[WN] Artikel doping in de Western Horse World

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kazoo

Re: Artikel doping in de Western Horse World

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:01

anika schreef:
@ Mac

Dat is nog wel het banketstaaf van alles van de doping controle in Aken. Er zijn ook mensen uit nederland voor de controle gevraagd. Ze hebben nooit wat gehoord!

Kun je zeggen geen nieuws is goed nieuws maar vind het heel erg slordig. Ze zijn er mee bezig verhaal te halen maar daar wordt een beetje raar op gereageerd vanuit Aken.

Maar goed er zijn wel meer dingen daar gegaan zoals ze niet moeten gaan! maar dat is een ander verhaal!

Het is internationaal gewoon een regel (FEI) dat bij negatieve resultaten (dus geen doping aangetroffen) je niets hoort. Alleen als een verboden stof is aangetroffen, krijg je dat te horen.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:17

@ Sonja: Regumate kan ook aan een merrie gegeven worden wanneer ze haar vrucht in een vroeg stadium van de dracht resorbeert. Ze maakt dan te weinig zwangerschapshormoon en de Regumate vult dat aan. Na 120 kun je dan stoppen omdat de placenta die productie over neemt... Weet er alles van, mede dankzij de Regumate heb ik Dot, Fly bleef resorberen, 1½ seizoen lang.
Regumate wordt veel in de draf en rensport gebruikt om paarden (vooral merries) gelijkmatig te houden in hun prestaties. Volgens de definitie die in het APHA rulebook staat is het dus doping, maar ik weet dat het in ieder geval in de US héél veelvuldig gebruikt wordt...blijkbaar zijn daar de controles dus ook niet zo frequent...

En ja, er zijn mensen die hun geblesseerde paard inspuiten en zo het risico nemen hem naar de vernieling werken, óók in Nederland/Europa, net zoals er naar jouw zeggen mensen zijn die hun paard middelen geven om spieropbouw te bevorderen (gut en ik ben zo naíef wat dat betreft... geen idee over welk hoestmiddel je't hebt, wist niet dat 't zó simpel was).

@ Dofuzz, ik begrijp je punt, maar blijf er bij dan wanneer je deze middelen nodig hebt om op een show te kunnen rijden c.q. te presteren, je dus eigenlijk óf niets op die show te zoeken hebt of er gewoon nog iets langer/harder aan moet werken. Doping is ten alle tijden een shortcut om dingen voor elkaar te krijgen die anders óf niet mogelijk zijn óf meer tijd vergen, en dus altijd in belang van de mens en niét in belang van't paard. Of het nu zwart/wit of in een grijs gebied zit... Dat stresserige paard zou liever niet op die show zijn, dat paard met hormoon problemen zou es goed onderzocht en behandeld moeten worden (bijv. met homeopatie ja, dan pak je nl. het probleem aan i.p.v. de symptomen) en over het paard wat niet rad loopt hebben we't maar niet eens...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:50

Ventipulmin
Dat bij veelvuldig gebruik de longblaasjes ook zover open zet dat de rek er uit gaat. Dampig paard met veel spieren krijg je dan.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:52

Ach, maar voor een halterpaard maakt dampigheid toch niet uit.. die hoeven we toch niet te rijden.. wel?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:02

Van de bodybuilderssite....
Citaat:
Ikzelf gebruik soms ook clenbuterol van de 'pomp'flessen (Ventipulmin)! Doe dit na een kuur en in mijn geval zorgt dit dat ik mijn kracht en massa makkelijker kan behouden...

Ik kan er niet veel van nemen en doe het ook niet te lang na elkaar want ik krijg er barstende hoofdpijn van (als ik het dus te lang of te veel neem)...

En als je echte en goedkope wil dan moet je naar de dierenarts... Als je iemand met paarden kent of iemand van een manege dan kan je vragen of die de dierenarts een flesje laat voorschrijven...

Citaat:
Clenbuterol: Langdurig gebruik (wordt helaas veelste veel voorgeschreven door dierenartsen bij verkoudheid en dampigheid ) lijdt tot nier-, lever- en longweefsel beschadiging

Clenbuterol is het werkende bestanddeel van ventipulmin.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:05

Oh! Ja, clenbuterol ken ik dan wel weer... Gut ja, werd i.d.d. paar weken geleden door jongen op't werk gevraagd of ik aan clenbuterol kon komen voor hem via de dierenarts! Weet dat dat bij mensen gebruikt wordt, nooit bij stil gestaan dat je dat dan ook voor paarden kunt gebruiken en helemaal niet dat het in een hoestmiddel voor paarden zit. Jémig wat ben ik toch een naive doos!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:13

Longbeschadiging? Bij een anti-hoestmiddel?

