[WN] Draagmerries quarter en paint horses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 20:08

Maar dat kun je toch ook kopen? Ik bedoel een paard met bewezen ouders? En dan heb je het voordeel dat je het paard al irl kunt zien! Misschien komt er wel een heel miezerig veulentje uit je dure ET....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:15

Tuurlijk kun je die kopen, maar dan heb je er maar 1 per jaar. Als de merrie 'geoogst' wordt heb je er dus meerdere per jaar = kassa !!
Ik denk dat de toekomst gaat worden dat er eieren van goede merries 'op de plank' liggen, net zoals er nu al sperma op bestelling te leveren is.
Als klant kun je dus kiezen welk ei je bevrucht wilt laten worden door welk sperma. Als deze in-vitro bevruchting aanslaat kun je het bij je eigen (simpele) merrie inbrengen en heb je een super veulen (wat natuurlijk geen 100% garantie is), voor een prijs die nog enigszins te betalen is.

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 20:25

Die eieren-van-zeer-goed-presterende-merries zijn nu al te koop.... dus straks hebben we allemaal super-paarden? Nu nog super-ruiters zoeken en dan zijn we klaar! Kunnen we allemaal winnen!! (o nee, dat is er maar ééntje )

Ik ben toch heel benieuwd waar deze ontwikkeling naar toe gaat en of het allemaal wel zo goed is voor de paardenbusiness...(en de paarden) maar ja ik ben maar een gewone 'boer'.

Het klinkt wel heel mooi allemaal hoor, moet ik zeggen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:29

Ik vraag me af, als je er meerderen per jaar hebt, dan help je toch je eigen product om zeep? Je koopt dan gewoon 1 waar er nog meer van zijn....

(dit nav een tinkersite waar ik laatst op aan het kijken was... daar gingen ook embryo's voor 20.000 euro over de toonbank, maar wel 3 van dezelfde combinatie, uit hetzelfde jaar...)

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 20:36

Daarom vroeg ik het me ook af.... je krijgt straks allemáál 'goeien'
(zo'n vaart zal het wel niet lopen, toch?)

Een tinker-embryo voor 20.000 euro ?????? keer 3 ???????
Vast niet in Nederland....

_Vanes_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:22

Sugarmiss schreef:
Natuurlijk blijft het altijd afwachten of het idd een super-veulen wordt, maar een voorsprong met bewezen ouders heb je iig wel.
Je hebt meer kans op een super-talent, en een gemiddeld leuk lopen, doen ze altijd wel!
Het is geweldig om een jong paard te rijden , die de bewegingen al vanuit zichzelf makkelijk maakt!

_Vanes_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:26

storrum schreef:
Maar dat kun je toch ook kopen? Ik bedoel een paard met bewezen ouders? En dan heb je het voordeel dat je het paard al irl kunt zien! Misschien komt er wel een heel miezerig veulentje uit je dure ET....
Als je zo'n 2-jarige koopt, dan zal je echt niet de meest belovende krijgen, tenzij je een enorm hoog bedrag ervoor over hebt.
Zo werkt dat in de USA en ook in Italie.Deze paarden houden ze liever zelf!
Fok je zelf zo'n veulen heb je dus meer kans , dat je zelf zo'n supertalent (met looks) hebt! Het kan ook tegenvallen, maar goed: "fokken is gokken" en misschien daarom wel zo leuk en spannend!

Buiten dat kost een (embryo-)veulen van hoge kwaliteit hier hetzelfde, als in de USA , alleen de vervoerskosten heb je niet (uiteindelijk ong. EUR 4000,-)
Die uit de USA is uiteindelijk duurder!

Dit zijn dus nog eens 2 extra voordelen van ET hier.
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 18-01-06 09:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:29

@Storrum: Neee dat was niet in Nederland.. dat is in amerika (waar anders )
viewtopic.php?f=98&t=518570&hilit=

Het is zeker geweldig om een jong paard te rijden, waaraan je voelt dat het gaat werken!

Komen we op een andere situatie (en dus off-topic)
Verwacht je te veel van een paard uit superouders? Ik ken er 1tje (heb je haaaaar weer, sorry ), ontzettend goeie bloedlijn, en moest dus vanaf dag 1 aan de bak.... maar het werkte niet... Iedereen gefrustreerd, om over t paard nog maar niet te spreken..

_Vanes_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:32

Sugarmiss schreef:
Ik denk dat de toekomst gaat worden dat er
eieren
van goede merries 'op de plank' liggen, net zoals er nu al sperma op bestelling te leveren is.
Denk eerder aan embryo's , die in de toekomst al klaar liggen!

_Vanes_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:36

Cer schreef:
Ik vraag me af, als je er meerderen per jaar hebt, dan help je toch je eigen product om zeep? Je koopt dan gewoon 1 waar er nog meer van zijn.......(dit nav een tinkersite waar ik laatst op aan het kijken was... daar gingen ook embryo's voor 20.000 euro over de toonbank, maar wel 3 van dezelfde combinatie, uit hetzelfde jaar...)

Ieder embryo/veulen is een individu op zich, met een toevallige selectie en combinatie van eigenschappen, die het van zijn ouders meekrijgt.
Ze zullen dus nooit zo identiek zijn , als bij klonen.

De ET gaat nog niet in zo'n massa's, dat het de bussiness om zeep helpt of de waarde omlaag haalt!

