[WN] Als Pro tussen de Beginners

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:44

En brengen ze ALS ze al een lintje winnen deze terug of weigeren ze 'm dan bij de prijsuitreiking oid?

-Hieruit mag ik dus afleiden dat beginners wellicht het juiste niveau was

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:47

Mèn wat ben ik toch subtiel dit weekeinde!

lhOveSs_siDj

Re: Als Pro tussen de Beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:51

en als die mensen nou graag hadden dat je het paard een keer op wedstrijd uitbracht voor de ervaring wat doe je dan,, Z starten en dus voor het paard een te hoog niveau ??

lhOveSs_siDj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:51

ook niet erg eerlijk he tegeon over het paard !!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:52

Liefje je zit hier op een WESTERNFORUM daar doen we paarden geen tutu aan en laten we ze geen dansjes huppelen...

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:54

Als Pro kun je natuurlijk even glashelder tegen je klanten vertellen dat dit paard (nog) niet het gewenste pro-niveau aankan en jij als ruiter niet gaat starten tussen de beginnende combi's en je dus weigert het paard op een beginnerswedstrijd te starten................dan ben je pas echt een eerlijke pro!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:56

Maar als je dat groene paard uit wilt brengen (die eerste wedstrijd komt toch een keertje, die kun je nou eenmaal niet overslaan ) is het dan zo'n schande om dat in de Open te doen en daar eens niet vooraan te eindigen dan? Lijkt mij niet

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 00:21

Uiteraard hoort een pro niet in de beginnersklasse thuis!
Een beetje pro brengt een paard pas uit op het moment dat hij/zij dat met goed fatsoen in de open klasse kan doen. Is het paard daar niet klaar voor, hoort dat paard dus gewoon niet op die wedstrijd thuis.. als het om showtraining gaat kan dat in de open klasse, plaatsing moet je dan als pro op dat moment niet kunnen schelen omdat je dus bezig bent met showtraining... Is'ie niet klaar voor de open klasse dan is dat paard dus nog helemaal niet op het punt van 'showtraining', dan ben je nog bezig met de gewone training en had je als pro dus beter moeten weten en thuis moeten blijven... Vraag me dus af hoe pro deze pro's werkelijk zijn...

Neemt niet weg dat ik het een tekortkoming vind dat de WRAN geen HC/buiten mededinging mogelijkheid kent. Weet niet of dat altijd al zo was, feit is dat ik zelf (als amateur ruiter) in het verleden met Fly op een beginnerswedstrijd buiten mededinging gestart heb en puur en alleen omdat dit wedstrijdje zo lekker 'om de hoek' was en alleen maar beginnersklasses had. Als er amateurklasses waren geweest had ik die gewoon gestart.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 00:22

even heel kort mijn idee
ik ben geen prof maar wil wel dit zeggen
in de amateur en open klasse zijn de gangen beduidend langzamer als in de beginners klasse
voor een jong paard is dat ontzettend moeilijk
je hebt dan de keus om langer thuis te blijven, vind ik zelf een mindere optie, in een klasse te gaan rijden waar het wat sneller gaat of om de rest vooral in de galop voorbij te rijden

goed, ik start dus amateur omdat de beginners klasse zo ontzettend vol zit dat dat zo ie zo geen optie is en ik zit ook met dat gevoel van , niet fair!
maar in de galop ga ik dus wel iedereen nog steeds voorbij, zo netjes en minimaal storend mogelijk

maar als de optie er was dat ik voor spek en bonen kon mee doen en de klasse was niet zo vol, dan had ik dat toch prettig gevonden
dit geld alleen voor de pleasure omdat je dan met meerdere in de bak bent
met horsemanship kun je wachten totdat je paard verder is en met reining ben je alleen in de bak, dus ook geen probleem, en hetzelfde geld voor trail

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 00:37

spatter schreef:
je hebt dan de keus om langer thuis te blijven, vind ik zelf een mindere optie..

Dat begrijp ik dus niet... waarom zou je in hemelsnaam een paard dat er nog niet aan toe is gaan starten. Je weet dat je pro bent en dat heeft dus als gevolg dat je een paard zover klaar moet hebben dat'ie ook in jouw klasse mee kan draaien. Kan'ie dat niet, dan ben je dus óf met trainen nog niet zover en moet je wachten, óf je hebt een paard dat er niet geschikt voor is en moet je als prof dus besluiten dat dat paard jouw tijd niet waard is... we hebben het hier wel over mensen die er dus hun boterham mee verdienen... de zouden toch moeten weten wanneer een paard wel of niet naar een show kan.
Als het puur om showtraining gaat kan dat gewoon in de klasse waar de ruiter thuis hoort.. voor pro's dus in de Open klasse. Showtraining staat los van 'rijkundige' training dus 't paard kan prima thuis op 't niveau gebracht worden van een open klasse om daarna op shows ervaring op te doen. Dat de pro dan niet geplaatst wordt omdat het paard blijkbaar 'showtraining' nodig heeft moet hem/haar dan niet uit maken... 't is een investering in het paard voor toekomstige wedstrijden...
But TJMHO...

