Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wranglerbutt schreef:Hey, waar is de topicstarter nou gebleven?

en eerdere topics zijn aangehaald. (overigens van een hele tijd geleden)

Mannie schreef:<knip>
Alles wat ik schrijf, is geen aanval op de westernsport, maar pure nieuwsgierigheid en een lichte kritische houding naar hetgeen ik misschien wil gaan doen. Mede dressuurmensen stellen ook dit soort vragen aan mij en ik kan er geen antwoord op geven, want ik heb geen antwoorden, maar zie hetzelfde.
Mannie schreef:Alles wat ik schrijf, is geen aanval op de westernsport, maar pure nieuwsgierigheid en een lichte kritische houding naar hetgeen ik misschien wil gaan doen. Mede dressuurmensen stellen ook dit soort vragen aan mij en ik kan er geen antwoord op geven, want ik heb geen antwoorden, maar zie hetzelfde.
mannie schreef:Overtuig mij eens waarom ik western wedstrijden zou willen rijden en na mijn ruin misschien beter een (dure) quarter kan kopen
Vippie schreef:Overigens moet je bij de western veel meer punten halen om over te kunnen naar de volgende klasse dan bij de dressuur of het springen. Dus meer tijd om te groeien in je niveau en door te groeien naar het volgende. Dus hoe serieus moeten we de dresuur ed dan nemen? (let op ik ben van oudsher dresuurmuts en ben nog steeds dressuurjury).
althans nu nog niet. Als je beginners start moet je bij 7 behaalde punten over naar de amateurs maar je mag al eerder, dat is helemaal vrij. Je zou zelfs meteen amateur mogen starten als je wilt. Start je eenmaal amateur dan is er geen weg meer terug.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het paard dat ik reed was ook een 'krabbel Quarter' (een naam die ergens vandaan moet komen
), na allerlei maatregelen (osteopaat, nieuwe trainster, massages, etc) loopt ze nu als een zonnetje: maar ik heb jaren lang gehoord dat een Quarter nou eenmaal zo loopt
Net als in de dressuur begin je onderaan. En ik zou zo'n klasse kunnen starten, niet omdat mijn paard niet kan galoperen (owkee, kan ze nog niet perfect inderdaad
), maar omdat ze nog geen pleasure galop aankan. 

Cer schreef:Je weet het JR, altijd positief blijven, vooral en public![]()
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks
Ik had namelijk hetzelfde idee toen ik net 'binnenkwam' en omdat dit nog niet zo lang geleden is, weet ik het nog goed
daar moet vandaag mijn buurvrouw heen voor wedstrijd!
Mijn paard is echter nog niet op een niveau waarop ik aan de hogere klasses mee kan doen, dus doe ik met die klasse mee. Mijn paard doet ervaring op op wedstrijden, ik ook en we hebben lol! En we gaan niet te snel naar een hoger niveau zodat we tijd hebben om alle bewegingen goed te krijgen.
Foresttravel schreef:Uit jou verhaaltje maak ik ook op, dat je meer meedoet om te winnnen.
waar is de fun gebleven? Als je western wil doen, gewoon doen.
en geniet van wat er wel is, niet van wat er niet is.