Tja , en die tinkers,...ik ben waarschijnlijk met het verkeerde ras bezig!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:43

jessiejanes schreef:
Ieder embryo/veulen is een individu op zich, met een toevallige selectie en combinatie van eigenschappen, die het van zijn ouders meekrijgt.
Ze zullen dus nooit zo identiek zijn , als bij klonen.

Ja, dat weet ik wel, maar ik hoor een hengsteneigenaar/fokker vaak wel praten over 'jaaa, maar het is wel een veulen van zus-en-zo (met bijbehorend prijskaartje'. Dan denk ik 'het moet nog maar blijken of je daar wat aan hebt'.
Aan de andere kant, als je 4 dezelfde embryo's hebt, kan je zelf de prijs hooghouden natuurlijk.

Citaat:
Tja , en die tinkers,...ik ben waarschijnlijk met het verkeerde ras bezig!

Als je ze van veraf ziet, zijn t net paints.. dus het blijft een beetje hetzelfde

ps. 20.000 euries voor een qh is nog goedkoop, dus jij zit vast in de goeie business

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 09:47

Jessie Janes heeft het over 4000 euro las ik net

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 09:47

Of bedoelde je daarmee de vervoerskosten )

_Vanes_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:55

storrum schreef:
Of bedoelde je daarmee de vervoerskosten )

Dat zijn de uiteindelijke totale vervoerskosten om een paard van de USA naar Nederland te vervoeren.
De kosten van het embryoveulen is afhankelijk van de kosten donormerrie en de kosten semen hengst.(plus de "vaste" bijkomende en inseminatie/transferkosten)

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:01

Sugarmiss schreef:
Ik denk dat de toekomst gaat worden dat er
eieren

van goede merries 'op de plank' liggen, net zoals er nu al sperma op bestelling te leveren is.

jessiejanes schreef:
Denk eerder aan embryo's , die in de toekomst al klaar liggen!

Maar dan zit je al 'vast' aan een ouderpaar, terwijl ik uit ga van een situatie waarin iedereen kan shoppen uit wat er op de plank ligt en zelf het ouderpaar kan samenstellen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:05

jessiejanes schreef:
De kosten van het embryoveulen is afhankelijk van de kosten donormerrie en de kosten semen hengst.(plus de "vaste" bijkomende en inseminatie/transferkosten)

En de winst die je wilt maken... anders ben je geen handelaar natuurlijk

freerider

Re: Draagmerries quarter en paint horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:10

De ethische kant van ET vind ik erg moeilijk.

ET is als het ware fokken in een hogere versnelling. Je kunt sneller vooruit komen, maar het kan ook harder fout gaan.

Een groot voordeel vind ik dat er veel gefokt kan worden met de beste merries, waardoor er automatisch minder gefokt word met merries waar je eigenlijk niet mee zou moeten fokken. De populatie word hierdoor beter bruikbaar voor de sport en gezonder, wat het welzijn van de dieren aanzienlijk verbeterd.

Een nadeel is dat er meer van het zelfde komt, wat weer risico's met zich meebrengt. Ook is het natuurlijk nooit helemaal uit te sluiten dat de techniek van ET een negatief effect heeft op de gezondheid of vruchtbaarheid van toekomstige generaties.

We zullen steeds beter in staat zijn het genetisch materiaal van dieren te beinvloeden. We zullen daarom wel steeds beter na moeten denken waar we eigenlijk naar toe willen fokken

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:21

@Freerider: natuurlijk heb je voor een groot deel gelijk, maar voor veel mensen is ET toch niet weggelegd en er zullen dus ook altijd mensen blijven fokken met minder geschikt materiaal. Dat is inherent aan het beestje wat mens heet.
Mensen fokken ook niet altijd voor de sport, maar ook voor hun eigen plezier of omdat hun merrie een hogere gevoelswaarde heeft als een 'koop'veulen.

Ik heb ook mijn bedenkingen tegen de ET-manier, maar ik kom dan ook niet uit de 'sport'hoek. Ik heb geen drive dat alles beter/sneller moet.
Ik vind dat er ook een markt moet blijven van goede/gezonde paarden voor recreatief gebruik. Nu is het vaak dat 'recreatie'paarden als een 'afval'produkt uit de sport gezien wordt.

Wat de negatieve effecten van ET zijn zal de toekomst leren. Alhoewel we alleen al naar het verleden hoeven te kijken om te zien dat dingen als HYPP en HERDA/HC hebben kunnen ontstaan uit de behoefte te fokken met materiaal wat buiten de negatieve kant ook duidelijk een positieve kant had (nl de prestaties en dus de prijs van het produkt).
Alhoewel er ook fokkers zijn die er wel degelijk rekening mee houden legt het merendeel het naast zich naar en neemt de gok.

En dan zou fokken nooit gokken moeten zijn

freerider

Re: Draagmerries quarter en paint horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:43

Sugarmiss schreef:
@Freerider: natuurlijk heb je voor een groot deel gelijk, maar voor veel mensen is ET toch niet weggelegd en er zullen dus ook altijd mensen blijven fokken met minder geschikt materiaal
Maar het zullen er minder zijn toch

Fokken is ook "you win some you lose some"
We moeten onze ogen niet sluiten voor dat wat verloren gaat.

Nieuwe technieken hebben de toekomst we moeten ons daar niet van afkeren, maar zoeken naar manieren om er goed mee om te gaan.