[WN] Wedstrijdmentaliteit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alice01

Re: Wedstrijdmentaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:17

Ja Blaze dat kan ik me ook nog herrinderen dat in de quarter stond!

Maar wat ik niet begrijp is waarom wordt er zo'n probleem van gemaakt?
Het is toch prettig te zien dat het op een rustige manier gebeurt en dat de ruiter helemaal over de z**k gaat.

PS vind je me nog een B**ch Haha!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:27

Ik heb geloof wat gemist dit weekend... Haha!

Maarre, wedstrijdmentaliteit vind ik ook je netjes opstellen voor de prijsuitreiking bij de Trail Open, ookal weet je dat je een DQ hebt, dat is respect voor je mederuiters en respect voor de jury!
Mijn laatste wedstrijd in Kalverhoek was er dus een "Prof" mevrouw die gewoon ongeinteresseerd in de inrijbaan bleef, met een sigaret in haar mondhoek hangen...omdat ZIJ deze keer geen lintje zou krijgen.
Sorry, dat heeft niets met rijden te maken, destemeer met wedstrijdmentaliteit!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:37

Alice01 schreef:
Ja Blaze dat kan ik me ook nog herrinderen dat in de quarter stond!

Maar wat ik niet begrijp is waarom wordt er zo'n probleem van gemaakt?
Het is toch prettig te zien dat het op een rustige manier gebeurt en dat de ruiter helemaal over de z**k gaat.

PS vind je me nog een B**ch Haha!

Natuurlijk ben je nog steeds een B**ch,of dacht je dat ik je zo snel vergeef Cool

Hoe bedoel je *dat er zo een probleem over wordt gemaakt*??
Snap je eerste zinnen ff niet Blond Cool

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:43

het enigste waar ik me aan irriteer
is dat mensen die een DQ hebben niet eens de moeite nemen om in de line up te komen staan.
ik ga altijd naar de line up hoe ik ook hebt gereden met of zonder paard.

en ja ik rij ook me paard door als er iets fout gaat in me reining proef.
ik zie het probleem er niet zo van in.
zolang je het maar ''normaal'' uitrijd.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:51

Francis schreef:
Uh... showsmart noemen we dat en dat is dus net wat je níet wilt...

Showsmart? Wij twijfelen daar nou net juist aan.
’T Paardje is van 1998 dus nu 8 jaar oud. Na haar periode als veulen, doch voor haar tweede jaar, is zij tussen drie muren komen te staan en dit ook nog met een vast hekwerk daarvoor. Futurity gericht getrainde paarden daar moet dat mee, althans zo dacht de vorige eigenaar daarover, alleen het kwam er niet van.
Toen die dat ook door kreeg, moest er maar een veulen in, ja, ja, zij was immers al net 4 jaar geworden.
Door toevallige omstandigheden kochten wij haar, zij was toen zo’n 5 maanden drachtig.
Mee naar Westknollendam, waar wij toen woonde, dachten haar gelukkig te maken om haar in de weide te zetten, tegendeel was waar, kwam door het schok draad heen, als je haar daar achter lied.
Met meerdere paarden hebben wij haar uiteindelijk laten wennen aan de vrijheid, veulen geboren, die inmiddels nu zo oud is, toen wij deze merrie aanschafte.
Let op, deze merrie had dus nog nooit op een show gelopen, dus Showsmart??

Wij houden het op, verlatingsangst.
Dit sluit aan op het feit dat het in de in rij arena zo goed gaat, misschien moeten wij de Plaesure maar is gaan proberen.

Zij staat bij ons op stal naast Lady, die geregeld op wedstrijd gaat, waardoor deze merrie echt overdreven de stress in gaat als Lady weg is.

Wij houden het op een soort van verlatingangst, terwijl ik niet eens zou weten of dit echt bij paarden zou kunnen, maar gezien het van oorsprong een kudden dier is, vlak ik dit niet uit.

4 x hebben wij geprobeerd haar mee te nemen naar een wedstrijd. 1x Bunschoten 2003
2x Greupstabels 2004 3x Wran jubileum 2005, en nu deze afgelopen wedstrijd 2006.
Dus showsmart kan zij dus niet echt zijn, toch?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:57

peter ik zou horsemanship met dit paard gaan doen
staat ze in de wedstrijdring niet alleen(met z'n allen naar binnen), moet ze wel in haar eentje haar proef lopen, maar mag ze aan het eind weer bij de rest komen staan
als ze dit kan is het een klein stapje naar de rest in de inrijbak achter laten en weer terug komen

en verlatingangst komt wel degelijk voor bij paarden!

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:03

Tuurlijk komt verlatingsangst voor. Het is immers een kudde dier en zou in zijn eentje niet kunnen overleven.

