[WN] western en dresuur op het zelfde paard....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:57

Cer schreef:
Zoveel mensen, zoveel manieren.. Ik vind het wel grappig om te lezen dat mensen hun manier als DE manier proberen te 'verkopen' Haha!

Tot op zekere hoogte... mee eens. Natuurlijk moet er wel altijd een bepaalde lijn in zitten.
Maar het blijft een feit dat iedereen in zijn training een zekere vrijheid heeft. Maar dat heeft tegelijk ook als nadeel dat als je paard bij een ander terecht komt (verkoop c.q bijrijder) dat die niet meteen 'de knopjes' weet te vinden.
Het voordeel van dit item is dat mensen die op een bepaalde manier iets doen en het paard reageert er niet/te weinig op dat ze ook eens kunnen lezen hoe een ander het doet en dat kan dus een oplossing om ook eens te proberen.

Qua 'verkopen': iedereen doet wat bij hem het beste werkt en deelt dat graag mee aan een ander. Voor hun is dat dé manier, voor een ander niet.
Zolang het niet uitdraait op een welles/nietes situatie Schijnheilig

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:09

Nou ja, zoals ik eerder ook al eens gezegd heb, zijn er hele 'bijzondere' manieren om western (en waarschijnlijk ook 'engels') te rijden. En wat je vaak ziet in rijstijldiscussies is, dat iemand bijvoorbeeld zegt: 'ik breng mijn hand naar links' en dat de ander zegt: 'nee je moet je hand naar boven brengen' ... Ik denk dan: "oh ja, hoezo dan? Zolang het paard de goeie kant op gaat kom je dr toch?"

En ik vind zeker dat je als ruiter je hebt aan te passen aan je paard...Dus moet je die knoppen maar zoeken, eventueel in overleg met de verkoper. Hoe vaak ik kant en klare paarden aan heb zien komen, waarvan nodig gevonden werd om ze helemaal om te scholen (waar ze dan knettergek van werden) omdat de paarden zgn. verkeerd aangereden waren (jaja, een futurity paard wat niet goed geschoold zou zijn??). Ik vind dat arrogantie ten top... Als je een beetje moeite doet kan het paard je prima vertelen hoe het gereden is...

(maar ik geloof dat dit compleet off-topic is....*oei*)

On-topic... Er is echt een ongelooflijke verscheidenheid aan westerntrainers en diverse manieren, en volgens mij is niemand het met elkaar eens? (ik incluis hoor Haha!)

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:49

Cer schreef:
Nou ja, zoals ik eerder ook al eens gezegd heb, zijn er hele 'bijzondere' manieren om western (en waarschijnlijk ook 'engels') te rijden. En wat je vaak ziet in rijstijldiscussies is, dat iemand bijvoorbeeld zegt: 'ik breng mijn hand naar links' en dat de ander zegt: 'nee je moet je hand naar boven brengen' ... Ik denk dan: "oh ja, hoezo dan? Zolang het paard de goeie kant op gaat kom je dr toch?"

Zo zou je kunnen denken: zolang het paard de goede kant op gaat. Maar (altijd die maar Haha! ) alles gebeurd om de reden om het voor het paard zo begrijpelijk mogelijk te maken (tenminste zo leer ik het het, ik benader alles vanuit het begrip van het paard). Ik wil weten waarom iets op een manier moet en waarom iets niet op een manier moet. Dat vind ik ook het prettige van de manier waarop ik les krijg, er wordt altijd netjes het 'waarom' bij uitgelegd.
Dit wil niet zeggen dat iets niet op meerdere manieren kan om het zelfde doel te bereiken, maar een begrijpelijke 'waarom' is voor mij heel belangrijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:54

Jolande schreef:
Zo zou je kunnen denken: zolang het paard de goede kant op gaat. Maar (altijd die maar Haha! ) alles gebeurd om de reden om het voor het paard zo begrijpelijk mogelijk te maken (tenminste zo leer ik het het, ik benader alles vanuit het begrip van het paard). Ik wil weten waarom iets op een manier moet en waarom iets niet op een manier moet. Dat vind ik ook het prettige van de manier waarop ik les krijg, er wordt altijd netjes het 'waarom' bij uitgelegd.
Dit wil niet zeggen dat iets niet op meerdere manieren kan om het zelfde doel te bereiken, maar een begrijpelijke 'waarom' is voor mij heel belangrijk.