Mannie schreef:Hé, wat leuk, er zijn een heleboel reacties op mijn topic en ik ben ook al nagetrokkenen eerdere topics zijn aangehaald. (overigens van een hele tijd geleden)
Ik heb idd niet eerder gereageerd, omdat ik niet dagelijks in de gelegenheid ben om op internet te komen.
Voor de goede orde, ik heb geen haflinger in een drassig weiland, dus die hoef ik niet te vangen.
Met mijn ruin gaat het overigens heel goed en sinds ik met signaalhulpen rijd op een ander zadel gaat het een heel stuk beter. Dank jullie voor jullie belangstelling.
Over de andere reacties:
De bixie proeven zijn voor kinderen, de proeven zonder galop in de westernsport zijn voor volwassenen. Als je niet de controle over je paard hebt dat je niet eens kan galopperen, hoor je dan wel op een wedstrijd thuis? dus is het dan wel een serieuse wedstrijd of een wedstrijd voor mensen die eigenlijk niet eens kunnen rijden? Als ik dan op dat niveau moet beginnen, laat dan maar, ik wil niet afzakken tot bixie niveua, laat dat lekker de opstap voor de kinderen zijn.
Ik wil zelf op den duur ook mee doen met de walk en jog klasse met mijn alpen quarterGewoon om ervaring op te doen, en mijn paard te laten wennen. Niet alleen aan het wedstrijd gebeuren maar ook aan jou zenuwen die toch bij elke wedstrijd een rol spelen. Ik rij overigens 14 jaar, voordat ik western ging rijden reed ik M SGW, M Springen, M2 dressuur. Dus rijden kan ik wel
De deelname op wedstrijden, ok, als er zo weinig westernruiters zijn, en zoveel klasses is het logisch dat er zo weinig starts zijn per onderdeel, maar waarom dan toch allemaal een rozet? Zo bijzonder is de 1 na laatste plaats niet in mijn ogen. Ik heb ook wel eens slechte punten gehad dat ik wel lekker gereden heb, en andersom, niet lekker gereden, maar wel een winstpunt, maar dan vind ik die prijs voor mij niets waard, want ik heb niet lekker gereden, alleen de rest was slechter![]()
Als het jou alleen om het winnen gaat zit je inderdaad bij de westernsport verkeerd. Juist die reden waarom ik ben overgestapt noem jij nu even. Nooit tevreden, nooit trots zijn op je paard, bah. Ze delen rozetten uit bij de plaatsen waarbij het hoort. Doordat er weinig deelnemers zijn krijgt iedereen een rozet.
Wat betreft de quarters, de dieren die ik gezien heb, bewegen niet, en de fokmerries die ik heb gezien, waren niet veel soeps. Bij de kwpnners is misschien 50% niet goed, maar van de quarters die ik gezien heb was 80% niet goed, of kreupel of zeer kort in de beweging.
Misschien moet ik wennen aan de manier van lopen van een quarter, maar ik heb ook quarters gezien die wel konden bewegen.
Goede dressuurpaarden zijn idd duur, maar met een paard wat nog geen 2000 euro heeft gekost kan je wel naar de M of Z dressuur rijden, maar een quarter onder dit bedrag is onmogelijk en om iets voor te stellen op een westernwedstrijd is het toch raadzaam om een quarter te hebben, meerendeel van de paarden in de hogere klasse van de wedstrijd die ik gezien heb waren quarters of appalloossa's
Kom eens voor de lol bij ons op stal kijken, die mensen zijn heel serieus bezig met het fokken van goede quarters. En kijk eens in mijn profiel, daar zie je een van hun fokmerries aan het werk. Wat nou korte gangen?! Heb je die site bekeken die ik je heb doorgegeven? Nogmaals je hoeft geen quarter te hebben om mee te doen, ook niet in de open klasse. Het is maar net wat je zelf wilt, en hoe ver jij je paard doorgereden krijgt. Het ligt ook aan je eigen kwaliteiten. Hier op bokt zijn er genoeg die met een niet-quarter mee doen en leuk presteren.
Maar hoe serieus willen jullie de westernsport laten zijn? iemand die komt kijken en kritische vragen gaat stellen dan reageren jullie direct aangebrand en in de verdediging,
De wedstrijden die ik gezien heb op manege rosworld, geen onderlinge overigens, maar een erkende wedstrijd door de western ruiters organisatie nederland, stelden in vergelijking met dressuurwedstrijden niet veel voor qua deelnemers. Overigens wel qua proeven, zeker in het middagprogramma en qua sfeer. Dat vond ik geweldig. Maar als ik het niveau in de ochtend zag en dan ook nog hoor dat het in de toekomst nog makkelijker gaat worden doordat er geen galop meer in zit en je dus niet hoeft te kunnen rijden om mee te kunnen doen, dan ga ik toch twijfelen of ik dat leuk vind.
Als ik dan bij de ruiterspelen hoor dat er een ruiter uitgegooid wordt omdat er bloed aan het paard zijn flanken zit, en er dan ook problemen zijn bij de andere quarters om ze door de medische keuring te krijgen, heb ik toch ook weer vraagtekens hoe leuk de westernsport eigenlijk is.
Hmmm, ga eens bij een gemiddelde dressuurwedstrijd kijken, en kijk eens hoe daar geprikt wordt. Bij de reining worden de paarden idd gecontroleerd. Ik vind dit een goede zaak!
Het westernrijden op zich vind ik leuk, ik leer heel anders met mijn paard om te gaan, maar hetgeen ik leer, strookt niet helemaal met wat ik hoor en op wedstrijden zie.
Overtuig mij eens waarom ik western wedstrijden zou willen rijden en na mijn ruin misschien beter een (dure) quarter kan kopen.
Ik ga niet iemand die zo negatief is overtuigen om western te willen rijden. Je moet het zelf willen, niet iemand anders!!! Van wie heb je les, of rij je gewoon wat rond met een westernzadeltje op?
Alles wat ik schrijf, is geen aanval op de westernsport, maar pure nieuwsgierigheid en een lichte kritische houding naar hetgeen ik misschien wil gaan doen. Mede dressuurmensen stellen ook dit soort vragen aan mij en ik kan er geen antwoord op geven, want ik heb geen antwoorden, maar zie hetzelfde.
Cer schreef:mijn verbazing stijgt per bericht
*oh nee, ik zou niks zeggen*