[WN] Moet er regelgeving komen voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:20

Ja, maar als een klant bij een trainer komt en zegt dat'ie z'n jonge paard binnen 3 maanden op een rassenwedstrijd gestard wil hebben (en geloof me, dat wórdt gevraagd..) zou die trainer dus moeten aangeven dat dat niet kan en dat het puur van het paard af hangt wanneer het dan wél kan... Maar helaas gebeurt dat niet omdat de eigenaar dan wel naar een ander gaat, die zegt het wél te kunnen. Zolang er trainers zijn die zeggen de paarden c.q. ruiters in korte tijd klaar te kunnen stomen, of mensen niet goed genoeg adviseren wanneer ze zelf met hun paard willen gaan showen, zal er niets veranderen...
Ik ga er toch van uit dat 99% van de mensen die op shows komen ook les krijgen... Dan zo een trainer toch gewoon z'n mond moeten open doen als een klant aangeeft te willen gaan showen terwijl 'ie daar nog niet klaar voor is... Die trainer zou het beter moeten weten dan de klant en ik neem aan dat je als klant toch aanneemt wat je trainer zegt.. .anders hoef je ook niet bij hem/haar te gaan trainen...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:21

ja dat is ook weer waar.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:28

Redneck schreef:
Ik haalde de Green as Grass aan omdat je daar dus met een trensje mag rijden op een ouder paard.

Maar dat mag bij de Beginners dus ook... dus zie ik het probleem niet...
't Kan hoogstens zo zijn dat een beginner wel érg snel uit de beginners moet omdat'ie een paar keer goed geplaatst is. Dan zouden die normen dus gewoon aangepast moeten worden i.p.v. het toevoegen van weet ik hoeveel klasses...
Als je dan ook nog iets verzint dat groene oudere paarden op één of andere manier op twee handen geshowed mogen worden (dus bijv. een Green Senior-Horse klasse) dan ben je d'r toch? (Hoewel dat laatste wat mij betreft dus niet nodig is... gewoon geduld tot je paard niet meer zo green is is ook voldoende... maar goed, voor degenen met wat minder geduld en degenen die vinden dat ze hun paard eerst op twee handen gereden moeten hebben op een show)

Redneck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:32

@Francis Het hoeft niet eens een groen paard te zijn.....ook paarden die al hebben gepresteerd mogen in de Green as Grass geshowed worden. Het gaat hier om de verdiensten van de ruiter. En 235 euro heb je niet zo snel bij elkaar, zodat je niet te snel naar een hogere klasse hoeft.

Redneck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:37

Francis schreef:
Ja, maar als een klant bij een trainer komt en zegt dat'ie z'n jonge paard binnen 3 maanden op een rassenwedstrijd gestard wil hebben (en geloof me, dat wórdt gevraagd..) zou die trainer dus moeten aangeven dat dat niet kan en dat het puur van het paard af hangt wanneer het dan wél kan... Maar helaas gebeurt dat niet omdat de eigenaar dan wel naar een ander gaat, die zegt het wél te kunnen. Zolang er trainers zijn die zeggen de paarden c.q. ruiters in korte tijd klaar te kunnen stomen, of mensen niet goed genoeg adviseren wanneer ze zelf met hun paard willen gaan showen, zal er niets veranderen...

Misschien toch wel.........het is natuurlijk geen goede reclame voor een trainer als zijn leerlingen op de wedstrijd beroerd presteren. Of als hij/zij een paard voor een klant uitbrengt en dan regelmatig niet hoger scoort dan 65.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:52

Wat die groene paarden klasse betreft doel ik dus op groene paarden met ervaren ruiters... 't komt regelmatig voor dat een 'niet-beginner' een wat ouder paard heeft wat nog groen is. Positieve zaak in mijn ogen, want dat betekent vaak dat dat paard niet als 2 jarige is ingereden.
Als een groen paard nog jong is kan't in de Junior-klasse op 2 handen gereden worden, maar is't paard 6 moet het op 1 hand en er zijn mensen die het een bezwaar vinden te wachten tot hun paard op 1 hand kán. Voor die groep zou je dus een groene-senior-paarden klasse kunnen invoeren. Dat zou dan direct het 'wachten met inrijden' kunnen bevorderen. Nu zullen veel mensen met 2½ jaar hun paard inrijden, juist omdat ze dat paard eerst nog een poosje op 2 handen willen showen. Blijft die mogelijkheid er ook voor paarden boven de 6 maar met weinig showervaring, dan zou het dus maar zo kunnen zijn dat meer mensen wachten met inrijden, omdat ze die mogelijkheid van op 2 handen showen toch nog hebben (Da's maar een idee wat nu zo onder 't typen bij me op komt hoor...weet niet of dat in de praktijk zo zou werken, maar 't zou kunnen...). Je zou dan het aantal wedstrijden wat een paard gelopen heeft als criterium kunnen nemen...

