[WN] Ervaring jeugdteam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Ervaring jeugdteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:13

Maar dan moet je gaan scouten ook. En dan moeten de trainers zelf hun jeugd gaan aanbieden,. ook al zou dat betekenen dan die dan door een andere trainer getraind gaat worden. En niet anti die en die trainer zijn, maar in het belang van de jeugd, en de toekomst van deze sport dat doen.

Ik snap wat je bedoelt hoor Sonja, daarom probeer ik het zo goed mogelijk te omschrijven zonder directe aanvallen.

Mijn ouders lagen ook krom voor mijn pony. En ik zag ook kinderen de ene na de andere goed presterende kant en klare pony krijgen. En later bij de paarden, incl mooie spullen etc.

Door goeie paarden, veel les ( wat ook handen vol kost) kom je er ook wel, maar de echte talenten met het gevoel moeten idd ook kansen krijgen. Sommigen zie je hard werken ervoor, maar het zou mooi zijn als ze al eerder goeie begeleiding kunnen krijgen.
Nog mooier zou zijn door meerdere trainers en goeie samenwerking daarvan, zodat de volgende generatie ook dat meekrijgt.
En respect voor het paard waardoor je natuurlijk ergens kan komen, want dat kon ook in de top, zonder meteen penny te zijn.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:14

Marieke schreef:
Nou Slootje... door het plaatsen van jouw berichtje is in mijn ogen meteen de hele discussie beeindigd Haha!

Of de discussie wel of niet gesloten wordt is in mijn ogen niet zo belangrijk.Het is een eindeloze discussie.
Er zijn in principe 2 stromingen.Of je vind dat de een team dat je land vertegenwoordigt meer dan boven gemiddeld moet zijn cq moet presteren. Of je ziet het als een ervaring voor de kids.
Maar het plaatsen van een mission statement sluit zeker deze discussie niet.

Lees voor de lol eens de mission statement met betrekking tot de pleasure.
Of lees eens het NRHA statement.
En ga me dan nog eens vertellen dat in het wedstrijd circuit deze statements de regels bepalen.
Dacht het niet.

leemax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:44

@rob, Ik heb met eigen ogen gezien in denemarken hoe het duitse team hun paarden inrijdt en als dat volgens jou de weg is naar de top, dan stop ik vandaag nog met deze mooie tak van sport.
Wanneer de redenatie achter het geheel, om de duitse coach te citeren "als je geen bloed ziet is er niets aan de hand" zakt bij mij mijn broek af en denk ik dat je op die manier volledig de plank mis slaat.
Overigens denk ik ook niet dat jij die manier van trainen, jou een beetje kennende, ambieert.

Even in het algemeen dan nog: Je kan in het jeugdteam toetreden met of zonder eigen paard, met of zonder quarter, maar je moet wel zorgen dat je een paard regelt om mee te trainen, liefst een paard wat je langer dan één dag tot je beschikking hebt, zodat je met het paard een team kan vormen.
Uiteraard zijn daar wel kosten aan verbonden, daar natuurlijk ook de faciliteit moet worden afgehuurd voor die trainingsdag.
De Euro Youth Cup word georganiseerd door de FEQHA, een quarter organisatie, welke als voorwaarde stelt dat je dit EK met een quarter start en word georganiseerd om de jeugd in europa nader tot elkaar te brengen in een sportieve ambience op een groot toernooi. (aldus de president van de feqha). Uit het jeugdteam wat zich in Beverwijk heeft gepresenteerd zijn de 5 beste ruiters (bepaald door de trainers) geselecteerd om te rijden in Denemarken. Dit op basis van de prestaties in het afgelopen wedstrijd jaar en voorhande zijnde paarden. Daarnaaste moesten het ook nog all-round ruiters zijn, daar het reglement van de feqha voorschrijft dat wanneer je in aanmerking wilt koomen voor de landentitel je in alle onderdelen mee moet doen.
Zo kon het dus gebeuren dat je een onderdeel moet starten wat je misschien niet ligt of wat in nederland niet of nauwelijks word uitgeschreven zoals b.v. westernriding of Hunt seat equitation.

