[WN] Western beslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Western beslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:21

@Piggeljay: ja, dus?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:26

DubbelDun schreef:
Citaat:
En geloof mij de paarden die op de betere stallen staan hebben het beter dan een recreatie paard van een eigenaar die door onwetendheid zijn/haar paard dag en nacht buiten laat zonder deken.
IJzersterke uitspraak Cool

Zou je de Naturals eens op moeten wijzen Extreme duivel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:32

dutchreiner schreef:
Wat ik duidelijk wil maken is dat de meeste mensen niet de tijd willen investeren om een goede paardenman/vrouw te worden. Als je dat wel wil. Wees stil lees de stukjes van de Kenners aandachtig door en denk erover na. Lees mediche onderzoeken praat met vee artsen. Kijk naar Ruiters op een hoog niveau en val ze niet gelijk aan maar vraag je af hoe zijn ze daar gekomen.

Beste Bo,
Je gaat hier kompleet voorbij aan het feit dat niet iedereen met paarden een supershowruiter WIL worden. Dit heeft niets te maken met een goede paardenman/vrouw.
Ook die mensen lezen veel van DA's, smeden en andere onderzoeken op paardengebied.
Maar wel met een andere insteek. En daar wringt de schoen (cq het ijzer Knipoog )
De door mij bedoelde paardeneigenaren hebben een vriend voor het leven en willen daar zo lang mogelijk mee doen op een zo gezonde/natuurlijke manier. In tegenstelling tot de topsportruiters die best wel goed voor hun dieren zullen zorgen zodat het zo aan niets ontbreekt, maar waar het dier wel het middel is om zelf naam te maken. Het 'heel' houden van het dier is dan een van de middelen, net als al die andere middeltjes waar naar gegrepen wordt.

Om mensen met een andere insteek dus monddood te willen maken is dus een te simpele insteek.

@Waratje: it did cross my mind Duivel

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:00

Ik val van de ene verbazing in de andere Gaaaap
Wat zielig voor al die paarden die alle eeuwen de steppes zijn over getrokken en de wilde paarden van nu!
Die hebben nooit het genot van 21 uur in een 3x3 m box, een dikke deken en 2 uur keihard werken gehad!
Tttssss, sneu zeg!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:02

@Vera: ik mis een uur Clown

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:04

opzadelen/afzadelen? Is best een werk, met al die dekens natuurlijk Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:09

Dat is waar, was ik vergeten Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:34

Cer schreef:
opzadelen/afzadelen? Is best een werk, met al die dekens natuurlijk Ja

En een paard dat niet stil wil staan bij al dat gefrut na 21 uur stalrust Tong uitsteken

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:35

oke ik zou niets zeggen. maar ik doe het lekker toch.

het enige wat mij hier opvalt is dat iemand zijn ervaringen cq mening deelt met ons.. de onwetenden Tong uitsteken
en dat als iemand (cer) dan vragen steld is het opeens een zijkwijf en moet ze haar mening voor haar houden en zich er niet mee bemoeien. dit vond ik nogal kort door de bocht en ik zou ook zo voor cer in de bres springen.

ze stelde heel normaal vragen aan de hand van de door de TS geschreven tekst. ik kan nergens vinden dat ze haar mening opdong aan anderen.

miischien dat daarom DD en Vera en zo wel wat laconiek reageren omdat door die ene reactie het topic niet meer serieus te noemen is????

ik haalde ook uit de eerste tekst dat de gangen van een paard te beinvloeden zijn door de ijzers. met een wigje hier en een sliding daar.. anders kom je nergens. zo las ik het.

maar ja, ik ben ook geen hoefsmid, ik ben zo'n paardenvrouw die geen dekens gebruikt en de paarden zo natuurlijk mogelijk laat lopen.. so what?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:36

Nou, laten we niet teveel offtopic gaan, want strakjes is Ronald weer terug van zn lezingen geven, en er staan nog wat vragen open. Die moet hij dan nog wel willen beantwoorden natuurlijk Ja

