als ik 4 of 5 dagen op show ben en ik moet evenveel runs rijden dan zorg ik er inderdaad voor dat er extra supplementen gegeven worden aan de paarden, al was het bv maar om minder melkzuur aan te maken of sneller te recupereren. dan wil ik dat mijn paarden zich optimaal voelen.
** Ja maar daar zit imo een heel groot verschil in. Heb je het over doping, of over toegestane supplementen? Als je de eerste nodig hebt, dan moet je imo eens heel goed gaan nadenken of je de belasting van je paard wel handig geregeld hebt. Als je het tweede verstandig gebruikt, heb je het inderdaad over het ondersteunen van je paard om hem/haar zich optimaal te kunnen laten voelen. Ik heb het dan over supplementen als bv vitamine E en/of electrolyten.
ik zal nooit een paard "door een blessure door"rijden door bute te gebruiken omdat mijn paarden mij daarvoor te dierbaar zijn en dat een probleem op lange termijn creeert. loopt een paard daarentegen niet helemaal recht doordat ie toch wat stijf is en de dierenarts vind geen letsel heb ik geen probleem met een beetje chemische hulp.
** Persoonlijk haal ik er dan liever toch nog even een fysio of een ostheopaat bij.
trouwens, ik zie op wedstrijd heel wat paarden die je bij wijze van spreken nucleair kan dopen en dan nog niet zouden klaar zijn om te showen. zij zijn gewoon niet "broke". maar een goed getraind paard wat een probleempje (met bv stress) kan wel degelijk klaar zijn om te showen met een beetje hulp.
** Met andere woorden: mijn jonge paard (heb ik onlangs voor het eerst meegehad om eens kennis te maken met het fenomeen show) had ik ook gewoon wat toe kunnen dienen om 'm rustig te houden? Hmmmm daar bedank ik voor.
Ik kies er dan liever voor om ze in alle rust alles te laten zien, en (zelf-)vertrouwen op te laten bouwen. Maar misschien ben ik wel gek hoor, ik sluit het niet uit. Maar ik ben er gelukkig onder en m'n paarden geloof ik ook wel