[WN] Wennen aan western rijden na jarenlang Engels rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MSQuincyTE

Re: Wennen aan western rijden na jarenlang Engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:31

Bittle dat was voor mij net zo

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:59

Ja ik heb ook het gevoel dat ik nog nooit op een paard heb gezeten. Je begint gewoon terug van het begin...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 22:25

Een heel goed gereden braaf paard helpt wel!!!! Knipoog

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 09:41

hoi simodi, die van mij is superbraaf maar het blijft wel wennen....ik denk dat eerder een superbraaf niet de hoofdzaak is ...eerder het wennen aan andere hulpen en een ander zadel...ik zeg niet dat het niets uitmaakt...maar toch...we komen er wel dan duurt het gewoon wat langer...we moeten het western allebei leren en als het niet goed gaat dan de volgende keer beter....het is ook een kwestie van gevoel...zowel voor je paard als voor jezelf...

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 09:56

Awel ja dat vind ik ook. We zijn er mee bezig, we leren. zoals mijn instructrice zegt: "niemand is met een paard tussen zijn benen geboren".
Ik vind maar je kan niet meer doen dan je best. en als het die ene keer niet lukt dan de andere keer wel.

En zoals hier ook eerder werd geschreven ik vind het eigenlijk wel leuk(er) dat je samen met je paard leert. Als hij er ook niets van af weet dan is het nog eens zoveel leuker. ( vind ik Haha! )

En eigenlijk amuseer ik me elke keer weer. Dus zo moet het zijn, he

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 09:59

bittle schreef:
hoi, weet je wat me het meeste tegenviel,...weet niet of jullie dat ook hebben dat als je western gaat rijden nadat je altijd engels hebt gereden dat het dan net lijkt of je opnieuw moet leren rijden....klinkt krom...maarruh het is voor mij wel zoooo....

Deze opmerking heb ik tot nu toe van iedere maar dan ook echt iedere dressuurruiter gehoord die ik ken die western is gaan rijden Haha! . En dan zowel van die die het maar voor een keer hebben gedaan om een keer te proberen alsook die, die volledig zijn overgestapt. M-ruiters die na een paar lessen zeggen het gevoel te hebben opnieuw te zijn moeten beginnen. Vooral inderdaad door de andere hulpen, andere rijstijl. Daarom blijf ik het bizar vinden dat hier ruiters komen die blijven volhouden dat het precies hetzelfde is als dressuur. Dit is niet zo en zal het ook gelukkig nooit worden Cool . Misschien zijn dit ruiters die toch onbewust vasthouden aan dressuur of eigenlijk dressuurhulpen blijven gebruiken op hun paard maar westernmanouvers ed doen. Niets mis mee overigens Knipoog Veel plezier bij en na de overstap, gaat zeker lukken!

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:24

@Jolande...ik ben het volledig met je eens...weet je wat is....als je omschakelt van dressuur naar western dan wordt er gauw gezegd...oh je hebt niks gepresteerd of je komt niet verder of..enz enz..kortom gewoon gel*l in een glas water...het is niet een kwestie van "we gaan ff western rijden" maar voor de overstappers is het vaak een doordachte keuze omdat ze anders met hun paard bezig willen zijn...en ja dan moet je beginnen bij de bodem...maar de volhouders winnen ...en ik vind laat mensen maar kletsen aan de bakrand, manege, of waar dan ook....het gaat om het plezier wat je hebt en gaat beleven met je paard en daar doe je het voor...dus ook weer "opnieuw"leren rijden...het biedt perspectief dat je na tig keer vallen en opstaan dat dan de dag komt dat je een oefening zonder fouten kan rijden en daar doe je het toch voor????