Zo, als ik toch bedenk hoeveel hoestende paardjes er ventipulmin krijgen.....

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:16

Ach ja, maar hoeveel middelen zijn er niet waarvan de bijwerkingen erger zijn dan de kwaal. Kom je toch weer op die zelfeducatie uit.
En bij dat hoestmiddel gaat het natuurlijk om langdurig gebruik.. neem toch aan dat je je paard geen maanden op een hoestmiddel zet (als je't dus echt tegen 't hoesten geeft). Als het na 1 kuurtje/normale periode niet werkt zoek je toch wat anders?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:19

Hoe testen ze bij dieren eigenlijk of ze er hoofdpijn van krijgen?

Van heel veel middelen staan er bijwerkingen op de bijsluiter, dat is idd waar....

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:44

Denk dat ze dat niet zozeer testen, maar van de afzonderlijke bestanddelen zijn de bijwerkingen natuurlijk bekend (vanuit humaan gebruik) en die zullen ze dan voor dieren wel gewoon overnemen.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:13

Anya schreef:
Je zou je eens moeten afvragen waarom dat paard dan stress heeft. Want ook stresserige karakters kun je wel voldoende zelfvertrouwen meegeven om te ontstressen. En een paard dat zo in de stress schiet dat het niet wil is (nog) niet geschikt om op een wedstrijd te verschijnen. Kies je dan toch voor het toedienen van een medicijn (want daar heb je het over als het op de dopinglijst staat) dan is dat slechts ter meerdere eer en glorie van de ruiter en niet van het paard.

Hier sla je de spijker op zijn kop denk ik.
Maar alles draait om de $$ en dat paarden op 3 jarige leeftijd prestaties moeten neerzetten. Eigenaren die waar voor hun geld willen, trainers die hun naam hoog moeten houden en ga zo maar door.
Zolang die circel niet te doorbreken is zal er altijd drugs gebruikt worden.
Maar het feit dat een organisatie zich achter de oren krabt en zich afvraagt of ze hier niet eens wat aan moeten doen, dat is al een enorme stap vooruit.

Overigens gaat dit artikel inderdaad over de NRHA maar dopinggebruik geldt in alle takken van de westernsport.
Dat men dan naar alternatieven gaat grijpen als opbinden, aderlaten of kapotrijden.....dan vraag ik mij sterk af waar het paard beter mee af is.
Ondanks het feit dat ik echt tegen doping ben vind ik een mishandeling als hierboven genoemd veel erger...

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:20

paarden die niet klaar zijn om op wedstrijd woden gedoped ???????

als ik 4 of 5 dagen op show ben en ik moet evenveel runs rijden dan zorg ik er inderdaad voor dat er extra supplementen gegeven worden aan de paarden, al was het bv maar om minder melkzuur aan te maken of sneller te recupereren. dan wil ik dat mijn paarden zich optimaal voelen. ik zal nooit een paard "door een blessure door"rijden door bute te gebruiken omdat mijn paarden mij daarvoor te dierbaar zijn en dat een probleem op lange termijn creeert. loopt een paard daarentegen niet helemaal recht doordat ie toch wat stijf is en de dierenarts vind geen letsel heb ik geen probleem met een beetje chemische hulp.

trouwens, ik zie op wedstrijd heel wat paarden die je bij wijze van spreken nucleair kan dopen en dan nog niet zouden klaar zijn om te showen. zij zijn gewoon niet "broke". maar een goed getraind paard wat een probleempje (met bv stress) kan wel degelijk klaar zijn om te showen met een beetje hulp.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:42

