Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cer schreef:Ik vond het 1 hand rijden altijd typisch western, en het toefje op de taart (of hoe zeg je dat).
Cer schreef:Zou je dan met bosal op 1 hand moeten gaan rijden bij senior classes?

) 

.
Frayba schreef:Bitloos wordt vaak als paard-vriendelijker gezien. Ik kan mij echter geen geval herinneren waarbij *dezelfde ruiter* voor *hetzelfde paard* "vriendelijker" was met een optoming zónder bit, dan met een optoming mét bit...
Echte paard-vriendelijkheid zit 'm in de handen van de ruiter, en daarbij maakt het amper uit of er een harde rol op de neus drukt (bosal), knopen van een knopenhalster op bepaalde punten van het hoofd drukken, het klem-mechaniek van de hackamore, of een trens dan wel stang ín de mond druk geeft.
Alle ruiters die ik ken die met zachte hand rijden, vertrouw ik mijn paarden toe op zowel bit- als bitloze optomingen.
Alle ruiters die ik ken die met harde hand rijden, vertrouw ik mijn paarden noch toe op bit- noch op bitloze optomingen.
Overigens *hoef* je niet met druk op de teugel te rijden... Kwestie van goed oefenen en daarna pas starten...
Groeten,
Chris.