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:04

Bittle schreef:
@Jolande...ik ben het volledig met je eens...weet je wat is....als je omschakelt van dressuur naar western dan wordt er gauw gezegd...oh je hebt niks gepresteerd of je komt niet verder of..enz enz..kortom gewoon gel*l in een glas water...het is niet een kwestie van "we gaan ff western rijden" maar voor de overstappers is het vaak een doordachte keuze omdat ze anders met hun paard bezig willen zijn...en ja dan moet je beginnen bij de bodem...maar de volhouders winnen ...en ik vind laat mensen maar kletsen aan de bakrand, manege, of waar dan ook....het gaat om het plezier wat je hebt en gaat beleven met je paard en daar doe je het voor...dus ook weer "opnieuw"leren rijden...het biedt perspectief dat je na tig keer vallen en opstaan dat dan de dag komt dat je een oefening zonder fouten kan rijden en daar doe je het toch voor????

helemaal corret Knipoog

daar doe ik het voor!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:04

Ik blijf het flauwekul vinden zoals jij het omschrijft Jolande. Er zijn wel enkele hulpen anders. Maar volgens mij geef je gewoon been als je een gang hoger wilt in beide gevallen. En zijn galopshulpen (bij dressuurruiters die op buitenbeen weggaan) gewoon hetzelfde.

Zou ik werkelijk niet weten hoe je stelling wilt vragen behalve dan door je paard om je been te laten buigen... Stuur je bij beide disciplines de schouder.... etcetera. Kortom: ik hou niet krampachtig vast aan mij oude dressuurachtergrond. Jij wilt er persé een discipline met heel andere hulpen van maken. Maar zoals eerder gezegd: het maakt een paard niet uit. Die reageert gewoon wel (of sommigen ook niet) op been en zit en stem.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 17:09

schattebol schreef:
Awel ja dat vind ik ook. We zijn er mee bezig, we leren. zoals mijn instructrice zegt: "niemand is met een paard tussen zijn benen geboren".
Ik vind maar je kan niet meer doen dan je best. en als het die ene keer niet lukt dan de andere keer wel.

En zoals hier ook eerder werd geschreven ik vind het eigenlijk wel leuk(er) dat je samen met je paard leert. Als hij er ook niets van af weet dan is het nog eens zoveel leuker. ( vind ik Haha! )

Eerlijk gezegd vind ik het wel fijn om een ervaren paard te hebben. Een niet helemaal zuivere hulp snapt ze dan toch. 'Je moet natuurlijk ook weer niet zo'n bijdehante knol hebben die je wel begrijpt, maar denkt 'da's niet helemaal goed, bekijk het maar. Onze eerste quarter bleek achteraf pas 3 maanden onder het zadel en ik vond de combi onervaren paard-onervaren ruiter (ik reed toen sowieso pas een paar jaar paard) niet optimaal. Heb inmiddels zelf veel bijgeleerd over de omgang met paarden en hun gedrag, dat scheelt natuurlijk ook. Maar ik vind een ervaren paard dus juist wel heel prettig. Nu alleen zorgen dat we het netjes rijden er ook in kunnen houden, want je moet een goed opgeleid paard natuurlijk ook niet verpesten!!

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:08

@simodi...laten we niet vergeten dat de meeste in dit topic de overgang maken van dressuur naar western en ik denk niet dat je van een dressuurmatig (engels) gereden paard dat ie ook gelijk alle hulpen voor het western kent...ik heb zelf ook de overstap gemaakt van engels naar western en mn paard kent de engelse hulpen wel maar niet de western-hulpen en juist omdat zij het niet kent is het zo leuk en leerzaam om beide dat te leren...niet iedereen is in de gelegenheid om een quarter te kopen (financieel gezien dan want er hangt een prijskaartje aan) dus de meeste onder ons zullen moeten rijden met het paard wat ze hebben...
Ik heb een Groninger en ik moet zeggen ze pakt het heel leuk op maar ik verwacht echt niet dat ze binnen een maand alles kent...net zoals ik dan want ik voel me gewoon een soort Barbamamma toen ik voor het eerst op een western zadel zat...je benen zwaaien alle kanten uit behalve de goede..en dat heeft niks met zitten te maken maar gewoon onwennigheid...je balans is ver te zoeken, laat staan het ritme gevoel ....veel meer doorzitten en een compleet andere manier van rijden....we komen er wel maar niet iedereen heeft de beschikking over een "echt" western paard....