Twee weken voor het EK vielen 5 van de 7 paarden uit door diverse blessures en is overwogen het team terug te trekken. Toen na een week bleek dat 5 paarden toch weer er bovenop kwamen en nog een paard kon worden toegevoegd is alsnog besloten toch ervoor te gaan, juist voor de ervaring daar op de world show, welke volgend jaar word verreden in Canada deze ruiters en/of andere in een paar dagen hun paard moeten kunnen doorgronden en moet worden bekenen welk ruiters welke paarden starten in welke onderdelen, is dit een goede generale repetitie zowel voor ruiters, grooms, trainers en jeugbegeleiding.

Overigens misschien ten overvloede: Na inschrijving mogen ruiters niet meer gewisseld worden, paarden en onderdelen wel. Zodoende moeten de ruiters dus zoveel mogelijk allround zijn en multifuntioneel inzetbaar.

Als ik terug denk aan vorig jaar toen de voorbereidingen begonnen en we een inschatting maakten over onze kansen met de combinaties die we voorhanden hadden achtten we een 3e plaats in het landenklassement niet onmogelijk. Als dan later blijkt dat niet één combinatie aan de start kan komen in Denemarken en je genoodzaakt bent om op plan b over te schakelen, dus reserve paarden her en der vandaan van mensen die gelukkig overtuigd zijn van dit team, mag je volgens mij in je handen knijpen met het behaalde resultaat.

Toen ik uit nederland telefoon kreeg en vertelde dat we 5e in het landen klassement geworden waren hoorde ik gejuich aan de telefoon en de eerste reactie was, yessss een keertje niet als laatste, dacht ik ja, je hebt eigenlijk nog gelijk ook. Zoals iedereen in de wedstrijdsport ga ik altijd voor de winst, maar dat dat er niet altijd inzit moet ik ook erkennen. Het gaat nou eenmaal niet altijd zoals je in gedachten hebt.

Overigens wil ik vanaf hier nogmaals alle sponsors bedanken voor hun medewerking om dit alles mogelijk te maken. Zonder jullie zou het voor ons onbetaalbaar geweest en hadden we het nooit kunnen doen.
VECA stables
Rob Pannekoek fotografie
All Round Performance Horses
WRAN
NQHA
Between Business
sorry als ik nog iemand ben vergeten, maar ik heb begrepen dat iedere sponsor nog persoonlijk word bedankt.

Peggy de Kraa en Iris van Collum wil ik nog apart bedanken voor hun tomeloze inzet voor en tijdens het verblijf in Denemarken en het transport van de paarden en het ter beschikking stellen daarvan.

Mocht het zo zijn dat je een keer een trainingsdag wilt bijwonen zou ik zeggen neem ff contact op met de coördinator en die kan je inlichten waar en hoe laat de trainingen beginnen. Het nummer staat op de site van de NQHA.

gr. kees

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:46

Moeten kinderen ons land/sport dan ook al gaan vertegenwoordigen?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:00

leemax schreef:
@rob, Ik heb met eigen ogen gezien in denemarken hoe het duitse team hun paarden inrijdt en als dat volgens jou de weg is naar de top, dan stop ik vandaag nog met deze mooie tak van sport.
Wanneer de redenatie achter het geheel, om de duitse coach te citeren "als je geen bloed ziet is er niets aan de hand" zakt bij mij mijn broek af en denk ik dat je op die manier volledig de plank mis slaat.
Overigens denk ik ook niet dat jij die manier van trainen, jou een beetje kennende, ambieert.

Ik heb het niet gezien,en als het inderdaad zo erg was dat is dat inderdaad ook voor mij niet de weg.
Maar heb al zoveel gezien wat mensen doen om hoog te eindigen met hun paard dat ik nu eenmaal de mening ben toegedaan dat je behoorlijk ver moet gaan wil je bij de top horen.

