[WN] welke trainer voor jullie jonge paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: welke trainer voor jullie jonge paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:14

Wij doen het zelf. Ik heb 1 x de fout begaan om het te laten doen en daar pluk ik nu nog de vruchten van ( hele zure, overigens Boos! ).
Vooral mijn vriend heeft veel ervaring met paarden zadelmak maken. Begeleiding van een trainer, bijv. Fred Thornton, vind ik belangrijk dus als het paardje zadelmak is en de grondbeginselen kent gaan we bij hem de verdere training doen.
Maar ik zal mijn paard nooit meer bij iemand in training zetten, ondanks dat ik geloof dat er echt wel trainers zijn die het goed doen. Een slechte ervaring op dat gebied doet niet veel voor je vertrouwen Verdrietig .

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:16

Ik ben nu ookk zelf bezig met mijn jonge deerne. En met wat prior & proper preparation kan er vrijwel niks fout gaan. Je paard kunnen lezen is ook heel belangrijk. Door het grondwerk leer ik haar karakter kennen en kan ik inschatten hoe ze zal reageren als ze bv schrikt oid. En op de grond kan je prima een vertrouwensband opbouwen en je paard de hulpen leren. Laatst een pootje gehad van iemand en dan stelt het erop zitten ook niks voor.

staldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 11:54

Elcid: mag ik vragen bij wie je het hebt laten doen?

bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:01

Mijn paard is afgelopen zondag naar Mehlika gegaan. We waren er zelf aan begonnen maar door een auto-ongelukje van mezelf konden we er niet mee doorgaan. Dus hebben we gekozen om op deze manier door te zetten i.p.v. een paar maanden op de wei en hopelijk kan ik straks er rustig aan mee doorgaan.....
Mijn eerste paard is indertijd in Vorstenbosch geweest voor een maand, daarna ben ik met bosritten verder gegaan het eerste half jaar. Daarna pas lessen gaan volgen met hem zodat het paard wat conditie had gekregen en we elkaar goed hadden leren kennen o.a. langs de drukke weg.

budweiser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:13

Begin dit jaar is onze painthengst naar Bo Kasbergen gebracht.
Na gebeld te hebben zijn we bij Bo in Rockanje wezen buurten, We kwamen aan op een geweldige lokatie en we kregen trainings werk te zien.
Aan de hand daarvan was onze keuze snel gemaakt
"Max" ging naar Bo om zadelmak gemaakt te worden.
Nu had onze jongen al gedekt dus was dit was voor Bo een goede uitdaging.
Bo ging aan het werk en wij keken toe.
We waren altijd welkom en Bo legde alles duidelijk uit wat hij deed uit.
We wisten niet dat "Max" in z'n korte tijd al zo super kon leren glijden.
We hebben "Max" nu nog bij Bo in training staan en ik ben zeer tevrede over de manier van trainen en verzorging.
Ik zou zeggen een aanrader voor het zadelmak laten maken en laten trainen/corrigeren van je paard.
Bo bij deze bedankt voor hetgene dat je tot nu toe al bereikt hebt met "Max" .

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:44

Ik zag onlangs weer het resultaat van zelf proberen. Paard in paniek, verkeerd reageren van ruiter, stijgeren en achterover vallen. Gelukkig zowel paard als ruiter zijn er heelhuids vanaf gekomen. En dit paard is een lief dier in de omgang, beetje schrikkerig, maar niet erg. Ik blijf erbij, als je zelf geen ervaring hebt, en dan bedoel ik dus ruim ervaring, zou ik er vanaf blijven en het door mensen laten doen die er hun beroep van hebben gemaakt. Tot slot, een trainer hoeft geen persoon te zijn die ervaring heeft paarden zadelmak te maken. Dus kijk daar ook mee uit. Knipoog

staldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 17:30

Het is zo moeilijk om in te schatten wat de goede trainer voor je is! hm....
iemand anders nog opties!?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:42

Mireille van soldt,tenovervloede wellicht nogmaals, eerlijk,zachtzinnig,weldenkend,en in alle disciplines thuis.
Veel ervaring met jonge paarden!! Cool

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:22

Wendy van Osch is mijn favoriet. Zij heeft mijn paard zadelmak gemaakt/getraind en ben daar tot de dag van vandaag nog tevreden over. Heb haar meer paarden zadelmak zien maken en dat sprak me enorm aan. Rustig, geduldig,... Daarbij is het ook een gezellige meid! Ja