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:56

Ik ben twee maanden geleden met m'n haflinger ook overgestapt op western. Ik heb een boomloos westernzadel, en kwam er vandaag pas achter dat ze goed op gewichtshulpen reageert. Hoort dat wel bij western. Overigens rijd ik op onze E-pony nog één maal in de week engels. Volgens mij gaat dat beter nu ik western rijd. Ik heb een zachetre hand gekregen en ben consequenter in mijn hulpen.

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:02

Is er dan zo een groot verschil tussen een " echt western paard" ( en wat is überhaupt een echt western paard?) en een "gewoon paard" ( wat klinkt dit neerbuigend).

Nu ik rij op een tinker. Dus echt western zal dit ook niet zijn.

Is het niet dat je van je paard maakt wat je zelf wil maken? Wil je enkel op stemcommando werken of enkel op beenhulp, zwaar western ( natuurlijk ik weet ook wel dat sommige paarden niet gemaakt zijn om zware stops enzo te maken) of zwaar dressuur ( hier wederom hetzelfde niet elk paard is een wedstrijd paard) dan doe je dat toch met je paard? Of ben ik zo verkeerd? Begrijp me wel, ik heb het hier dus over beginners en recreatie ruiters. Niet op hoogwedstrijd niveau....

Zitten dan ocharme ook al de paarden in vakjes gecatologeerd?

Ik denk dat ik en ik denk naargelang dat bittle over haar paard spreekt erg content zijn over hun paard ook al zijn het niet " echte western paarden"

en dat bedoelde ik dus als ik eerder zei dat ik het western rijden zachter vond....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:24

schattebol schreef:

Ik ook, want ik vind het de grootste flauwekul die er is Haha!

En al zegt de hele wereld dat ze weer opnieuw moeten leren rijden, ik vind van niet en met mij nog een handje vol anderen.

Of dat handje vol nou kortzichtig is of juist die anderen, ach.... ik rij paard en westernruiters kunnen zo op mijn dressuur en springpaard weg rijden en engelse ruiters op mijn westernpaard. Mits ze altijd les hebben gehad om te streven naar lichtheid (en dat hoeft niet altijd en overal te lukken uiteraard Knipoog ). Engels of western? Hulpen gelijk voor alle oefeningen die overeenkomstig zijn Ja

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:30

@Romkabauter

ja ik moet wel wennen aan de situatie, het is allemaal zo nieuw en wat anders. Dat kan je toch niet ontkennen?. Maar ik geloof ook dat iedereen op die kan rijden op een paard kan springen en er mee kan rijden.

Maar ik geloof je ook wel op dat gebied ( ik heb nog wel niet zo heel veel les gehad) maar het naar beneden rijden in dressuur en in nageven in het western is eigenlijk dezelfde handeling.
Alle, ik doe bijna hetzelfde met de teugels ( alleen heb ik de teugels een beetje anders vast) en het paard doet toch hetzelfde in beide disciplines....

Voor de rest heb ik nog niet heel veel hetzelfde tegen gekomen. Maar ja, ik moet nog veel leren, he

en zoals eerder al gezegd en mijn levensleuze: Als we ons maar amuseren!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:39

Het zadel is idd anders, dat zal ik niet ontkennen *LOL*

Misschien een rare vraag, maar zou je een lijstje willen maken met de verschillen?

-) overgangen?
-) wendingen en circkels?
-) zijwaartse gangen? (wijken/travers/schouderbinnenwaarts)
-) achterwaarts?
-) halthouden (let op: dit is GEEN stop Knipoog )

Hoe heb jij dat leren doen bij engels en hoe nu bij western?