Mijn mening is dat een team dat mijn land vertegenwoordigt behoorlijk ver moet gaan.(zeker niet zover als onze buren) maar wat ik lees en hoor zijn wij niet erg ver gegaan.

Misschien bekijk ik het totaal verkeerd en moet ik het meer gaan zien vanuit het ervaring opdoen van kinderen.
Maar dan heb ik de gevoel van *dit is een team dat ons land vertegenwoordigt *niet meer zo sterk.
Dat hele gevoel van een Nederlands team dat ten tijde van Geesje van Nunen en Marjolein Spaans heerste dat mis ik nu.
En begrijp me goed er zijn een aantal ruiters in het team waar ik dat gevoel wel nog bij heb(maarja die zijn er voor het laatste jaar volgens mij.)

Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat leden van een nederlands team die bij bv de WRAN beginners starten ik niet zie zoals ik bv Geesje of Marjolein zag.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik persoonlijk vind dat er niet echt een Dutch Youth Team is dat mij het juiste gevoel geeft.
Nogmaals misschien ook wel ,bekeken vanuit een ander perspectief dan dat ik nu doe.

Zal mijn best doen om dit aan te passen,ben alleen bang dat mijn karakter dat niet echt toelaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:04

leemax schreef:
@rob, Ik heb met eigen ogen gezien in denemarken hoe het duitse team hun paarden inrijdt [/u].
En wat heb je vervolgens hiermee gedaan ??

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:05

sflj schreef:
Moeten kinderen ons land/sport dan ook al gaan vertegenwoordigen?

Nee!!! wel jeugdige ruiters die zich staande weten te houden in de open en/of amateur klasses.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:12

*waar heb ik die opmerking nu weer aan verdiend*

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je wel hoog van de toren kunt roepen dat 'die anderen unfair bezig waren zodat wij nooit de kans hadden iets te winnen', maar als je daar dus niets mee doet dan is dat ook een vorm van accoord gaan.
Als je 'onze jeugd' wilt voorhouden dat dat niet de manier is om te trainen, zul je je daar ook sterk voor moeten maken en het aankaarten bij de wedstrijdleiding.

Of houdt je mond erover en doe alsof het niet gebeurd Cool

Edit: Rob zijn 'aardige opmerking' naar mij toe is dus al weer verdwenen.

*mental note; alles wat Rob schrijft eerst quoten*

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:15

Straks wordt het jeugdteam nog verweten dat ze niet zijn weggelopen van het EK uit protest tegen de vermeende dierenmishandeling van andere teams Rolleyes
Of misschien hebben ze toch wel officials gewezen op de dubieuze trainingsmethoden? Scheve mond Weet 't niet...

Damn, waren we er maar zelf bij geweest Boos! Clown

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:18

Dat kinderen sporten en zich Internationaal laten zien is toch niks mis mee? In zoveel sporten vertegenwoordigen kinderen ons land. Niks mis mee.

De meeste jeugdruiters zullen te laat ontdekt worden in de western denk ik nog.

Misschien ben jij Rob een goeie scout?? Met enkele anderen?

Je hoeft dan niet zoals duitsland te werken, maar je wil er het beste uithalen. En waarom zegt niemand er wat van? Misschien moet dat dan europees aangekaart worden?

Als je de beste jeugd ook echt te pakken krijgt, hele leuke paarden, goeie trainers en wat meer sponsors voor kleding, uitrusting, accomodatie verhuur etc etc, kan je alleen op je best presteren en er weer van leren. Als er dan een stijgende lijn in zit ben je toch op de goeie weg?

Je moet bij zoiets niet afgaan, maar dat is niet gebeurt. Maar je moet het inderdaad wel serieus nemen met in het achterhoofd dat je met kinderen te maken hebt en dieren. Wat natuurlijk ook allemaal erg veel geld en tijd kost.

Het gemiddelde kind zal niet snel een goeie quarter krijgen. Veel kinderen mogen al blij zijn met een uurtje les. Je krijgt dus altijd wat gemotiveerde ouders al dan niet met de centen en wat vriendjes politiek.

