[WN] Iski is GEK!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:48

Er zijn altijd twee kanten aan ieder verhaal. Het beste is een gulden middenweg
Je kan een paard verwennen, opvoeden, of mechaniseren... De robottrainers vinden iedereen al snel te soft, de penny's vinden iedereen al snel te hard... sja..

Vwb de site paardnatuurlijk.. precies wat ik ook vind.. Als je een paar geen goede plek kan geven, moet je geen paard houden. Alle stallen in de randstad opheffen!
Overuren voor de frikandellenfabrieken

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 16:52

Oh jee....we gaan nu helemaal over the top....of dit nog goed komt?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:54

Sja, het alternatief is dat we allemaal bij jou komen wonen

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:55

Gezellie! Mag mijn paardje mee?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:55

En mijn oude dame gaat het me ook niet in dank afnemen als ik haar met -5 of met regen zonder deken laat staan.
De DA daarentegen zal er best wel blij mee zijn.
Ben ik dan een Penny; het zij zo. Maar liever een ouder paard zo gezond mogelijk nog ouder laten worden, dan het onnodig vroeg laten inslapen wegens nalatig verzorgschap.

Ik denk dat het paard al zo geëvolueerd is dat er weinig natuurlijks meer aan is. We moeten dus ook geen dingen meer gaan roepen die allang verleden tijd zijn.
Maar daar zal PeterV ook wel een mooi woord voor hebben

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 17:34

Sugarmiss schreef:
En mijn oude dame gaat het me ook niet in dank afnemen als ik haar met -5 of met regen zonder deken laat staan.
De DA daarentegen zal er best wel blij mee zijn.
Ben ik dan een Penny; het zij zo. Maar liever een ouder paard zo gezond mogelijk nog ouder laten worden, dan het onnodig vroeg laten inslapen wegens nalatig verzorgschap.

Ik denk dat het paard al zo geëvolueerd is dat er weinig natuurlijks meer aan is. We moeten dus ook geen dingen meer gaan roepen die allang verleden tijd zijn.
Maar daar zal PeterV ook wel een mooi woord voor hebben

SM wordt dus SP?

Zijn ze echt al zo ver geëvolueerd? Betwijfel ik soms.

OK, in de natuur worden ze niet zo oud als in de gedomesticeerde situatie. Maar een paard heeft geen besef van tijd en leeftijd dus zal er zelf geen last van hebben wat niet weg neemt dat ie het prettig vind om een dekentje om te krijgen bij -5.

Maar dan vind ik zo'n uitloopstal weer een uitkomst....hoewel....kijk ik 's-avonds naar buiten terwijl het regent...staan de dames jut en jul vrolijk in de regen of, bij -8 en wolkenloze hemel, naar de sterren te staren (de enige keer dat mijn merrie binnen staat is wanneer ik er met het zadel aankom )...vraag me af waar ze het over hebben. Vast en zeker of al die paarden die een verwarmde stal hebben...en dekens van oor tot staart..en een solarium....bubbelbad met schuim en eendje, masseur/masseuze....Rolls Royce voor de trailer...jaja...some have it all.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:39

wie het breed heeft.........

_Vanes_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:45

iski schreef:
..vraag me af waar ze het over hebben. Vast en zeker of al die paarden die een verwarmde stal hebben...en dekens van oor tot staart..en een solarium....bubbelbad met schuim en eendje, masseur/masseuze....Rolls Royce voor de trailer...jaja...some have it all.

Dit is dus antropoformisme,........(pffff, schrijf ik het woord goed zo?)

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:59

jessiejanes schreef:
Bijna goed! Antropomorfisme

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 18:02

jessiejanes schreef:
iski schreef:
..vraag me af waar ze het over hebben. Vast en zeker of al die paarden die een verwarmde stal hebben...en dekens van oor tot staart..en een solarium....bubbelbad met schuim en eendje, masseur/masseuze....Rolls Royce voor de trailer...jaja...some have it all.

Hoe je het schrijft kan niet bommen....en voor de rest....de overtrokken dekens, het bubbelbad met schuim ja...dat is antropomorfisme...die masseuze niet (als ze voor mij is)...de Rolls Royce staat erbuiten en het eendje ..ach...zielig...geen bad.. waarheen nu met het eendje

iski

Re: Iski is GEK!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 18:04

Oh ja...ik weet het al...het eendje kan bij mij in de vijver.......