Misschien is het idee van spatter een goeie?

slidingpep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:03

Wat is showsmart? Ik heb een Appaloosa gehad die zijn hele leven al Reiningpatterns had gelopen en aan Barrelracing had meegedaan. Als ik een pattern begon wist hij al gelijk welke het was en regelde de rest zelf wel even!! En probeer hem nou niet te regelen.....woest werd hij dan. Hij wist bij het afwenden voor een rundown zo explosief te versnellen omdat hij dat zo'n geweldig stukje vond. Hij kon meters glijden. Maar het hoorde zo niet, je moet rustig versnellen. Ik heb hem een paar keer in de Fool 'm School 'm gereden omdat ze donders goed weten dat je niet ingrijpt tijdens een proef en dan kun je het wel. Hij werd echt boos als ik ingreep en hij zag er de lol uiteindelijk niet meer van in. Uiteindelijk heb ik het maar gelaten en hem op zijn manier de proef laten lopen.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:04

spatter schreef:
staat ze in de wedstrijdring niet alleen(met z'n allen naar binnen), moet ze wel in haar eentje haar proef lopen, maar mag ze aan het eind weer bij de rest komen staan
als ze dit kan is het een klein stapje naar de rest in de inrijbak achter laten en weer terug komen

Ik zal het erover hebben met Frenk, denk dat het wel een goed idee is.
Je weet immers nooit hoe een koe een haas vangt is het niet.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:16

Peter, had 't ook niet over jouw paardje maar over Roxannes opmerking. Ik heb jou paard niet gezien maar zo te horen is die van jou idd niet showsmart nee. Verlatingsangst kan zéker heel goed... da's dus stap voor stap steeds een stapje verder naar alleen in de bak... ook thuis al proberen... Misschien alleen in een paddock náást andere paarden.. en op show idd horsemanship als overgang.
Je zou haar eventueel ook nog met Bach remedies kunnen helpen...

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:20

hahaha Blaze JIJ blond?

Nee ik bedoel dat ik het meer kan waarderen dat als het niet lukt de persoon in kwestie zijn proef rustig uit probeerd te rijden.
Dan gelijk helemaal over de z**k gaat.
En ja soms gaat het beter in de inrijbak dan in de wedstrijd bak maar dan hoeft het nog niet gelijk scholing te zijn.

En expres je laten DQ-en omdat je toch niks wint en zodat je niet in de line -up van de prijs uitreiking hoeft te verschijnen vindt ik niet correct!

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:23

Ga lekker de bossen in met zo'n paard. Dan is het niet elke keer zo'n stress. en pak een ander paard die het wel leuk vind om te rijden alleen in de bak.
( niet raar bedoeld hoor)

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:30

PeterV schreef:
spatter schreef:

Ik zal het erover hebben met Frenk, denk dat het wel een goed idee is.
Je weet immers nooit hoe een koe een haas vangt is het niet.

roel heeft dit ook zo gedaan met shiner.
ook hij heeft voor l*l gestaan op veel wedstrijden
voordeel van horsemanship is, vind ik, dat je geen andere deelnemers stoort als je paard druk wordt
je rijd je proefje alleen. het pleasure gedeelte kan je als het niet gaat, laten vervallen door in het midden te gaan staan.
maar bij shiner werkte de pleasure juist rustgevend
hij liep lekker relaxt tussen de andere in de wedstrijd bak en hoefde geen moeilijke kunstjes te doen.
dit jaar heeft roel 3 reining wedstrijden gereden en die gingen alle 3 goed.
op die wedstrijden heeft hij ook pleasure en horsemanship gestart.
de pleasure wil hij laten vervallen op de volgende wedstrijden, maar nog wel de horsemanship rijden.
naar omstandigheden kunnen wij ons beleid altijd weer aan gaan passen
Laatst bijgewerkt door Jos op 14-08-06 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:33

Jos schreef:
roel heeft dit ook zo gedaan met shiner.
ook hij heeft voor l*l gestaan op veel wedstrijden

Dat heeft Roel absoluut NIET. Hij werd afgelopen weekeinde nog herkend als die jongen die (ik meen) vorig jaar op de jubileumshow zo heel netjes en rustig met zijn paard omging dat totaal niet meer voor- of achteruit wilde in de showring toen.
Dat is een COMPLIMENT, absoluut NIET voor l*l staan, ondanks dat het daar dan niet zo ging als hij graag gewild had.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:38

ja, maar roel is ook een prof met humor Clown en gelukkig zijn paard ook Clown
of was het anders om...........een paard met humor en roel............... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:40

Niet aan onze RoelTJE komen want dan worden we Boos!
Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:54