Want laten we eerlijk zijn, heb je geen geld en goeie paarden of goed les, heb je geen ouders die erachter staan, geen ouders met een grote mond soms en de juiste contacten kan je beter rijden, maar zit je er nog steeds niet bij.

Bij andere sporten gaat dat net iets makkelijker. Ben je goed, ben je goed.......Dat valt op en je wordt eruit gepikt. En dan zeg ik eerlijk, dat ook bij voetbal dat wereldje dan heel anders in elkaar steekt opeens, maar goed.....Daar ben je ook nog zelf bij dan.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:19

DubbelDun schreef:
leemax schreef:
@rob, Ik heb met eigen ogen gezien in denemarken hoe het duitse team hun paarden inrijdt [/u].
En wat heb je vervolgens hiermee gedaan ??

Niets!!!! En wat nu!!!! weer een stok gevonden om mee te slaan?????

PS

Dat was mijn aardige opwerking.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:22

En laten er nu ook nog jeugdruiters zijn die wel opmerkingen maken over de duitse trainingsmethodes maar wel willen trainen bij diezelfde duitse trainers...krom? Beetje wel he?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:24

superpony schreef:
Misschien ben jij Rob een goeie scout?? Met enkele anderen?

Niet misschien!!!!zeker.
Maar helaas ben ik ook bekend met de rand voorwaarden die je samen met een talent binnen haald.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:24

superpony schreef:
De meeste jeugdruiters zullen te laat ontdekt worden in de western denk ik nog.

Denk dat je hier ook een belangrijk punt te pakken hebt....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:25

Krom is de realiteit van een banaan Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:29

Wranglerbutt schreef:
Straks wordt het jeugdteam nog verweten dat ze niet zijn weggelopen van het EK uit protest tegen de vermeende dierenmishandeling van andere teams Rolleyes
Je kunt het wel ridikuliseren, maar het heeft weinig nut om hier zielig te gaan roepen 'maar hullie' als je dáár de gelegenheid had om er iets aan te doen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:43

@DD: Easier said than done, in my experience Lachen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:45

Rob, tuurlijk, dat is altijd zo. Maar als je het graag wil en daarmee om kan gaan...............Al is het maar om alleen eens rond te gaan kijken in Nederland.

Mehlika, ik denk ook dat het komt, omdat je een kind daarnaast ook niet snel een dure quarter geeft, als het al een eigen paard kan krijgen. Dus wat hou je dan over???? De kinderen van.......Ouders die misschien meer gemotiveerd zijn dan het kind soms en de mensen met poen.

En net als dat mensen denken dat een paard met goed papier alles is, denken ze ook dat een trainer met een bekende naam alles is. Als ze hier in Nederland met meerdere trainers trainen, zonder dat ze het geklets horen van de zgn volwassenen leren ze misschien meer daarvan............Want kinderen zijn niet gek, ze horen alles en nemen ook teveel over, helaas!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:56

Ik kijk al jaren rond in Nederland en zie soms wel talenten waar ik van denk,waarom zit jij niet in het team,.

Vaak raak ik dan aan de praat met zo iemand of spreek ik ze maanden of zelfs jaren later en komt het gesprek al snel op het team onderwerp.
Meestal is het zo dat degene zelf al zijn of haar route heeft gekozen(ism de ouders) en zich aanmelden voor het jeugdteam niet op de eerste plaats staat.

Hier gaat het al mis vind ik.Blijkbaar wacht de organisatie van een team tot dat men zich komt aanmelden????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Ooit al eens geprobeert om een talent niet naar je toe te laten komen,maar naar dat talent toe gaan???????
Of is dat een probleem??????????? Wordt je onderhandelings positie minder vrij als je een talent gaat opzoeken inplaats van anders om.

En ja kids zo ging het (misschien nog steeds) geloof me ik kan het weten.

