[WN] Bitloos voor seniorpaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bitloos met seniorpaarden

Ja graag
133 (73%)
Nee van mij hoeft het niet
48 (26%)

Totaal aantal stemmen: 181

Cer

Re: Bitloos voor seniorpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:57

ja, dus wat maakt 1 kunstje meer of minder nou uit .. Tong uitsteken
zolang je maar geen franjes aan je blouze hebt.. Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:09

Sh*ps daar heb ik er nou nog net 1 van hangen Cool

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:12

Bloos! Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:14

En een 'oud' paard wat nog niet op 1 hand te rijden is (niet op 2 ook, maar who cares Knipoog )
Gaat niet meer wat worden met mij Haha!

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:28

DD: jij heb nog een "nieuwe" topper staan om binnenkort mee te gaan showen. Haha!

Ik heb ook gekozen voor de optie om bitloos te kunnen starten met senior paarden.
Een paard kan ook (door diverse omstandigheden bv. ziekte, eerst recreatief gereden etc.) er nog lang niet klaar voor zijn om hem op shank te starten. Zo'n paard mag dus geen showervaring meer opdoen als hij 6 wordt of is. Pas als hij een poos goed is getrained en op shank kan worden gereden, mag zo'n paard de wedstrijdbak in.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:22

Waarom daar de huidige WRAN regels voor veranderen?
Er bestaat toch zo iets als NSBA national snaffle bit assosiation als ik het goed heb.
Richt de national bitless assosiation op en iedereen kan rijden.

Ik zou het niet erg vinden als er klassen kwamen voor seniorpaarden op 2 handen met snaffle of bosal zodat ze wedstrijdervaring op kunnen doen, maar dan wel in een aparte klasse zodat de mensen die hun paard wel op 1 hand rijden en daarmee dus een extra moeilijkheid hebben geen nadeel ondervinden van zo een regel. In zo een klasse zou je ook bitloos toe kunnen staan, maar bitloos met senior paarden toestaan in de gewone bestaande klassen vind ik geen optie.

Western rijden is er in beginsel om met 1 hand te kunnen rijden zodat je je andere hand vrij hebt om je koe te vangen.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:27

nogmaals, bitloos kan in NRHA, ongeacht leeftijd. je moet wel genoeg ballen hebben of gek genoeg zijn om het op deze manier op te nemen tegen Rieky Young, Bernard Fonck, Rudi Kronsteiner en diens gelijken.

http://www.troullioud-fotografie.nl/Mec ... ge-84.html

trouwens, de WRAN is toch de vereniging die laagdrempelig werkt aan de instroom van western ruiters. waarom dan "beginners" en andere niet gevorderden zichzelf en anderen in gevaar brengen door bitloos rond te rijden.

Gisela, je hebt het bij het rechte eind meid. met een bosal kun je heel wat meer schade aanrichten dan met een low port grazertje. een bosal lijkt simpel maar is een gesofisticeerd werktuig wat kennis vereist en veel schade kan aanrichten in de ongecontroleerde hand

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:29

Dan doe je bitloos op 1 hand Ja Zelfde handicap.

Ik heb ook wel es een seniorpaard gereden die alleen op bosal geshowed kon worden, met dank aan een verwonding in zn mond ( Boos! ). Dus toen wastie ineens 4 ipv 5 Haha! Bloos! Cool
Dat kan natuurlijk maar 1 jaar.. daarna moet je wat anders verzinnen Haha!

@Dofuzz: het gaat in de discussie niet of je meer of minder schade kan aanrichten. Het gaat erom of je bitloos mag starten met een seniorpaard. En niet iedereen heeft een lowport grazertje erin hangen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:32

dofuzz schreef:
nogmaals, bitloos kan in NRHA, ongeacht leeftijd. je moet wel genoeg ballen hebben of gek genoeg zijn om het op deze manier op te nemen tegen Rieky Young, Bernard Fonck, Rudi Kronsteiner en diens gelijken.

Als het bij de NRHA kan, is dat wellicht een voorbeeld voor andere verenigingen.... Ja

@Dofuzz: Dus jij zegt dat een paard wat met bit op 1 hand geshowed kan worden (zie foto, met bosal en met bit, zelfde paard volgens mij? ) ineens minder presteert als hij op bosal op 1 hand gereden wordt? Wat doet dat extra dingetje in zn mond dan, dat het net ff wat beter gaat? (blonde vraag Blond )
Laatst bijgewerkt door Cer op 12-12-06 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:46

wat ik mij nu afvraag waarom denkt men dat bitloos betekend dat je minder te vertellen hebt? ik ken paarden die door elk bit heen drammen en juist bitloos super aan de hulp staan!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:49

heb diezelfde vraag gesteld aan die ruiter.

owv een probleem met zijn tanden (wat niet 1-2-3 te fixen was) loopt dit paard meer relaxed dan met een bit. hij zei dat hij 'm ook nooit 2 keer na mekaar zo in de bosal kan showen omdat ie dan toch een beetje van de situatie gaat profiteren en iets meer durft te "hangen" in de cirkel. daarom wisselt hij af. vorig jaar scoorde hij op deze manier 143, dit jaar was het een 139,5.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:52

Hm, is t dan een extra pressiemiddel of niet? Blijkbaar 'dwing' je er dan toch wat meer mee af? (filosifeert hardop)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 09:07

@Peppysan, waarom niet? Bitloos op 1 hand op senior paarden?? En waarom dan ook niet op een snaffle met 1 hand??