Ben het met Sonja eens... je (tot op zekere hoogte) aanpassen aan je paard, stoppen in plaats van buigen-of-barsten-doorgaan en gewoon fatsoenlijk omgaan met je paard is zéker niet voor L*L staan. Dat getuigd alleen maar van professionaliteit en true horsmanship.
Laat Roel maar schuiven (of moet ik zeggen 'sliden'), die komt er wel en velen zouden een voorbeeld aan hem mogen nemen (en z'n ma... de appel valt nou eenmaal niet ver van de boom hé).
Blijkt maar weer dat professionaliteit en paardenwelzijn/liefde best samen kunnen gaan.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 14:14

Francis schreef:
Ben het met Sonja eens... je (tot op zekere hoogte) aanpassen aan je paard, stoppen in plaats van buigen-of-barsten-doorgaan en gewoon fatsoenlijk omgaan met je paard is zéker niet voor L*L staan. Dat getuigd alleen maar van professionaliteit en true horsmanship.

Ehhhhh...I rest my case.... Haha!
En Roel? Prototype van een proffesional...in mijn ogen dan.. Clown
Zeiken.......goh....de boktpolitie accepteert dit woord gewoon. Vraag me af waarom het elders op deze: Z**ken manier geschreven wordt.. Duivel

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:16

iski schreef:

Ehmm, volgens mij rijdt Roel ook door als ie een DQ heeft Verward

Of vergis ik me nu heel erg?

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:20

Volgens mij ook, geeft ook niets hij heeft er toch voor betaald Clown Knipoog

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 15:02

Romkabouter schreef:
iski schreef:

Moet hij zich dan wel van bewust zijn.... Haha!
Maar proffesionaliteit in mijn optiek is meer dan alleen maar het stoppen na een DQ. Het is de gehele attitude, de omgang met collega's, de omgang met je paard, je presentatie. Het aspect 'stoppen wanneer je weet dat er een DQ volgt' is wel heel erg opgeblazen. Het is gewoon mijn mening. Schijn ik recht op te hebben las ik laatst in het Burgerlijk Wetboek... Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:14

iski schreef:
Moet hij zich dan wel van bewust zijn.... Haha!
Maar proffesionaliteit in mijn optiek is meer dan alleen maar het stoppen na een DQ. Het is de gehele attitude, de omgang met collega's, de omgang met je paard, je presentatie. Het aspect 'stoppen wanneer je weet dat er een DQ volgt' is wel heel erg opgeblazen. Het is gewoon mijn mening. Schijn ik recht op te hebben las ik laatst in het Burgerlijk Wetboek... Haha!

Iski schreef:
Dat de wens bestaat om ondanks een DQ het gehele parcours af te leggen zie ik dus als een beginnersmentaliteit.

Deze twee stroken toch niet echt met elkaar Iski..
Als je doorgaat nadat je een DQ hebt (en geloof me, dat weet je in de meeste gevallen echt wel) is het als de rest van je attitude klopt wel ok en anders niet ok?
Ik snap dat het meer is dan stoppen na een DQ, ben ik met je eens. Maar ik vind je beide uitspraken niet echt te rijmen, maar dat is dan weer mijn mening Knipoog

gelukkig hoeven we het niet met elkaar eens te zijn Lachen

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:24

Hé Rom, je bent echt wakker hè Cool

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:33

Romkabouter schreef:

ja roel rijdt ook door Ja
moet van zijn 'moedertrainerinstructeurmentalcoach'
anders had hij bij de reining, bij voorbaat al niet de bak in hoeven gaan vorig jaar Clown

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:17

Ik rij altijd wel gewoon door. Bij de NRHA-shows is het zo dat de jury gewoon doorjureert na een zero-score. De score is vervolgens na de show op te vragen. Zo weet je in ieder geval wel waar je staat op de overige onderdelen van de pattern. De eerste show die ik na zijn blessure weer heb gereden met mijn hengst Kelo Whiz moest ik hem in de spin op twee handen pakken, omdat hij niet in wilde draaien. Natuurlijk was dit het eerste onderdeel van de pattern.... Boos! Helaas werd hier door de jury niet doorgeschreven (was een WRAN-wedstrijd). Misschien trouwens een idee om dat in de toekomst wel te doen? Bij de NRHA wordt dit op de jury-cursus wel zo geleerd.

Maar even weer on-topic: natuurlijk moet je doorgaan met je wedstrijd. Desnoods op twee handen. De meeste paarden hebben best snel door dat ze in de showring vaak niet worden aangepakt voor ongehoorzaamheid. En gewoon doorgaan met showen heeft dan niets te maken met fool'm school'm, maar om je paard te leren dat ook op een wedstrijd gewoon gewerkt moet worden!