[WN] welke voeding voor je Q/P/A ????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:21

Hier in Putten kun je bij de molen (voer/graan handel) alle vier de granen krijgen, had ik laatst al es geïnformeerd. Idd wel grote zakken, elke graansoort kost 7 euro of 7.50, maar ik denk dat ik het hier ook wel in kleinere hoeveelheden kan krijgen, dat wil ik dus nog es gaan vragen... als je't eenmaal volop voert kan 't wel, 4 25kg zakken, maar ik zou't dan toch eerst es willen proberen (of mevrouw wel 'kippenvoer' blieft...)

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:26

Ik voer nu de 5-granenmix en ze 'vreten' het
Wel vind ik meer vliesjes in de mest, waar de vogels dus weer blij mee zijn. Ik minder want ipv 1 hoop in de hoogte eindigt dat in een grote hoop in de breedte.
Als ik 4x25 kg zou kopen doe ik daar ong. 3 maanden mee, dus het zou nog net gaan.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:51

Francis schreef:
Maar zoals ElCid al zei, in de US krijgen de meeste paarden niet anders dan granen.... óók de top-showpaarden. En daar zien ze er over 't algemeen toch heel best uit...

Dat ligt deels waarschijnlijk ook aan het voeren van alfalfahooi, dat is echt ruwvoer van een suprieure kwaliteit

Wordt alfalfa trouwens ook in Europa verbouwd? Ben hier nog nooit alfalfahooi tegen gekomen...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:53

Ja hoor Hartog heeft het, voor paarden in zakken met een toevoeging en voor geiten 'puur' in grote balen.]

ElCid

Re: welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:05

Persoonlijk vind ik bietenpulp ook niet echt paardenvoer maar het is een beetje blijven hangen van mijn actieve endurance tijd. Mijn paard viel na een zware training/ wedstrijd heel erg af en na wat zoeken wilde hij dan alleen bietenpulp eten, daar kwam hij dan ook van aan, i.c.m. zemelen/ granen is dat dus ook geen probleem.
Het probleem is wel dat hij vreselijk kieskeurig is was voer betreft, brok eet hij al helemaal niet of heel slecht. Als ik nu de vitaminen(poeder) over de granen strooi krijgt hij, ook als ik natmaak, het voor elkaar om de vitaminen in een mooi hoopje in de bak te laten liggen . Zemelen lust hij niet, dus de vitaminen daardoor heen werkt niet.
Overigens is de hoeveelheid pulp die ik voer minimaal, ongeveer 1 handje. Dus het is een soort noodoplossing en ik zie ze er niet slechter van worden.

Ik heb in het verlden ook wel eens de 5 garnen mix van Havens, zonder vit. en van Subli, gewone mix met vit. en zwarte haver mix zonder vit. Daar zit in verhouding erg veel haver in, dat klopt.

Wij denken er over om, asl we de paarden weer bij huis hebben om Alfalaf ( lucerne) te gaan voeren. Dan wel die voor de geiten , omdat je anders weer met de melassetoevoeging zit. Dat is ook weer suiker.

De vliesjes die je in het voer terugvindt zijn onverteerbare celstoffen. Dat zie ik bij onze paarden overigens wrijwel niet, ondanks dat alle granen die ze krijgen ongeplet zijn , alleen de mais is gebroken.
Voordeel is ook, boven brok en "zachter" mengvoer dat ze er op moeten.
kauwen.
En ze vinden het erg lekker, zelfs die kieskauwer van mij eet altijd braaf zijn bakje leeg.

Wat mijn overigens ook is opgevallen sinds de paarden dit voer krijgen is dat ze veel gelijkmatiger zijn in hun karakter en prestaties. Door verkeerd voer en overbelastte darmen/ lever/ nieren worden paarden vaak prikklebaar en onrustiger en daardoor worden hun prestaties ook ongelijkmatig. Vooral bij mijn arabier merk ik het verschil heel goed, terwijl ook de hengst zich veel fijner laat rijden.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 31-05-06 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:19

Sugarmiss schreef:
Ja hoor Hartog heeft het, voor paarden in zakken met een toevoeging en voor geiten 'puur' in grote balen.]

Luzerne is dus gewoon hetzelfde als alfalfa Weer wat geleerd

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:22

waar kan je die geiten luzerne kopen dan???Ik ken alleen die met melasse toegevoegd. Tina vreet het echt. Die valt eerst aan op de luzerne en dan pas op haar muesli.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:27

De grote balen lucerne van Hartog wegen tussen 400 en 500 kg. Kosten zijn 195 euro per ton ( ik heb ze net gebeld). Omdat wij straks 4 paarden op stal hebben staan en een vrachtwagen hebben om het te vervoeren overweeg ik toch sterk om daar eens een baaltje van te gaan halen.

http://www.hartog-lucerne.nl/geiten.html de site van Hartog, op de geitenpagina .

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:28

Poe dat is nogal wat... bijna 100 euro voor een flinke baal. Zijn ze dan verpakt in plastic of gewoon een touwtje erom heen?

