[WN] Dressuur??? Nee doe mij aar western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: Dressuur??? Nee doe mij aar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:42

Hier wissel ik het ook af (ontstaan uit gebrek aan rijbak voor les), het doet hem erg goed. Waar ik in de western tegen aan liep krijg ik in de engelse les voor elkaar en visa versa. Het bevalt dus goed. Heb vroeger leren rijden in een engels zadel, nu een westernzadel waar ik zwaar voorkeur voor heb maar toch kan ik er wel mee over weg. Binnenkort ons eerste dressuurwedstrijdje, hoop ook ooit nog western te kunnen starten.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:00

stef schreef:
wat is de top? En hebben we in NL uberhaubt een top?

Om vraag 2 te bantwoorden moet je eerst de discussie van vraag 1 oplossen.
En dat is het probleem Knipoog

Maar als ik een VanDorp met Einsteins Rev zie dan vind ik dat toch wel aardig "de top". In ieder geval in de reining Knipoog
Dan hebben we nog een Karin van Bekkum die wel een rondje kan sturen, een Rieky Young en nog wat van die reiners. Dus we hebben wel degelijk nederlandse toppers Cool

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:02

weet ik, maar die mening deelt niet iedereen.
"als je naar andere landen kijkt is de top van NL niks" zie ik vaak zat langs komen (niet zo letterlijk, maar daar komt hetw el op neer)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:04

De top van Nederland rijdt niet in Nederland.
Of sporadisch

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:08

dus doet nederland iets verkeerd (maarja, is wéér een andere discussie Knipoog )

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:34

@stef, valt wel mee hoor, er is gewoon niet zoveel geld in de sport als in het buitenland. Anky rijd ook niet elke week in nederland hoor Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:37

nee, natuurlijk niet, snap ik ook wel, maar hoe zit het dan met de sub-top? (zeg prx snt george in dressuurtermen)
zijn toch best mensen waar ik tegenop kan kijken hoor

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:08

iedereen heeft toch zijn eigen voorbeelden?..of zie ik dat verkeerd..of dat nu hoog in de top is(dressuur,western, springen) of niet..
Ik mag graag naar een niveau lager kijken waar vaak lekker gereden word..
Als ik nog een wedstrijd ga kijken(heb nog spijt dat ik gisteren niet ben geweest);)..dan zie ik mensen rijden en dan denk ik...poehh poehh, die rijdt netjes en andere mensen vinden het bagger...

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:34

Is het zo belangrijk dan dat NL een top heeft in de westernsport? De sport is hier nog zo jong. De top verandert elk NK als er weer een nieuwe kampioen komt. Top is een momentopname lijkt me.
Persoonlijk vind ik het niet zo belangrijk...

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:01

Escardo schreef:
Er zijn toch wel haflingers die ik ken toch aardig een stopje en spinnetje kunnen maken hoor..Knipoog....waar sommige paints en quarters nog wat van kunnen leren...maar zal ook meer met de ruiter te maken hebben..

Ja dat zal ook wel maar toch zijn ze er op langere termijn niet op gebouwd ,dat weet iedereen .
er zijn nog wel ezels en koeien die het zouden kunnen leren ! Koe

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:17

Vergis je niet, het zou best eens kunnen dat die haflingers het fysiek beter volhouden dan die quarter. Haflingers hebben een nogal degelijk gestel en quarters gaan vaak meer mankeren op hogere leeftijd, mag jij zeggen waar dat van komt.....

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:34

Van veels te jong,veels te zware dingen vragen misschien?
Met 2 beginnen en met 3 de wedstrijden in,met Haffies niet zo gebruikelijk....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:36

Zou je zomaar gelijk in kunnen hebben. Wat zegt dat dan weer over eigenaren van haffies en quarters? Knipoog

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:46

CherokeeChum schreef:
Van veels te jong,veels te zware dingen vragen misschien?
Met 2 beginnen en met 3 de wedstrijden in,met Haffies niet zo gebruikelijk....

Je hebt gelijk en het zegt over eigenaren (ook van Quarters)dat die niet altijd in de gaten hebben wat dit op langere termijn met de gewrichten doet.
Meestal onwetendheid ,soms gewoon omdat het zo gaat, in bijna alle takken van de paardensport....

