[WN] Brindle vaak een "Chimera" (tweeling)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

10y

Re: Brindle vaak een "Chimera" (tweeling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:04

Genetica is waanzinnig interessant, of je het nu over mensen, dieren of planten hebt.

@Skippy1: staat in dat boek ook iets over de hersenen? Namelijk hoe die zich ontwikkelen? Is daar onderzoek naar gedaan? Kan me voorstellen als er zich verschillend DNA in een lichaam bevindt, dat het ook daar kan voorkomen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:12

DA's een goeie inderdaad... Er is genoeg onderzoek gedaan naar de hersenen en allerhande activiteiten in de hersenen. Sowieso kan er natuurlijk al een heel andere invloed zijn van hormonen op het gedrag van mensen. Zo zullen bij die pseudo hermafrodiete merrie echt wel veel mannelijke invloeden, maar ook vrouwelijke invloeden op de hormoonhuishouding zijn en deze wordt deels in de hersenen geregeld. Ik zou niet weten of er bekend is of er ook chimeren zijn waarbij een ander DNA voorkomt in de hersenen, het zal avst mogelijk zijn, maar of het bekend is?
Mijn boek gaat over algemene genetica waar dus dingen als hermafroditosme en chimeren wel onder vallen, maar dan meer het ontstaan ervan, niet wat bijvoorbeeld gedragsmatige effecten kunnen zijn...

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:42

Daar heb je gelijk in Skippy1, hormonen is een ding, de hypothalamus --> hypofyse.

Door zowel vanwege het dubbele DNA kan inderdaad door de hormonen mannelijk of vrouwelijk gedrag zich afwisselen.
Maar dan kunnen er zich ook andere tegenstrijdigheden voordoen. Om het maar sterk uit te drukken, het Jekyll/Hyde syndroom.

Maar misschien voert dit te ver op het gebied van de hersenen van een dier als een paard. Maar interessant is het toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:41

@Dance, Klopt er kan volgens mij zoveel gebeuren in de hersenen, meer dan wij ooit zullen weten waarschijnlijk... Of het bij dieren te ver veort hierover te spreken wete ik niet. Als het bij mensen effect heeft op hun gedrag, dan uiteraard ook bij dieren. Ik denk alleen dat het bij mensen uiteindelijk ontdekt wordt en dat dieren als het niet te houden is ingeslapen of geslacht worden voor het uberhaupt ontdekt had kunnen worden. Maar dat is weer een heel andere discussie...

Om ontopic te blijven voert het al te ver denk ik...haha! Feit blijft dat moeder natuur erg aparte dingen kan veroorzaken... Vaak mooi maar helaas ook regelmatig erg vervelend...

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:08

Het zou dan dus eventueel ook een verklaring kunnen zijn voor transsexualiteit...

Dance schreef:
Genetica is waanzinnig interessant, of je het nu over mensen, dieren of planten hebt.

Hélemaal met je eens! Kan ik ook niet genoeg van krijgen, net zo min als van dit onderwerp... Kom maar op Skippy...méér!

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:03

Francis schreef:

Dance schreef:

Hélemaal met je eens! Kan ik ook niet genoeg van krijgen, net zo min als van dit onderwerp... Kom maar op Skippy...méér!

Helemaal mee eens
Absoluut één van de meest interessante topics op Bokt op dit moment!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:46

Ja het is echt reuze interessant, gelukkig heb ik er dus ook aan mogen ruiken...helaas weet ik er niet alles van, maar wat ik weet horen jullie!

Citaat:
Het zou dan dus eventueel ook een verklaring kunnen zijn voor transsexualiteit...

Dat zóu kunnen...wanneer er sprake is van een pseudohermafrodiet kan het inderdaad zijn dat het een vrouw lijkt, die zich laat "transformeren" tot man. Het is echter zo dat bij Pseudo-her. de geslachtdelen niet helemaal ontwikkeld zijn, dus zal het waarschijnlijk ontdekt worden vóór iemand zo'n operatie zou ondergaan. Kan me echter goed voorstellen dat zo iemand voor zo'n operatie zou kiezen! Een echte transsexueel is het eigenlijk niet... genetisch gezien is het een man, alleen met een vrouwelijk uiterlijk... Transsexuelen zijn vaak "echte" (genetisch en qua uiterlijk) mannen of vrouwen die zich in hun geslacht niet thuis voelen en liever het andere geslacht zouden hebben. Dit heeft naar ik meen te maken met "iets" in de hersenen.

In de sexindustrie wordt ook vaak gesproken over hermafrodieten trouwens, sommige mensen schijnen te kicken op tweeslachtigen, dit zijn echter (bijna) altijd mensen die zich hebben laten opereren en dus geen echte hermafrodiet zijn. Wel raar...kan me daar toch echt niets bij voorstellen...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:09

skippy1 schreef:
...Dit heeft naar ik meen te maken met "iets" in de hersenen...