Dit is echt een serieuze vraag, want ik kan me echt niet voorstellen wat je anders geleerd hebt. Hele volkstammen zeggen anders en ik denk toch echt dat ik goed les heb gehad Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:41

Rom er zijn natuurlijk ook 'engelse trainers' die op zijn zachtst gezegd niet volgens het boekje lesgeven. Neem bijvoorbeeld de gemiddelde manege waar kinderen geleerd wordt op de binnenteugel te sturen en "em erin te schoppen".

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:44

Ja, dat moet dan idd bij half Nederland het geval zijn als ik dat hier zo lees Haha!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 20:52

Bittle schreef:
@simodi...laten we niet vergeten dat de meeste in dit topic de overgang maken van dressuur naar western en ik denk niet dat je van een dressuurmatig (engels) gereden paard dat ie ook gelijk alle hulpen voor het western kent...ik heb zelf ook de overstap gemaakt van engels naar western en mn paard kent de engelse hulpen wel maar niet de western-hulpen en juist omdat zij het niet kent is het zo leuk en leerzaam om beide dat te leren...niet iedereen is in de gelegenheid om een quarter te kopen (financieel gezien dan want er hangt een prijskaartje aan) dus de meeste onder ons zullen moeten rijden met het paard wat ze hebben...
Ik heb een Groninger en ik moet zeggen ze pakt het heel leuk op maar ik verwacht echt niet dat ze binnen een maand alles kent...net zoals ik dan want ik voel me gewoon een soort Barbamamma toen ik voor het eerst op een western zadel zat...je benen zwaaien alle kanten uit behalve de goede..en dat heeft niks met zitten te maken maar gewoon onwennigheid...je balans is ver te zoeken, laat staan het ritme gevoel ....veel meer doorzitten en een compleet andere manier van rijden....we komen er wel maar niet iedereen heeft de beschikking over een "echt" western paard....

Ik momenteel ook niet hoor! Ik ben in de gelukkige gelegenheid dat wij regelmatig het (western)paard van iemand anders mogen "gebruiken"! Knipoog

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:56

Romkabouter schreef:

Misschien een rare vraag, maar zou je een lijstje willen maken met de verschillen?

-) overgangen? -) JA eigenlijk als je het zo ziet, gewoon gaan zitten in het zadel, lichtjes nijpen met de bovenbenen en wat geven met de teugels. en dat is dus eigenlijk hetzelfde bij beide
-)wendingen en circkels? Ik persoonlijk vind het anders alleen al de teugels ( maar ik ben dus nog echt aan het klungelen met die 2 lossen teugels) ook doe ik mijn been een beetje naar achter bij dressuur en bij western doe ik dat niet en ga ik gewoon met heel mijn lichaam overdreven mee-) zijwaartse gangen? (wijken/travers/schouderbinnenwaarts) heb ik nog niet gedaan in western Haha!
-) achterwaarts? heb ik niet gedaan bij dressuur
-) halthouden (let op: dit is GEEN stop Knipoog ) ja dat is ook hetzelfde als bij dressuur

Nu het kan wel dat ik niet goed dressuur geleerd heb. Ik zeg ook niet dat ik perfekt kan rijden. Zeker niet. Ik moet gelukkig nog veel leren.
Maar eigenlijk vind ik het toch wel een verschil. Ik vind dat ik nu veel meer met de teugel rij en veeeeeel zachter dan voordien. Als ik zie hoe mijn instructrice haar paard bestuurt met enkel haar teugels tegen haar paard te leggen enzo ( alle je kent da wel) en bij engels moet je toch en de benen en de minder de teugels gebruiken. Alle dat is mij toch zo geleerd van mijn vroegere instructrice...