Wat betreft je tweede post... blijkbaar werkt het dus niet zo, want dat gebeurt nu op grote schaal... heb ze van't weekend ook weer volop gezien hoor, ruiters die er nog niet klaar voor waren (of wiens paard er nog niet klaar voor was, dat wil ik in het midden laten)... en die hebben toch allemaal een trainer neem ik aan, maar blijkbaar zitten die er niet mee dat hun pupillen daar anti-reclame maken. Waarom zouden ze ook... weet jij van al die beginners bij wie ze trainen?

Regelementair zou er dus weinig hoeven te veranderen... hoogstens de criteria voor overgang van beginners naar gevorderden aanpassen zodat je niet té snel over moet. Die 'green-senior'-klasse kan elke organisator nu gewoon als extra klasse uitschrijven (of mag dat weer niet bij de WRAN?)... het gaat dit soort ruiters meestal toch niet om de linten maar om het ervaring opdoen van hun paard.

Redneck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:04

Ja, die 'groene-senior klasse' is wel een goed idee. Op het moment heb je daarvoor eigenlijk alleen de fool 'm school 'm. En dat is toch anders dan een 'echte' wedstrijd.

Je weet natuurlijk inderdaad niet waar iedereen traint, maar vaak hoor je dat toch wel in de wandelgangen. En het kan natuurlijk ook dat ze gewoon eigenwijs zijn en ondanks de negatieve adviezen van de trainer toch starten.....

Wat de reglementen betreft, ik vind dat dit bij DRHA/NRHA goed geregeld is. Er zijn meerdere klassen om 'op te klimmen' en zoals ik al aangaf, je bent er niet zo snel uit. Je moet aardig wat hebben verdiend voor je over moet naar een andere klasse. Maar nogmaals, die extra klasse van jou is een goed idee!

Edit: bij de NRHA heb je de snaffle-bit klasse voor 3 en 4 jarigen. Hier kun je dus ook starten als je je paard met 3 jaar begint te trainen. Heb je een jaar de tijd.

Adrienne

Re: Moet er regelgeving komen voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:23

Er worden echt argumenten aan de haren er bij gesleept nu.
Francis schreef:
Nu zullen veel mensen met 2½ jaar hun paard inrijden, juist omdat ze dat paard eerst nog een poosje op 2 handen willen showen
.
Paarden die met 2 1/2 worden ingereden om met zes op 1 hand te kunnen lopen
Die redenering gaat wel erg ver vind ik.

We hebben het hier over paarden van 6 jaar en ouder !!!

Of te wel, ter vergelijk, de huidige "S"-jes in het wpn alfabet. Die rijden gemiddeld genomen ook echt niet meer in de B. (ook niet in de L of L2 trouwens)
De "T" bij ons op stal loopt M1 de "U" start nu L2

Er is een Green as Grass klasse binnen de reining die niet paarden leeftijd gebonden is. Waarom zou je dan nog een Senior "green as Grass"willen invoeren. Lijkt me overbodig.

Blijkbaar begrijp ik de problemen met de huidige regels niet.
Je rijdt naar mijn idee toch geen paard om de wedstrijden?
Je rijdt toch om je paard naar een hoger niveau te trainen en je gaat naar wedstrijden om te ontdekken waar je staat?

Ik denk dat men zich af moet vragen “Hoe kan het dan dat er mensen die uit de beginners moeten nog steeds niet in staat zijn hun paard op 1 hand te rijden??”

Dat is naar mijn idee te vergelijken met een L2 ruiter er bij zijn/haar laatste winstpunt er plots achter komt dat hij/zij niet naar het M kan omdat zijn/haar paard nog niet achterwaards kan gaan.

Of is het misschien zo dat ruiters die in die overgangs fase van 2 naar 1 hand terecht komen zich “schamen” omdat het nog niet vlekkeloos verloopt??
Verder is het toch niet verplicht om bij beginners wedstrijden met 2 handen te rijden? Je kunt dan toch ook al oefenen op 1 hand?

Het enige wat ik kan bedenken is een green as grass voor alle klasse (pleasure horsemanship enz enz) in te voeren, maar goed dan heb je alleen een extra beginners klasse of dat nou zo veel anders is dan een "gewone" beginners klasse????

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:29

Citaat:

Ervan uitgaande dat mijn W (Wizkid) pas in Mei drie wordt, wordt de "V" bij jou op stal dit jaar pas 4.

Nu al in de L2 lopen betekent dat ze er veel te vroeg op is gaan zitten of zo'n goed paard heeft dat hij 2 punten per wedstrijd heeft gelopen met twee hoeven in de neus.

