[WN] Eindelijk kan ik het vertellen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Colinda

hypp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 22:40

Hallo,

jee... Verdrietig

heb er geen woorden voor.... Scheve mond
eerst dacht je nog aan dieet...misschien 'aangepast' werk...
Ze is nog zo jong....

Maar idd... ik denk dat het zo ook geen leven is voor haar...

Weet verder niet veel te zeggen.. wat kun je zeggen...

voor de komende tijd, heel veel sterkte in ieder geval.....

vr. groet

Jolanda

K@rin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 22:52

Thanx allemaal, twijfel zal ik wel tot de laatste minuut en misschien nog lang daarna blijven houden, maar jullie woorden doen me goed. Heb twee rolletjes volgeschoten, de mooiste zal ik hier nog wel een keer neerzetten.
Mijn eerste plan was om haar manen en staart af te scheren zodat ze niet via de achterdeur de slagerij uit verkocht zou worden, maar dat kan ik dus niet. Ze gaat als een dame het leven uit, gewassen, voetjes in de olie, enz. Het plan is nu dat ik in de kantine wacht to na het schot en dan even via een raam naar haar kan kijken. Man was bijzonder vriendelijk, alles kan, en ik vertrouw het eigenlijk nu al genoeg om te weten dat ik niet perse hoef te gaan kijken om zekerheid te hebben. Laat ik wel van het moment afhangen. Een vriendin en de bach druppels gaan mee.

Verder heb ik een brief naar Bea van De Quarter geschreven met het verzoek om eens een artikel over HYPP te plaatsen, en heb ik een ingezonden brief klaarliggen voor in een veterinair blad te plaatsen om dierenartsen aandacht voor HYPP te vragen. Moet alleen nog even uitzoeken welk blad(en) daarvoor het meest geschikt is. Iemand nog meer suggesties?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 23:36

karin, verschrikkelijk veel sterkte, ik voel met je mee. het is echt zwaar kl*te maar zoals je zelf al zegt het is voor haar geen leven en voor jezelf ook niet.
ik heb je verhaal gevolgt en gehoopt voor je dat er nog een goed einde zou komen, helaas mag dat dus niet zo zijn.
ook ik wens je alle kracht voor de komende dagen, en als je kunt vertroetel sunny nog maar even. (als ze het toelaat bedoel ik daarmee)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 08:18

K@rin schreef:
Verder heb ik een brief naar Bea van De Quarter geschreven met het verzoek om eens een artikel over HYPP te plaatsen, en heb ik een ingezonden brief klaarliggen voor in een veterinair blad te plaatsen om dierenartsen aandacht voor HYPP te vragen. Moet alleen nog even uitzoeken welk blad(en) daarvoor het meest geschikt is. Iemand nog meer suggesties?

Het hele verhaal rond HYPP heeft al een keertje in de BIT gestaan. Maar dat is alweer een tijdje geleden, en een opfrisser kan geen kwaad. En misschien is een extra pagina in de Hengstenspecial ook wel op zijn plaats? Hoewel dat een teer punt is, en niet iedereen gaat bij zijn zoektocht naar een hengst voor een veulentje ver genoeg terug. Als je Impressive niet meer op het papier ziet staan is er geen alarmbelletje dat gaat rinkelen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 08:34

Er heeft ook al eerder een verhaal in de Quarter gestaan van iemand die een paard gekocht had en bij de verkoper N/N getest was en wat later toch ook N/H bleek te zijn. Verkoper had dus uit een ander paard wat haren/bloed getrokken Boos! Dit is door het Wageningse Lab bevestigd.

Dit zijn natuurlijk zéér kwalijke praktijken. Wat mij betreft kan er niet genoeg gehamerd worden op de risiko's van HYPP. En alle ruchtbaarheid hierover is meegenomen, zéker bij de 'niet-western' mensen.

Citaat:
Als je Impressive niet meer op het papier ziet staan is er geen alarmbelletje dat gaat rinkelen

Daarom pleit ik voor álles testen (en er zelf bij zijn). Wat is die Euro 75/100 op een bedrag van +5000.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 08:46

Karin, ongelooflijk dapper dat je deze beslissing hebt genomen! Ik ben ook eigenlijk helemaal niet thuis in de HYPP, maar als ik je verhaal zo lees, zou ik ook kunnen denken aan een hersentumor. Ook dan is de genomen beslissing juist, in mijn ogen. Hoe moeilijk het ook is, de kans is zeer groot dat dit eens uitloopt op een gigantisch ongeluk. Heel veel sterkte met de aankomende tijd!!! Huilen

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 09:18

Heel veel sterkte maandag. Het is een zware beslissing. Maar als ik je verhaal zo lees is dit gewoon toch het beste.

Ik zal maandag aan je denken.

Adrienne

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 12:30

K@rin schreef:

Mijn eerste plan was om haar manen en staart af te scheren zodat ze niet via de achterdeur de slagerij uit verkocht zou worden, maar dat kan ik dus niet. Ze gaat als een dame het leven uit, gewassen, voetjes in de olie, enz.