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:30

ik heb mijn merrie zelf helemaal beleerd en gereden. Op zich goed gegaan met veel vallen en opstaan (ja dat kan je ook letterlijk nemen Clown )
Nu heeft ze wel een moeilijk karakter en op een gegeven moment waren we op een punt waar we niet verder kwamen. Nu kwam dit ook wel een beetje (in mijn ogen dan) dat de basis niet helemaal goed was qua western rijden bedoel ik dan.
Ik heb een veulen van haar die dit jaar 3 is geworden. Hij heeft ook de nodige karakter eigenschappen van zijn moeder en dat is die bodemloze truken doos.
Ben wel zelf met hem begonnen. Samen met John Erb van het Balingehof is hij zaldemak gemaakt en heb ik de eerste ritjes met hem gemaakt.
Na een aantal maanden begon hij dezefde streken uit te halen als zijn moeder en ik werd daar erg onzeker van, ondanks dat ik hem door en door ken.

Toch na wikken en wegen en wakker liggen besloten hem weg te brengen
Ik heb gekozen voor Esther de Vries in Heeg
Eerst kennis met haar gemaakt met mijn paard en het klikte zowel tussen haar en mij als tussen mijn paard en haar. Toen eerst een paar lessen bij haar genomen zodat ze de problemen die begonnen op te spelen te zien. Toen ging zij erop zodat ik kon zien hoe zij erop reageerde en hij daar weer op.
Hij veranderde zo snel en pikte het zo goed op dat ik besloot om hem daar te laten.

In middels gaan we de 4e maand in . Hij heeft een slecht tijd gehad hij wilde niks meer maar Esther heeft hem toch goed gekregen zonder dwang of dwang middelen. (geen martingalen, neusriem of iets dergelijks) Nu krijg ik steeds les daar op hem en het gaat steeds beter.

Het is wel een heel gedoe steeds, 2 uur in de auto voor nog geen half uurtje rijden maar ik merk zo enrom het verschil hoe hij nu op de dingen reageert
Ik ben erg blij met Esther en wat ze met hem bereikt heeft tot nu toe en hij is nog steeds een blij paard zonder stress toestanden.

Heb er geen moment spijt van gehad..............enigste nadeel ik mis hem zo Bloos

staldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 21:35

2 uur rijden is wel ver zeg! wel goed dat je dat er voor over hebt! voor mij zou dat niet te doen zijn....rij natuurlijk zelf ook nog geen auto.....dus ik zou elke keer vervoer moeten zoeken.....

staldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 14:35

heeft iemand anders nog opties in de omgeving van zuid-holland? of heeft iemand nog goede/slechte ervaringen met een trainer...? ik hoor het graag!

JJocosas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:30

Onze ervaring is dat je heel erg goed moet weten aan wie je het paard uit handen geeft.Heb je iemand op het oog vraag goed om je heen ... zodat je precies weet of ze echt ervaring hebben en eerlijk zijn ten opzichte van het paard en van jezelf. ga meerdere keren kijken wees voorzichtig.!
Let op hebben ze ervaring met jonge paarden en hebben ze gepresteerd in de sport.Hoe is iemand bekent qua naam.
Wij hebben ook een nare ervaring opgelopen maar gelukkig heeft het paard er niets aan over gehouden omdat wijzelf op tijd waren met hem daar weg te halen .( gelukkig op tijd) Duivel
Daarna zijn wij met hem naar Barry Schuurman gereden en nu komt hij bij ons op stal les geven , het paardje is nu 5 en gaat dit jaar mee naar de nk.
Plaessure am wran en dawra ,tja met een arabier is niet te knoeien dan val je snel genoeg door de mand! Knipoog als je meer wilt weten over barry pb me maar ,groeten saskia

smartsand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:58

staldo een kant van een verhaal is dat de andere partij ook een verhaal heeft.

sucses verder met info inwinnen

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 06:55

ocosas schreef:
... en hebben ze gepresteerd in de sport....

Dat vind ik niet zo belangrijk, belangrijker is of iemand ervaring heeft met groene paarden, of bijvoorbeeld probleempaarden.