Nou ja daar heb je helemaal gelijk in, maar dan nog is het de vraag of de manier zoals jij die leert, de enige juiste is...
Ik hoor wel vaker een instructrice een geweldig verhaal afdraaien over het hoe en waarom, en er zijn genoeg mensen die dat aannemen, maar als je goed nadenkt klopt het van geen kanten, in MIJN optiek...

Vandaar dat ik zeg 'zoveel mensen zoveel meningen'.... Er is in grote lijnen eenzelfde basis, maar hoe men de details invult verschilt gewoon. En misschien is het waarom wat jij te horen krijgt, heel anders dan het waarom wat ik te horen krijg, maar dat wil niet zeggen dat het niet juist is, of dat het niet vanuit het paard bedacht zou zijn.... toch?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:54

Ik stuur inderdaad ook met beide handen naar links te brengen en met lichaamshouding. Nu moeten we in de dressuur eigenljk ook nog binnenbeen er aan houden om te voorkomen dat het paard naar binnenvalt. MAar instructeurs van de klassieke dressuurkunst vinden dat onzin, het is hetzelfde als duwen tegen het dashboard om je auto sneller vooruit te laten gaan.
MIjn paard valt inderdaad wel eens naar binnen ja. DAar helpt mijn binnenbeen niet tegen, wel door een paar keer te pinnen met mijn binnenspoor, maar niet door mijn binnenbeen steeds er tegen aan te houden. Ook binnen de dressuur zijn veel discussies gaande en zijn de meningen net zo erg verdeeld als de meningen tussen western en engels rijden. het is voor mij soms ook erg moeilijk om te geloven wie nou gelijk heeft, terwijl ik me nog wel beperk tot dressuur.....

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 16:15

Cer schreef:
Nou ja daar heb je helemaal gelijk in, maar dan nog is het de vraag of de manier zoals jij die leert, de enige juiste is...
Ik hoor wel vaker een instructrice een geweldig verhaal afdraaien over het hoe en waarom, en er zijn genoeg mensen die dat aannemen, maar als je goed nadenkt klopt het van geen kanten, in MIJN optiek...

Vandaar dat ik zeg 'zoveel mensen zoveel meningen'.... Er is in grote lijnen eenzelfde basis, maar hoe men de details invult verschilt gewoon. En misschien is het waarom wat jij te horen krijgt, heel anders dan het waarom wat ik te horen krijg, maar dat wil niet zeggen dat het niet juist is, of dat het niet vanuit het paard bedacht zou zijn.... toch?

Mee eens, ik geloof dat we gewoon op een lijn zitten!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 16:17

Desiree schreef:
Ik stuur inderdaad ook met beide handen naar links te brengen en met lichaamshouding. Nu moeten we in de dressuur eigenljk ook nog binnenbeen er aan houden om te voorkomen dat het paard naar binnenvalt. MAar instructeurs van de klassieke dressuurkunst vinden dat onzin, het is hetzelfde als duwen tegen het dashboard om je auto sneller vooruit te laten gaan.
MIjn paard valt inderdaad wel eens naar binnen ja. DAar helpt mijn binnenbeen niet tegen, wel door een paar keer te pinnen met mijn binnenspoor, maar niet door mijn binnenbeen steeds er tegen aan te houden. Ook binnen de dressuur zijn veel discussies gaande en zijn de meningen net zo erg verdeeld als de meningen tussen western en engels rijden. het is voor mij soms ook erg moeilijk om te geloven wie nou gelijk heeft, terwijl ik me nog wel beperk tot dressuur.....

Klopt. Een vraag verder is nog: hoeveel westernruiters die hier komen hebben geen dressuurachtergrond en het zelfde geldt voor de trainers. Dit is zo maar een hersenspinsel en hoort eigenlijk niet bij het topic maar beinvloed het wel Verward

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 19:27

Adrienne schreef:
De naam komt me bekend voor. Ik heb volgens mij een boek van hem. Ik zal vanavond eens kijken.
Adrienne

Ja... zeer bekend wel hoor Haha! idd... het boek heet "beter western rijden".