Ik heb de laatste avond mijn paard ook helemaal gepoetst en hem telkens geknuffeld. Mij werd ook gevraagd of ik iets als bewijs wou hebben, een hoef of zijn staart. Dat vond ik eng, maar ik heb wel een stukje uit zijn manen geknipt en in het fotoalbum gedaan. Dat pak ik ook nog vaak en dan heb je niet alleen plaatjes maar ook iets om aan te raken.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:31

Hallo allemaal,
Ik lees hier op Bokt al een jaartje mee maar heb eigenlijk nog nooit zo erg de behoefte gevoeld me ergens mee te `bemoeien`, maar nu kan ik het niet laten....

Karin, allereerst mijn complimenten voor je dappere beslissing, ik hoop er nooit achter te hoeven komen of ik dat ook kan voor zo´n jong dier. Als ze ouder zijn lijkt het me toch wat makkelijker. (Voor mijn poes van 19 had ik er in ieder geval vrede mee.)

Ik hoop dat je het niet verkeerd opvat (dat gaat nogal snel hier heb ik gemerkt..) maar moet ze speciaal naar de slager ? Veel dierenartsen bieden tegenwoordig de mogelijkheid om paarden in te laten slapen. Een paar maanden geleden hebben Hans en Monique van The Oregon Trail Tack Store in Eesergroen een zelfde beslissing moeten nemen en hun ruin is bij de dierenarts geeuthaniseerd (is dat het goede woord?). Dat is heel prettig en relaxed verlopen. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat een paard zich door ons mensen verraden voelt als ie naar de slager gaat ... Op een of andere manier weten/ruiken ze het toch altijd.
Als je meer wilt weten over hoe dat bij Hans en Mo is gegaan bel ze dan gerust. Kan je niet overdag bellen PB me dan even; ik heb hun prive-tel nr.
Heel erg veel sterkte en geef haar maar een stel hele dikke knuffels namens alle bokkers zou ik denken!!!

Groetjes Marion

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:45

Ja euthaniseren is ook een oplossing, daar kun je bijblijven (huilen mag Huilen ), maar dan zit je achteraf weer met het ophalen en daar kun je dan weer beter niet bij zijn

K@rin
http://www.rainbowsbridge.com/Poem.htm

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 18:00

Toen ik je stukje las, K@rin, dacht ik meteen: Bach.. maar las verderop dat je dat al meeneemt.
Toch zou ik zelf kiezen voor de euthanasie optie. Naar mijn idee blijft het voor een dier een traumatische ervaring om naar het abatoir te moeten, ze ruiken het en voelen het (daarom eet ik geen vlees).
Ik zou er meer vrede mee hebben om haar in haar vertrouwde omgeving in te laten slapen, zeker met haar HYPP achtergrond i.v.m. stress.
De afvoer van je paard daarna is geen feest maar dat is alleen een stoffelijke kwestie waar je niet bij hoeft te zijn, je paard weet igg van niets.
Ik heb tijdens de opnamen van Pony Express een euthansie in Pakistan meegemaakt voor Brooke Hospital en dat gaat zo mooi. Heel vredig en rustig.

Maar uiteindelijk moet jij doen wat jou het beste lijkt want dat is de beste keuze voor jouw. Dit is louter mijn beleving.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 19:10

Euthanasie lijkt mij ook prettiger voor het paard, alleen dan moet het wel in 1 keer goed gaan.
Ik heb welleens gehoord dat het paard niet meteen dood was en die probeerde toen weer op te staan maar dat lukte niet vanwege de spierverslappers. Dat lijkt me ook vreselijk Scheve mond

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 19:56

Beide methodes hebben hun voor en tegens. En we kennen allemaal de bijbehorende verhalen. Die van mij was heel rustig, hij stond gezellig naast een koe en had totaal niets door. Van te voren wordt alles goed schoon gemaakt want een slager zit niet te wachten op een panisch dier dat de boel kort en klein slaat omdat het stinkt.
Hij liep binnen en pats weg. Ik heb het verhaal maar uit de eerste, maar wel betrouwbare hand. Mijn zwager heeft hem weggebracht en die is slager geweest en nu veehouder. Hij heeft euthanasie ook een paar keer meegemaakt bij pensionpaarden en daar heeft hij nu weer geen goed woord voor over.
Het is denk ik meer de vraag of je voor je eigen geweten kiest of voor de snelste methode. En misschien is het een rotidee voor een heleboel mensen omdat je voor je paard nog geld krijgt.
Het blijft in beide gevallen een vreselijk einde om zo van je geliefde paard afscheid te moeten nemen.

