[WN] Bijzetten en andere trainingsuitwassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Re: Bijzetten en andere trainingsuitwassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:36

Toekie schreef:
- sociale intelligentie
- intellectuele intelligentie
- emotionele intelligentie

De desbetreffende figuren en hun groupies bevatten geen van bovengenoemde bestanddelen. Ongetwijfeld scheelt er meer aan deze milieuvervuilende organismen. Ga naar een westernwedstrijd en observeer.

*LOL* OK dan!

Citaat:
En voor ElCid een mooie quote van Mahatma Gandhi:
''You may never know what results come from your action. But if you do nothing, there will be no result.''

Afgod

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 22:42

I couldn't agree more .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 23:31

Anya, dat is nou net het probleem, als het goed gebruikt wordt. Hoevaak knopen mensen, volwassenen en kinderen zonder enige kennis van materiaal niet een slof aan, om paard "mooi'' in krul te laten lopen. Niemand die wat zegt of doet. Erger me nog meer als ik toevallig ergens een tpoic lees van weer een kind dat maar doet. kriebels krijg ik dan gewoon en medelijden met heel veel paardjes en pony's. Het is overal vreselijk hoe mensen dieren, maar ook hun kinderen behandelen hoor.... waar zullen we beginnen met dat op te lossen??? En hoe? Rijbewijs voor het kopen van een dier of krijgen van een kind en dan een jaarlijkse apk???? Zeg maar wat idioots

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 00:11

Volgens mij helpt het om je eigen verantwoording te nemen in je directe omgeving. Dus als iemand met een slof rijdt alsof het een teugel is, dan zeg ik er wat van. Iemand die een weekje met een slof rijdt die alleen in werking treedt als het paard het hoofd behoorlijk hoog heeft.. Daar zeg ik niks van. Dat is net gebruik van een slofteugel. Dan kun je een discussie starten of slofteugels uberhaupt goed zijn.. Maar die discussie is net zo vaak gevoerd als die over westernsporen.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 07:13

Echt leerzaam!

De hoogste drempel voor een video-analyse is natuurlijk, het kijken naar jezelf. Wanneer je echter graag wil leren, verder wil komen in je rijden of problemen in het rijden wil leren oplossen, is het kijken naar jezelf een belangrijk onderdeel in het leerproces. Mensen die open staan om naar zichzelf te kijken om aandachtspunten en rijtechnische fouten te ontdekken, zijn een stap verder in het leerproces dan mensen die zich hiervoor nog afsluiten.

Het leerproces in stappen:

Onbewust onbekwaam → bewust onbekwaam → bewust bekwaam → onbewust bekwaam
· Iedereen maakt fouten, dit zal niemand tegen spreken en 'fouten' maken is dan ook menselijk. Er zijn verschillende blokkades binnen het leerproces. In eerste instantie ben je jezelf hier niet bewust van. Op dat moment ben je onbewust onbekwaam.
· Wanneer je jezelf bewust wordt van deze 'fouten' door instructie en door naar jezelf te kijken, kom je een stapje verder in het leerschema. Wanneer je zelf ziet waar je aandachtspunten liggen zal je tijdens het rijden sneller gaan voelen waar het mis gaat! Je bent dan bewust onbekwaam.
· Wanneer je jezelf bewust bent van 'fouten', kun je deze verbeteren. Verkeerde handelingen zijn opgeslagen en gewoontes geworden, deze kun je niet afleren. Wel kun je door training correcte handelingen sterker maken dan de verkeerde handelingen. Je bent dan bewust bekwaam.
· Wanneer deze correcte handelingen zo sterk worden dat zij gewoontes/automatische reacties zijn geworden ben je onbewust bekwaam.

Dit proces doorloop je constant, iedere keer als je ergens tegenaan loopt in je training of je nu rijdt in de basis of op hoger niveau. Of je nu wil leren wijken of appuyeren, steeds in de verschillende oefeningen doorloop je dit leerproces.

En nu maar afvragen wie er nou echt van leren, of het willen leren, of denken dat zij het goed geleerd hebben.

Peter

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:28

@ el cid

mooi verhaaltje ter illustratie van "waar de sport begint eindigt de kunst"

toch heb ik persoonlijk meerdere keren de "escuela real del arte equestre" in jerez de la frontera bezocht en ik kan me niet herinneren dat ik 1 voorstelling gezien heb waar niet minstens 2 van die oudere hengsten met veel training op zoals jij omschreef bloed aan de flanken hadden en wel genoeg om dit vanaf de tribunes te kunnen zien.

een ander spreekwoord mbt paarden en rijkunst is "waar kennis stopt begint geweld". soms denk ik dat deze wijsheid ook slaat op mensen die ruiters observeren, wanneer ze iets zien wat misschien boven hun petje gaat moet die ruiter maar afgekat worden.

ik stoor mij wel aan paarden die fout gestald, gehouden of niet als het kuddedier dat ze zijn behandeld worden en daardoor mental cases worden en psychotisch gedrag beginnen te vertonen. niet dat dit een excuus is voor geweld maar een leidende merrie die een andere tot de orde roept met een trap doet dit wel vele malen harder dan eender welke ruwe trainer. ook mensen die in hun training constant hun paard "ambeteren" (belgisch woord) met kleine korrekties storen mij. ik zie veel liever 1 goede korrektie waarna het paard weer onmiddelijk een faire kans krijgt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:33

uiteindelijk valt alles recht te kletsen natuurlijk Ja

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:46

dofuzz schreef:
niet dat dit een excuus is voor geweld maar een leidende merrie die een andere tot de orde roept met een trap doet dit wel vele malen harder dan eender welke ruwe trainer.