Even een zin v. hem :
"Het buitenbeen van de ruiter ligt bij het aangalopperen iets achter de singel en oefent druk uit. Het binnenbeen bewaakt de binnenzijde van het paard en ligt op de singel (houdt het paard naar buiten).
De buitenteugel is aangenomen, controleert de schouder en houdt deze naar buiten. Om aan te galopperen drukken beide benen naar elkaar toe.

En hieruit mogen we dus wel concluderen dat er niet zo heel veel verschil is !!!
Dit is, in zeker zin, hetzelfde als bij de dressuur, ALLEEN ... behouden wij geen constante aanleuning op het binnenbeen.

Net zoals Jolande ook schrijft; we gebruiken dus tóch ons binnenbeen.

Hehe... en daar wilde ik nu al die tijd naar toe... Scheve mond Knipoog

Verder kan ik me helemaal vinden in het antwoord v. Cer, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Gelukkig maar.... Knipoog

groetjes Jolanda

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 20:36

de toeristische route naar Rome is vaak veel leuker dan de snelweg Haha!
alleen duurt het wat langer. Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 20:59

huh? constante aanleuning op het binnenbeen? zo heb ik het niet geleerd hoor...Dat is dus weer een van die topics die volgens mij in de dressuur spelen. Wel of niet binnenbeen altijd erbij of met binnenbeen om stelling vragen, danwel even binnenbeen om te voorkomen dat je paard "omkiepert" op de circel. Is volgens mij net zo'n soort disdussie als je paard laag en rond rijden (Anky) versus de absolute tegenstanders van die methode....Knipoog

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 22:09

Dit wordt m.i. een beetje oeverloos ge.....
Het gaat toch om het resultaat? Er wordt zo vaak gezegd dat je bij een nieuw paard even de knopjes moet vinden. Is toch ook al een bewijs dat er verschillende methodes zijn. Is dat nou zo'n ramp.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 22:15

Ja volgens mij hebben we het allemaal al wel gezegd nu Haha!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:02

Sugermiss"]
Ja volgens mij hebben we het allemaal al wel gezegd nu
[/quote]
Ik heb het bijna allemaal gezegt, maar een ding moet me nog van het hart Haha!
[quote="Colinda"]
Even een zin v. hem :
"Het buitenbeen van de ruiter ligt bij het aangalopperen iets achter de singel en oefent druk uit. Het binnenbeen bewaakt de binnenzijde van het paard en ligt op de singel (houdt het paard naar buiten).
De buitenteugel is aangenomen, controleert de schouder en houdt deze naar buiten. Om aan te galopperen drukken beide benen naar elkaar toe.
En hieruit mogen we dus wel concluderen dat er niet zo heel veel verschil is !!!
Dit is, in zeker zin, hetzelfde als bij de dressuur, ALLEEN ... behouden wij geen constante aanleuning op het binnenbeen.
[/quote]
Oke, die George Maschalani beschrijft het in zijn boek ´Beter Westernrijden´ van uitgeverij Hoefslag, op die manier.
Ik heb een boek van Al Dunning (meermaals wereldkampioen en een van de bekendste westerntrainers in reining), Reining door uitgeverij The Western Horseman. Hij beschrijft het aangalopperen als volgt: ´I use the outside rein very little, and only when his head goes too far to the inside. I urge him along with my outside foot, which also serves to keep his side in so his body stays in the correct arc.´ En een eindje verder: ´I´ll sit down in the saddle to keep my weight in one place; steady his head with both reins, keeping his head straight in front of him or maybe slightly to the inside; bump him with my outside foot or leg; and cluck to him.´

En dan heb ik nog een boek van Bob Loomis (o.a. 7x winnaar van de AQHA World Show Reining), Reining the art of performance in Horses van uitgeverij EquiMedia, die dit schrijft over ´rechts af slaan´: For example to turn to the right, I take the slack out of the right rein with my right hand and release any pressure on the left rein with my left hand. That gentle pull tilts the horses´s nose to the right and we turn in that direction.´