Hellup....kan er een moderator ingrijpen want ik ben nu aardig of-topic op mijn eigen topic (of mag het dan weer wel?).....pffffff ingewikkeld hoor.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 18:05

OH nee.....ik ben natuurlijk nog steeds on-topic....

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:26

Iski ben blij dat je de paardenhouderij en berijderij aan de kaak stelt.
Maar ik vraag me af komt er ook iemand op voor "ons". Wij de sloofjes die hun wc juffrouw zijn en hun kok en masseur. Wij leven dan wel in riante huizen maar hebben geen energie meer om over eventuele wandelpaden te joggen Wij worden nooit door onze paardjes vertroetelt

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:42

eeeeh iedere keer dat ik megenomen wordt op een paardenrug voel ik me behoorlijk bevoorrecht, daar wil ik best hard voor werken, en bij echt rijden ben je je jogging pak toch niet meer nodig?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:43

Het is inderdaad zo, dat wij in het Beverwijkse, toen wij deze manege aanschafte, dat ik persoonlijk heel wat van die may litle pony kids, aan het huilen gemaakt heb, hoe die misselijk makend daar zo met de paarden om gingen, wat ik absoluut niet wilde hebben. Ik denk dat wij ook best een aantal paarden, weer dusdanig tot orde hebben kunnen roepen, daar waar deze waarschijnlijk bij een ander die hiermee geconfronteerd zou zijn, bij de slager zouden zijn terecht gekomen. Het is ongelooflijk om te moeten ervaren, hoe onbehouwen, sterk, doch, alles willen doen en mogen doen wat god verboden heeft, om met zulke paarden geconfronteerd te worden. Het is beangstigend gevaarlijk, hoe paarden, die een verkeerde vorm van opvoeding genoten hebben, BV een was plaats op te krijgen.

Oh dat wil hij eigelijk al jaren niet, was het antwoord van die lieve kids, waaraan ik vroeg wat de bedoeling was, toen ik keihard het paard achter waards zag komen, en daarbij bijna een kinderwagen met kind, onder de hoeven verpletterde. Maar op gewekt als die kinderen waren, beloofde deze mij, het morgen weer te proberen hoor, waarbij zij die onopgevoede knol ook nog eens met een schouder klopje beloonde, en de verschrikkelijke woorden daarbij uitspraken, rustig maar, je hoeft niet op de wasplaats als je niet wil.

Spontaan kreeg ik een wegtrekken die ik van mijn leven nog nooit had gehad, en mijn zoon en dochter, die mijn wat beter kennen, wilde het paard over nemen, van die niets vermoedende penny meisjes, daar ik toch net iets snel het touw zelf pakte. Het bloed kwam al onder mijn nagels vandaan, daar ik die dag ervoor ook al bijna een hernia had over gehouden, aan een ene Witje, die ook niet wauw douche, om het zomaar te zeggen.

Hoe heet dit paard vroeg ik lief aan de dames,
Daantje meneer.
Oh en hoelang wil Daantje de wasplaats al niet op dan.
Oh een heeeeeeeeeletijd al niet meer meneer.
Grijnzend vroeg ik, wordt het dan niet is tijd dat hij douche gaat.
Ja wel maar hij is bangggggggg voor de was plaats meneer.
Neehee zeg ik, jullie zijn eigelijk te bang ervoor geweest om hem op de wasplaats te zetten, toen hij dat een keertje weigerde, en dat vonden jullie toen maar goed, met het gevolg dat hij nu blind bijna die kinderwagen onder de voet loopt, omdat jullie het maar blijven proberen, waardoor er hele gevaarlijke situaties ontstaan.
Ach, de kids kregen een prutlip van hier tot Tokio, waarop ik aangaf, Niet janken, als er één moet janken hier dan ben ik het.

Ik keek naar het paardje Daantje, hummm schatten ik in, die smurf is ongeveer 128 hoog, en toen ik in actie wauw komen om hem op de was plaats te zetten, wilde mijn zoon een twee andere van het mannelijke geslacht mijn daarbij helpen. Nee, nee, zei ik met een weg wuivend gebaar, die smurf man ik zelf wel effe.

Het nadeel is, dat ik een zoon heb, die het dan ook meteen heel letterlijk neemt, dat ik het effe zelf wauw doen, en daarbij ook de twee andere van het mannelijke geslacht die mijn wel te hulp wilde schieten, riep, toen deze klein eter mijn alle kanten op sleurde, behalve richting de wasplaats, nee, nee laat hem, hij wilde het toch zelf doen.