Het verschil hier in is, Dofuzz, dat de merrie paardentaal spreekt die het paard verstaat en de trainer roofdiertaal spreekt die het paard angst aanjaagt.
Zodra deze trainer de paardentaal zou leren heeft hij ruwheid namelijk niet meer nodig Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:58

Een hele mooie en zo ware stelling Peter.
Maar als je inziet dat dit de weg is kun je mijns inziens niet zonder een bewust bekwame begeleiding.Wat ik toch vaak zie is dat de begeleiding onbewust bekwaam is waardoor degene die begeleid wordt in een fase waarin men bewust onbekwaam is cq op de grens van bewust bekwaam zit door een dergelijke bewust bekwame begeleiding,geldend voor de op dat moment behandelde trainings technieken ,vervalt in het onbewust onbekwame.
Hoe kun je dit opvangen is mijn vraag dan maar.
En dan heb ik het nog niet eens over de onbewust onbekwame begeleiders die er rondlopen die onbewust onbekwame ruiters *helpen*.
Maar goed dit heeft in weze niets en tegelijk ook weer alles te maken mat dit topic.
Ga dan ook met Dofuzz mee en herhaal nogmaals dat veel (niet altijd) *uitwassen* herkend worden op basis van onbewuste onbekwaamheid. Cool

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:00

Whow, dit is wel een doorlezer zeg Ziek

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:06

Wat is dan erger? Onbewust onbekwaam of bewust onbekwaam ?

Voor zover ik het begrijp is het niet okee als een onbewust onbewkaam iemand zn paard niet handig rijdt. Maar is het wel okee als een bewust (on)bewkaam iemand bijzonder hardhandig is?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:29

Cer schreef:
Wat is dan erger? Onbewust onbekwaam of bewust onbekwaam ?

Voor zover ik het begrijp is het niet okee als een onbewust onbekwaam iemand zn paard niet handig rijdt. Maar is het wel okee als een bewust (on)bewkaam iemand bijzonder hardhandig is?

Wat is erger!!(neem aan dat je uitgaat van de ruiter en niet de begeleider)dan zijn beiden niet erg zolang de begeleider dan maar bewust bekwaam is.
Dat 2e begrijp je verkeerd.
Het is te begrijpen dat een onbewust onbekwaam ruiter fout rijd.Door begeleiding van een bewust bekwaam begeleider gaat dat goed komen.Is de begeleider daar in tegen ook onbewust onbekwaam weet je al op voorhand dat de dieren arts weer werk heeft. Cool

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 10:04

dofuzz schreef:
@ el cid

toch heb ik persoonlijk meerdere keren de "escuela real del arte equestre" in jerez de la frontera bezocht en ik kan me niet herinneren dat ik 1 voorstelling gezien heb waar niet minstens 2 van die oudere hengsten met veel training op zoals jij omschreef bloed aan de flanken hadden en wel genoeg om dit vanaf de tribunes te kunnen zien.

De Spaanse rijschool in Spanje staat ook niet bekend om zijn zachtheid, veel Andalusiers worden daar ingereden met kaptomen met metalen neusriemen. De Spanjaarden zijn duidelijk minder zachtzinnig met hun paarden dan bijv. de Portugezen ( in het algemeen dan, ook daar zal je gegarandeerd rare dingen tegenkomen) en trainen ook meer op show dan op pure rijkunst. Dat is bijv. te zien aan het feit dat veel Andalusiers wel een enorm front hebben maar vrijwel geen achterhand bespiering. De Portugezen treden veel minder naar buiten, dat is ook te zien aan hun paarden, de Lusitano is toch een minder bekend/ voorkomend ras buiten Portugal. De Andalusier/ PRE zie je veel meer. Binnen dat laatste ras zie je ook meer paarden die, in Spanje, kapot gereden zijn en littekens op de neus hebben.