Ja klopt... maar zit me nu te realiseren dat Chimera geen oorzaak kan zijn voor transsexualiteit. Mijn gedachte was dat de hersenen van een transsexuele vrouw (vrouw die zich man voelt dus) dan bijv. van de onontwikkelde tweeling zou kunnen zijn, maar dat gaat dus niet op, omdat chimera's per definitie ontstaan uit een een-eïige tweeling en dus twee van het zelfde geslacht... Vrouw die zich man voelt kan dus geen chemera zjin (niet wat dat betreft in ieder geval).
Tsss... m'n eigen stelling direct zelf al ontkracht...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:58

Moet het niet zijn een niet-eeneïige tweeling ?? Hoe kunnen chimera's anders 2 verschillende DNA's hebben ??

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 19:39

Preceis, ik dacht ook dat Chimera's juist per definitie uit twee-ei-ige tweelingen ontstond.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:08

Oh duh!! Ja 'tuurlijk... 't ging om verschillend DNA, dus een níet-1 eiïge tweeling... dan kan m'n theorietje dus wel...
Je moet je kop d'r wel bij houden met dit soort zaken, dat blijkt wel.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 01:52

Over die tweeslachtigen/hermafrodieten heb ik laatst op tv een stukje gezien en ook met filmmateriaal. Was wel behoorlijk vreemd of meer onwennig om dat ook in originele bewegende beelden te bekijken.

Wat mij persoonlijk meer interesseert is hetgeen wat ik al eerder al heb geschreven, de vraag wat het met de hersenen van de mens en ook het dier zou kunnen doen. Moet toch eens op zoek gaan naar literatuur op internet.

In de plantenwereld komt het vaak voor (tweeslachtigheid) en dichterbij als je denkt. Neem nu maar de van origine zeldbestuivers bij fruitbomen. En daar bedoel ik niet de zelfbestuivers mee, die geënt zijn.

Ook in de insectenwereld komt het veelvuldig voor.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:14

Black Molly's

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 10:56

Black Molly's? Wat zijn dat SM?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:01

Dat was toch die vis die van sexe kon veranderen en zichzelf bevruchtten
Iets wat slakken ook schijnen te kunnen

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 11:02

Ah! Dat! Er zijn wel wat dier en plant soorten die dat inderdaad kunnen, maar ik neem aan dat dat geen "foutjes" zijn, toch?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:05

Als iets de eerste keren voor komt is het een foutje, als het blijft gebeuren wordt het 'normaal' gevonden. Kijk naar het schimmel-gen

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 11:08

Ja, dat geldt uiteindelijk voor alles natuurlijk. Maar ik bedoel, het komt toch in die dieren als "normaal" altijd voor, niet een enkeling zoals een Chimera bijvoorbeeld.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:15

Maar het is ooit wel eerst ontstaan. Ik geloof nooit dat ze vanaf het begin al zo geweest zijn, dat is nl erg tegennatuurlijk.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 11:21

Precies, dat weet ik, maar dan kan je dat over alles zeggen, alles is ooit eerst ontstaaan en was ooit eerst abnormaal..

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:25

Maar nu we het zo over Chimera's hebben blijkt dat dus ook veel vaker voor te komen dan men in beginsel dacht.

Waar ligt de grens tussen normaal en abnormaal het is maar net wie je het vraagt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:30

Afbeelding Welkom in de wondere wereld van de evolutie

ps: Een sticker van een vis met pootjes wil ik héél graag achter op mijn auto!!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:44

Die sticker! (wil ik ook!)
Ja, genetica is erg interressant, dit hele chimera verhaal ook!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:48

jeddah schreef:
Ah! Dat! Er zijn wel wat dier en plant soorten die dat inderdaad kunnen, maar ik neem aan dat dat geen "foutjes" zijn, toch?

Er is idd ook een anemoonvis (de Nemo-soort?) die dat kan, ik heb het iig vandaag in Sea Life (Scheveningen) op een van de bordjes zien staan.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:41

Er zijn heel veel dieren die dat kunnen. Inderdaad o.a. slakken, die niet zozeer van geslacht veranderen, maar beiden zijn. Zowel mannelijk al vrouwelijk dus. Hierbij bevruchten ze niet zichzelf, maar bevruchten twee exemplaren elkaar.
Nog mooier is het bij wandelende takken... dat zijn (nagenoeg) altijd vrouwtjes, leggen onbevruchte eieren waar ook weer vrouwtjes uit komen. Dat zijn dus a.h.w. klonen van zichzelf. In de natuur komt heel af en toe een mannetje uit een ei die dan een aantal vrouwtjes bevrucht, zodat het genetisch materiaal verandert. (Ja, je leert nog eens wat op 'apencursus'... zelfs over de insecten die op Apenheul als voer dienen moet ik 't één en ander weten te vertellen).