Nogmaals, er hoeft wat mij betreft aan het aantal handen niks te veranderen voor Senior paraden. Iedereen op 1 hand, maar waarom perze met een stang-bit? Waarom niet met een Snaffle of bitloos??

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:43

Omdat het niet te jureren is in AA klasses.
Dan zou je het alleen toe kunnen staan in senior klassen waar iedereen op 1 hand moet.
Dat werkt weer heel verwarrend als er op een wedstrijd geen jr/sr is maar AA, want dan mag je ineens niet op 1 hand met snaffle of bitloos omdat de jury dan niet meer weet wie op 1 en wie op 2 handen mag/moet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:46

Ik verheug me op de ALV van de WRAN.... Het wordt vast druk in maart! Tong uitsteken

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:09

Waarom zou het niet te jureren zijn Peppysan?? Ik had daar al een oplossing voor aangedragen, iedereen op een senior paard die bitloos/snaffle start een geel starnummer.

Bij de APHA hebben ze daar geen problemen mee in de Junior klasses waar met 1 hand gereden mag worden. Ik mag toch aannemen dat onze WRAN juryleden net zo competent zijn??

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:55

Waarom gele nummers of speciale instructies voor de jury???
Voor de jury is het dan toch niet meer belangrijk hoe oud een paard is.

Geef gewoon toestemming om te kiezen met welke optoming en hoeveel handen je een paard mag rijden ongeacht de leeftijd.(lekker afschaffen dat junior en senior gedoe)
Opgelost.
Wat je dan ook meteen de nek omdraait is een stukje sportieve strijd en zichtbare opbouw in competitie.
Maar het voordeel is dan ook niet gering Knipoog
Een handje vol *ruiters* heeft hun zin en zullen voortaan hoe dan ook toch niet starten op een show op een paard.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:59

Dus de NRHA heeft de sportieve strijd en competitieopbouw al vermoord.. ?

*ieeeeh echt geen retorische vraag.. om het over de competitie nog maar niet te hebben * Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:02

Blaze schreef:
Geef gewoon toestemming om te kiezen met welke optoming en hoeveel handen je een paard mag rijden ongeacht de leeftijd.(lekker afschaffen dat junior en senior gedoe)
Opgelost.
Idd waarom niet gewoon de regels voor bitloos en/of 1 hand afschaffen ??
Een jury ziet heus wel snel genoeg wie er zijn paard niet onder kontrole kan houden c.q. wie denkt met een shank te kunnen rijden maar er nog niet aan toe is.

Je kunt dan gewoon de junior en senior klassen houden, zodat de jury bij de sr wel dingen wat zwaarder kan laten wegen als met de jr.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:06

En wat me dan voor een hele grote groep ook erg fijn lijkt is dan ook toestaan dat je met een scharenbit op 2 handen mag starten.(wordt al gedaan).Dan hebben beginnende ruiters ook nog iets van zekerheid tijdens het rijden Haha!
Zo krijgt elke groep wat ze willen
Dat is pas lachen (figuurlijk dan wel) Cool

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:12

Als het al gedaan wordt, is het toch al toegestaan? *blond*

Voor de veiligheid vind ik het dan wel zo fijn als er hulpteugels en bodyprotectors toegestaan worden Ja Sja, een ongeluk zit in een klein hoekje tenslotte...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:13

Ook een plan Blaze! Je eerste dan, scharen bit op 2 handen ben ik niet echt voor... Knipoog

Aan de ene kant kan ik me er wel over opwinden en wil ik zelfs de WRAN vragen inderdaad de regels te veranderen, uiteraard gesteund door meer mensen zoals ik, aan de andere kant denk ik waar maak ik me druk om. Er is zoveel wat ik kan doen met mijn paarden, bitloos of op trens, dan maar geen Western.

Ik denk er nog over na Haha! .

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:15

Cer schreef:
Als het al gedaan wordt, is het toch al toegestaan? *blond*

Voor de veiligheid vind ik het dan wel zo fijn als er hulpteugels en bodyprotectors toegestaan worden Ja Sja, een ongeluk zit in een klein hoekje tenslotte...

Is toegestaan maar niet bij de wran

Voor de rest!!! inderdaad niet bij nagedacht,de veiligheid van de ruiter!!!!! Stel je voor dat het paard iets zou doen wat gevaar met zich mee brengt(niet dan ik zou weten waarom of hoe) Cool

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:22

Is dat dan ook bij de NRHA toegestaan?

Sja, Blaze, veiligheid staat toch voorop!!!!!
Ik stel voor dat rijden op vreemd terrein ernstig aan banden gelegd gaat worden.. Ook het meevoeren aan de hand trouwens, dat kan zeer gevaarlijk zijn Ja Dus wel halterclass maar dan met cavia's Ja (oh, die kunnen bijten he Bloos! )
*hm, volgens mij dwaal ik af* Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:24

Bij de drha

Dat met die cavia's is een prima idee,maar dan wel een speciaal geel nummer voor alle zandkleurige cavia's (zichtbaarheid is veiligheid)
Cool