Ik zou nu ook heel graag hebben (ook heel serieuse gevraagd) of je mij in mijn antwoorden wilt corrigeren indien ik fout ben. Ik leer heel graag bij en ik ben dus echt nog maar in de begin fase. IN het algemeen dan gezien. Ik heb wel al verschillende jaren paard gereden maar naar mijn gedacht kan ik er gewoon op blijven zitten. Ik ben dus een zware recreatie ruiter Bloos ( en heb niet zo heel veel zelfvertrouwen)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 20:59

Ik wil nog wel even heel duidelijk stellen dat ik absoluut niet vind dat "westernpaarden" zoals quarters en paints etc beter zouden zijn dan "gewone" (en daarmee bedoel ik andere) paarden, zoals tinkers, KWPN-ers!!!! Ik zal de laatste zijn om dat te beweren en de eerste om te zeggen dat het erom gaat dat je plezier hebt met je paard (en omgekeerd) en op een manier ermee bezig bent die je aanspreekt, of dat nou dressuur of western is!
Zoals iemand ook al stelt, het kan ook een geldkwestie zijn waarom je een bepaald type paard koopt en naar mijn mening is iemand met een duur paard niet per definitie gelukkiger met zijn paard!
Maar ... daar gaat t ook helemaal niet om in dit topic. Ik wilde alleen aangeven dat ik moeite had/heb met de omschakeling van dressuurrijden naar westernrijden en horen hoe anderen dat ervaren (volgens mij heb ik dat al eerder gemeld ... Knipoog ). En vind het leuk om de reacties te lezen. Maar verder iedereen zijn eigen idee hierover, hoor!
En als je tot de gelukkigen hoort die of zelf overal op kunnen rijden of over paarden beschikken die alles kunnen, dan is dat alleen maar hartstikke prettig, geniet ervan!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 21:04

Romkabouter schreef:

-) overgangen?
-) wendingen en circkels?
-) zijwaartse gangen? (wijken/travers/schouderbinnenwaarts)
-) achterwaarts?
-) halthouden (let op: dit is GEEN stop Knipoog )

Hoe heb jij dat leren doen bij engels en hoe nu bij western?

Dit is echt een serieuze vraag, want ik kan me echt niet voorstellen wat je anders geleerd hebt. Hele volkstammen zeggen anders en ik denk toch echt dat ik goed les heb gehad Knipoog

Volgens mij zijn er echt wel verschillen. Ik heb op internet ook instruktiefilmpjes opgezocht van Amerikanen (o.a. Larry Trocha) en daar wordt expliciet uitgelegd dat je op een engels zadel rechtop zit (met een wat holle rug), terwijl je op een westernzadel veel dieper en relaxter moet zitten, nl op de kontzakken van je spijkerbroek.

Verder is ook het stelling vragen anders. Bij aangalopperen kijkt je paard bij dressuur naar binnen, bij western stel je het hoofd juist iets naar buiten. Bij dressuur binnenbeen aandrukken bij aangalopperen en bij western buitenbeen.

Verder worden bij dressuur de stemhulpen eigenlijk nauwelijks gebruikt (al doe je dat onder je training waarschijnlijk wel), bij wedstrijden zelfs verboden, bij western worden die volgens mij veel meer gebruikt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:07

schattebol schreef:
-) overgangen? -) JA eigenlijk als je het zo ziet, gewoon gaan zitten in het zadel, lichtjes nijpen met de bovenbenen en wat geven met de teugels. en dat is dus eigenlijk hetzelfde bij beide

Mee eens Lachen

schattebol schreef:
-)wendingen en circkels? Ik persoonlijk vind het anders alleen al de teugels ( maar ik ben dus nog echt aan het klungelen met die 2 lossen teugels) ook doe ik mijn been een beetje naar achter bij dressuur en bij western doe ik dat niet en ga ik gewoon met heel mijn lichaam overdreven mee

Aha, ik denk dat dat meeste westernruiters ook met hun benen en gewicht sturen (zoals jij het dus geleerd hebt met de teugels)
Dat je dat nu anders leert...... laat ik me niet over uit Knipoog

schattebol schreef:
-) zijwaartse gangen? (wijken/travers/schouderbinnenwaarts) heb ik nog niet gedaan in western Haha!

