[WN] The Easy Stop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Re: The Easy Stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:37

Al Dunning beschrijft het zelfde ding in zijn boek over reining,ik heb de zoveelste druk,dus ding is is er al een aantal decennia.
Ik heb het niet zo op dit soort tools,en ook niet op hulpteugels e.d liever wat meer tijd en duurzaam.
Ik hoef er dan ook gelukkig niet van te leven.....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:50

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:07

maar op het filmpje zie ik volgens mij nog iets zitten wat niet op die links staat
hij heeft het over een spoon, een lepel die naar achteren steekt, zoals ik het zie
dat vind ik een minder prettig ding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:12

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:16

kijk, dat vind ik nu weer een stuk minder!
ik vind dat ijzere"bit" aan de onderkant al niet prettig,( kan dat niet van leer?), maar met die lepel erbij wordt het er niet vriendelijker op, op zijn zachts gezegd

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:25

Hmmm die van mij ziet er heel anders uit, dat is meer een 8 waarbij de teugels aan de onderste o zit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:33

CC heb je een foto?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:36

Moet ik even naar de stal.. uno momento...

Afbeelding

ahummm je kan wel zien dat ie al járen niet meer gebruikt is

Afbeelding
close upje van de 8, normaal zit er ook nog een keelriem aan in de vorm van een touwtje wat ook weer aan de bovenste o vast zit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:01

zit ik op een nieuw bericht te wachten, heb je het erbij gezet, leuk hoor! Knipoog

dit ding is eenvoudig zelf te maken, maar of het dezelfde werking heeft , weet ik ook niet
het lijkt er wel wat op
waarom gebruikte jij het ooit en waarom nu niet meer?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:06

Michel heeft hem meegenomen uit Texas omdat Jae er goed op reageerde. Toen reed ik nog wel reining met hem. Nu ik dat niet meer doe gebruik ik hem ook niet meer. Tina pikt het gewoonweg niet dus heb ik hem "aan de wilgen gehangen" so to speak. Heb hem nu ook niet meer nodig omdat ik rijtechnisch veel verder ben dan 10 jaar geleden Knipoog Schijnheilig

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:20

crazycactus schreef:
Heb hem nu ook niet meer nodig omdat ik rijtechnisch veel verder ben dan 10 jaar geleden Knipoog Schijnheilig

Zou het niet precies andersom moeten zijn: dat je dit soort dingen pas zou mogen gebruiken ALS je rijtechnisch zover bent dat je hem eigenlijk niet nodig hebt??

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:22

Dat is wel zo Sandra, maar ja 10 jaar terug dachten de meeste mensen nog wat anders over het western rijden.. ik zal de hand in eigen boezem steken om toe te geven dat dat bij mij ook zo was.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:36

@Sandra. Ik denk dat dat zeker zo is. Maar dat geldt ook voor pakweg slofteugels.

Ik heb er laatst een goede ruiter mee zien rijden. Die heeft die slof denk ik vier keer gebruikt in een weekje. En ook echt als begrenzing. Daarna was het niet meer nodig. Het kan dus wel. Dit soort hulpmiddelen worden alleen meestal door minder deskundige handen gebruikt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:37

Sandra_H schreef:
Zou het niet precies andersom moeten zijn: dat je dit soort dingen pas zou mogen gebruiken ALS je rijtechnisch zover bent dat je hem eigenlijk niet nodig hebt??

Dat is zo, maar dat gebeurd maar zelden... Haha!
En inderdaad, dan heb je em eigenlijk dus niet meer nodig. Zegt dat wat over de mensen die em gebruiken?

Vroeger heb ik dat ding ook in trainingen gezien, maar ik zag al dat soort dingen maar als modegrillen, gezien de tijd dat ze gebruikt werden...

