[WN] western / dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: western / dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:27

Adrienne schreef:
Als het goed is, is het antwoord van elke ruiter die op een goed gereden western paard zit “NIKS”.

Bij een goed gereden, gevorderd westernpaard.
Bij een goed gereden, gevorderd dressuurpaard heet dit "durchlassigkeit".

De losse teugel in western is dus gewoon vergelijkbaar met de durchlassigkeit van de klassieke dressuur.

Halsstrekken is een oefening voor de lagere klasses om te kunnen controleren of het paad goed van achter naar voren loopt. Een gevorderd paard dient een een goede durchlassigkeit te hebben. Dit controleert de juiste zelfhouding van het paard. Een westernpaard moet je ook leren op eigen benen te laten lopen, een dressuurpaard ook. Op verscheidene dvd'z zie ik jonge westernpaarden lekker van achter naar voren op een teugel met lichtcontact lopen. Precies zoals jonge paarden in de dressuur.

Een van de twee zo dus volgens jouw verkeerd moeten zijn. Ik vind ze beide goed, de afsplitsing komt later bij de gevorderde training. Net zoals je een springpaard anders traint dan een dressuurpaard.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:34

Brendageene schreef:
Als je de teugel losser laat (hand naar voren en naar beneden) volgt het paard met zijn neus zonder dat er druk in de mond ontstaat. zo kun je het paard aan een losse teugel in elke houding zetten die jij wilt.

Het paard volgt dus de hand!
En als je de teugel al los hebt, kan hij helemaal niet losser! los=los en niet halflos.
Dat betekend dat je voor het paard zijn gevoel al contact hebt, ondanks dat je teugels in een boog hangen. Geloof me, dat paard voelt als veel eerder contact dan dat de teugels strak staan Knipoog

Brendageene schreef:
Als je dus je paard dressuurmatig wilt laten halsstrekken waarbij er wel degelijk druk op de mond komt te staan dan kan dat niet volgens de regels van de dressuur want het westernpaard zal je eerst wat op moeten pakken en vervolgens naar voren moeten rijden met hand en been om zijn hals lager te krijgen.

Een dressuurpaard kun je ook hals laten strekken zonder druk Lachen
(Volgen is iets anders dan trekken van de hand)

Brendageene schreef:
Als jouw paard dus dit dus met druk op de teugel doet, zoals op de dressuurmanier wordt gevraagd

Halsstrekken gaat van achteruit, niet van voor.

Brendageene schreef:
Ik vind de uitleg van Adrienne heel goed en ik zie niet dat het ergens botst met de praktijk,

Ik ook Cool

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:43

Brendageene schreef:

als jij recreatief rijdt en het niet nodig vindt dat je paard continue van het bit afloopt zou je het wellicht kunnen combineren, maar in dit topic ligt de nadruk toch ook op wedstrijden?

Thank God, er zitten hier ook nog mensen die wel weten waar ze over praten. Haha! Knipoog

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:00

Tja ik heb 10 jaar lang dressuur gereden, tot aan M niveau en er is mij nooit verteld dat de teugels los moesten hangen. je moest altijd een kilo suiker in je handen en hebben en toch die kont eronder rijden en in de oprichting. Ik ben overgestapt naar western omdat juist daar vanaf het allereerste begin gezegd wordt je paard moet op zijn eigen benen lopen, zonder druk! En dan vanaf het inrijden begin je daar al mee. mijn paard is nu 4.5 en alleen western gereden, ik zal vanavond eens kijken of hij hals kan strekken (wellicht een eye-opener?) Denk dat je er een hoop over kan discusieren maar dat het in de praktijk toch duidelijk moet worden Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:09