Er zijn mensen met paarden die "presteren" in de sport die ze niet zelf op dat niveau hebben gebracht en er ook niet uit weten te halen wat er in zit.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:07

Toekie schreef:
Wendy van Osch is mijn favoriet. Zij heeft mijn paard zadelmak gemaakt/getraind en ben daar tot de dag van vandaag nog tevreden over. Heb haar meer paarden zadelmak zien maken en dat sprak me enorm aan. Rustig, geduldig,... Daarbij is het ook een gezellige meid! Ja

sluit ik me helemaal bij aan.

ik breng mijn paard helemaal groen, alleen aan het zadel gewend (bij mijn weten is dat trouwens zadelmak, erop zitten is inrijden) weg, of naar wendy of naar rieky, daar ben ik nog niet helemaal uit.
vroeger reed ik ze zelf in maar sinds ik een keer van een jong paard af ben gestapt omdat ze gewoon niet stopte met bokken (zat er al 5 minuten op bokkend en wel) en toen met mijn strottehoofd op de boom van het zadel terrecht ben gekomen, heb ik toch wel een vorm van angst ontwikkelt jegens het inrijden (1e keer erop enzo). als ik weet dat ze het kunnen, stappen, draven, galopperen en vooral sturen, dan maakt het me niks meer uit, maar dat begin...nee dat doe ik niet meer.
Laatst bijgewerkt door Noisy op 03-08-06 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:11

Sportprestaties zijn ook i.m.o. niet zo belangrijk.
Er zijn trainers genoeg die zelden of nooit op wedstrijden verschijnen maar een ster zijn in de omgang met en de africhting van jonge paarden en/ of uitstekende lesgevers zijn. Het zijn verschillende vakgebieden en goed wedstrijden kunnen rijden zegt niet meteen iets over je andere vaardigheden.

JJocosas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:25

tuurlijk heeft ons verhaal twee kanten dat heeft ieder verhaal maar wat ik er eigenlijk ermee wilde vertellen is:
bereid je goed voor ,zorg voor goede info voor je iemand erop laat .
Wat verkeerd aangeleerd is heb veel langer werk aan om het eruit te rijden.
Iedereen heeft een eigen stijl en kunde is een groot woord en rekbaar.
En inderdaad iemand die presteerd in de sport hoeft dat er niet zelf ingereden te hebben.
Maar info info en veel vragen om je heen en op wedstrijden en op bokt moet je toch zeker tot en het juiste besluit weten te komen.
Ik wens je stekte met zoeken en beslissen wij weten dat daar best nare haken en ogen aan kunnen zitten helaas. Knipoog

smartsand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:11

sorry was niet op jouw verhaal gebaseerd ocosas, staldo kan beter niet vragen bij wie iemand hem laat trainen, dat brengt alleen maar vooroordelen met zich mee.

JJocosas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:07

dat snap ik wel maar soms komt iets wat je wilt vertellen op shrift anders over als dat je het zou vertellen.daarom heb ik het nog even toe gelicht hierna.
Het is namelijk zo jammer als het net mis gaat,wij doen het tegenwoordig zelf met de juiste instructeur voor ons erbij,kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die liever een ander zouden hebben maaaaar zoek iemand die bij je past en je paard .
Het rijden met een jong paard kan juist zo mooi zijn,nou ja met ieder paard natuurlijk maar een jong paard heeft toch nog iets speciaals vind ik.
sucses met zoeken . Pling

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:31

Jolande schreef:
Ik zag onlangs weer het resultaat van zelf proberen. Paard in paniek, verkeerd reageren van ruiter, stijgeren en achterover vallen. Gelukkig zowel paard als ruiter zijn er heelhuids vanaf gekomen. En dit paard is een lief dier in de omgang, beetje schrikkerig, maar niet erg. Ik blijf erbij, als je zelf geen ervaring hebt, en dan bedoel ik dus ruim ervaring, zou ik er vanaf blijven en het door mensen laten doen die er hun beroep van hebben gemaakt. Tot slot, een trainer hoeft geen persoon te zijn die ervaring heeft paarden zadelmak te maken. Dus kijk daar ook mee uit. Knipoog

viewtopic.php?f=130&t=633228&hilit=

En dit is dus waarom ik het liever zelf doe. Ik heb geen waanzinnige ervaring in zadelmak maken. Welgeteld 3 hele pony's en 2 paarden. Maar die ervaringen gingen ongeveer soortgelijk. Omdat het paarden waren waar ik al een hele tijd mee aan het werk was. Vanaf de grond.

Mijn Wiz heb ik zelf uit zijn moeder getrokken en hij vertrouwt mij volkomen. Daarnaast heb ik er ook voor gezorgd dat hij voldoende respect voor me heeft. Op de grond dus. En dan is zadelmak maken precies wat ik indertijd ook omschreef: 90 % is grondwerk.