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:31

Sonja schreef:
Cer schreef:
Buiten meededingen kan ook tussen de open ruiters.

Nee dat kan niet. Buiten Mededingen kennen we niet. En tussen de Open ruiters zou je daar ook geen reden meer voor hebben
.

Nou wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat je als Pro ook kan 'oefenen' in de open klasse. Je moet daar niet een beginnerswedstrijd voor nemen....
Dat er geen 'buiten mededingen' is, weet ik wel

En verder wat hierboven ook gezegd is... een paard wat er niet aan toe is, is er niet aan toe. Een amateur heeft die keus toch ook niet?
En idd.. hoe kan het gebeuren dat een pro beginners is gestart, want dat mag toch niet, punt?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:37

Even een domme vraag misschien, maar zijn die mensen wellicht met meer paarden gestart? Bijvoorbeeld eentje in de open/amateur (want dat wordt vaak samen gegooid in een oefenwedstrijd) en eentje bij de beginners?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:58

Yep.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:04

ik wil nog even reageren
ik gaf alleen aan waarom ik denk dat een pro bij de beginners start
ik vind wel dat dat buiten meededinging moet gebeuren!

of een pro thuis hoort bij de beginners weet ik niet, eigenlijk niet natuurlijk
maar als ik het met de dresssuur vergelijk mag een M/Z ruiter ook met een jong paard weer in de B beginnen
die haalt zijn punten en schiet dan door terug naar de hogere klasse

het verschil met western is dat hier in verhouding zo weinig wedstrijden zijn en dat ook nog landelijk gezien

het probleem met een jong paard of een onervaren paard is dat hij thuis nog zo goed kan lopen, op de wedstrijd kan dat heel anders zijn
en de andere deelnemers (zeker de pro's) zijn echt niet blij als jij langs komt karren

dan kun je dus alleen bij de pro's rijden als je getalenteerde paarden hebt, die het gelijk goed kunnen en gelijk wedstrijdbraaf zijn
bedenk wel dat iemand die les geeft, al is het maar een paar uur in de week, tegenwoordig al pro is

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:05

Want ik kan me voorstellen dat het dan als volgt is gegaan.

Open Pleasure zullen niet veel deelnemers zijn geweest. Dus starten met twee paarden zal wel niet lukken dan, want geen twee groepen. Open Pleasure waarschijnlijk samengevoegd met Amateur, als je dan met twee paarden wilt starten blijft alleen de beginners Pleasure over om een tweede keer te starten. Het is een oefenwedstrijd, dus formeel zou het mogen.

Ik ben daar persoonlijk ook op een oefenwedstrijd geen voorstander van behalve HC (dat mag ook op een oefenwedstrijd).

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:06

Dat ben ik wel met Spatter eens. Heb ik volgens mij hierboven al gezegd. We vragen wel veel van jonge paarden soms omdat de betreffende ruiters toevallig pro is.

martina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:17

Nou,
ik ben nog nooit in een beginnersklasse gestart.
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je meerdere pleasure en/of horsemanship paarden in training hebt en die showervaring wilt geven, dat het nuttig zou zijn om buiten mededinging in andere klassen (beginner, amateur) mee te doen (meer geld voor de showorganisatie!).
Dan is het wel belangrijk dat het dan ook omgeroepen wordt, dat de combinatie buiten mededinging meerijdt.

In de NCHA (National Cutting Horse Association) worden trouwens ruiter en paard apart in geldklassen ingedeeld. Bijvoorbeeld in de $2000 riders kunnen alleen ruiters meedoen die minder dan $2000 hebben verdiend. Voor Pros is het ingedeeld in horse klassen, de $1000 horse, $10.000 horse. Dat is daar waarschijnlijk alleen mogelijk omdat er in de NCHA maar 1 discipline is. Bij de NRHA functioneert zoiets ook, de 3&4year old snaffle bit klasse voor de pro's. AQHA. APHA hebben meestal junior klassen uitgeschreven. Alleen de WRAN schrijft deze klassen niet vaak uit in de kleine toernooien omdat daar te weinig deelnemers voor zijn. En dan zou buiten mededinging rijden een mogelijkheid kunnen zijn - in de pleasure en horsemanship, in de andere klassen kan je gewoon meerdere paarden starten.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:42