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:46

Precies, hulpmiddelen/teugels KUNNEN heel handig zijn (onder bepaalde omstandigheden, etc etc) bij GOED gebruik door iemand die precies weet wat hoe en waarom.
Hulpmiddelen in ondeskundige handen zonder begeleiding kunnen meer stuk maken dan wat anders....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:55

Denk je nu echt dat iemand van zichzelf gaat zeggen dat ie met een hulpmiddel rijdt maar het eigenlijk niet kan??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:01

Hoe zat het ook weer:
-Onbewust Bekwaam
-Onbewust Onbekwaam
-Bewust Bekwaam
-Bewust Onbekwaam

Take your pick Cool

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:12

Hee Blaze, was jij degene niet die mijn ooit aangaf dat je sommige onderwerpen beter kan laten op Bokt. Tong uitsteken

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:34

Cer schreef:
Denk je nu echt dat iemand van zichzelf gaat zeggen dat ie met een hulpmiddel rijdt maar het eigenlijk niet kan??

Wat, rijden met een hulpmiddel of rijden an sich? Hoewel als het tweede niet lukt moet je het eerste al laten natuurlijk...
Maar denk inderdaad dat dat er niet zo heel veel zullen zijn. Of iig heel veel die van zichzelf al niet weten dat ze het niet kunnen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:48

Ik denk dat mensen die niet kunnen rijden, juist met hulpmiddelen gaan rijden Haha!
En voor de trainers is het waarschijnlijk vaak een quick-fix.. it's all about the money tenslotte Ja Alleen de resultaten tellen..

Een trainer gaat echt niet zeggen dat hij iets verkeerd doet, of het niet helemaal kneist. Het ligt altijd aan het paard, al dan niet aan de vorige ruiter, aan de bloedlijn, aan de bak of aan het weer Tong uitsteken

En alles wat dat halve puntje extra kan bewerkstelligen en weinig moeite kost, is meegenomen toch! Ja

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:12

Ja daar zit ook wel wat in. Maar het zou niet zo moeten. Zelf zou ik iig nooit zomaar met iets gaan klooien als ik niet van mezelf weet dat ik 't kan. Of nouja denk te weten;-)
Zelfde geldt trouwens voor shanks en sporen: durfde daar toendertijd echt niet op eigen houtje mee te gaan rijden.

Een quick-fix hoeft trouwens ook niet altijd negatief te zijn, denk ik: in bepaalde gevallen lijkt me dat het voor een paard (voor de ruiter ook maar daar gaat het even niet om) fijner is als hij d.m.v. een hulpteugel (op de juiste manier gebruikt!!) even de weg gewezen krijgt dan dat er maandenlang op hem gerotzooid wordt voor het kwartje valt.
Heb het nu niet zozeer over de easy stop maar meer in z'n algemeen.

Het hele filmpje staat er nu trouwens op, onder dezelfde link als in de startpost.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:16

Klopt, hoeft idd niet altijd negatief te zijn, maar ik persoonlijk twijfel soms of het zonder echt niet gegaan had...
In retrospectief reed ik ook veel met hulpstukken ( Tong uitsteken ) maar achteraf gezien vraag ik me echt af of dat wel nodig was. Maar daar kan ik nu niks meer aan veranderen... dus dan maar voor de toekomst Ja

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:28

Kijk je uit voor je het weet roep je rare visioenen op bij sommigen:-D

Moet nog wel ff zeggen: heb tot nu toe nog nooit echt met hulpteugeldingen gereden, geen noodzaak. Ok, Sam heeft korte tijd met een gewoon martingaaltje gelopen en heb op hem een drawrein leren gebruiken. Niet dat dat laatste nodig was, maar ik wilde het wel kunnen (jaja shoot me), dat is gelukt ik weet hoe het werkt en sindsdien hangt ie weer gewoon aan de muur;-)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:33

Overigens heb ik het dan niet over het niveau wat Dofuzz aanhaalt, mochten daar misverstanden over ontstaan Haha!
Dat is voorbehouden aan de echt goede ruiters en hun atributen Ja

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:55

maar, die man op dat filmpje zei duidelijk dat het een húlpmiddel is, dat je even kan gebruiken, bij sómmige paarden, en dat hij precies zo strak moet dat het nooit kan kantelen en je paard mag er geen pijn van hebben: je mag er dus ook absoluut niet hárd aan trekken.

Natuurlijk gaan alle Yahoos dat wel doen, maar die man zei wat heel anders.
Is natuurlijk hetzelfde als bv slofteugels. En omdat de meeste mensen die ze gebruiken juist die zijn, die er niet mee om kunnen gaan, ik zie zelfs ermee in het bos!!!! vind ik dat zulke dingen dan maar verboden moeten worden.