K@rin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 21:59

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen moment aan euthanasie gedacht heb, maar mijn eerste associatie daarbij is toch die stinkende vrachtwagen van de destructor hier in Son, die met zo''n grijpkraantje haar boven op de dode varkens en kippen tilt die al in de bak liggen. En die stoppen alleen voor aan de weg, dus moet ze met de traktor daarheen gesleept worden. Bovendien komt de dierenarts rekening dan ook weer af, en die heb ik al genoeg gehad.
Ben dan misschien toch een nuchtere boerendochter maar die laatste paar centen wil ik toch graag beuren en ik hoop dat er nog heel veel mensen een lekker stukje vlees aan haar hebben (zelf hoef ik even niet), dan heeft haar leven tenminste nog enig nut gehad.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 22:08

Wil niet banketstaaf doen hoor, maar het 'nut' van een paard is voor ons mensen te werken.... alleen kan ze dat niet door een genetische afwijking die wij mensen hebben veroorzaakt. Extreme duivel Als ik zelf de garantie zou kunnen krijgen dat eea zo rustig zou verlopen als Carys beschrijft, dan zou ik misschien ook wel voor de slager kiezen. Maar garanties bestaan niet - ook niet bij euthanasie..... Heel veel sterkte met je keuze.

Marion

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 08:20

Misschien een foute opmerking, maar bij een slager wordt een paard 'geschoten', he. Dat is op zich een schitterende manier, een goede schutter en het paard merkt er niets meer van. Kan dat 'schieten' niet thuis gebeuren eigenlijk? Ik zit best wel eens te denken aan de komende tijd, ooit zal ik het eens mee gaan maken, mijn pony van 21 gaat waarschijnlijk geen 10 jaar meer mee vanwege slijtage...... de slager zou ikzelf niet kunnen verdragen, ik ga absoluut mee tot het bittere einde en van de geur en omgeving van een slachterij ga ikzelf tegen de vlakte of kots de vloer eronder. Dan heeft mijn pony nog niets aan me. Heeft iemand enig idee of die mogelijkheid thuis kan gebeuren? De destructie maakt me vervolgens niets meer uit. Ik heb al redelijk wat honden, katten en mijn lieve hangbuikzwijn laten inslapen, maar gooide ze zelf in de destructie- wagen of in de vriezer van de dierenartsenpraktijd. ( misschien gehard door de MKZ Boos! )

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 10:54

Het is beroerd voor je dat je zoiets moet doorstaan. MAar je bent een paardenmens, dus je zult weer een paard vinden. Het zal niet meevallen om een goede beslissing te vinden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 11:06

Het is ook mogelijk je paard op "locatie" te laten inslapen. Als je wilt kun je er dan bij zijn totdat je met eigen ogen kunt zien dat het paard vredig is ingeslapen, en kun je nog afscheid nemen. Het paard wordt dan daar opgehaald door de destructie; dit bespaart je de ellende van de grijper op je eigen erf.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 13:03

spotless schreef:
Wil niet banketstaafig doen hoor, maar het 'nut' van een paard is voor ons mensen te werken.... alleen kan ze dat niet door een genetische afwijking die wij mensen hebben veroorzaakt. Extreme duivel
Marion

Dat ben ik waarschijnlijk weer hoor om hier op te reageren. Maar wij hebben deze genetische afwijking niet gemaakt. Dit gebeurd random. Ook bij mensen kinderen. Het is een foutje wat de natuur maakt niet de mens.

Adrienne

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 17:01

Citaat:
Maar wij hebben deze genetische afwijking niet gemaakt. Dit gebeurd random. Ook bij mensen kinderen. Het is een foutje wat de natuur maakt niet de mens

Beetje off-topic, maar ja.
Niet met voorbedachte rade natuurlijk. Mi is het wel zo dat wij hier de hand in hebben gehad door - in dit geval - zo met nadruk op spieren te fokken.

HD bij honden komt eigenlijk ook alleen maar voor bij doorgefokte rassen.

Lijkt me niet niet dat de natuur er in dit soort gevallen helemaal alleen de hand in heeft gehad. In de natuur zouden deze dieren ook veel minder kans hebben gekregen zich voort te planten, denk ik.

Heb jij allemaal niks aan he Karin....

groetjes Marion

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 19:28

Daar zit een kern van waarheid in. De natuur heeft de neiging de meeste 'flaws' vanzelf recht te trekken en hier is duidelijk geld in het geding geweest(nog is). Het had iid veel eerder de kop in gedrukt kunnen worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 22:58

Het kan nog steeds de kop ingedrukt worden. Eén generatie en het is uit de wereld. Maar dan moet de AQHA ingrijpen, en niet de verantwoording bij de fokkers leggen, omdat die er duidelijk niet mee om kunnen gaan....

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:12

K@rin, heb veel aan je gedacht vandaag, ik hoop dat alles goed en snel verlopen is.....

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:52

Karin......sterkte meid, vandaag was het de dag.....ik heb er erg vaak aan moeten denken wat jij vandaag hebt moeten meemaken.Hopelijk is alles naar jou wens verlopen Huilen

Gooi gerust je verdriet en frustratie eruit, we zijn er voor je Verdrietig

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 20:19

karin ook ik heb vandaag erg veel aan je moeten denken. Huilen Huilen
en ook ik ga mee met FlyingHigh gooi gerust alles eruit, we zijn er en denken aan je, en de moeilijke beslissing die je vandaag hebt moeten maken.