[WN] level inschalen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Re: level inschalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:15

Jeddah schreef:
Ojee, dus we moeten eerst een verzoek indienen?? En hoe vaak vergaderd het bestuur? Hoever van te voren moeten we dat dus indienen?

Wat betreft de verzoeken om inschaling denk dat het bestuur het makkelijk per E-mail vergadering afkan(dus direct per aanvraag kan beslissen)

Maar mijn optie 1* neemt hun een stukje werk uit handen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:22

blaze ik kan niet alles hebben Haha!

ik vind optie één ook een goede
nu maken we ons nog druk om die levels, over een paar jaar zit iedereen toch wel op zijn plek
ik ga er van uit dat een bestuur altijd kan ingrijpen als mensen maffe dingen willen
start jij steeds beginner, laten ze je echt niet in level 1 starten
maar het ontgaat me geheel wat daar uberhaubt de lol van is
op oefenwedstrijden of "wilde ", ben ik nog nooit iemand tegen gekomen die voor de lol bij de open ruiters ging rijden terwijl hij dat totaal niet kon
maar misschien zijn ze noordelijker wel gekker Knipoog

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:30

Ik denk dat niet de vraag moet zijn *welk level zal ik eens kiezen*
Maar *welk level past het beste bij mijn niveau*
Om dat te beslissen moet je heel duidelijk begrijpen wat de bedoeling is van de levels .
Om te begrijpen wat de intentie is van de levels moet je niet meer gaan denken in beginner*amateur*of open,maar in termen die te maken hebben met een ieders eigen niveau.En die kun je mijns inziens alleen ontdekken als je bepaalde criteria's zet.

xnitax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:58

[/quote]
Er komt een nieuw systeem met LEVELS. Daar gaat het over, niet over B, A of O Knipoog
Kijk even bij de WRAN[/quote]

OO haha, heel slim van mij hehe!!

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:05

Als ik het goed begrijp moet een beginnende combinatie eerst scoren in de pleasure, trail of horsemanship op L5 en L4, voordat het op L3 niveau een reiningproef kan en mag rijden?! Als deze persoon nu alleen geinteresseerd is in reining en alleen reining gericht traint/wil trainen.. wat dan? Toch maar gewoon bij het WRAN bestuur een verzoek indienen om op L3 te mogen starten? Is er een kans dat het verzoek van die combinatie gehonoreerd wordt?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:18

nee, tenzij jij kunt aantonen dat je bij een andere vereniging al op niveau rijdt
anders moet je eerst maar leren rijden
je gaat ook geen kür op muziek rijden als je net met engels rijden begint

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 08:08

Wat een onzin. Een dressuurruiter op welk niveau dan ook wordt toch ook niet verplicht te scoren in andere disciplines zoals springen, eventing etc. Dat je een kur op muziek kunt rijden, wil volgens mij nog niet zeggen dat je een springparcours foutloos kunt rijden. Levels prima, maar wel binnen een wedstrijdonderdeel en dat is wat ik mis vind met de WRAN regels. Moet een ruiter in alle disciplines goed scoren, voordat hij/zij kan zeggen dat hij/zij kan rijden? Dan kan een goede dressuurruiter dus niet rijden, omdat hij/zij misschien een springparcours niet foutloos kan rijden. Wat een onzin.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 08:37

Stookly schreef:
Wat een onzin. Een dressuurruiter op welk niveau dan ook wordt toch ook niet verplicht te scoren in andere disciplines zoals springen, eventing etc. Dat je een kur op muziek kunt rijden, wil volgens mij nog niet zeggen dat je een springparcours foutloos kunt rijden. Levels prima, maar wel binnen een wedstrijdonderdeel en dat is wat ik mis vind met de WRAN regels. Moet een ruiter in alle disciplines goed scoren, voordat hij/zij kan zeggen dat hij/zij kan rijden? Dan kan een goede dressuurruiter dus niet rijden, omdat hij/zij misschien een springparcours niet foutloos kan rijden. Wat een onzin.

Dat klopt niet helemaal: een engelse ruiter die wil springen moet eerst een winstpunt in de B-dressuur halen. Dressuur is namelijk de basis en niet andersom.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 08:37

nee, zo zit het niet in elkaar
vraag ik me af hoeveel je kent van de westernsport
als je geen beginners horsemanship proef kan afleggen hoef je ook niet aan reining te beginnen
en ben je goed met je paard heb je de punten zo binnen om naar level 3 te gaan
je hoeft dus niet goed in trail te zijn bijvoorbeeld, start je dat niet

als ik nu begin met dressuur begin ik ook niet in het M
en daar zitten nog niet eens galopwissels in zoals wel zitten in de reining
het zou mooi zijn als wat meer mensen de reining serieus nemen en beseffen dat het geen simpel onderdeel is maar een onderdeel voor gevorderde ruiters waar een zekere kundigheid van de ruiter bij hoort om te zorgen dat je een nette proef rijdt