Een kilo is veel te veel. 1 ons is meer de goede orde van contact.
En 1 ons is ook ongeveer de druk die een bit (shanks) geeft.
Dat velen (inclusief ik) vaker meer dan minder druk dan dit hebben (in WN of EN) is gebrek aan kwaliteit van de ruiter.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:11

brendageene ik weet niet van wie jij les gehad hebt, maar een kilo suiker Gestoord , zo heb ik het in ieder geval niet geleerd
licht in de hand moest mijn dressuurpaard lopen
hoe kun je in godsnaam je handen stil houden met een kilo druk erop Verward

adrienne volgens jou kan het allemaal niet, volgens mij wel , mijn paard kan het in ieder geval
kan het liggen aan mijn paard , mijn manier van trainen, maar ik heb waarschijnlijk ook anders dressuurles gehad als jij

wil je zowel dressuur als western rijden zou ik adviseren een western trainer/ster in de arm te nemen die vroeger op hoog niveau dressuur gereden heeft
verder zullen de onderdelen horsemanship, western riding en trail het makkelijkste aansluiten

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:11

heb je toch apart les gehad brendageene,mij is altijd verteld max 100 gram in je hand te hebben (men pakt een keukenweegschal en drukt die in naar 100 gram en ontdekt hoe weinig dat is)
maar goe dik ben en blijf een beginner Knipoog

edit: romkabouter gaf hetzelde aan

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:04

Brendageene schreef:
tot aan M niveau en er is mij nooit verteld dat de teugels los moesten hangen. je moest altijd een kilo suiker in je handen.

Ik tot aan Z niveau maar heb nooit met een kilo in mijn handen gereden, hooguit een onsje en dat is ook waar je naar toewerkt...niet naar kilo's Nagelbijten / Gniffelen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:45

Brendageene schreef:
Tja ik heb 10 jaar lang dressuur gereden, tot aan M niveau en er is mij nooit verteld dat de teugels los moesten hangen. je moest altijd een kilo suiker in je handen en hebben en toch die kont eronder rijden en in de oprichting. Ik ben overgestapt naar western omdat juist daar vanaf het allereerste begin gezegd wordt je paard moet op zijn eigen benen lopen, zonder druk! En dan vanaf het inrijden begin je daar al mee. mijn paard is nu 4.5 en alleen western gereden, ik zal vanavond eens kijken of hij hals kan strekken (wellicht een eye-opener?) Denk dat je er een hoop over kan discusieren maar dat het in de praktijk toch duidelijk moet worden Knipoog

Hhmm, zelfs als mijn paard vol tegen de hand inging had ik geen kilo in mijn handen............
Een dressuurpaard loopt ook op eigen benen. Het feit dat jouw instructeur kennelijk zwamverhalen op lijkt te hangen, maakt niet dat een methode niet deugd; enkel dat die instructeur dat niet doet, maar daar kan ik je er in de westernhoek ook wel wat van tonen. Zelfs op nationaal nineau meedraaien zegt niks over lesgeefkwaliteiten (hoezo open deur....)

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:01

Mijn paard rij ik in de dressuur heel licht en voornamelijk op de zit. Hij kan prima dressuurmatig halsstrekken en zoals ik al zei loopt hij ook prima western. Aan een losse teugel en nagevelijk met kont er onder.

Ik rij met mijn paardje wedstrijden en dat gaat in beide klasses goed. Zondag M1 en in de western krijg ik soms van juryleden de opmerking dat ik al bij de amateurs kan starten... (die overstap durf ik zelf nog niet) tot nu toe lijkt de combie in de praktijk dus nog prima te werken.