Daar verschillen we dan van mening in, even goeie vrienden.
Ik heb het overigens nog steeds over doping, niet over toegestane supplementen. Doping staat niet voor niets op de verboden lijst, al deze middelen hebben schadelijke bijwerkingen en dús zou je ze naar mijn mening alleen daarom al niet moeten willen gebruiken. Een paard helpen bij verzuring e.d. kan op heel veel andere, legale en minder schadelijke manieren.
Als je naar verboden middelen moet grijpen om je paard door 5 dagen show met evenzoveel (of meer?) starts te helpen zou je je misschien af moeten vragen of dat niet iets te veel van het goede is voor dat paard. (en nogmaals, ik heb het over dóping, niet over legale/normale supplementen e.d.).
Een goed getrained paard met stress kan door andere dan chemische hulp ook een goed presterend paard worden... kost alleen wat meer tijd en moeite van de kant van de ruiter... dus toch weer shortcut.
In mijn ogen is er gewoon geen excuus om naar verboden middelen te grijpen. Er zijn voldoende alternatieven die niet schadelijk zijn. Ze kosten alleen meer tijd of moeite en dat is wat 'men' dan niet heeft of er voor over heeft...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:49

Eens met Francis.

En een onregelmatig lopend paard waarbij de DA niets kan vinden is desondanks een onregelmatig lopend paard. Dus er is wat. Wat je dus wilt onderdrukken met pijnstillers. Omdat je zo nodig een wedstrijd moet rijden. Niet oke, in mijn optiek.

Een paard dat zo gestresst is dat het met pakweg rustgevende kruiden die niet op de dopinglijst staan, nog niet voldoende goed presteert neem ik mee naar een wedstrijd om ervaring op te doen. Zoals Sonja onlangs met Faiz stond te halteren. Niet om te winnen. Niet eens om geplaatst te worden, maar om haar paard te laten wennen en later minder gestresst te laten zijn. Ze had natuurlijk ook wat doping kunnen gebruiken. Gelukkig doet ze dat niet. Sonja is een verstandig mens namelijk. Die neemt de tijd.

En misschien moet je je afvragen of 5 runs in vijf dagen dan niet teveel is of zo. Voor dat specifieke paard. Het is maar een ideetje.

anika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:58

storrum schreef:
Sonja schreef:
omdat dit een direct gevolg heeft op de spiermassa.

Spiermassa ipv sperma

Da's iets heel anders Anika!

heb eerst 10 minuten in een deuk gelegen van het lachen! sorry hoor je kunt wel merken dat erg afwezig ben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:01

dofuzz schreef:
als ik 4 of 5 dagen op show ben en ik moet evenveel runs rijden dan zorg ik er inderdaad voor dat er extra supplementen gegeven worden aan de paarden, al was het bv maar om minder melkzuur aan te maken of sneller te recupereren. dan wil ik dat mijn paarden zich optimaal voelen.

** Ja maar daar zit imo een heel groot verschil in. Heb je het over doping, of over toegestane supplementen? Als je de eerste nodig hebt, dan moet je imo eens heel goed gaan nadenken of je de belasting van je paard wel handig geregeld hebt. Als je het tweede verstandig gebruikt, heb je het inderdaad over het ondersteunen van je paard om hem/haar zich optimaal te kunnen laten voelen. Ik heb het dan over supplementen als bv vitamine E en/of electrolyten.

ik zal nooit een paard "door een blessure door"rijden door bute te gebruiken omdat mijn paarden mij daarvoor te dierbaar zijn en dat een probleem op lange termijn creeert. loopt een paard daarentegen niet helemaal recht doordat ie toch wat stijf is en de dierenarts vind geen letsel heb ik geen probleem met een beetje chemische hulp.

** Persoonlijk haal ik er dan liever toch nog even een fysio of een ostheopaat bij.

trouwens, ik zie op wedstrijd heel wat paarden die je bij wijze van spreken nucleair kan dopen en dan nog niet zouden klaar zijn om te showen. zij zijn gewoon niet "broke". maar een goed getraind paard wat een probleempje (met bv stress) kan wel degelijk klaar zijn om te showen met een beetje hulp.

** Met andere woorden: mijn jonge paard (heb ik onlangs voor het eerst meegehad om eens kennis te maken met het fenomeen show) had ik ook gewoon wat toe kunnen dienen om 'm rustig te houden? Hmmmm daar bedank ik voor.
Ik kies er dan liever voor om ze in alle rust alles te laten zien, en (zelf-)vertrouwen op te laten bouwen. Maar misschien ben ik wel gek hoor, ik sluit het niet uit. Maar ik ben er gelukkig onder en m'n paarden geloof ik ook wel

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:18

Tot nu toe ben ik het nog steeds met Dofuzz eens.

