren geleden!!! Hebben de ruiters van nu er dan nog steeds niets beters van gemaakt?

In de inrijbak van wedstrijd: Draw reins of niet!?
Volgens mij was dat toch de vraag!

Blijkbaar geeft het rulebook geen duideljkheid, m.a.w. in de ene rule wordt het verboden, maar in de andere rule (dat onderdelen gespecificeerd is) niet benoemd!
Lijkt het me toch over duidelijk:
In de Pleasure mogen draw reins gebruikt worden!

Waar ik me hier dus aan erger: Dat de bewuste ruiter persoonlijk belachelijk wordt gemaakt!
Deze ruiter heeft vele verdiensten op zijn/haar naam staan! Niet met een paard, maar met meerdere paarden.
Deze ruiter heeft nooit de ouders gehad die eventjes en kant en klaar paardje voor haar konden kopen.
Nee, deze ruiter heeft door kei en kei hard werken zijn/haar sporen absoluut verdient!!!
Deze ruiter is een[b] van de weinige die met veel gevoel en liefde voor haar dieren geboren is.
Dus hou alsjeblieft op om persoonlijk te worden, maar kijk eens wat meer naar je zelf! en dan pas hoe [b]wij
in dit kleine Nederland de rules zo kunnen maken dat het dier maar ook mensvriendlijk wordt!!!

Nobody is perfect!

Tja, dat is bokt! Als je er niet tegen kunt moet hier gewoon niet komen. Waar mensen zijn wordt geroddeld en tot in de hevigheid gediscusieerd. Dat zal nooit veranderen. Ieder mens heeft een eigen mening en dat botst wel eens (soms wat vaker) met anderen.

Trouwens, ik denk dat er wel meer mensen zijn die keihard hebben moeten werken voor hun paard en vaardigheden. Niet iedereen krijgt een een kant en klaar paard onder hun kont geschoven.

Ik vind dat deze discussie helemaal niet persoonlijk getint is op de TS. Er is gewoon een discussie losgebroken over het gebruik van drawreins (en anderen hulpmiddelen) die zijn helemaal niet op haar gericht zijn.

Coriweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:29

Ik vind dat deze discussie helemaal niet persoonlijk getint is op de TS. Er is gewoon een discussie losgebroken over het gebruik van drawreins (en anderen hulpmiddelen) die zijn helemaal niet op haar gericht zijn.

Perfect!!!

Hou het dan daar ook op!

De discussie over hulpmiddelen, behoren nooit op te houden en gelukkig zijn onze communicatiemiddelen zo goed dat dit ook kan.
En gelukkig zijn er genoeg mensen die zo fair zijn dat ze mensen niet persoonlijk aanspreken!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:20

Moderatoropmerking:
Niemand is persoonlijk geworden en laten we dat ook zo houden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:28

Coriweer schreef:

Wees blij, hier kan iedereen het lezen. In de kantine of op de tribune horen alleen de mensen van het gesprek het Haha!

DWSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:20

Jeddah schreef:

Jammer genoeg zie je de beginselen van het niet leren westernrijden zonder hulpmiddelen al in de leadline klasse af en toe..

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:40

op het inrijterrein mogen normaal hulpteugels, maar ik vindt het niet slim. Daarna moet ,je toch zonder rijden