Ik heb dat boek van George Maschalani van iemand gekregen, maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik er altijd een gevoel bij heb dat dat erg ver naar de engelse dressuur neigt. Dat is misschien ook niet verwonderlijk, want hij is een europeaan, misschien zelfs een dressuurruiter van origine? Ik heb er ook nog niet veel in gelezen en zal het ook niet aan een beginnend westernruiter aanraden.
Dit in tegenstelling tot vooral het boek van Bob Loomis, dat is echt een aanrader! Een mooi boek, waar in begrijpelijke taal (als je engels goed is tenminste Knipoog ) staat uitgelegd hoe je een paard moet benaderen, en hoe je op voor een paard eenvoudige wijze dat kunt bereiken wat je wilt.
Wat ik hier tot slot nog kwijt wil: de methodes van Bob Loomis en All Dunning sluiten aan bij de manier waarop ik les krijg.

[quote="Colinda schreef:
Net zoals Jolande ook schrijft; we gebruiken dus tóch ons binnenbeen. Hehe... en daar wilde ik nu al die tijd naar toe... Scheve mond Knipoog

Je gebruikt inderdaad je binnenbeen als je paard naar ´binnenvalt´ bij het galoperen. Dat is een probleem oplossen. Maar ik geloof niet dat ik ergens heb geschreven dat je binnenbeen altijd gebruikt bij het aanspringen in galop. Dit doen mijn paarden puur op het buitenbeen.

Maar met dit alles is dus nog maar weer duidelijk geworden dat er op verschillende manieren gereden wordt. En dat zelfs een boek niet ´de manier´ omschrijft. Je kunt naar mijn mening ook niet puur western (of dressuur) uit een boek leren. Je hebt les nodig van een trainer die weet waar hij of zij het over heeft. Liefst niet iemand die vandaag dressuurles geeft en morgen western, of die dacht van ´ach dat kan ik ook´. Want dan krijg je dus echt dressuurles op zijn westerns. Op de dagen dat ik les krijg lopen er vaak ook dressuurruiters rond die een keer western willen rijden of om willen schakelen naar western. Daar heb ik er werkelijk nog niet een van horen zeggen dat ze het bijna het zelfde vinden, ze vinden het allemaal enorm anders. Dit heb ik zelfs uit de mond van Nederlands grootste dressuur amazone gehoord... En dat zegt mij genoeg.
Zo dat was alles wat ik hier nog over kwijt wilde

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 15:23

Dus iedereen heeft zijn eigen manier....

Colinda

tja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 19:22

Carys schreef:
Dus iedereen heeft zijn eigen manier....

Wil er ook nog wat over kwijt...

Jolande ; idd... bij een 'gevorderd' paard is een 'vleugje' buitenbeen al voldoende. (schrijft George ook).

En je hebt gelijk; de eerste paar keren dat je westernles krijgt, lijkt het of je opnieuw gaat leren paardrijden ... terwijl er wel dezelfde oefeningen in voor komen...

Enneh... Bob Loomis... ken ik niet hoor, ben alleen maar op zijn ranch geweest Haha!

Dus ... we houden het maar op wat Carys al schrijft....

groetjes Jolanda

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 19:37

Wauw ben je op zijn ranch geweest?! En is dat al lang geleden? Wat geweldig lijkt me dat! Heb je daar stage gelopen of zo? Of wordt dit te off topic? Lachen

Greetz,

Jolande

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 20:43

Maak er please een nieuwe van dan. Ben niet nieuwsgierig.
On topic: ieder heeft toch zijn eigen maniertjes.
Ik ben een keertje dolgelukkig geweest. Ik zat te denken om in een bepaalde hoek aan te springen voor de galop, had nog geen beweging gemaakt (dacht ik) en ze galoppeerde. Dat is een geweldig gevoel.
Blijkbaar zijn wij goed op elkaar ingespeeld. Bij een ander dier zal het weer net even anders zijn en blijkbaar hebben we het ook allemaal net even anders geleerd. Maar komen doen we er hoor!