Een probleem vind ik het wanneer mensen dingen doen om blessures te verdoezelen. Spuiten zodat ze geen pijn voelen, of zenuwen doorsnijden. Het laatste zal altijd blijven gebeuren ook al verbied je doping.

Geen probleem vind ik het wanneer je een paard iets geeft waardoor hij rustig blijft en de adreline niet door het lijf kan gaan gieren.

Als je een fantastich paard hebt, maar die het niet doet op wedstrijden omdat zijn zenuwen en adreline hem in de weg zit vind ik dat je hem best mag helpen.

Ons paard in Amerika heeft tot nu toe nog zonder middelen kunnen showen. Hij is super cool, eerder lui dan heet. Het heeft er niks mee te maken of je paard klaar is voor de wedstrijden of ze wat nodig hebben ja of nee, het is meer het aard van het beestje.

Het probleem is denk ik, wanneer je alles gaat verbieden, dat mensen dan naar dingen gaan zoeken die niet op de lijst staan en gaan expirementeren. Nu weten ze precies wat de middelen doen, hoeveel ze mogen geven, waar ze voor werken en wat het doet met het paard. Reken maar dat mensen bijven zoeken naar altenatieve die (nog) niet terug te vinden zijn in het bloed. Hier kun je grotere schade mee aan richten denk ik.

Dan heb ik nog een vraag...

Vinden jullie dat een ruiter een asperine mag nemen wanneer hij barst van de koppijn voor een show?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:20

Marieke schreef:
Het probleem is denk ik, wanneer je alles gaat verbieden, dat mensen dan naar dingen gaan zoeken die niet op de lijst staan en gaan expirementeren. Nu weten ze precies wat de middelen doen, hoeveel ze mogen geven, waar ze voor werken en wat het doet met het paard. Reken maar dat mensen bijven zoeken naar altenatieve die (nog) niet terug te vinden zijn in het bloed. Hier kun je grotere schade mee aan richten denk ik.

Ik ben bang dat je hier de spijker volledig op z'n kop slaat.

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:31

Ik geloof wel dat er heel wat ruiters door de mand gaan vallen op het moment dat de dopingcontrole inderdaad doorgevoerd gaat worden.Ik ben echter benieuwd of men dit dit ook werkbaar kan maken, het schijnt al moeilijk te zijn om een ruiter die zijn paard overduidelijk mishandeld hier op aan te spreken .
Ik ben ook erg nieuwsgierig uit welke fondsen dat bekostigd gaat worden,cequ of de westernsport hier groot genoeg voor is.
Of is het de bedoeling dat het alleen op grote wedstrijden e.d gaat plaatsvinden.Op de uitslag van een simpele bloedtest zit je vaak al een week of meer te wachten.
Sommige dingen zou je ook in de beoordeling wat kunnen versoepelen, zoals het zwaaien met de staart.Dan krijg je vanzelf ook minder van die lijpo's die zo'n staart buiten bedrijf laten stellen.
Om maar eens een simpel voorbeeld te geven.
Of niet meer aderlaten, of een paar dagen geen water geven, omdat het dier met wat te veel levensvreugde door de baan gaat.
Hoe stel je in godsnaam vast ,dat een paard geen letsel heeft door
alleen een kort uitwendig onderzoek.Onderzoek met rontgen of scannen is voor een hoop dierenartsen al moeilijk.
Heb bij zo'n topper op stal gestaan , hij loopt niet zo lekker , hop jassen we er weer een spuit in , spierbevangen ,idem, volgende dag weer trainen, inmiddels heeft deze persoon dus ook geen wedstrijdpaarden meer....gelukkig!Heb daar ook niet lang meer op stal gestaan, last van plaatsvervangende schaamte.....

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:42

Dat er altijd mensen zullen blijven die het in het illegale blijven zoeken ben ik helemaal met je eens, maar moeten we daarom dus alles maar toe laten? Ik denk dat er gewoon beter gecontroleerd moet worden en er vooral grotere sancties op moeten staan.
Kan me een relletje herinneren van een paar jaar terug, dat in de US één of andere grote hotemetoot binnen de AQHA betrapt werd.. Uiteindelijk is de hele zaak maar onder 't kleed geveegd want meneer stak toch wel erg veel $$ in de bussiness en had toch wel érg veel aanzien...

