[WN] na dressuur western gaan rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re: na dressuur western gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:41

Anya, wat een goed idee! Ja

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:48

Quity: Volgens mij heb je gewoon gelijk hoor! Mijn paardje is nog druk in training en bij haar heb ik bijvoorbeeld gewoon contact met de mond, mijn teugels hangen ook echt niet over de grond. Het uiteindelijk plaatje tussen dressuur en western is wel wat anders..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 18:05

Tuurlijk is het plaatje anders. Een goed dressuurgereden paard is ook verzameld met vrijwel geen contact. Een westernpaard idem maar met doorhangende teugels (gewicht in de mond toch ook). Er zijn wel verschillen in wat je later wilt zien, maar sommige zaken zijn hetzelfde. Gewoon omdat het paarden zijn en wij mensen.

En het ging ts juist om die vraag.
Dus voor dit weer in een je kunt met een paard beide disciplines best rijden-discussie wordt......

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 18:11

Ja, de vraag om wat de voornaamste verschillen zijn: in mijn ogen vrij weinig in het begin. Ben erg benieuwd wat er uit jouw vergelijking gaat krijgen Anya Ja

quity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 18:12

JoyRider schreef:
Quity: Volgens mij heb je gewoon gelijk hoor! Mijn paardje is nog druk in training en bij haar heb ik bijvoorbeeld gewoon contact met de mond, mijn teugels hangen ook echt niet over de grond. Het uiteindelijk plaatje tussen dressuur en western is wel wat anders..

Oké dat snap ik....maar ik ben bijv. op plekken geweest waar beweerd werd dat western paarden aan een losse teugel en met de benen ong. zo'n 20 cm van het paard af worden "ingereden".....waar mensen les krijgen op 'n manier waaarvan ik denk HELP !!!! er wordt dan gezegd : niet aan de teugels zitten, niet met je benen werken enz enz. En dan dacht ik OOOHHH JJJEEE WAT mag ik dan wel ???? (behalve betalen voor de les)
Plus...wat schetst mijn verbazing....als ik dan die zelfde mensen op een wedstrijd zie dan doen ze precies het tegenovergestelde Verward
Maar om even terug te komen op de basis....Ik denk dat het onmogelijk is om een paard ,zonder enig contact van zowel hand als been een basis te geven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 18:30

Ik heb wel es lessen gezien waarbij van tevoren verteld werd dat westernrijden zo paardvriendelijk is, en waarbij in de les beginners sporen omkregen, en ze geleerd werd: twee keer links, twee keer rechts en dat was dan 'verzamelen'. Naarmate men verder vorderde werd t steeds meer qua inwerking..
maar gek genoeg luisterde er niemand naar zn eigen paardvriendelijke verhaaltje Haha!

Ongetwijfeld valt zoiets ook wel voor dressuurstallen te zeggen?

Oh, wat dat betreft verschilt het dus ook niet zo heel erg Clown

quity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 18:38

Jaaaah, op een dressuur stal kreeg ik eens te horen dat een paard verzameld loopt als z,n hals gebogen is.....

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 18:53

Zo zie je maar: het is overal hetzelfde Tong uitsteken

Ik ken niet zoveel echte westernstallen eigenlijk Verward 'k Heb m'n eigen juf en daar mag ik echt helemaal niks van Tong uitsteken Mag niet eens mijn paard een grote mond geven En mijn paard moet soepel door d'r lijf lopen en ze doet zelf allemaal oefeningen die ik dressuurruiters ook zie doen Rolleyes Kan echt niet goed zijn!

Overigens zeggen de verschillende westerninstructeurs ook nog wel eens verschillende dingen met betrekking tot de hulpen Verward

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:03

JoyRider schreef:
Overigens zeggen de verschillende westerninstructeurs ook nog wel eens verschillende dingen met betrekking tot de hulpen Verward
En daar raak je net de kern van het probleem Knipoog
Zonder opleiding geen papiertje, zonder papiertje geen standaardisatie. Zonder standaardisatie een hoop geviolier in de ruimte.
Maar in Amerika doen ze het ook zo, dus het moet goed zijn Cool

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:08

*heeft besloten niet te reageren, wacht op een betere discussie, wil niet in herhaling vallen* Clown

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:09

@Joyrider: Weet je wel zeker dat je westernles krijgt?

@DD: Ja maar ja, wie gaat de standaard bepalen?

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:09

Ach, zolang mijn paard me maar begrijpt Haha! Uiteindelijk ben ik degene die het aanleert bij het paard: dus als ik haar leer te gaan galoperen als ik op mijn pamfluit speel weet ze toch niet beter Clown

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:10

Cer schreef:
@Joyrider: Weet je wel zeker dat je westernles krijgt?

Pf, westenles Gestoord We zijn nu een jaar verder en mijn paard kan nog niet spinnen en stoppen! Belachelijk...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:11

*ik weet ineens wat er misgaat* Clown
Gaat panfluit van boven halen Haha!

quity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:12

JoyRider schreef:

Ik ken niet zoveel echte westernstallen eigenlijk Verward 'k Heb m'n eigen juf en daar mag ik echt helemaal niks van Tong uitsteken Mag niet eens mijn paard een grote mond geven En mijn paard moet soepel door d'r lijf lopen en ze doet zelf allemaal oefeningen die ik dressuurruiters ook zie doen Rolleyes Kan echt niet goed zijn!