Het is dat jij me zei Sonja dat het open ruiters waren want ik wist het niet Anders had ik het bij de inschrijving wel gezegd maar goed het kwaad was al geschied. Natuurlijk kun je altijd nog ingrijpen maar vond dat iets te ver gaan. Met dit soort gevallen is het jammer dat je het wran systeem niet hebt en je dus niet precies kan zien wie wie is. De rede van die persoon weet ik niet dus kan ik daar niks over zeggen.

Maar ik krijg ook van mensen BP-tjes waarom ik in de open mee deed in de reining en dat raar vinden! Dus tja dat is weer de andere kant! Nou ik zal het even beantwoorden op bokt omdat ik ervan uitga dat de mensen die me pb-tjes sturen dit ook lezen. IK DEED MEE IN DE OPEN OMDAT HET AAN HET EINDE VAN DE DAG WAS EN DAN PAS TIJD HAD OM TE RIJDEN! EN OMDAT HET VOOR MIJ HET BELANGRIJKSTE WAS DAT ME PAARD BIJ ME BLEEF WANT DAAR HEB IK HARD AAN GEWERKT EN EEN PATERN IS EEN PATERN IN DIT GEVAL! en dat is goed gelukt vind ik zelf ook al had ik na de 2e roll back even me andere hand nodig om te zeggen hier blijven wat goed werkte! De laaste run kon ik toch weer helemaal los laten. Dus missie geslaagd ik ben heel blij.

Sorry maar moest het even kwijt
Laatst bijgewerkt door anika op 23-01-06 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:43

Sonja schreef:
Waarom wil je als Pro tussen de Beginners starten? Al is het maar op een oefenwedstrijd?

In eerste instantie dacht ik een antwoord te hebben:

"Je wilt als Pro tussen de beginners starten als je een paard bomb-proof wilt maken of z'n bomb-proofheid wil aantonen aan bijv. een koper".

Maar in tweede instantie bedacht ik dat dat helemaal niet nodig is. Je kunt met dat paard dan veel beter "pleasure" gaan oefenen tijdens het losrijden voor de reining op een willekeurige wedstrijd. Met de federatie-startnummers kost je dat niet eens een start...

Groeten,

Chris.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:56

Helemaal waar Chris!!!!!!

Maar wat zou jij doen als jij zo'n wedstrijd jureerd en je ziet een pro in de beginners???

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:05

FF een niet banketstaaf bedoelde opmerking.

Als het een officiele show zou zijn geweest zie je bij de inschrijving dat het een pro was
Alweer een nuttig iets van de start nummers

Frayba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:10

crazycactus schreef:
Helemaal waar Chris!!!!!!

Maar wat zou jij doen als jij zo'n wedstrijd jureerd en je ziet een pro in de beginners???

Als het een WRAN wedstrijd is, of aangekondigd "volgens WRAN regels", zou ik zo'n ruiter DQen.

Voor zover ik begrijp betrof het hier een "oefenwedstrijd", dus zonder WRAN erkenning of expliciete verwijzing naar "volgens WRAN regels" in de aankondiging, en dan geldt eigenlijk gewoon: "alles mag zolang de organisator het goed vindt".

Als jury kun je hooguit een opmerking maken, het secretariaat er op wijzen dat iedere ruiter zelf verantwoordelijk is voor deelname in de juiste categorie (B, A, O), en dat het secretariaat volledig in z'n recht staat om zo'n deelnemer (zelfs na afloop van de klasse) te DQen zonder recht op teruggave van het startgeld.

Dit soort dingen speelden o.a. een paar jaar geleden, en naar aanleiding hiervan heeft de WRAN toen de "D" wedstrijd uitgevonden. De WRAN c.q. westernsport krijgt immers wel de klachten maar kan er feitelijk weinig tot niets aan doen.

Groeten,

Chris.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:16

Nou, even buiten wat wel en niet mag...
Zou je het doen? Dat was geloof ik de beginvraag.....

Zitten er hier pro's die beginners zouden starten?

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:29

Dat zeg ik Blaze

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:30

Ik ben geen pro,maar als amateur zou ik het niet in mijn hoofd halen om op wat voor een wedstrijd dan ook in de beginners te starten.
Kan ook geen enkele rede verzinnen (eentje die ik zou accepteren) dat een pro in de beginners zou willen starten.