Wel moet ik zelf heel goed in de gaten houden hoe ik mijn hulpen gebruik. Wat dat betreft denk ik dat dressuur en western voor ~ 75 % gelijk is en voor ~ 25% verschilt. Het lijkt heel veel te verschillen, dan als je gaat rijden merk je dat er enorm veel overeenkomsten zijn, maar als je hoger komt qua niveau kom je steeds meer kleine verschillen tegen. Dat is in iedergeval mijn ervaring.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:32

ik zeg ook niet dat ik goede dressuurles heb gehad (de instructeurs hadden wel de diploma's ervoor maar goed Knipoog ) Ik weet heus wel dat een dressuurpaard op lichte hulpen kan lopen, door schande wordt je wijs zeg maar. Maar ik heb nu voor de western gekozen en zou niet meer terug willen naar de dressuur (een spijkerbroek zit gewoon veel beter Clown )

Nu weer terug naar het onderwerp:
Ik heb dat halsstrekken dus uitgeprobeerd en het is precies zoals Adrienne al aangaf in een eerdere post. Als mijn paard netjes ontspannen loopt, in de houding die ik graag wil zien, en ik sta mijn hand toe naar voren, dan gebeurd er helemaal niks. Paard blijft gewoon zo doorlopen. Als ik hem eerst opspan (teugels opnemen, licht bumpen, waardoor hij zijn neus verder naar achter brengt, meer ronding in de hals krijgt en nog meer zijn achterhand eronder plaatst) en dan mijn hand daarna toesta dan strekt hij wel zijn hals uit (hij volgt dan dus wel mijn hand) Nu heb ik geen doorgewinterd westernpaard, zolang zijn we heus niet aan het trainen. En dat hij van mij het bit echt los moet laten daar ben ik eigenlijk pas een maand echt consequent mee bezig Haha! Ik ben nog steeds bezig om de basis erin te krijgen zeg maar. ik rij niet eens wedstrijden, vind ik mijn paard ook nog niet klaar voor.

ik denk ook niet dat ik nu een B proefje kan starten in de dressur en dan hals kan strekken, want dan zou ik hem eerst op moeten spannen en ik denk niet dat de jury dat graag ziet. dat opspannen is voor mij een trainingsmethode om de juiste houding te krijgen en zeker niet iets wat een einddoel is of wat ik in een wedstrijd zou willen zien.

dus ik blijf bij mijn standpunt dat dressur en western recreatief best te combineren zijn maar in wedstrijdverband niet. Persoonlijk vind ik het eigenlijk niet echt fair tegenover je paard (is gewoon een gevoel, ik zou met mijn paard nu nooit zeggen ik ga er dressuur mee rijden) Dat valt ook niet te beargumenteren, ik zou het persoonlijk gewoon niet doen, maar het kan best Haha!

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:55

Brendageene schreef:
Ik heb dat halsstrekken dus uitgeprobeerd en het is precies zoals Adrienne al aangaf in een eerdere post. Als mijn paard netjes ontspannen loopt, in de houding die ik graag wil zien, en ik sta mijn hand toe naar voren, dan gebeurd er helemaal niks. Paard blijft gewoon zo doorlopen. Als ik hem eerst opspan (teugels opnemen, licht bumpen, waardoor hij zijn neus verder naar achter brengt, meer ronding in de hals krijgt en nog meer zijn achterhand eronder plaatst) en dan mijn hand daarna toesta dan strekt hij wel zijn hals uit (hij volgt dan dus wel mijn hand) Haha!

Dat bedoelde ik dus met de combinatie kan wel. Maar volgens mij bedoelde Adrienne dat dit juist niet samen ging; Én western los én dressuur contact/handvolgen. Bij mijzelf is de theorie inmiddels wel duidelijk geworden.

Het is een kwestie van zelf goed onderscheid maken met wat je gaat vragen. Wanneer je zelf duidelijk bent is het in mijn ogen ook niet oneerlijk tegenover je paard. Het is gewoon een van de vele oefeningen die je van hem vraagt. (Ik rij trouwens niet de combie binnen één trainingsuur.)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:32

Een kilo druk in je hand?
Heb je nog schouders?

Ik heb geleerd maximaal een ons. Of zoveel als nodig is om in een spons te knijpen (bij een ophouding).

