[WN] Muys westernzadel, is het wat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:54

jeetje, wat een vreemd verhaal, ik ben dan wel geen western ruiter, maar wel een rechten studente... en ben dus erg benieuwd hoe of wat... en voor de TS: het hangt er vanaf waar jij je zadel gekocht hebt... maar zoek dit uit!!! de rechtmatige eigenaar kan (afhankelijk van de verkoopplaats en verkoper) het zadel terug vorderen.....

mirgino

Re: Muys westernzadel, is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:58

ben achteraf blij dat mijn bod telaag was

zou erg jammer zijn als ze het zadel kwijt zou raken,vind maar weer eens zo`n mooi zadel voor zoweinig geld

wel erg fijn natuurlijk voor diegene waar het van gestolen is dat het zadel gevonden is

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:00

Er wordt ook niet beweerd dat hij het zelf doet, het staat gewoon vreemd.
En bokt doet wel eens vreemd

Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen, hoop voor TS dat ze niet te veel gedupeerd gaat worden.
De oorspronkelijke eigenaar heeft natuurlijk wel recht op het zadel lijkt me, maar als je zo iets te goeder trouw koopt is het toch wel heel vervelend.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:07

als iemand wil weten hoe het met de wetsartikelen zit, mn PB staat open....

csma06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:34

klopt lieve mensen , waarom de oude weg is weet ik niet .
Maart inderdaad een nieuwe start!!!!!!!
Dus probeer hier maar.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:37

Welkom terug dan !

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:42

ik ben benieuwd hoe het de TS nu vergaat...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:55

weet ze het al?

er is nog niet gereageerd door haar,ze zal zich wel rot geschrokken zijn.

summur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:58

juridisch gezien heeft de nieuwe eigenaar zich bewust of onbewust maakt niet echt uit, schuldig gemaakt aan heling. Dat betekent dat als de politie er achterkomt, en die kans is bijna zeker, omdat Willem Muijs zelf ook al gereageerd heeft, de nieuwe eigenaar vervolgd zal worden voor een strafbaar feit.
Als de echte eigenaren er achterkomen, en dat is ook bijna zeker omdat Willem ze daarvan op de hoogte zal stellen, dan zullen zij de aangifte die nu voor de verzekering is gedaan uitbreiden en het zadel in beslag laten nemen door de politie. Voor de nieuwe eigenaar zullen geen verzachtende maatregelen gelden omdat zij nu weet dat het gestolen is.
Het meest verstandige is dat de nieuwe eigenaar z.s.m. met het zadel naar de politie gaat en aangifte doet dat zij schijnbaar een gestolen zadel heeft en mee wil werken om de dader of medehelers te vinden. Wellicht kan zij dan voor strafvermindering in aanmerking komen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:02

summur schreef:
juridisch gezien heeft de nieuwe eigenaar zich bewust of onbewust maakt niet echt uit, schuldig gemaakt aan heling. Dat betekent dat als de politie er achterkomt, en die kans is bijna zeker, omdat Willem Muijs zelf ook al gereageerd heeft, de nieuwe eigenaar vervolgd zal worden voor een strafbaar feit.
Als de echte eigenaren er achterkomen, en dat is ook bijna zeker omdat Willem ze daarvan op de hoogte zal stellen, dan zullen zij de aangifte die nu voor de verzekering is gedaan uitbreiden en het zadel in beslag laten nemen door de politie. Voor de nieuwe eigenaar zullen geen verzachtende maatregelen gelden omdat zij nu weet dat het gestolen is.
Het meest verstandige is dat de nieuwe eigenaar z.s.m. met het zadel naar de politie gaat en aangifte doet dat zij schijnbaar een gestolen zadel heeft en mee wil werken om de dader of medehelers te vinden. Wellicht kan zij dan voor strafvermindering in aanmerking komen.

zoals jij dat stelt zou je bang worden om iets 2 de hands te kopen.
want dan zit dat er altijd in

je weet maar nooit waar de spullen vandaan komen en of diegene waar je iets van koopt het zelf ooit echt gekocht heeft of mischien ook ongemerkt [of niet] een gestolen goed heeft gekocht.

ik dacht altijd dat wanneer jij iets koopt dat achteraf gestolen blijkt te zijn maar al een paar x door verhandeld is ,dan als eigen mocht houden

wel krom hoor ,je bent als koper dus nooit zeker van de koop?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:16

summur schreef:

kleine rectificatie, als TS dit nog niet gelezen heeft, weet ze niet dat het gestolen is....
bovendien was zij koper te goeder trouw.