Daarvoor moet hij door de B (10-15 punten halen en de L1 (10-15 punten halen). Minimaal 10 wedstrijden en dan alles alleen mogelijk met dubbele winstpunten.

Ik kom ze niet tegen zo, dus conclusie: paard is waarschijnlijk met 2.5 jaar abgelongiert en ingereden en daarna zwaar doortrainen. Ik weet niet hoe het daar zit, maar bij de engelse rijvereniging in het dorp zou het bestuur toch eens ernstig met je gaan praten als je met zo'n jong paard zoveel wedstrijden ging draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:32

Adrienne schreef:
Of te wel, ter vergelijk, de huidige "S"-jes in het wpn alfabet. Die rijden gemiddeld genomen ook echt niet meer in de B. (ook niet in de L of L2 trouwens)

** Is niet standaard te noemen. Ik grap niet voor niets altijd dat in de dressuur de L voor Levenslang staat

Ik denk dat men zich af moet vragen “Hoe kan het dan dat er mensen die uit de beginners moeten nog steeds niet in staat zijn hun paard op 1 hand te rijden??”

** Dat is zo maar gebeurt.... Ik heb precies EEN wedstrijd de tijd gehad om beginners te starten en daar kreeg ik in een keer een dusdanige smak punten aan m'n broek dat de volgende wedstrijd A was.... Je bent er griezelig snel uit hoor, uit die B.

Dat is naar mijn idee te vergelijken met een L2 ruiter er bij zijn/haar laatste winstpunt er plots achter komt dat hij/zij niet naar het M kan omdat zijn/haar paard nog niet achterwaards kan gaan.

** In de dressuur heb je een veel beter systeem. Daar MAG je over met 10 winstpunten, en MOET je over met 20 winstpunten. Is dus niet te vergelijken wat je nu zegt, omdat je er niet in 1 wedstrijd uit kunt zijn.

Redneck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:37

Anya schreef:
Citaat:

Ervan uitgaande dat mijn W (Wizkid) pas in Mei drie wordt, wordt de "V" bij jou op stal dit jaar pas 4.

Euhh, Anya.........ze had het over de U.......die is dus vijf.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:40

sonja, ik precies het zelfde!

één beginners reiningwedstrijd gereden en gelijk richting amateur gestuurd
paard was al ouder als 6, dus moest ik gelijk ook maar over op één hand
nee, dat ging natuurlijk niet, dus dat werd oefenen en verder trainen

het meest vervelende was dat ik ook gelijk amateur trail en horsemanship moest rijden en daar waren we zeker nog niet aan toe!
dat vind ik nog de grootste mank in het geheel!
ook al kan een paard goed trail dan wil dat nog niet zeggen dat hij goed reining kan of in mijn geval andersom

ik ben ook voor die klasse die francis voorsteld!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:41

Ja, we hebben het over een paard van 6 jaar... dat betekent tot en met 5 jaar op twee handen... als je pas met rijden begint als je paard 3½ á 4 is (wat ik persoonlijk een héle mooie leeftijd vind), ben je, als je op een normaal tempo traint, pas klaar voor wedstrijden als je paard 5 is... als je mazzel hebt... Dat betekent dus 1 jaartje op twee handen. Dat is blijkbaar voor sommige ruiters te weinig.

En als je alles gelezen hebt weet je dat ík persoonlijk geen probleem heb met te huidige regels, ik heb geduld en wacht rustig met showen tot m'n paard er klaar voor is. Ik gaf alleen ideeën aan voor mensen met wat minder geduld... Het huidige systeem van klasses heeft nou eenmaal een paar 'gaten', de discussie is dus hoe die gaten eventueel op te vullen zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:44

spatter schreef:
het meest vervelende was dat ik ook gelijk amateur trail en horsemanship moest rijden en daar waren we zeker nog niet aan toe!
dat vind ik nog de grootste mank in het geheel!
ook al kan een paard goed trail dan wil dat nog niet zeggen dat hij goed reining kan of in mijn geval andersom

ik ben ook voor die klasse die francis voorsteld!

Ok, ik ben al een eeuwigheid 'uit' de WRAN-regels hoor... gaat die overgang van B naar G dan niet per onderdeel? Dat was vroeger volgens mij nl. wél zo.. dat zou nl. ook al een boel schelen voor veel ruiters. Inderdaad is goed pleasuren nog geen maatstaf voor hoe je bijv. de trail of reining doet... dus overgang per klasse en een puntenaantal gekoppeld aan een minimum aantal wedstrijden (en ook dat was vroeger dacht ik het geval), zou voor veel ruiters een hoop schelen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:46

Redneck schreef:
Euhh, Anya.........ze had het over de U.......die is dus vijf.

helemaal fout gelezen. Ik dacht ook al.
Desondanks is dit jaar 5 worden ook aan de jonge kant.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:48