Na driekwartier, stond Daantje op de plek van bestemming, en werd hij voor het eerst zins een jaar of drie weer is gewassen, door twee glimmende penny tutjes die eindelijk deden wat zij altijd al zograag wilde doen met Daantje. Hem Wassen.

Hun blikken zal ik nooit vergeten, toen zij naar mijn keken, zo van, eigen schuld dikken bult, toen ik door mijn vrouw en dochter verbonden werd aan arm, hoofd en knie, terwijl ik daar licht ingehouden kermend voor over gebogen op een terras stoel zat.
Mijn zoon, altijd in voor een grapje, gaf mijn een schouder klop, waarop ik mijn ingehouden gekerm omzetten in een luid auwwwwww geroep, ja, ja, ouwe, je wordt oud hè.

Daantje, en ook Witje, en alle andere verzonnen jeuk namen, gaan nu gewoon als vanzelf sprekend de wasplaats op, en alle penny lieverdjes weten wel inmiddels, dat er niet getut mag worden, met de paarden van vet. Natuurlijk neem ik het hen niet kwalijk, dat zij dit nog steeds niet echt kunnen zetten, dat het geteut niet mag, en dat zij de paarden niks meer uit de hand mogen voeren. Daarin tegen, mogen zij nu wel de paarden wassen, en dat vinden zij ook heel leuk. Van de week hebben wij onze tachtigste, ik wil ook een paardje rijen kindje ontvangen, die mijn geen handje wauw geven toe ik op de manege kwam, en mijn eigen voorstellen wauw. De andere kinderen, hadden al laten weten dat daar de boeman aan kwam.
Lief hè zijn die kinderen toch?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:43

@DinoPino: Krijg je nooit een neus tegen je aan, of een hoofd op je schouder ?? Ik wel hoor
Of zou het paard dan iets anders bedoelen en ben ik wéér antro bezig

@Iski: SP was voor jou tijd (SuperPepijn), dan zou ik ook nog omgebakken moeten worden
Maar als je SuperPenny bedoelt kan ik daar best mee leven

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:50

Citaat:
Na driekwartier, stond Daantje op de plek van bestemming, en werd hij voor het eerst zins een jaar of drie weer is gewassen, door twee glimmende penny tutjes die eindelijk deden wat zij altijd al zograag wilde doen met Daantje. Hem Wassen.

Dus eigenlijk was Daantje zo gek nog niet, want in weze was hij dus al antropomorsofisch bezig met zijn baasjes
Want waarom MOET een paard zo nodig gewassen worden*, die van mij zijn al veel langer dan 3 jaar niet gewassen en niet omdat ze niet willen, maar omdat het baasje het niet nodig vind.

*Uitzonderingen voor lichte paarden of met veel wit die in de halter geshowed moeten worden.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:56

Hummm Sugar, in deze gaat het niet om het wassen, maar om het ongelimiteerd weigeren van een paard, dat komt doordat het zijn zin altijd gehad heeft, waardoor er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Je hebt ook helemaal gelijk dat een paard niet gewassen hoeft te worden, ik zal je daar niet in tegen spreken.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:59

Maar was het paard in deze niet wijzer dan zijn eigenaren en weigerde het volhardend hier aan mee te doen om hén te behoeden voor antropomorfistische neigingen

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:32

Sugarmiss schreef:
Maar was het paard in deze niet wijzer dan zijn eigenaren en weigerde het volhardend hier aan mee te doen om hén te behoeden voor antropomorfistische neigingen

Je hebt zoveel waarheden.... je kunt dus TE goed zijn voor je paard als je hem een dek opdoet of in een box zet (volgens paardnatuurlijk) of verwend, volgens peterv (daar ben ik het helemaal mee eens), of 4x per jaar inent want 1x is ook genoeg, er gaan ook al stemmen op dat inenten vaak meer kwaad doet dan goed.... te veel wormkuren is ook helemaal slecht, vroeger waren er geen wormkuren en wij hebben, doordat er een keer een veearts mee begon, de natuurlijke resistentie van de paard tegen de wurm daarmee vernietigd (is niet mijn waarheid hoor, pas ergens gelezen maar ik geloof zoiets wel want veeartsen willen ook graag verdienen dus die zien liever heel veel wormkuren en heel veel inentingen).