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:30

Ik heb het topic ook eens even gelezen, daar ik zelf een wedstrijd paard aan een jeugdruiter afgestaan heb, inclusief de transfer om alle problemen te voorkomen.
Eind van dit jaar is ze geen jeugd meer (doet er ook niet toe)
Wat ik erg jammer vind is dat er inderdaad geen scout systeem is, zodat goede ruiters over het hoofd gezien worden.
Zelf ben ik 14 jaar lang in een andere sport tak uitgekomen voor nederland en dit alleen door een scout en test systeem.
We hoefden ons zelf niet op te geven voor het nationale team, we werden uitgenodigd en dat nog wel in een sport die nog minder leeft in nederland als het western rijden.
Hierom hebben wij onze jeugdruiter ook niet opgegeven voor dit team, ze heeft lol genoeg met de wedstrijden die ze nu rijdt en werkt er hard genoeg voor.
Hopelijk voor de nieuwe jeugd komt er ooit een beter systeem zodat het ook echt een eer wordt om te mogen starten in het nederlandse team, want leuk is het volgens mij ook niet als je in dit team start en op eigen bodem al verslagen wordt door niet team leden.

leemax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:54

Ik weet alleen in ons geval dat Leanne is uitgenodigd om in het jeugteam toe te treden na het behalen van de Youth Trail championship in 2006 in Bunschoten.

Overigens hebben we nog wel ff een maandje moeten nadenken, want het heeft toch wel een impact op het gezins leven wanneer je elke maand een verplichte training hebt, hele zondag weg met het hele gezin. Tussendoor nog de nodige al dan niet verplichte wedstrijden en even ingelaste trainingsweekenden. Om nog maar te zwijgen over de financiele kant van het verhaal. Ik heb ook gewoon een baan in de bouw en met drie kinderen probeer je alles evenredig te verdelen.
Vandaar het bekende bijbaantje om de hobby te bekostigen.

Daarom vind ik sponsoring ook zo belangrijk, zodat je ook jeugd met een kleine beurs kunt motiveren op dit vlak.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:03

Kijk dat is een beetje wat ik bedoel.
Leanne is volgens mij volgend jaar geen jeugd meer.
En jawel hoor ze werdt opgemerkt in 2006 na dat ze weet ik wat allemaal heeft gewonnen.Wat zijn we op tijd.

Dat is wat al eens is geschreven in dit topic.Ze worden te laat ontdekt.
Je moet eerst ergens kampioen in worden voor dat men een talent herkent.
Dat is geen scouten dat is wachten op het onvermijdelijke.

leemax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:14

Mee eens, overigens mag leanne volgend jaar nog meedoen, als ze tenminste geselecteerd word voor canada en haar studie het toelaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:28

leemax schreef:
Overigens hebben we nog wel ff een maandje moeten nadenken, want het heeft toch wel een impact op het gezins leven wanneer je elke maand een verplichte training hebt, hele zondag weg met het hele gezin. Tussendoor nog de nodige al dan niet verplichte wedstrijden en even ingelaste trainingsweekenden. Om nog maar te zwijgen over de financiele kant van het verhaal. Ik heb ook gewoon een baan in de bouw en met drie kinderen probeer je alles evenredig te verdelen.
Vandaar het bekende bijbaantje om de hobby te bekostigen.
En daar schort het IMO dus ook aan. Het draait nu veel te veel om de ouders. Het is leuk als die er de tijd en energie (en het geld) voor hebben, maar het moet niet nodig c.q. verplicht zijn.
Nu moeten soms de kinderen afhaken omdat de ouders niet volgens dit regiem kunnen/willen werken.
Gelukkig zijn er ook trainers die jeugd als protegé onder hun hoede nemen en begeleiden zonder dat dit zwaar op de schouders van de ouders drukt.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:53

ik heb vroeger een andere sport gedaan,deze is op dit moment veel in het nieuws.
mijn vraag is dan ook waar zijn de overkoepelende organen, of willen die alleen maar geld binnen halen?
als ik uit gezonden werd door bond/vereniging waren er geen kosten aan verbonden, reizen en groep training inbegrepen.
als ik het verkeerd begrijp hoor ik dat graag, maar i.m.o bestaat er alleen maar een landen team als er een bond boven staat.