En inderdaad bij tijdelijk verzet mag het tijdelijk een kilo zijn. Maar dan ook een kilo been. Met de nadruk op tijdelijk en tegelijk been.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 15:18

nog ff een vraagje..

ik heb nu 2 keer "western" geprobeerd te rijden... maar het valt toch vies tegen Haha! .... ik bedoel m'n pony is super qwa halstrekken en een mooie boog erin houden (je ziet die hele nekspier..(af en toe dan.. Bloos )) maar het onderschuiven van de kont wil nog niet geweldig... waarschijnlijk komt dat omdat ik nog niet zo lekker zit!!!! (ik ben maar van het doorzitten overgegaan op het lichtrijden met enkele stukjes doorzitten ertussen door!!) IK MIS M'N KNIEWRONGEN....... haha maar de aanhouder wint!! haha!!!

kan iemand me tips geven hoe ik het beste kan gaan oefenen.... ('k ben op zoek naar les maar ik kan niet zoveel vinden...)

misschien kent iemand een boek die ik erbij kan pakken... (voor de training???) ik heb western riding (geel boek) al........

of misschien een goede internet site???

ik hoor het wel!! alvast bedankt!!

groetjes

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:22

Brendageene schreef:
dat opspannen is voor mij een trainingsmethode om de juiste houding te krijgen en zeker niet iets wat een einddoel is of wat ik in een wedstrijd zou willen zien.

Dat opspannen is bij de dressuur net zo goed alleen een trainingsmethode, hoor. Het uiteindelijke doel is een ontspannen lopend paard, dat soepel en licht aan de hulpen graag de aanwijzingen van de ruiter opvolgt. Dat is dus voor diverse onderdelen van western niets anders dan voor de dressuur. Alleen doen de westernmensen iets met pionnetjes en de dressuurmensen met letterbordjes Haha!
Oja, ideaal bij de dressuur is eigenlijk niet meer dan het gewicht van de teugel in je hand te hebben, ik denk dat je met western in de praktijk daar toch ook op uit zult komen als minimum.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:30

mikeyfreak schreef:
maar het onderschuiven van de kont wil nog niet geweldig... waarschijnlijk komt dat omdat ik nog niet zo lekker zit!!!! (ik ben maar van het doorzitten overgegaan op het lichtrijden met enkele stukjes doorzitten ertussen door!!) IK MIS M'N KNIEWRONGEN.......

Klinkt bekend Haha! Doorzitten gaat pas makkelijk als het paard netjes over de rug loopt, dus buikspieren aangespannen, kont goed eronder, dan krijg je een verend effect waar je heel goed op kunt doorzitten. Maar als je niet lekker zit, kun je het paard niet goed over de rug krijgen, want je stoort het paard daar nou juist. Dus toch eerst zorgen dat het paard over de rug loopt, voor je gaat doorzitten. Verder moet je bij het doorzitten niet met je benen klemmen, je moet de beweging opvangen in je bekken. (ook hier weer geen verschil tussen western en dressuur, vrees ik) Je eerste doel moet zijn dat het paard correct KAN lopen, jouw houding (incl. doorzitten of lichtrijden) is daaraan ondergeschikt. Veel tips voor je eigen houding ten opzichte van de beweging van het paard kun je vinden in de boeken Centered Riding van Sally Swift (is niet aan een stijl gebonden, maar universeel bruikbaar).

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:11

Wat je ook kan doen is in draf doorzitten terwijl iemand je longeerd. (zitles) Veel mensen zijn zo aan hun kniewrongen gewend dat ze geen onafhankelijke zit hebben. Dat zie je ook bij mensen die van een VZH zadel naar een dressuurzadel gaan. *stuiter,stuiter* Als je zo vlink oefend dan krijg je vanzelf wel het gevoel te pakken.
Je kan je dan volledig concentreren op je zit.

Benen lang en recht onder je houden, bekken iets kantelen, rug recht, schouderen naar achteren je buikspieren iets aanspannen. (Zelf heb je het gevoel dat je iets voorover kiept, maar dat is meestel alleen het gevoel...)