Dus als ik het goed begrijp Marieke, vind jij het ok dat er in de pleasure paarden rondlopen met een half of heel streepje sedalin in hun lijf, om maar wat te noemen..
Want waar ligt dan de grens tussen 'stressbeheersing' 'lekker rustig maken zodat'ie langzaam gaat'.... en die stress beheersing moet percé met verboden middelen? Daar zijn genoeg andere middelen en methoden voor.

En om terug te komen op die asprine... ik weet zo niet wat de werkzame stoffen in asperine zijn, maar erythrosine en titaandioxide (de stoffen in een ibuprofennetje) staan voor zover ik heb kunnen nagaan níet op de dopinglijst en dus is het geen probleem om een ibuutje te nemen tegen de koppijn... We hadden het over verboden middelen, níet over legale 'hulp'middelen toch?

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:52

Vooropgesteld dat ik het artikel niet gelezen heb hoor, maar zo nieuw is dopingcontrole binnen westernwereld toch niet?
Ik kan me herinneren dat een jaar of 7 geleden mijn paint Mr Jeta Scribbles (papa van Dot van Francis ) twee weken voor de paint EK in Duitsland een lichte keelontsteking had, en aangezien dopingcontrole aangekondigd was heb ik het wel heel goed overlegd met mijn dierenarts toen wat hij wel en niet mocht hebben.
En alsnog ondanks alleen AB-kuurtje zat ik even zwaar in de zenuwen hoor toen ze de nummers om gingen roepen die moesten opdraven voor de dopingcontrole . Ze hadden van een aantal klasses de winnaars, en een aantal gewoon zo "geprikt" geloof ik...
En tailcheck heb ik in Duitsland ook wel gehad.

Marieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:16

Francis schreef:
Dus als ik het goed begrijp Marieke, vind jij het ok dat er in de pleasure paarden rondlopen met een half of heel streepje sedalin in hun lijf, om maar wat te noemen..
Want waar ligt dan de grens tussen 'stressbeheersing' 'lekker rustig maken zodat'ie langzaam gaat'.... en die stress beheersing moet percé met verboden middelen? Daar zijn genoeg andere middelen en methoden voor.

Om heel eerlijk te zijn dacht ik aan de reiners en niet aan de pleasure paarden. Daar heb ik even geen antwoord op...
De grens ligt bij jezelf denk ik, maar ja... Ik vind nl dat stress beheersing moet kunnen, maar een paard veranderen door drugs weer niet. Als het paard normaal niet langzaam gaat en met drugs wel gebruik je de drugs om verkeerde redenen.

Francis schreef:
En om terug te komen op die asprine... ik weet zo niet wat de werkzame stoffen in asperine zijn, maar erythrosine en titaandioxide (de stoffen in een ibuprofennetje) staan voor zover ik heb kunnen nagaan níet op de dopinglijst en dus is het geen probleem om een ibuutje te nemen tegen de koppijn... We hadden het over verboden middelen, níet over legale 'hulp'middelen toch?

Op de olympische spelen mogen atleten geen asperines nemen. Zelfs van moorsel niet na die afschuwelijke val. Dat vind ik dus ook onzin.

Ik zelf wordt trouwens super duf van asperines. Ik zal er zelf slechter door presteren denk ik, maar iemand die heel nerveus is zou er dus rustiger van kunnen worden.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:35

Nahja, zoals gezegd weet ik de bestanddelen van asperine niet, maar heb dus speciaal even gechecked voor ik antwoord gaf en voor zover ik een héél uitgebreide lijst heb kunnen nagaan is ibuprofen dus wel toegestaan. (werkt bij mij toch al beter dan asperine )

Ik verwachtte wel dat je't over gestresste reiners had (wat toch in mijn ogen 9 van de 10 keer meer aan de manier van trainen ligt dan aan het paard zelf, maar nu open ik misschien weer een heel andere 'can of worms'), maar door het daar toe te staan/gedogen/niet erg te vinden, open je dus ook deuren voor de andere klasses.
En 'een paard door drug veranderen' doe je bij stressbeheersing dus net zo goed... zonder de stress presteerd hij toch duidelijk anders dan met de stress. En ik ben van mening dat je dan dus eerst eens naar de oorzaak van die stress moet kijken die toch meestal bij de ruiter/trainer/methode ligt en niet bij het paard zelf.
Ligt het wel bij het paard zelf, dan moet je jezelf afvragen of je zo'n paard zou moeten blijven showen.. je doet hem er duidelijk geen plezier mee en ookal zou je'm dan iets geven, de oorsprong/rede van de stress blijft bestaan, dus het paard 'beleefd' die stress wel, maar uit het alleen niet.