Nou, en dat bedoel ik...er zijn dus niet echt duidelijke verschillen in manieren van bep. oefeningen en manieren die typisch western zijn en daar dan ook uitsluitend bij horen.
Het is maar net wie je tegenover je hebt blijkbaar !!!!!
Ik ga echt niet over één nacht ijs en ben best wel veel op pad geweest om overal eens te kijken en ( stiekum ) te luisteren maar het is verwarrend.
En vooral de combinatie thuis ( op stal ) en dan op een wedstrijd vindt ik vaak heel erg met elkaar botsen..ik ben ook wel eens geheel onverwacht ergens naar binnen gelopen en zag dan ook hééééle andere toestanden als dat die gene mij ,waarschijnlijk als een soort verkoop praatje eerder had verteld. Ik bedoel dat er dan ineens wel een helehoop kunst en vliegwerk aan te pas komt om iets voor elkaar te krijgen bij een paard.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:19

Quity: Dan komt die pamfluit zeker om de hoek? Tong uitsteken

Maar ik ken het wel hoor! En dat is werkelijk op elk onderdeel in de paardenwereld van toepassing: die onenigheid Gestoord Je zou toch denken dat er maar een manier is waarop het goed is, maar dat is gewoon niet zo ..

quity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:20

JoyRider schreef:

Mag ik vragen wie jou "juf" is ?? komt ze bij thuis of ga je naar haar toe ?

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:25

Nou, mijn juf is echt een juf hoor, niet eentje tussen " Haha! Ze zet me nog net niet in de hoek als ik het fout doe Bloos

Ik heb les van XXX en die komt 'aan huis'. Moet wel even iets recht zetten nu Knipoog : ze is echt een superjuf! Sinds zij ons begeleidt loopt het paardje als nooit tevoren. Ze kan inderdaad nog niet spinnen en stoppen na een jaar, maar ze zit super in haar vel en kan wel een hoop dingen waar we nog nooit van hadden gehoord. Oh ja, als ze zegt dat ze diervriendelijk rijdt, dan bedoelt ze ook diervriendelijk Knipoog

[edit]naam gaf nogal wat reactie Cool Niemand gezien toch? [edit/]

quity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:54

JoyRider schreef:
Nou, mijn juf is echt een juf hoor, niet eentje tussen " Haha! Ze zet me nog net niet in de hoek als ik het fout doe Bloos

Ik heb les van XXX en die komt 'aan huis'. Moet wel even iets recht zetten nu Knipoog : ze is echt een superjuf! Sinds zij ons begeleidt loopt het paardje als nooit tevoren. Ze kan inderdaad nog niet spinnen en stoppen na een jaar, maar ze zit super in haar vel en kan wel een hoop dingen waar we nog nooit van hadden gehoord. Oh ja, als ze zegt dat ze diervriendelijk rijdt, dan bedoelt ze ook diervriendelijk Knipoog

[edit]naam gaf nogal wat reactie Cool Niemand gezien toch? [edit/]

Oké...wat lekker voor je dat je zo iemand gevonden hebt en wat gelukkig voor je paard,
maar ze komt dus bij je langs wat inhoudt dat je een eigen paard moet hebben.....ennnn tsja die heb ik niet ( nog niet ), ik zou het wel heel graag willen. Maarja dat is stap 2. En als ik het bij stap 1
het al niet weet waar ik moet beginnen waar begin ik dan bij stap 2 ?!?.
Maar misschien moet ik er gewoon niet zo moeilijk over doen en gewoon ergens gaan beginnen. toch ? Frusty

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:56

Er zijn toch ondertussen heel wat westernmaneges?

En ik las laatst zelfs ergens dat je ruiters die willen instappen, maar eerst naar engelse les moet sturen... of had je dat al geprobeert?

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:02

Sja, ik zou als ik niet zelf een paard ter beschikking had ook niet weten hoor Op een manege zou ik niet meer willen rijden...

Maar we zijn ook erg blij met onze juf, we wisten ons echt geen raad meer met het paardje.. Hoe harder we werden, hoe dwarser zij werd Ach gut

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:30

Waar blijft Adrienne nou??

thorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:33

Geen idéé waar Adrienne blijft, maar volgens mij is ze uitgel*lt
(hihi 'k lees lekker mee)

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:26

Ga ik proberen serieus op TS te reageren.

In de basis zal er niet veel anders zijn... mits je eerlijk, zuiver op klassieke wijze dressuur gereden hebt. Dan zal je weinig moeite hebben met de overstap. De inwerking van jouw hulpen en de reactie van het paard heeft alles te maken met de graad van africhting van je paard. Zo zit er voor mij geen verschil in of ik een 3 jarig dressuurpaard beleer of een 3 jarige reiner. Maar op het moment dat ik een Z- dressuurpaard rij of een reiner die NRHA open reining loopt zit daar wel degelijk verschil in.

Waar je vooral op moet letten? Zorg dat je goed les krijgt. Vergelijk goed de verschillende instructeurs en kijk naar hun eigen rijden. En als je op een manege gaat rijden kijk dan ook naar andere zaken zoals, passen de zadels, wordt er lang achter elkaar gegaloppeert, krijgt iedereen evenveel aandacht of worden sommige mensen overgeslagen en niet onbelangrijk is het veilig. Denk daarbij aan veilige paarden, veilig harnachement, veilige omgeving en bovenalles kan de instructeur jou dat bieden wat jij van de les verwacht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:45

Bestaat er zoiets als een 'veilig paard' ??
Die wil ik ook Clown

Verder kan ik me wel vinden in je reactie Lachen
Wat ik me dan wel afvraag waarom er ineens verschil gaat komen in de hogere africhting. je kunt een paard wat jaren met bepaalde hulpen is gereden toch niet ineens 'anders' gaan rijden omdat hij hoger in de discipline komt ??
Je hulpen worden verfijnder IMO, maar niet anders.