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:45

Ja Cer, je hebt gelijk.
Misschien dat iedereen (ook de pro's) weer on topic kunnen gaan en het zou fijn zijn als de vragen beantwoord werden ZONDER dat een aantal denken dat vragen als kritiek worden beschouwd.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:35

Mijn westernpaard (pleasure) staat voor op kunststof ijzers van Dynamix (achter blote voeten). Bevalt super! Meer informatie en een zeer interessant filmpje (geluid aan): http://www.dynamixiht.com/

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:38

Toekie die zijn zeker wel duur die kunstof ijzers

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:43

Valt best mee gelukkig. Ik betaal 65 euro (voor kunststof beslag en achter bekappen). Als ik voor gewone ijzers zou willen, zou ik 52,50 kwijt zijn. Lachen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:58

@Toekie: Wat ontzettend interessant zef! Waarom loopt jouw paard daarop?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:40

Nou... Haha! Dankzij mijn nieuwe smid ben ik hiermee in aanraking gekomen. Zij legde me het eea uit en het sprak mij enorm aan (betere schokdemping, meer grip,...). Het heeft niet echt een medische reden, hoewel, mijn paard heeft een peesblessure gehad en dankzij dit beslag is de klap op pezen en gewrichten stukken minder. Maar dat is voor ieder paard gunstig. Daarbij weegt dit beslag ongeveer 1/3 van een gewoon ijzer en de kans op verwondingen door aantikken is een stuk minder (ijzer versus kunststof...). In het filmpje kun je ook zien hoe buigzaam het is, echt indrukwekkend. Mijn smid gebruikt dit beslag ook bij een paard met artrose, beessie is véél beter gaan lopen. Lachen

Hier is nog wat meer info te vinden: http://www.kunststofbeslag.tk/

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 08:58

hehe, ik dacht al dat dit een afzeik forum begon te worden inplaats van een informatief....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:26

Laat je het bij jou paard plakken of nagelen?
Ik dacht dat er nog een paar bokkers zijn met kunststofbeslag, in andere topics

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:38

Toekie; Ik was inderdaad onder de indruk van de buigzaamheid van de hoef!
Ga mijn hoefsmid er eens over vragen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:39

Je hebt verschillende soorten kunststofbeslag, als ik het goed begrepen heb. Op het naturalsforum wordt er wel vaker over geschreven..

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:13

Interessant Toeki, dank je wel OK dan!

Ik las dat het voor paarden met platte hoeven alleen minder geschikt is, jammer, mijn BlackRose heeft echte "platpoten" Duivel , maar ik ben ook zeer tevreden over mijn hoefsmid hoor! Die deed en doet er alles aan om de hoeven zo optimaal mogelijk te beslaan.
Rose krijgt warm beslag achter (geen plates) en gewone ijzers voor; we gaan ook heel veel naar buiten Vingers aflikken .

Het was heel leerzaam te lezen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:26

@dropje2: staat er een reden bij dat het voor paarden met platvoeten minder geschikt zou zijn ??

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:36

Nee dat niet.. misschien omdat de hoeven te breed zijn? Deze ijzers kun je natuurlijk niet "smeden",
zoals met een gewoon ijzer!
Als je tijd hebt, lees het stukje over "Nadelen van kunstof beslag" misschien kan jij iets ontdekken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:54

Ik heb wel ergens een link gezien (Duitse) met heel veel soorten kunststof beslag óók in verschillende groottes.
Het grote nadeel van kunststof beslag is nog steeds dat er nagels door moeten Knipoog

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:37

Cer schreef:
Laat je het bij jou paard plakken of nagelen?
Ik dacht dat er nog een paar bokkers zijn met kunststofbeslag, in andere topics

Nagelen... Ik weet niet of mijn smid ook plakt, maar mijn gevoel zegt dat ik deze ''ijzers'' dan zo kwijt ben als hij een dagje in een modderige wei heeft gestaan... Misschien heb ik het mis hoor, maar het nagelen gaat verder prima. Knipoog

@ DubbelDun; ik zal ook nooit ontkennen dat bloten voeten (in veel gevallen) het beste is. Maar in geval van beslag, vind ik kunststof echt véle malen beter dan ijzer. Lachen