[WN] youtube: Th AQHA western pleasure Horse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Re: youtube: Th AQHA western pleasure Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:30

vera schreef:
Meer doordraven volgens mij Haha!
Je bedoeld doorsjokken? Tong uitsteken

'Sjok your horses please, sjok your horses' Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:36

ROFL ROFL ROFL
Ben blij te horen dat westernvolk zelf ook die kreet hanteert Nagelbijten / Gniffelen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:37

De term Dralop zal dan ook niet nieuw voor je zijn Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:39

Inderdaad, was ook al bekend Haha!
Kennen jullie de term drölt al? Clown

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:43

Waratje schreef:
IJslandse variant? Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:44

Net zoiets als de zwijnendraf zeker (veel gezien bij dravers) Haha!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:47

Toch hebben déze termen allemaal niks te maken met goede pleasure. Maar met niet-pleasurepaarden die pleasure proberen na te bootsen, en dat is idd niet mooi.
Je moet eens kijken hoe mooi een pleasure gefokt veulen, jaarling, 2-jarige kan joggen en hoe langzaam ze kunnen galopperen, gewoon vanuit zichzelf. Is echt prachtig!! Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:01

__Suzanne__ schreef:
Waratje schreef:
IJslandse variant? Clown

Yep, richting draf mislukte tölt.

En nee, dit heeft weinig met pleasure te maken, maar ik snap ook niet wat het "plezier" is van dat gekrabbel dat er op het eerste filmpje te zien was (meer kon mijn netvlies niet verdragen Tong uitsteken ).
Het probleem van "mooi" is dat dat dus een kwestie van smaak is, dus zo subjectief als je maar kunt bedenken. Ik zie nou eenmaal graag een beetje impuls bij een paard, maar dat is (voor zover ik kan nagaan) niet zo gewenst bij pleasure (do correct me if I'm wrong).

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:50

storrum schreef:
Toch hebben déze termen allemaal niks te maken met goede pleasure. Maar met niet-pleasurepaarden die pleasure proberen na te bootsen, en dat is idd niet mooi.
Je moet eens kijken hoe mooi een pleasure gefokt veulen, jaarling, 2-jarige kan joggen en hoe langzaam ze kunnen galopperen, gewoon vanuit zichzelf. Is echt prachtig!! Knipoog

Vind ik helemaal niet mooi.....Vind het diep triest dat er paarden gefokt wor
-den met zo'n afwijking Boos! Yuk!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:09

Sja, we kunnen nu eenmaal niet allemaal hetzelfde mooi vinden - gelukkig maar. Knipoog
Diep triest vind ik sterk overdreven. Dan weet ik nog wel andere dingen die écht diep triest zijn...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:45

Het "diep triest" heeft niet te maken met smaak, maar met het fysiek niet gezond zijn van die beweging. Ook al biedt het paard die beweging van nature aan, daarmee is het nog niet persé goed voor hem. En dat is mijn voornaamste bezwaar tegen het gekrabbel van pleasurepaarden. Dat tot overmaat van ramp de mensen het nog gaan toejuichen ook, is voor mij ook de belangrijkste reden om niet naar wedstrijden te willen gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:16

Ik denk dat een paard wat van nature die beweging laat zien zich er prettig bij voelt en er ook oud mee kan worden. Dit in tegenstelling tot die paarden waar het er in getrained moet worden (en dan op een niet zo'n beste manier).
Vroeguhhh toen die koeienjongens nog de hele dag in het zadel moesten zitten kan ik me indenken dat een vlakke rustige gang prettig was om mee te werken, daar komt het ook vandaan.
Helaas heeft wedstrijdsport wel vaker de nijging om door te schieten naar het extreme toe. En dan krijg je excessen zoals we ze nu af en toe zien.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 12:23

DubbelDun schreef:
Ik denk dat een paard wat van nature die beweging laat zien zich er prettig bij voelt en er ook oud mee kan worden. Dit in tegenstelling tot die paarden waar het er in getrained moet worden (en dan op een niet zo'n beste manier).

Ja het paard zou er misschien oud mee kunnen worden, maar dan moet er niemand op gaan zitten, want dan rijd je het paard kapot.