Overigens mocht ik ook bij mijn eerste beginnerswedstrijd op een leenpaardje een leuk strikje in ontvangst nemen. Ik was dus ook redelijk snel aan mijn punten. Gevorderde beginners had ik niet meegekregen als "klasse" en bovendien zag ik daar het nut niet van in. Ik had geen reiner.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:52

nee, dat gaat niet per onderdeel! en is ook al heel lang zo
er is wel een regel voor de gevorderde, maar dat wordt nooit ergens uitgeschreven dus kom je uiteindelijk toch in de amateurklasse terecht

francis als je nu als ruiter nooit de kwaliteit bereikt om netjes op één hand te rijden(in de dressuur de eeuwige L ruiters) kun je nooit meer starten
dat wordt gemakshalve maar even vergeten

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 15:54

johanna29 schreef:
Voor mij hoeven er echt geen nieuwe regeltjes verzonnen te worden. Ik denk dat veel trainers en ruiters eens heeeeel goed moeten nadenken voordat ze overstappen op een shank.

met vr.gr. johanna vellinga

Tja, dit zal natuurlijk het mooiste zijn, JOHANNA, ja,ja, ik leer snel, geen nieuwe regeltjes erbij. Als ik naar het dressuur kijk, waar het rijden met een dubbel bit vanaf z of zz verplicht is, of dat je er dan pas mee mag gaan rijden, vind ik dit persoonlijk een betere methode.
Natuurlijk voorkom je daar niet mee, dat ruiters het toch BV thuis gaan uitproberen, maar hier wordt duidelijk gelet op het niveau van de ruiter en paard, wanneer je met een bepaald bit wel zou mogen, daar het door verkeerd gebruik, als martelwerktuig gezien zal kunnen worden.

Zelf nadenken, door trainers en ruiters, heeft in mijn ogen allang bewezen, dat daar een broertje aan dood is. En stel, als je als ruiter wel kan nadenken, dus tegen je trainer zal zeggen wat je ervan vind, tja, dan heb je toch echt een probleem met een gemiddelde trainer in het Nederlandse te pakken.

Maar goed, we praten er nu in ieder geval over, en zo zijn er in vele bedrijfssectoren een soort van gedragsregels ontstaan, hoe de betreffende markt waarin begeven wordt, niet wordt stuk gemaakt, door de bedrijven die daar zelf actief in zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:05

He ze heet Jolanda hoor!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:06

Sonja schreef:
He ze heet Jolanda hoor!

Mén, ik val van mijn stoel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:10

Ja ik vind dat altijd zo sneu als iemand bij de verkeerde naam wordt aangesproken. Vooral in dit geval want Jojanneke is wel een beetje een vriendinnetje van mij

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 16:10

Sonja schreef:
He ze heet Jolanda hoor!

pffff ik wordt soms gek van die vrouwen.

Is ook niet zo gek hoor, want jullie zijn allemaal potentiële schoonmoeders, toch.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:11

Nope, heb geen fokambities. Heb m'n handen vol om de WRANregels te onthouden en na te leven dus daar heb ik geen tijd voor.
En op zaterdagavond ga ik uit eten met Jolinde

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:11

spatter schreef:
nee, dat gaat niet per onderdeel!
en is ook al heel lang zo

Ik rij ook al heel lang geen WRAN meer...

Wat die eeuwige '2 handen ruiter' betreft...tja, die zou zich dan toch misschien moeten afvragen wat 'ie op een wedstrijd doet... Niet elk paard is geschikt om als wedstrijdpaard door het leven te gaan en misschien moet je dan zo eerlijk zijn tegenover jezelf én je paard en gewoon stoppen met showen. Maar goed, dan moet je dus wel ruim de kans hebben gehad om het te proberen en ik vind het een foute zaak dat het mogelijk is om binnen één of twee wedstrijden beginner-af te raken.
Er zou dus naast een puntenaantal ook een minimum aantal wedstrijden aan vast moeten zitten, en dan inderdaad ook zoals het vroeger was.. met (ik noem maar even een aantal hoor) 5 punten en minstens 5 shows mág je over, met 20 punten en 20 shows móet je over... zoiets...
Zo is het bij de overgang van Novice Amateur naar Amateur ook geregeld, en daar wordt ook nog onderscheid gemaakt per onderdeel.... je kunt dus voor bijv. Pleasure overstappen naar de Amateur, maar voor reining nog Novice Amateur zijn. Helaas worden er in Europa eigenlijk nooit Novice-klasses uitgeschreven op rassenshows. Jammer, want de mogelijkheid is er dus wel. In plaats daarvan heeft men niet-erkende 'beginners' onderdelen...

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:12

Dus Johanna Vellinga heet eigenlijk Jolanda?
Nu ben ik vrouw, maar dat had ik ook niet gedacht hoor