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:19

Om nog even terug te gaan naar Haflingers en Fjorden in de westernsport (en dan vooral de reining).
Tuurlijk heb je ze die een leuke spin en een nette stop neerzetten, maar als je over het algemeen kijkt kan je er niet omheen dat Quarters veel geschikter zijn voor western. Net zoals een Quarter dan weer niet zeer geschikt is voor springen, er zullen vast zijn die een leuk sprongetje kunnen nemen, maar voor echt fanatieke doeleindes vind ik Quarters geschikter.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:42

Yeessss mistercooper
you're right !

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:17

Zelf ben ik gewoon een westernruiter
Maar op het moment rijd ik nu een 4 jarige dressuurmeerrie
die na de grand prix moet.
Nou gaat prima hoor heb geen moeite met het dressuurzadel.
ze steigert en doet wel eens wat maar zit heelijk stevig.
dus heeft igg ok wel iets met je eigen zit te maken .
(mijn mening0
verder rijd ik mijn eigen paarden gewoon met ene westernzadel.
heerlijk.
vind het gewoon wat relaxter zitten.
maar ook de mijne worden soms echt dressuurmatig bijgereden.
dit gewoon voor de oefneingen e.d.
aangezien hij ook altijd dressuur is gereden.
hij gaat nu steeds beter lopen.
tja ik heb er igg geen moeite mee.
ik ben igg een westernuiter blijf het ook leuke vinden dan dressuur maar ook spring ik wel nou he dan zit ene springzadel
soms echt iets fijner:P

maar kwa zadel tja dressuur of western ligt aan je mening
ik zit in bijde heerlijk stevig
maar voor lange buitenritten wel me western graag.

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:56

mistercooper schreef:
Om nog even terug te gaan naar Haflingers en Fjorden in de westernsport (en dan vooral de reining).
Tuurlijk heb je ze die een leuke spin en een nette stop neerzetten, maar als je over het algemeen kijkt kan je er niet omheen dat Quarters veel geschikter zijn voor western. Net zoals een Quarter dan weer niet zeer geschikt is voor springen, er zullen vast zijn die een leuk sprongetje kunnen nemen, maar voor echt fanatieke doeleindes vind ik Quarters geschikter.

Waarom willen we toch een paard die er niet echt voor gebouwd of geschikt is toch in de top "dwingen"? Een duurlooplijfje zal ook nooit een echte goeie sprinter worden...... maar dat wil niet zeggen dat hij naast zn duurloopjes best wel op zn tijd een leuke tijd neerzet bij een sprint.... Niet te moeilijk doen maar er gewoon uit halen wat er uit te halen valt en.......... vooral doen wat het paard leuk vindt!!!! Die van mij is eigenlijk qua bouw meer geschikt voor pleasure, alleen ze vindt er nix an!!! Ik ook niet trouwens, maar ze vind reining veel leuker. Ik besef wel dat ze een merrie is en minder kracht heeft dan een hengst, maar we vinden het leuk en het gaat daarom ook goed!
En we vinden het op zn tijd ook helemaal top om lekker buiten te rijden/vakanties met haar ook helemaal goed, das eigenlijk ook nix voor een topsportpaard, die staat op 4 slidingijzersen relatief veel op stal. Das onze keuze om daar niet voor te kiezen, besef maar al te goed dat we dan ook nooit heel hoog zullen komen.....

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:54

ik ben t er helemaal met randypaard eens.
waarom zou je meer van je paard vragen dan hij wil of kan.
het is toch de bedoeling dat het leuk blijft voor bijden...
ik ben zelfs van engels overgestapt naar western omdat ik merkte dat mijn paard het veel leuker vond! ik wilde ook wel wat nieuws probere maar me paard heeft de doorslag gegeven.
het is geen quarter maar n andalusier en ik weet zelf ook wel dat ik daar niet mee in de top kan komen maar dat is ook nie mn doel. ik vind t gewoon belangrijk dat zowel paard als mens lol heeft in het gene wat je doet.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:26

Ik ben ook overstapt naar Western, omdat ik denk er veel meer dingen mee te bereiken met mijn zenuwpees draver (op vlak van ontspanning dan vooral), en ook omdat ik de hele sfeer net iets leuker vind.