ElCid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:34

Niet in plastic, met touwtjes erom. Afmetingen zijn 1 bij 1meter. Het is een stuk duurder maar dan heb je wel bijna volwaardig voer en kan je misschien daarnaast gewoon hooi voeren. Houdt de prijs nog wat binnen de perken.
Daarentegen i.c.m. onze granen, a 10 euro per 40 kg, het kunnen laten vallen van vitaminen en EM mix is het prijsplaatje misschien aantrekkelijker dan het op het 1e gezicht lijkt.
Daarbij komt dat hooi ook gauw op een 70 a 80 euro per 500 kg komt, afhankelijk van de kwaliteit.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 31-05-06 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:36

Daar heb je ook gelijk in. En als ik zie hoe graag Tina luzerne eet (mevroi komt uit texas.. ) is het voor mij echt te overwegen. Heb jij een leverancier?

ElCid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:38

Nog niet, net dus Hartog gesproken. Als het mooi weer gaat worden komt het weer binnen en dan kan het daar gehaald worden. Ze leveren nl. pas vanaf 6 ton en dat is wat veel ineens voor mij. Ze zitten jammer genoeg helemaal boven in Noord Holland, misschien kunnen we combineren met andere belangstellenden.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:40

Oeii.. 6 ton.. nee dat is mij ook een klein beetje te veel

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:26

Ja ik zie me ook geen 6 ton wegstouwen, ik kan net 60 kleine baaltjes hooi kwijt

Overigens heb ik Havens gevraagd om de precieze samenstelling van hun 5-granen.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:42

Was er al eerder achter dat de geiten lucerne van Hartog de enige optie is en dat was voor mij dus eerder geen optie omdat ik geen hooiopslag had. Nu wel, maar niet zo heel veel.. 6 ton is echt te veel, maar 1 zo'n baal zou ik nog wel kwijt kunnen naast m'n gewone hooi en zaagsel.
Je hoeft ook niet puur lucerne te voeren, je kunt het naast je graan en gewone hooi voeren. Zo doen de meesten in de US die geen lucerne weides hebben het ook... normaal hooi onbeperkt en een beperkte hoeveelheid per dag alfalfa en daarnaast ook nog granen.

Omdat ik al langer op zoek ben naar lucerne zonder toevoegingen heb ik links en rechts al wel één en ander van anderen vernomen. Zo is er een voermerk uit engeland wat lucerne zonder toevoegingen in zakken heeft wat misschien binnenkort in Nederland te krijgen is en schijnt Subli ook bezig te zijn met een dergelijk product op de markt te brengen. Helaas is dat dus nog niet zo ver.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:43

Ik heb ook wel interesse in 1 baal. Overigens als die balen 1m3 zijn dan valt de ruimte die je voor 6 balen nodig hebt nog wel mee.
Ik neem aan dat ze gestapeld kunnen worden tenminste.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:58

Wij gaan er in ieder geval achter aan, maar er wordt pas geoogst als het mooi weer wordt , als dat ooit nog gebeurt willen wij ook een aantal balen afnemen.
Misschien is er een combi mogelijk en willen de heren van Hartog wel richting het oosten rijden en op diverse plekken een baal of 2 afleveren. We zullen het informeren, degenen die serieus zijn moeten dat maar even laten weten dan kan ik t.z.t. contact opnemen.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 31-05-06 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:58

maar 6 ton is 12 balen als ze 500 per stuk wegen.. da's dus al weer 't dubbele... Ik zou 't ook gewoon als bijvoer gebruiken, deels vervanging van 't gewone hooi.
I.c.m puur graan zou ik niet stoppen met de vitamines, ook in alfalfa zit niet alles in de verhoudingen waarin een paard 't nodig heeft.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:08

@Francis: idd rekenfoutje mijnerzijds

In alfalfa zit meer eiwit. Dus als je eiwitarm krachtvoer (granen) gaat geven omdat je bang bent te veel eiwit te gaan voeren, moet je ook niet al te veel alfalfa bij gaan voeren.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:32

Nee, daarom zou ik het dus ook puur 'bijvoeren', eerder ter vervanging van krachtvoer dan ter vervanging van hooi. Overigens is het eiwit in alfalfa wel een ander soort eiwit, wat paarden veel beter kunnen verwerken dan 't eiwit in krachtvoer. Zelfs eiwitgevoelige paarden kunnen vaak wel alfalfa verdragen.

Henla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:52

Is er ook iemand die ervaring heeft met fyto gold. De gene die bij ons in pernsion staat voert dit aan haar paard. Voer ziet er op zich goed uit. Mensen met ervaring???

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:25

Ik heb het een tijdje gevoerd, het is heel goed spul. Alleen deden mijn paarden het er niet zo goed op. Misschien als ik langer had doorgevoerd wel weer, maar ze hadden geen fut.

sonita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:39

Lucerne is geen alfalfa!Lucerne is klaver en alfalfa is een vlinderbloemigkruid.
De enige echte alfalfa die te krijgen is komt per container uit Afrika,en kost zo'n 10 euro per klein baaltje.
Lucerne in een grote baal is erg stoffig, en valt uit elkaar.
Alfalfa wil niet groeien in europa,in Italie al geprobeert en mislukt,helaas.
Ik zou het zelf ook graag willen voeren,maar ik hou het maar bij goed hooi.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:43

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:41

Vlinderbloemig kruid is een familienaam waar de klaver-genus dus ook onder valt en Lucerne is daar weer een bepaald soort binnen die genus. (Familie, Genus, Soort ... biologie)