Daarmee raad ik niet iedereen aan om het ook te proberen. Juist grondwerk wordt in mijn optiek erg onderschat. Je moet wel weten waar je mee bezig bent. En inderdaad qua rijden zal ik nooit een heel goede ruiter worden. Ik ben zeer tevreden met steeds een stapje beter worden. Maar qua grondwerk en omgaan met paarden weet ik heel goed waar ik mee bezig ben. En dus is mijn Wiz nu zadelmak. Zonder 1 extra stapje te doen behalve die die ik van hem vroeg.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:13

Heb je een pm-tje gestuurd.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:22

Ik snap niet helemaal waarom je mij quote en dan schrijft dat je het daarom liever zelf doet. Wat ik wil zeggen is dat als je geen ervaring hebt met het zadelmak maken van paarden, waarmee ik dus bedoel dat je erop gaat zitten en niet alleen een zadel erop legt, je grote fouten kunt maken. Fouten waarvan je de rest van het leven van je paard 'plezier' hebt. Tuurlijk kan het goed gaan, maar het kan ook heeeeel fout gaan. Als ik zie wat de gene die onze paarden zadelmak gemaakt heeft, voor paarden krijgt om zadelmak te maken, dan neem ik telkens weer mijn petje af dat hij erop gaat zitten. Er zijn eigenaren die zeggen dat ze nog niets zelf gedaan hebben maar waarvan het paard al een hele truke-doos heeft ontwikkeld om het de ruiter zo moeilijk mogelijk te maken. Soms op het gevaarlijke af! Ze hebben het dus wel degelijk eerst zelf geprobeerd en dan lukt het niet en dan pas brengen ze hem wel weg naar iemand anders maar is het eigenlijk al te laat! Ik blijf erbij, als je geen ervaring hebt in dergelijke dingen, blijf er af en laat het iemand doen die dit voor zijn werk doet en een goede naam heeft natuurlijk Knipoog want voor 'neppers' moet je altijd uit kijken. Maar als ik hier zo kijk zijn er al heel wat namen genoemt waar mensen goede ervaringen mee hebben.
Grondwerk is overigens inderdaad erg belangrijk daar moet je zo vroeg mogelijk mee beginnen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:39

Nou eigenlijk omdat jij er vooral voor pleit je paard altijd weg te brengen, terwijl ik er voor pleit het zelf te doen, desnoods met begeleiding.

Om te beginnen kan niemand je die geweldige ervaring ontnemen en is het voor het paard minder stressvol als degene die hij kent en vertrouwt het doet.

Bovendien voor het type paarden dat jij beschrijft hierboven geldt helemaal dat de eigenaar enige opvoeding nodig heeft m.b.t. omgang met paarden. En dat leer je niet door je paard even weg te brengen. Ook een zadelmak paard gaat puberen en dingetjes proberen. Een eigenaar die niet heeft geleerd fatsoenlijk met zijn/haar paard om te gaan, loopt dan tegen dezelfde problemen op als voordat het paard zadelmak was. Of denk je dat een door een goede trainer zadelmak gemaakt paard niet onmiddellijk doorheeft dat je bij het soort eigenaar dat jij beschrijft best grapjes kunt uithalen? Dat het paard prachtig goed opgevoed terugkomt en geen stapje fout meer doet? Het blijven jonge paarden.

Dus daarom quote ik jouw tekst.

Ik zou er altijd voor pleiten om als je het niet zelf wilt doen, je paard en jezelf in training te zetten. Alleen het paard helpt niet meestal.

Tenzij het een wijze is om trainers van brood te voorzien, maar persoonlijk denk ik dat die ook meer baat hebben bij een geslaagde zadelmakperiode samen met de eigenaar. Ter voorkoming van opduikende problemen in een ietsjes later stadium.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:50

Tja, de gulden middenweg is volgens mij je paard wegbrengen en dan zelf met begeleiding op je paard stappen om hem alles te leren. Tenminste zo heb ik het met mijn zadelmakke merrie aangepakt en nu staat ze nog steeds bij westernriding Achterhoek in Halle gld. Ik ben Sylvia Pardys veel dank verschuldigt voor haar goede lessen en training. Kan deze optie, zelf les krijgen van een trainer en zo samen inrijden aan iedereen aanbevelen. Het voordeel is in mijn ogen dat je je paard goed leert kennen en je bent er zelf bij dus kan je ook zien en invloed uitoefenen op de manier van werken met je paard. Ik ben net een week als leiding meegeweest op ponykamp en heb genoten van mijn rustige, goed reagerende paardje, ook in een andere omgeving!