Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

)
bittle schreef:hoi, weet je wat me het meeste tegenviel,...weet niet of jullie dat ook hebben dat als je western gaat rijden nadat je altijd engels hebt gereden dat het dan net lijkt of je opnieuw moet leren rijden....klinkt krom...maarruh het is voor mij wel zoooo....
. En dan zowel van die die het maar voor een keer hebben gedaan om een keer te proberen alsook die, die volledig zijn overgestapt. M-ruiters die na een paar lessen zeggen het gevoel te hebben opnieuw te zijn moeten beginnen. Vooral inderdaad door de andere hulpen, andere rijstijl. Daarom blijf ik het bizar vinden dat hier ruiters komen die blijven volhouden dat het precies hetzelfde is als dressuur. Dit is niet zo en zal het ook gelukkig nooit worden
. Misschien zijn dit ruiters die toch onbewust vasthouden aan dressuur of eigenlijk dressuurhulpen blijven gebruiken op hun paard maar westernmanouvers ed doen. Niets mis mee overigens
Veel plezier bij en na de overstap, gaat zeker lukken! 
Bittle schreef:@Jolande...ik ben het volledig met je eens...weet je wat is....als je omschakelt van dressuur naar western dan wordt er gauw gezegd...oh je hebt niks gepresteerd of je komt niet verder of..enz enz..kortom gewoon gel*l in een glas water...het is niet een kwestie van "we gaan ff western rijden" maar voor de overstappers is het vaak een doordachte keuze omdat ze anders met hun paard bezig willen zijn...en ja dan moet je beginnen bij de bodem...maar de volhouders winnen ...en ik vind laat mensen maar kletsen aan de bakrand, manege, of waar dan ook....het gaat om het plezier wat je hebt en gaat beleven met je paard en daar doe je het voor...dus ook weer "opnieuw"leren rijden...het biedt perspectief dat je na tig keer vallen en opstaan dat dan de dag komt dat je een oefening zonder fouten kan rijden en daar doe je het toch voor????
schattebol schreef:Awel ja dat vind ik ook. We zijn er mee bezig, we leren. zoals mijn instructrice zegt: "niemand is met een paard tussen zijn benen geboren".
Ik vind maar je kan niet meer doen dan je best. en als het die ene keer niet lukt dan de andere keer wel.
En zoals hier ook eerder werd geschreven ik vind het eigenlijk wel leuk(er) dat je samen met je paard leert. Als hij er ook niets van af weet dan is het nog eens zoveel leuker. ( vind ik)
En eigenlijk amuseer ik me elke keer weer. Dus zo moet het zijn, he

schattebol schreef:En eigenlijk amuseer ik me elke keer weer. Dus zo moet het zijn, he

). Engels of western? Hulpen gelijk voor alle oefeningen die overeenkomstig zijn

)
Bittle schreef:@simodi...laten we niet vergeten dat de meeste in dit topic de overgang maken van dressuur naar western en ik denk niet dat je van een dressuurmatig (engels) gereden paard dat ie ook gelijk alle hulpen voor het western kent...ik heb zelf ook de overstap gemaakt van engels naar western en mn paard kent de engelse hulpen wel maar niet de western-hulpen en juist omdat zij het niet kent is het zo leuk en leerzaam om beide dat te leren...niet iedereen is in de gelegenheid om een quarter te kopen (financieel gezien dan want er hangt een prijskaartje aan) dus de meeste onder ons zullen moeten rijden met het paard wat ze hebben...
Ik heb een Groninger en ik moet zeggen ze pakt het heel leuk op maar ik verwacht echt niet dat ze binnen een maand alles kent...net zoals ik dan want ik voel me gewoon een soort Barbamamma toen ik voor het eerst op een western zadel zat...je benen zwaaien alle kanten uit behalve de goede..en dat heeft niks met zitten te maken maar gewoon onwennigheid...je balans is ver te zoeken, laat staan het ritme gevoel ....veel meer doorzitten en een compleet andere manier van rijden....we komen er wel maar niet iedereen heeft de beschikking over een "echt" western paard....