csma06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:39

Als wij een zadel afleveren zijn daar altijd papieren bij ,die naar ik aanneem bij verkoop meegegeven worden,en in ons bezit zijn zodat de nieuwe eigenaar er zich van kan laten overtuigen dat het zadel past.
Wij hebben n.l. altijd de rug van het paard waar het op gelegen heeft. (op papier natuurlijk)zodat wij die kunnen vergelijken met het nieuwe paard .
Wat ook kan betekenen als ze er niet bij zijn geleverd ,men hier geen prijs op stelt of dat het zadel onder andere voorwenselen (niet passen) verkocht word.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:43

Zoiets is hier op stal ook eens gebeurd. Een stalgenote had via internet een zadel gekocht maar korte tijd later kwam de politie het weer ophalen. Als je de dief vind kun je die wel aanklagen maar het geld ben je gewoon kwijt.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:49

via PB is het uitgebreide verhaal bij mij te verkrijgen, maar het komt kort hierop neer: TS is het zadel hoe dan ook kwijt...

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:53

Liezel1 schreef:
via PB is het uitgebreide verhaal bij mij te verkrijgen, maar het komt kort hierop neer: TS is het zadel hoe dan ook kwijt...

Jeetje.... denk je een mooi zadel gekocht te hebben.

en hoe zit het met het bedrag wat ze betaald heeft?
is ze dat zomaar kwijt?

dat zou ik dieptriest vinden
ze zal ook geen geldboom in de tuin hebben,waar ze van kan oogsten en een ander kopen.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:55

in principe is dat bedrag ook kwijt ja... ze zou het op de verkoper kunnen verhalen, maar dan zit je met onverschuldigde betaling en dat is een flinke kink in de kabel...
misschien valt er met de oorspronkelijke eigenaar wat te regelen of er moet iets verhaald worden op de dief... mits die ooit gevonden wordt...

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:45

Jeej, ik lees net dit topic door en schrik er toch best van.
De eerste post was ik hardstikke blij voor ts dat ze een hardstikke mooi zadel heeft gekocht.
Het verhaal krijgt een heel andere wending, hoop voor ts dat het goed komt!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 02:51

Dan wordt de TS dus uit gemaakt voor dief inprecipe.
Zo komt het wel over bij mij

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 03:06

Nee, de TS is koper ter goeder trouw en niemand maakt haar uit voor dief. Zij is samen met de oorspronkelijke eigenaar gedupeerde.
En zolang je 'ter goeder trouw' bent wordt je trouwens voor zover mijn kennis van de wet gaat níet vervolgd. Zowiezo is er geen sprake van heling wat betreft de TS, heling wil zeggen dat je het door verkoopt. De verkoper van het zadel heeft zich dus aan heling schuldig gemaakt. De TS is slechts koper.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 03:34

Hé ik begon net rare dingen te denken maar gelukkig is dat toch niet zo

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:04

Jeetje...het topic begon leuk over een Muijs zadel en kreeg toen een hele vervelende draai!
Ik zeg nog steeds...."Dief vinden en op z'n middeleeuws, beide handen eraf"....werkt het beste!

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:16

Francis schreef:
Nee, de TS is koper ter goeder trouw en niemand maakt haar uit voor dief. Zij is samen met de oorspronkelijke eigenaar gedupeerde.
En zolang je 'ter goeder trouw' bent wordt je trouwens voor zover mijn kennis van de wet gaat níet vervolgd. Zowiezo is er geen sprake van heling wat betreft de TS, heling wil zeggen dat je het door verkoopt. De verkoper van het zadel heeft zich dus aan heling schuldig gemaakt. De TS is slechts koper.

wat je zegt is waar, ik heb de TS ook nergens voor dief uitgemaakt, ik geloof ook echt niet dat zij dat is!!!
Heling komt ergens in het verhaal voor, mbt degene die het zadel heeft verkocht.. helas is nog niet duidelijk heoveel mensen er tussen de degupeerde eigenaar en TS zitten.
Ts is te goeder trouw, alleen erg vervelend voor haar dat het verhaal nu zo loopt....

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:56

Had het ook niet over jouw post Liezel1, maar over die van Summur. Die heeft het over heling en vervolgen enz.. Dat klopt dus niet.

karim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:31

Misschien dat de eigenaars van dat zadel de TS een soort van "vindersloon"kunnen geven. Zij hun mooie zadel terug en de TS toch nog weer wat terug zodat er een ander zadel kan worden aangeschaft. Dan is iedereen blij.

Het beste kan TS denk ik zich in contact stellen met politie en info geven over degene bij wie ze het zadel heeft gekocht. En misschien even met dhr Muijs pb-en voor contact met de eigenaars.

Heel spijtig dat je het zadel weer kwijt gaat zijn. Aan de andere kan maak je denk ik de eigenaar ontzettend blij hiermee. Veel succes.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 21:53

is er al wat bekend over het zadel?

ik ben erg benieuwed hoe dit voor TS zal aflopen