Je heb zoveel meningen op paardengebied.... je zou er bijna gek van worden (Iski) en dan altijd maar jezelf afvragen of je nu eigenlijk wel goed bezig bent.....pfffff moeilijk hoor..... paarden.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 07:45

Dit paard, dan wel niet de paarden, waar wij mee geconfronteerd werden met de aankoop van deze manege, waren in mijn beleving dusdanig vermenselijkt in de zin van, zoals ik het letterlijk vertaal, rustig maar, je hoeft niet op de wasplaats, beloond door een schouderklopje erachteraan, want daar is hij bang voor, waren als het ware ongeleide projectielen geworden, omdat er keer op keer acties mee gemaakt zijn, daar de verzorgertjes ervan, aan hen lot overgelaten werden met deze paarden. Dat je BV aanhuis contra leidinggevend bezig bent met je paard, vallen de gevolgen daarvan natuurlijk minder op, dan als deze paarden op een manege aanwezig zijn, waar vele andere ook met hen paarden bezig zijn, dan wel niet dat daar andere sociale functies vervult worden. Contra leidend bezig zijn met je paard thuis, keur ik ook ten zeerste af, daar ik mijn besef, dat de greppel of de boom waar je zal kunnen tegen aanrijden, nooit vanzelf sprekend is, dat het jou nooit zal over komen. Met andere woorden, de paarden zullen dan meer kans hebben, op verzorging door een andere, daar deze geleerd hebben, zich door de mens te laten leiden. Ik heb dit echt niet verzonnen, maar de bekende paarden handelaars die op paarden inkoop zijn, voor in de andere handel, om het zomaar even te verwoorden, varen er wel bij, en hebben er ook een neusje voor, om wekelijks op gezette tijden, hun rondje te maken, langs een manege, die wij, op dit gebied jammer genoeg, hebben aangekocht. En ook dit heb ik niet verzonnen. Het is als het ware een soort van roulette spel, voor manege paarden, drie keer proberen met een paard op een manege zoals ik die schets, waarna de slager volgt, en wederom voor de vierde keer, wat geld oplevert, voor de paardenhandelaar die hiervan een sport hebben kunnen maken, omdat deze paarden nooit geleerd hebben omgaan, met leidinggevende gebruikers.
Met verbazing heb ik kunnen waarnemen, hoe er met een bepaalde groep paarden, wordt omgegaan in deze maatschappij, waarbij het nog raar werd gevonden ook, dat ik mijn nogal druk maakte, en niet mee wauw doen, aan deze vorm van een soort van roulette spel, daar ik de overtuiging heb, dat dit absoluut niet nodig behoeft te zijn. Liever een dieren arts die mijn dan wijs maakt, zoals storrum dat verwoordt, omdat deze wat willen verdienen, maar de wekelijkse paardenhandelaar, rijd tegenwoordig Beverwijk voorbij.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 08:17

Nou, volgens mij begrijp ik dit stuk weer redelijk...

Wat mij opvalt in dit soort verhalen is dat het mis gaat bij de mens. De penny's verwennen het paard, geven het zn zin... maarrrr het paard is een verwend rotpaard. Hoe werkt dat nu?
Ik heb nog zelden een trainer/opvoeder horen zeggen 'stomme roteigenaar, je hebt dit paard verpest!' maar wel regelmatig 'stomme eigenwijze rotbok, hier heb je een knal!'.
Gek eigenlijk..

Dat die dieren zo verwend worden is ook wel logisch, dat is namelijk menseigen... die kinderen die jij noemt zijn waarschijnlijk door hun ouders ook op die manier opgevoed. Gerustgesteld als ze bang waren, van enge dingen weggehouden... Hoe vaak zie je niet dat een kind pas echt begint te dreinen na een val, als de ouders daar erg zielig over gaan doen?
Ik zie zelden ouders die tegen een kind met hoogtevrees zeggen 'en NU ga je van die hoge duikplank af, anders krijg je een oplawaai!'.

Je moet dieren geen menselijke eigenschappen toedichten, maar dieren kennen wel degelijk angst, en het is aan de mens daar goed mee om te gaan. Net als met kinderen...tenminste, als je geen hysterisch kind wil kweken wat bij het minste geringste gaat dreinen Maar nu schop ik misschien tegen alle ouderhartjes aan?
Je moet met vertrouwen vanuit een leiderspositie te werk gaan. Doe maar wat ik zeg, dan komt t goed.

Helaas wordt wat jij boven omschrijft, nogal eens aangegrepen om een paard es even flink aan te pakken. Niet 'vertrouw maar op mij' maar 'als je niet doet wat ik zeg, pak ik er een riek bij'.
Daar moet een gulden middenweg tussen gevonden worden.