Overigens is die Klassieke Rijkunst en het werk met de stieren ( Doma Classica en Doma Vaquero) een belangrijke voorloper van de westernrijkunst.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 14-07-06 10:11, in het totaal 2 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 10:06

Blaze schreef:
Cer schreef:

Wat is erger!!(neem aan dat je uitgaat van de ruiter en niet de begeleider)dan zijn beiden niet erg zolang de begeleider dan maar bewust bekwaam is.
Dat 2e begrijp je verkeerd.
Het is te begrijpen dat een onbewust onbekwaam ruiter fout rijd.Door begeleiding van een bewust bekwaam begeleider gaat dat goed komen.Is de begeleider daar in tegen ook onbewust onbekwaam weet je al op voorhand dat de dieren arts weer werk heeft. Cool

En hier kan ik het alleen maar 100 % mee eens zijn OK dan! .
Met de kanttekening dat als de begeleider bewust onbekwaam handeld de dierearts ook gebeld kan worden.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:38

ElCid schreef:
Met de kanttekening dat als de begeleider bewust onbekwaam handeld de dierearts ook gebeld kan worden.

Als die begeleider erkend dat hij/zij/ bewust onbekwaam is is bewust bekwaam nog maar een kleine stap en zal hij/zij op tijd herkennen wanneer iets boven zijn/haar pet gaat en hulp inschakelen. Cool

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 10:41

Maar juist die erkenning kan soms heel moeilijk zijn, maar als die erkenning er eenmaal is is hij/ zij inderdaad op de goeie weg.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:06

ElCid schreef:
Maar juist die erkenning kan soms heel moeilijk zijn, maar als die erkenning er eenmaal is is hij/ zij inderdaad op de goeie weg.

bingo Cool Cool Cool Cool

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:25

Och, zo lang het hoog scoort zal er weinig erkent worden Cool

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:03

Zie ik nu dat PeterV een oneliner heeft Nors opkijken

Dat moet de eerste zijn Knipoog

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:26

Romkabouter schreef:
Zie ik nu dat PeterV een oneliner heeft Nors opkijken

Dat moet de eerste zijn Knipoog

Ach ja, ik dacht laat ik is gek doen Tong uitsteken

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 14:08

Cer schreef:

Het gaat hier om de erkenning van de ruiter zelf; het (h)erkennen dat hij fouten maakt en bij zou moeten leren.
Erkenning d.m.v. hoge plaatsingen/ scores zegt, jammer genoeg, niets over de trainingsmethoden van de ruiter en in beperkte mate iets over diens rijKunst.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 07:16

ElCid schreef:
Cer schreef:

Het gaat hier om de erkenning van de ruiter zelf; het (h)erkennen dat hij fouten maakt en bij zou moeten leren.

ergo: als de ruiter hoog scoort met die trainings methodes, zal hij/zij dat dus niet erkennen.... Knipoog

Citaat:
Erkenning d.m.v. hoge plaatsingen/ scores zegt, jammer genoeg, niets over de trainingsmethoden van de ruiter en in beperkte mate iets over diens rijKunst.

Jewel hoor... dat zegt dat het werkt.... Ja

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 08:44

[/quote]
ergo: als de ruiter hoog scoort met die trainings methodes, zal hij/zij dat dus niet erkennen.... Knipoog
[/quote]Klopt, als een bus. Ik had het net even anders uitgelegd Bloos .

Citaat:
Jewel hoor... dat zegt dat het werkt.... :
[quote]

I.m.o. zegt het meer over het algemene niveau en dat men niet uitgaat van lichtheid in de hulpen, onzichtbare/ onopvallende hulpen en "dansen met je paard".
Maar klopt, het werkt! als je voor punten/ lintjes/ bekers en "eeuwige roem" Cool rijdt.
Maar hoofdzakelijk op de korte termijn. Paarden worden snel klaar gestoomd en als ze op zijn weggegooid, meestal voordat ze de leeftijd bereiken waarop ze echt hadden kunnen schitteren Whoosh! . Maar op de lange termijn .............?, zie je ook verdomd weinig paarden jaren achter elkaar terugkomen en die grote prijzen winnen, terwijl een goed en eerlijk getraind wedstrijdpaard toch wel een jaar of 10, in de wedstrijdarena op hoog niveau, mee zou moeten kunnen gaan.
Hier zou dan dat stukje (h)erkenning vande ruiter uit mogen liggen, dat hij het misschien anders had moeten doen.

Maar ,inderdaad Cer, zolang er prijzen gewonnen worden met oneerlijke trainingsmethoden, en er mensen zijn die hun paard(en) alleen zien als een stukje zelfverheerlijking zal het erg moeilijk zijn om juist die mensen, die ook nog volgelingen hebben die ook erkennen dat ze het goed doen Afgod , bewust te maken van hun onbekwaamheden.
We blijven hopen ............. OK dan! !?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 08:50

Citaat:

Jewel hoor... dat zegt dat het werkt.... Ja
[/quote]

Maar het zegt niets over hoe de training in zijn werk gaat, eerlijk of oneerlijk. Dat was hier hetgene waar ik op doelde, zo zie je hoe je elkaars geschreven woord steeds anders op kan vatten Knipoog .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:52

ElCid schreef:

Maar het zegt niets over hoe de training in zijn werk gaat, eerlijk of oneerlijk. Dat was hier hetgene waar ik op doelde, zo zie je hoe je elkaars geschreven woord steeds anders op kan vatten Knipoog .

Ja, als je het zo schrijft klopt het idd Ja