[WN] "Western" Hoefsmid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:02

De koppen zullen voor het grootste deel in het ijzer verzonken liggen en waar paarden over de weg lopen zullen ze hard genoeg afslijten.
Bij slidingplates kan ik me indenken dat het een minieme remmende werking heeft en zou afvijlen dus idd kunnen helpen.

Jolande

Re: "Western" Hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:26

Citaat:
@Sugarmiss, Jolande bedoeld de nagelkoppen....en niet de nieten..
en dat is wel een western gebruik.

Precies, dat bedoel ik, de nagelkoppen aan de onderkant van de hoef. Volgens mij doen smeden dit niet standaard bij ´niet plates beslag´ want het kost een kapitaal aan veilen En is bij regulier beslag dan ook niet echt nodig denk ik (natuurlijk is het niet de bedoeling dat ze er hele stukken uitsteken!).

Mocht een smid toch de nagelkoppen uit laten steken bij plates, dan heeft dat niet alleen een remmende werking, maar ook een belasting op de benen tijdens de stops. Ik denk dat je het kunt vergelijken met met spikes in je ski´s van een helling afdalen, dat is ook niet aan te raden! Dus onderschat dit niet, het is alles behalve een minimaal effect!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:32

Handig voor mansen die wel willen skieëen maar nog niet zo hard naar beneden durven

Om maar eens 200% off-topic te gaan

Jolande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:38

Sugarmiss schreef:
Handig voor mansen die wel willen skieëen maar nog niet zo hard naar beneden durven

Om maar eens 200% off-topic te gaan

Precies!

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:48

Vooral lekker als je dan over een heuveltje scheert , op je plaat gaat en met een ski onder je reet neerkomt , hihihi.

esther_1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 14:19

Welke hoefsmid in de omgeving van Lelystad kunnen jullie me dan (via PB'tje) aanbevelen? Sliding plates ervaring is niet van toepassing. Alvast bedankt!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:29

jolanda een slimme smid neemt de juiste nagels en stantst desnoods de gaten wat groter waardoor de nagelkopjes er netjes in vallen
hoef je niet te vijlen!

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:46

Das inderdaad slim! :

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:49

@elcamino
dat hele pb-gedoe krijg ik niet uitgevogeld maar ik praat over een nederlander die oa voor ruben vandorp beslaat/besloeg en bv ook voor jagfeld in euRopA (de hoofdletters geven zijn initialen aan). ik kan jou letterlijk -tig (dus meer dan 19) voorbeelden geven van paarden waar een yzer van genoemde smid hooguit in het beste geval 4 weken onder blijft en dat zijn heus niet allemaal reiners. trouwens als je denkt naam te moeten maken door collega's af te kraken zegt dat veel over de beste man.

verder denk ik hetvolgende : strasser methode, natural methiode , het zal allemaal wel. toch denk ik dat ouderwets gezonde boerenwijsheid ver komt en is de beste methode die waarbij zich het beste voelt en dus het beste beweegt.

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:07

@ Dofuzz; natuurlijk is het vervelend als de ijzers er constant onder uit pletteren, maar is het ook mogelijk dat die paarden zo vaak beslagen worden dat de wanden van de hoef zo slecht geworden zijn dat er haast niet meer te nagelen valt? Dan hoeft er niet zoveel te gebeuren of ze vallen er onderuit, dat kan a\d smid liggen
maar ook aan de verzorging\houden van het paard e\d liggen.
Ik ken ze met perfecte hoeven die zo neurotisch zijn op stal, dat ze een half uur later bwz de ijzers al weer afgetrapt hebben.
Vier weken, is in topsport nog niet eens heel idioot, heb zelf endurance gereden,klasse 3 en had elke 4 weken nieuwe ijzers nodig. En af en toe een maand of 3 rust om de hoeven zover bij te laten komen dat er uberhaupt weer verantwoord ijzers onder konden. Het hoeft dus niet aan de smid te liggen.
De iniatialen die jij ons gaf , behoren toe aan iemand die zeer goed bekend staat en zeker niet alleen in de westernsport.Ook hij heeft te maken met genoemde factoren.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:22

diezelfde paarden werden vroeger door een andere smid beslagen en daar werden zéér zelden ijzers verloren. na de supersmid zijn heel wat van die paarden weer door een andere smid gedaan en ze komen er weer maar zeer zelden onderuit

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:03

dofuzz schreef:
diezelfde paarden werden vroeger door een andere smid beslagen en daar werden zéér zelden ijzers verloren. na de supersmid zijn heel wat van die paarden weer door een andere smid gedaan en ze komen er weer maar zeer zelden onderuit

Als paarden niet makkelijk hun ijzers verliezen wordt altijd als een goed teken gezien. Je krijgt dan van die opmerkingen als de ijzers van mijn smid blijven er zeker 10 tot 12 weken onder zitten.

Soms slaan hoefsmeden de nieten zo om dat een ijzer er bijna niet af kan komen.
Prettig voor je portemonee tot het echt mis gaat en je paard een stunt uithaald en een ijzer eigenlijk zou moeten hebben afgetrapt maar dat niet lukt omdat ze te vast liggen.
Dan heb je met een beetje geluk alleen maar een stuk hoef wat is afgebroken maar met wat pech staat je paard met een vette pees blessure.

Dus een goede smid herken je niet aan het niet makkelijk verliezen van ijzers.
Kijk verder dan je portemonee en denk ook even aan je paards benen.

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:45

Yes!!!! Ik had zelf ff niet de energie om te reageren,maar dit wou ik
ook nog opmerken.
Je hebt ook van die smeden die het ijzer zo nauw leggen dat het na een week of 4 gewoon klem zit tussen de wanden omdat de hoef er overheen gegroeid is.....