Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
paintedblack schreef:lisa_pluisje schreef:Ik heb inmiddels twee niet dragers uit mijn n/h merrie gefokt en mijn merrie is volledig gezond.
Groetjes Lisa
lisa-pluisje
Begrijp ik nu goed dat jij degene bent met die impressive merrie, die je hebt gekocht in 2004 zonder dat je wist dat ze hypp N/H had en met die rechtzaken over deze aandoening tòch 2 veulens hebt gefokt ??????

LindyH schreef:Hebben paarden er dan last van als ze N/H zijn? Is H dominant dan? Volgens mij niet. En als je voor zo'n merrie een N/N hengst gebruikt, kan het veulen in het slechtste geval alleen N/H worden. Dat is niet zo handig ivm papieren en waarde enzo, maar het is toch niet dramatisch?
Adrienne schreef:HYPP wordt veroorzaakt door een dominant over ervende mutatie. Dat wil zeggen dat als er van de twee genen eentje het foutje bevat je de afwijking hebt. Daarom heet het dominant! Het gen wat je van de andere ouder hebt gekregen en de fout niet bevat wordt door het dominante gen ondergeschikt gemaakt en uit gezet en is dus zo als ze dat noemen recessief.
Een drager is dus in deze gevallen altijd meteen ook een lijder!
Adrienne schreef:Ook Herda wordt veroorzaakt door een mutatie in een gen. Het verschil met HYPP is dat deze mutatie een recessieve mutatie is. Dat wil dus zeggen dat de natuur deze mutatie aan de kant schuift en het gen wat de fout niet bevat alles over neemt. Met andere woorden het kapotte gen wordt als kapot herkend en "uit" gezet. Dragers zijn dus niet ziek of aangedaan.
) Ik vind het echt onverantwoordelijk.
djmaris schreef:En hier leg je precies de vinger op de wonde !!Bovendien zijn ook niet alle newbees in quarterland op de hoogte van dit soort risico's.
. Helaas is bij de AQHA het grote geld sterker vertegenwoordigd als de 'kleine man' en hebben ze een halfwas kompromis gesloten wat de eerste decennia zeker nog geen teruggang van HYPP zal bewerkstelligen.Citaat:Veel beter zou zijn dat de AQHA verplicht om dragende dieren onvruchtbaar te laten maken, dan ban je ook daadwerkelijk deze aandoening uit

Dubbeldun schreef:Véél beter zou het zijn om dragende paarden uit te sluiten van shows en hun fokproducten niet-registreerbaar te maken, dán tref je die mensen waar het raakt, nl in hun portemonnee. Er zal dan geen economische grond voor doorfokken meer zijn.
Maar dát gaat dus simpel weg niet gebeuren.
rulebook AQHA schreef:(3) Effective with foals born on or after January 1, 2007,
all descendants of the stallion Impressive, AQHA registration number
0767246, shall be required to be parentage verified and HYPP
tested, subject to the conditions in (c)(2) above. Any foal testing
homozygous positive for HYPP (H/H) will not be eligible for registration
with AQHA.

Dubbeldun schreef:Véél beter zou het zijn om dragende paarden uit te sluiten van shows en hun fokproducten niet-registreerbaar te maken, dán tref je die mensen waar het raakt, nl in hun portemonnee

. Ik ben kritisch op het beleid, wat duidelijk op andere principes rust als de mijne zijn.

Adrienne schreef:PaolaPromise schreef:Bandit is van '99 maar er staat niets over op haar papier?
Ze is HYPP N/N, kan het zijn dat het er af gehaald is ofzo?
Het zou kunnen dat de ouders al getest waren en Hypp N/N dan komt de vermelding te vervallen bij een veulen uit zo'n die combinatie.