Romkabouter schreef:Het zadel is idd anders, dat zal ik niet ontkennen
Misschien een rare vraag, maar zou je een lijstje willen maken met de verschillen?
-) overgangen? -) JA eigenlijk als je het zo ziet, gewoon gaan zitten in het zadel, lichtjes nijpen met de bovenbenen en wat geven met de teugels. en dat is dus eigenlijk hetzelfde bij beide
-)wendingen en circkels? Ik persoonlijk vind het anders alleen al de teugels ( maar ik ben dus nog echt aan het klungelen met die 2 lossen teugels) ook doe ik mijn been een beetje naar achter bij dressuur en bij western doe ik dat niet en ga ik gewoon met heel mijn lichaam overdreven mee-) zijwaartse gangen? (wijken/travers/schouderbinnenwaarts) heb ik nog niet gedaan in western![]()
-) achterwaarts? heb ik niet gedaan bij dressuur
-) halthouden (let op: dit is GEEN stop) ja dat is ook hetzelfde als bij dressuur
( en heb niet zo heel veel zelfvertrouwen)
). En vind het leuk om de reacties te lezen. Maar verder iedereen zijn eigen idee hierover, hoor!Romkabouter schreef:Het zadel is idd anders, dat zal ik niet ontkennen
Misschien een rare vraag, maar zou je een lijstje willen maken met de verschillen?
-) overgangen?
-) wendingen en circkels?
-) zijwaartse gangen? (wijken/travers/schouderbinnenwaarts)
-) achterwaarts?
-) halthouden (let op: dit is GEEN stop)
Hoe heb jij dat leren doen bij engels en hoe nu bij western?
Dit is echt een serieuze vraag, want ik kan me echt niet voorstellen wat je anders geleerd hebt. Hele volkstammen zeggen anders en ik denk toch echt dat ik goed les heb gehad
schattebol schreef:-) overgangen? -) JA eigenlijk als je het zo ziet, gewoon gaan zitten in het zadel, lichtjes nijpen met de bovenbenen en wat geven met de teugels. en dat is dus eigenlijk hetzelfde bij beide

schattebol schreef:-)wendingen en circkels? Ik persoonlijk vind het anders alleen al de teugels ( maar ik ben dus nog echt aan het klungelen met die 2 lossen teugels) ook doe ik mijn been een beetje naar achter bij dressuur en bij western doe ik dat niet en ga ik gewoon met heel mijn lichaam overdreven mee

schattebol schreef:-) zijwaartse gangen? (wijken/travers/schouderbinnenwaarts) heb ik nog niet gedaan in western![]()

schattebol schreef:-) achterwaarts? heb ik niet gedaan bij dressuur
schattebol schreef:-) halthouden (let op: dit is GEEN stop) ja dat is ook hetzelfde als bij dressuur

schattebol schreef:Ik moet gelukkig nog veel leren.

schattebol schreef:Maar eigenlijk vind ik het toch wel een verschil. Ik vind dat ik nu veel meer met de teugel rij en veeeeeel zachter dan voordien. Als ik zie hoe mijn instructrice haar paard bestuurt met enkel haar teugels tegen haar paard te leggen enzo ( alle je kent da wel) en bij engels moet je toch en de benen en de minder de teugels gebruiken. Alle dat is mij toch zo geleerd van mijn vroegere instructrice...

schattebol schreef:Ik ben dus een zware recreatie ruiter( en heb niet zo heel veel zelfvertrouwen)
simodi schreef:Volgens mij zijn er echt wel verschillen. Ik heb op internet ook instruktiefilmpjes opgezocht van Amerikanen (o.a. Larry Trocha) en daar wordt expliciet uitgelegd dat je op een engels zadel rechtop zit (met een wat holle rug), terwijl je op een westernzadel veel dieper en relaxter moet zitten, nl op de kontzakken van je spijkerbroek.

simodi schreef:Verder is ook het stelling vragen anders. Bij aangalopperen kijkt je paard bij dressuur naar binnen, bij western stel je het hoofd juist iets naar buiten. Bij dressuur binnenbeen aandrukken bij aangalopperen en bij western buitenbeen.
Vraag dat maar eens aan de westernruiters hier 
simodi schreef:Verder worden bij dressuur de stemhulpen eigenlijk nauwelijks gebruikt (al doe je dat onder je training waarschijnlijk wel), bij wedstrijden zelfs verboden, bij western worden die volgens mij veel meer gebruikt.

) kan ik me de grote verschillen eigenlijk niet zo voorstellen