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:02

Natuurlijk moet er sprake zijn van een goede basis. En ik ben ook van mening dat de reining proeven voor beginners best pittig zijn voor beginnen de combinaties, maar ik vind het erg jammer dat de WRAN geen invulling heeft gegeven aan reining op L4 en L5 en dat continu appels met peren vergeleken worden. Dressuur is iets anders dan springen, en zo is trail ook iets anders dan reining. Verschillende disciplines eisen verschillende vaardigheden en een andere vorm van controle. In B dressuur moet de ruiter ook kunnen galopperen, zelfs op de cirkel, en halthouden vanuit de draf. Daarbij zijn enkele stappen in stap toegestaan. Er moet toch iets op te vinden zijn.
Ik beschouw mijzelf als een serieuse reining ruiter. Heb m'n paard nu 2 1/2 jaar en heb vorig jaar niet voor niets twee oefenwedstrijden gereden én gewonnen. Ik wilde dit jaar voor het eerst officieel starten, maar ja, nu moet ik dus starten in de pleasure, trail of horsemanship. Vanwege een peesblessure heb ik me geworpen op de pleasure, dus niks aan het handje, start wel in de pleasure of trail of misschien helemaal niet. Ik beschouw pleasure overigens wel als een heel andere western discipline, waar mijn reining/cutting gefokte paardje zich maar moeilijk bij neer kan leggen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:40

@Stookly: Als je vóór het Federatie NK gaat starten is er volgens mij niets aan het handje en kan je nog gewoon Amateur en/of Open reining starten.
Als je het in de wedstrijden dit jaar een beetje fatsoenlijk doet, lijkt het mij niet meer dan logisch dat je in het najaar in level 2 of 3 kan instappen.

WRAN/regels kenners: Correct me if I'm wrong Tong uitsteken

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:11

In principe heb je gelijk.Ook al zou je dit seizoen nog beginners starten dan nog zou je L3 kunnen instromen.
En als echte reiner is er eigenlijk geen probleem.je start DRHA/NRHA Green as grass en /of Rookie en ook na het ingaan van het level systeem kun je op basis van die gegevens instromen in level; 3
Of je moet al nooit boven de 50 uit zijn gekomen Cool

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 08:56

Blaze, Wranglerbutt: bedankt voor jullie reacties en de info.. Ik zag op de WRAN site bij reeds verreden wedstrijden in 2007 dat het levelsysteem nog niet wordt gehanteerd en dat het dus een goed idee zou zijn vóór het Federatie NK te starten. NRHA/DRHA was min of meer een toekomstdroom, maar dat is zeker een optie. En level 3 moet haalbaar zijn: scoorde m'n eerste oefenwedstrijd 69 en de tweede oefenwedstrijd ook zoiets.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:49

@Stookly, die discussie is vrij uitgebreid aan de orde geweest.
Ja bij de b-dressuur moet je wat galop kunnen (1 cirkel in arbeidsgalop) en halthouden vanuit draf alleen als overgang door de stap. Andere zaken (pakweg directe stop vanuit galop, vliegende wissel, keertwending om achterhand (laat staan een spin) zit toch echt in de hogere levels. Dat zijn (bij welke discipline ook) zaken waar meer training, ruiterkunst en beheersing bij komen kijken. Dat wil ook zeggen dat als je dat kunt, je ook geen problemen zult hebben om redelijk snel door de levels zonder reining heen te kunnen komen. Toch? Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:12

Is de beginners nou level L1 of L5, want ik snap er helemaal geen zikke pit van eerlijk gezegt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 07:50

L5 is het laagste level.. stom he Knipoog

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:05

crazycactus schreef:

Waarom nou stom hé, je kan ook denken L1, eerste, hoogste plaats,toch Tong uitsteken

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:58

crazycactus schreef:

Dat vind ik helemaal niet dom het is maar net hoe je het zelf bekijkt Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:25

Ik vind L1 voor het hoogste niveau zeer logisch.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:32

Ik vond/vind het ook moeilijk hoor, ik denk met name omdat de dresuur wle omhoog telt. L1 is lager dan L2 ( toch?)

Maar eigenlijk is andersom ook logisch.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:50

dapperdier schreef:
Ik vond/vind het ook moeilijk hoor, ik denk met name omdat de dresuur wle omhoog telt. L1 is lager dan L2 ( toch?)

Maar eigenlijk is andersom ook logisch.

Ik denk dat je daar het probleem van de verwarring aanhaalt.
Ik heb dat ook. L1 is naar mijn gevoel lager dan L5.
Dat heeft idd met mijn oude dressuur achtergrond te maken.

Maar bekijk het van deze kant... de L in de dressuur staat voor levenslang voor sommigen Haha!
Bij western heeft iedereen levenslang, je mag er nooit meer mee stoppen Haha!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:55

hahaha... !
En je start als beginner meteen in de L!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:57

Ach alles went Knipoog

Cif was vroeg Jif
Twix was vroeger Raider

En western is geen dressuur dus als je eens begint om dat niet meer te vergelijken ben je al een stuk op weg Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:59

T-mobile, voorheen Ben. Mijn vriendje heet dus nu T-mobile Huilen
Western heette vroeger dressuur Haha! Clown

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:10

Ik zie het zo L1 ligt op de top van de berg en L5 ligt beneden aan de berg Haha!