@Karina, idd. niks nieuws onder de zon, zo af en toe werden er al wel steekproeven genomen.. op't EK/DK volgens mij elk jaar nog dat ik geweest ben. De laatste tijd wordt er alleen wat meer ruchtbaarheid aan gegeven.

Marieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:28

Francis schreef:
Ik verwachtte wel dat je't over gestresste reiners had (wat toch in mijn ogen 9 van de 10 keer meer aan de manier van trainen ligt dan aan het paard zelf, maar nu open ik misschien weer een heel andere 'can of worms'),

In veel gevallen heb je gelijk, maar goed, deze mensen zouden zoiezo niet rond mogen rijden. Dat is een hele andere discussie

In de andere gevallen heeft het ene paard bij de trainer niks nodig en de ander wel. De een is erg gevoelig voor veranderingen en reizen en de ander maakt het niks uit. Het ene paard moet je wanneer het vliegt wel verdoven, de ander (juist) weer niet. Ieder paard is weer anders.

Het kan ook zo zijn dat je bij de eerste ervaring juist de spanning even weg haalt zodat de gebeurtenis geen stress is voor het dier. De volgende keer heb je dan niks nodig omdat het paard het niet heeft ervaren als een stress volle gebeurtenis. De wedstrijden in Amerika zijn groot, druk en kunnen best wel stress opleveren. Ze moeten vaak 20 uur reizen om ergens te komen, zijn een week op een drukke wedstrijd in drukke stallen met veel paarden, mensen en geluid. Ik blijf erbij dat wanneer je een paard wat kan helpen dat ten goede van het dier zal zijn.

Ik heb hele gruwelijke andere manieren gehoord om paarden rustig te houden......
(maar ook dat is een andere discussie, alhoewel..... wanneer je echt niks meer mag gebruiken, zullen die niet te traseren oplossingen vaker voor gaan komen ben ik bang )

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:56

Ik blijf van mening dat je een paard wat je op een legale manier (mits die dus geprobeerd is dan) niet aan het showregime kan laten wennen niet aan moet doen toch steeds maar weer naar shows te moeten. Zo'n paard is daar niet happy en zal dat nooit worden ook. Zet hem/haar lekker in in de fokkerij en show een nakomeling die het wél aan kan.
Moeten we kost wat kost en puur voor onze meerdere eer en glorie paarden met behulp van verboden middelen dwingen keer op keer stress en spanning te ondergaan terwijl duidelijk is dat ze er niet tegen kunnen?

Ik heb Dot de eerste twee jaar dat ik haar showde (weanling en yearlingleeftijd dus) ook geholpen. Met Nervelet... Homeopatisch en het verdoofde haar beleving én reactievermogen niet. Daardoor leerde zij ook daadwerkelijk om te gaan met de situatie, waardoor ze nu op shows evenwichtig is en zich op haar gemak voelt.
Door te verdoven zal een paard niet leren met de stress om te gaan, je schermt ze er alleen maar voor af. Doe je dat een keer daarop niet, zal de stress dus alsnog hard aankomen en zal dus weer verdoving nodig zijn.

Verdoven met vliegen vind ik weer geen 'doping voor een wedstrijd', dat zijn toch heel andere omstandigheden die los staan van een wedstrijd. Dat vliegen gebeurt normaal gesproken ook ruim genoeg voor een show om een paard te laten acclematiseren en dan zijn die verdovingsmiddelen al lang en breed uit het lichaam.

Idd, er zijn nog véél gruwelijker manieren om paarden binnen het showplaatje te dwingen.. wil ik niet eens aan denken, ik ken ze ook wel. Maar de middelen die op de dopinglijst staan hebben stuk voor stuk schadelijke bijwerkingen en zijn dus op termijn net zo desastreus.