Misschien weet iemand anders iets Lachen

schattebol schreef:
-) achterwaarts? heb ik niet gedaan bij dressuur

Hoe dat je het bij western dan?

schattebol schreef:
-) halthouden (let op: dit is GEEN stop Knipoog ) ja dat is ook hetzelfde als bij dressuur

Mee eens Lachen

schattebol schreef:
Ik moet gelukkig nog veel leren.

Gelukkig maar, wij allemaal Knipoog

schattebol schreef:
Maar eigenlijk vind ik het toch wel een verschil. Ik vind dat ik nu veel meer met de teugel rij en veeeeeel zachter dan voordien. Als ik zie hoe mijn instructrice haar paard bestuurt met enkel haar teugels tegen haar paard te leggen enzo ( alle je kent da wel) en bij engels moet je toch en de benen en de minder de teugels gebruiken. Alle dat is mij toch zo geleerd van mijn vroegere instructrice...

Dat is dus maar net hoe je het geleerd hebt Lachen
Ik heb altijd geleerd om te rijden met been,zit en teugel. En dat leer ik bij western nog steeds.

schattebol schreef:
Ik ben dus een zware recreatie ruiter Bloos ( en heb niet zo heel veel zelfvertrouwen)

Dat maakt niks uit, paardrijden is niet 1 manier, het is een gereedschapskist die groter en groter wordt. En als ie te klein is koop je een grotere Cool

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:13

simodi schreef:
Volgens mij zijn er echt wel verschillen. Ik heb op internet ook instruktiefilmpjes opgezocht van Amerikanen (o.a. Larry Trocha) en daar wordt expliciet uitgelegd dat je op een engels zadel rechtop zit (met een wat holle rug), terwijl je op een westernzadel veel dieper en relaxter moet zitten, nl op de kontzakken van je spijkerbroek.

Larry Trocha is een reiningruiter, die doen dat veel idd. Maar dat is een manier van zitten. Dat veranderd je hulpen niet. En pleasureruiters zitten vaak wel weer rechtop Lachen
Holle rug trouwens niet, gewoon een rechte rug Lachen

simodi schreef:
Verder is ook het stelling vragen anders. Bij aangalopperen kijkt je paard bij dressuur naar binnen, bij western stel je het hoofd juist iets naar buiten. Bij dressuur binnenbeen aandrukken bij aangalopperen en bij western buitenbeen.

Naar buiten Verward Vraag dat maar eens aan de westernruiters hier Knipoog
Bij dressuur ook buitenbeen voor galop, maar sommigen leren idd binnenbeen.

simodi schreef:
Verder worden bij dressuur de stemhulpen eigenlijk nauwelijks gebruikt (al doe je dat onder je training waarschijnlijk wel), bij wedstrijden zelfs verboden, bij western worden die volgens mij veel meer gebruikt.

Bij wedstrijden niet verboden, wel overmatig stemgebruik Lachen
En bij de WRAN (laat ik die maar als westernregelement nemen) dus ook Knipoog
Verder weet ik niet hoeveel stemhulpen jij gebruikt, maar ik heb kusjes en WHOAA als ik rij.
En WHOA niet bij engels dus, maar daar hoef je ook geen slidings. Vandaar dat ik ook overeenkomstige oefeningen zocht Knipoog

Maar kusjes geven mag altijd Lovers Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:19

Als engelse ruiter ben ik wel benieuwd welke hulpen er nu zo anders zijn.

Ik heb nog nooit een echt getraind western paard gereden, ook geen idee waar ik er in de buurt eens een zou kunnen huren.

Maar afgezien van het zadel (ja ik ben helaas ook dikke wrongen gewend, maar blijf wel zitten zonder zadel Tong uitsteken ) kan ik me de grote verschillen eigenlijk niet zo voorstellen