Probeer af en toe om je heen te kijken dat voorkomt dat je onbewust gaat verkrampen of op het hoofd van je paard gaat fixeren. Probeer ook om midden in het zadel te blijven zitten en niet TE veel op je billen achter over te zitten. Als je een stoelhouding aanneemt is dat niet goed. (Dan kun je geen goede been en zit hulpen geven)

SUC6

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 18:32

oke ik zal het eens proberen... Knipoog

het is echt weer opnieuw leren rijden he Knipoog (of ik ben idd te afhankelijk van m'n zadel dat kan natuurlijk ook Haha! )

maar m'n pony helpt me goed.. (normaal is het een racer... maar nu blijft hij keurig stappen.... (omdat ik er anders naast lig :S haha))

groetjes...

ik zal binnenkort eens een foto laten maken... kunnen jullie m'n zit beoordelen Haha!

groetjes

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:53

Tjonge er wordt eens nagedacht hier, dat is nieuw Knipoog

Het hals strekken was alleen bedoelt om aan te geven dat paarden in de dressuur aan het bit en westernpaarden van het bit worden gereden. Een verschil in "principe" wat al van af de basis begint en wat los staat van stromingen.

Ook voor het eerst wordt het woord "anders" niet meer direct gelezen als "beter" of "slechter" super jongens het gaat nog een keer iets worden hier Haha!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:52

Leuk, ik volg dit topic met veel interesse!

Ik heb zelf ook zo'n 25 jaar dressuur gereden, tot Z1 aan toe.
Misschien een vreemde opmerking voor beginnende westernruiters, maar ook met je westernzadel kun je gewoon "licht" rijden (net zoals op zn Engels).
Misschien dat je dan makkelijker je evenwicht gaat krijgen en het is natuurlijk fijn voor je paard als hij eerst lekker warm is in zn rugspieren voordat je gaat doorzitten. Ook kan je dan je paard fijn "van de hand af" rijden, zodat hij zn rugspieren lekker kan oprekken.
Mijn vroegere instructrice legde het altijd zo uit: " Probeer eerst de rugspieren van je paard zo op te rekken (door lang-laag te rijden) dat ze daarna een soort van hangmatje vormen, zodat je lekker kunt zitten. Muziek!

Zelf begin ik ook altijd zo in de training, lekker lichtrijden en lang-laag, goed voorwaarts en goed voor het been; daarna kun je je paard gaan verzamelen op wat voor niveau je ook rijdt en wat voor discipline dan ook. ieder zal het op zn eigen manier doen, zie het gewoon als tip!

In ieder geval: veel plezier! Haha!

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 18:24

gelukkig.. ik voelde me al zo'n sukkel met dat lichtrijden op een westernzadel :S
ik ben van plan gewoon veel te oefenen en dan lukt het over een tijdje vanzelf wel!!

ik had nog een vraagje.....

ik de dressuur rij ik met een dik dubbel gebroken bitje... nu heb ik voor de western een redelijk dik gebroken bit maar ik merk in de dressuur dat m'n paardje niet meer naar m'n handen luisterd..

nu ben ik niet voor een scherper bit pakken maar misschein is er een speciaal western beginners bit ofzo??

groetjs

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:26

Lichtrijden op een western zadel wil ook heel erg goed

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:29

milkeyfreak misschien is een myler iets voor je?

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 21:52

susan schreef:

misschien klink ik nu erg dom maar wat is dat??

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 21:56

mikeyfreak schreef:
susan schreef:

misschien klink ik nu erg dom maar wat is dat??

haha wacht ff ik heb het al gevonden!!! (een bittenmerk toch??) tja.... ik moet me er ff in gaan verdiepen.... waar zijn die te koop?? en ze hebben er allemaal verschillende in begrijp ik?!
wat is het speciale aan deze bitten (sorry voor de ondervraging....) ben gewoon benieuwd!!!

ggroetjes