DubbelDun schreef:
Vroeguhhh toen die koeienjongens nog de hele dag in het zadel moesten zitten kan ik me indenken dat een vlakke rustige gang prettig was om mee te werken, daar komt het ook vandaan.
Helaas heeft wedstrijdsport wel vaker de nijging om door te schieten naar het extreme toe. En dan krijg je excessen zoals we ze nu af en toe zien.

Vlakke en rustige gangen is inderdaad heel prettig als je lang in het zadel zit, maar die gang moet wel gebaseerd zijn op correct lichaamsgebruik. Ons kwartje heeft ook comfortabele vlakke gangen, maar ik wil hem absoluut ook voorwaarts hebben met een correct dragend frame en daar moet je dus wel op trainen. Als je het aan het paard overlaat, dan stort hij op de voorhand en zit hij met 15 jaar in de frikandellen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 17:18

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:20

Himyar schreef:
En bij de dressuur klaagt men dan weer over voorbeen zwaaiers....

Zou ik ook niet van houden Clown

't Is ook altied wat met die peerden...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:22

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:16

Himyar schreef:
En bij de dressuur klaagt men dan weer over voorbeen zwaaiers....

Ja en terecht. Is alleen maar in het oog springend poeha, terwijl het paard feitelijk niet loopt. Maar wat heeft dat met dit topic op dit forum te maken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:19

Op Western zwaait men graag over naar de andere kant zodat het allemaal niet zo erg lijkt , want 'hunnie doen het ook fout' Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:44

Ah, dat zal het dan wel zijn Tong uitsteken

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:06

Nee, dat is het helemaal niet. Het ging mij er om dat het "plaatjes en show gebeuren" steeds een tikkie extremer aan het worden is op alle fronten. Ik wil daar geen waarde-oordeel over uitspreken, maar in ieder geval kan je stellen dat mensen steeds meer "sensatie" en extremen willen blijkbaar. Extreem langzaam lopen, sensationeel voorbeen gezwaai, extreem veel spieren (halter), sensationeel groot en hoogbenig (hunter) etc. etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:50

Maar dan zitten we in de 'kip en het ei'krigetje.
Wil het publiek het zien (gezien het commentaar er op lijkt mij dat niet), wil de jury het zien (zo gezien de nieuwe regels niet zo moeten zijn), wil de eigenaar het of kan hij niet anders gezien zijn paard of wordt het zo gefokt en hij moet het dus wel kopen ???

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:06

Definieer eens wie "het publiek" is, ik vrees namelijk dat je "het publiek" te hoog inschat. In dit topic zijn een paar mensen die een afwijkend geluid geven, maar het grote publiek kijkt niet verder dan het spektakel en denkt niet verder dan het moment in de ring. Ook juryleden lopen daar niet vrij van, die willen ook nog wel eens met de ogen gericht op de deelnemerslijst jureren (de goeden natuurlijk niet te na gesproken....). En dit geldt zowel bij dressuur/springen als bij westernonderdelen.
Uiteindelijk is het nog steeds zo dat Anky en Co met hun poeha paarden erg goed scoren in de wedstrijden en ook bij het publiek dat graag spektakel ziet. Een keurig in balans lopend paard met keurige overgangen en keurig getoonde gangen met keurig achterhandgebruik scoort gewoon niet, want dat ziet er niet "opvallend" uit. Maar het is wel een paard dat oud kan worden in het werk.
Let wel, ik zeg niet dat alle poeha paarden (voorbeen zwaaiers zo je wilt) geen goed achterhandgebruik hebben, want die zijn er echt wel en dat maakt het weer zo moeilijk voor "het publiek" om goed te onderscheiden van beter en van slecht. Dan moet je namelijk weten waar het om gaat en veel mensen zien het gewoon niet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:44

ikke schreef:
feit is dat het paard rijtechnisch gewoon onverantwoord loopt. Geen gebruik van rug of achterhand.

Elk paard draagt van nature meer gewicht op de voorhand dan de achterhand. Dat wij dat als "rijtechnisch onverantwoord" zien is ons probleem, niet die van het paard Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:25

Dat is wel erg kort door de bocht hoor ROM.
Dat een onbelast paard op de voorhand loopt is tot daar aan toe, maar als wij dat paard nog eens extra op de voorhand geen belasten, kun je dat rustig als onverantwoord bestempelen. Natuurlijk is het 'ons' probleem, maar daarom voor het paard niet minder schadelijk.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:36

Het ging om het filmpje waar het paard los liep dacht ik Knipoog