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 00:22

Carys schreef:
Maak er please een nieuwe van dan. Ben niet nieuwsgierig.

zal ik doen !

groetjes

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 09:00

Geweldig bij Bob Loomis geweest dat moet een droom die uit komt zijn. Rede te meer voor mij om verbaast te zijn dat je het boek van die George Maschalani volgt.
Oke er zijn meerdere methoden. Maar als je Bob Loomis, Al Dunning en bv Tim Mcquay's methodes neemt die leiden naar Oklahoma, Nevada of bv Texas.
Die van George Maschalani leid naar Rome. Wat je daar nou moet als western ruiter Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed .
Behalve dan als daar de ruiter spelen een keer worden gehouden natuurlijk *LOL* *LOL*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 09:09

En zo komen we weer terug op het stigma dat alles uit Amerika alleen maar goed kan zijn en alles van daarbuiten dus niet Verward

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 14:22

Nee joh dat bedoel ik daar helemaal niet mee. Wat ik wel bedoel is dat de methode uit het bewuste boek totaal anders is dan wat er door de mensen van het land van de sports herkomst wordt gedaan. Ik bedoel te zeggen dat er binnen de echte western sport verschillende methodes zijn maar dat die allemaal vanuit het zelfde basis principe werken. Niks mis mee. Maar als er dan iemand komt die iets totaal afwijkends doet vind ik dat niet meer de zelfde sport.
Ik zal je proberen duidelijk te maken wat ik bedoel. De meeste mensen hier rijden engelse dressuur, je hebt verschillende opvattingen maar in de basis is het toch allemaal wel gelijk. Nu komt er een nieuw boek op de markt geschreven door een Amerikaan. "Het betere dressuur rijden " noemen we het maar voor het gemak. Deze kerel is amerikaans kampioen dressuur geweest dus dat zegt wat denk je. Jij gaat het boek lezen en denkt na drie pagina's dit is geen dressuur dit is meer western. Ga je dan ook klakkeloos er van uit dat dit toch de betere methode is? Ook al weet jij uit je eigen ervaring dat de hulpen die hij beschrijft niet lijken op wat jij hebt geleerd en wat je uit je omgeving hoort? Je relativeerd dan vast ook. Het is tenslotte een Amerikaan, dressuur staat daar in de kinderschoenen, die man wist in die tijd met de hulp en kennis die hij toen had niet beter. Het maakt hem niet minder goed, maar het maakt hem ook niet de expert op het gebied.
Ik wil dus niet zeggen dat alles uit de VS beter is maar je mag niet vergeten dat zij in dit geval de experts zijn en wij in Europa de leken.
Erg he we zijn een keer echt niet beter dan de Amerikanen. *LOL*
Maar ja als we gaan kijken wat hun op het gebied van dressuur en springen weten, maakt dat weer heel veel goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 14:46

OK Duidelijk Knipoog
Des te leuker vind ik dan toch:
Citaat:
Bob Loomis (o.a. 7x winnaar van de AQHA World Show Reining), Reining the art of performance in Horses van uitgeverij EquiMedia, die dit schrijft over ´rechts af slaan´: For example to turn to the right, I take the slack out of the right rein with my right hand and release any pressure on the left rein with my left hand

En mijn eerdere uitspraak:
Citaat:
Je slaat linksaf door je rechterhand te openen (hiermee sta je buiging naar links toe...

Haha! Haha!
Even niet vergeten dat Bob rechtsaf gaat en ik linksaf Knipoog
Maar eigenlijk gaan we dus toch dezelfde kant op Clown

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 15:31

maar hoe los je nou het naar buiten kijken op de circel
of in een wending op?
ik weet wel hoe ik het doe, Knipoog maar hoe moet het nu op de echte manier
Verward

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 15:57

Jos schreef:
maar hoe los je nou het naar buiten kijken op de circel
of in een wending op?
ik weet wel hoe ik het doe, Knipoog maar hoe moet het nu op de echte manier
Verward

We zijn er nu onderhand achter dat er dus geen échte manier is Haha! maar een heleboel verschillende die hetzelfde resultaat geven Knipoog .

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 16:02

Ik ga me er aan wagen.
Wat ik doe als mijn paard naar buiten kijkt ipv naar binnen, haal ik de slack uit mijn binnen hand *LOL* om in de zelfde termen te blijven. Ik til die hand dus op. Ik haal niet naar mij toe maar werk altijd omhoog.
Geef mee met mijn buitenhand, moet wel anders komt door het verdraaien van het hoofd van het paard druk op de buiten teugel en dat wil ik niet. En drijf mijn paard met mijn buiten been naar zijn binnen schouder.