Overigens...
Met dat antromorphen... je moet wel in de gaten houden wat antromofisch is, en wat valt onder het verzorgen van een atleet..
Voor een beetje sportpaard is een masseur/fysio niet verkeerd. Wat zeg ik, voor een doorsnee rijpaard is een fysio een must ... paarden worden, door erop te rijden, heel onhandig belast. Veel gedragsproblemen komen voort uit lichamelijk ongemak. Maar al te graag worden deze paarden es even goed in training gezet.
Nee, dat kan geen vermenselijking zijn. Om de spieren in goede conditie te houden, is een beetje warmte onontbeerlijk. Tenminste, als je wilt dat je paard goed voor je presteert. Verder moeten je spullen ook in orde zijn, het geheel moet passen en het rijden vergemakkelijken. Net zoals je zelf graag goed passende spullen hebt (oooh jee, vermenselijking )...

Oh, en het is wel zo fair dat een paard wat altijd voor je gewerkt heeft, niet in de frikandellen eindigt op zn oude dag, dus je zorgt nog wat beter voor je bejaarde vriend.

Verder vind ik dat ik hard werk voor het houden van mn paard, dus ik wil er wel plezier van hebben. Als ik dat plezier haal uit een blije blik omdat ik met een appeltje aankom, dan kunnen 100 trainers op hun kop gaan staan, maar ik geef dat appeltje. T zijn tenslotte mijn centen.... We moeten niet vergeten dat het in de eerste plaats om het plezier gaat, de voldoening die je haalt uit het samenwerken met een sterk dier, wat dus voor beiden leuk moet zijn. In de industrie wordt daar snel overheen gestapt (onterecht overigens), maar er zijn nog altijd meer particulieren dan pro's. De laatste trainingsstal waar ik geweest ben, straalt de onvrede van de gezichten af. Alles loopt in het gareel, en vooral geen gekke dingen doen. Nou, als je toch iets moet doen waar je zo sjaggerijnig van wordt, zou ik een andere hobby kiezen. Iig eentje die niet zo duur is

En, de meeste sportpaarden moeten iets meer doen dan over een weitje struinen...sja.. dan moet je ze wat beter verzorgen.. is dat gek?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 08:33

iski schreef:
Oh jee....we gaan nu helemaal over the top....of dit nog goed komt?

Over the top werd er al gegaan iski, en ik vraag mijn ook af, of dat nog wel goed komt.
Wat ik alleen maar probeer aan te geven, dat er vooral in dit forum western, te vaak wordt belicht, waardoor met name onze sport, met onze, bedoel ik reining, verkeerd wordt belicht.
Je weet, hoe ik over bepaalde zaken denk, en ik weet van jou, dat je het debat hierover niet uit de weg gaat, daar wij eigelijk beide voor het zelfde staan.
De manier van belichten, heeft mijn inzien tot niks geleid, en dan doel ik op, dat het negatieve altijd maar hoogtij viert, en dan met name weer, met een verwijzing naar het spelletje reinig.
Zelf lees ik graag de door jou geschreven epistels, en denk daar over na, maar ik kan toch echt niet de paarden, bij elkaar gaan zetten, groepshuisvesting zoals dat genoemd wordt, sterker nog, ik voel mijn weer in een hoek gedrukt, daar mijn paarden allen slidingijzer hebben, dus weer uit kom op de sport reining, daar ik het dus weer helemaal verkeerd doe, want ja, al mijn paarden staan in stallen van drie bij drie.
Dus belicht ik nu een sport van paardenhouden of handel, die voort komt uit het overdreven pamperen, zoals Ron aangeeft, waar ik zelden of nooit, paarden liefhebbers zich hoor, zie of lees, druk over schijnt te maken, daar ik kwa gekocht paard van BV een performance stal, nooit de ervaring heb mee kregen, die ik nu met de paarden mee maak, die in de roulette handel terecht gekomen zijn. Maar goed, misschien ben ik hier op dit forum wel het enige echte watje, en maak ik mijn druk over een maatschappelijk probleem binnen de paarden handel, dat systematisch in stand gehouden wordt, doordat mensen hun eigen ellende, problemen projecteren op het paard.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 08:38

Nope.... you lost me again....

Citaat:
Dus belicht ik nu een sport van paardenhouden of handel, die voort komt uit het overdreven pamperen, zoals Ron aangeeft, waar ik zelden of nooit, paarden liefhebbers zich hoor, zie of lees, druk over schijnt te maken, daar ik kwa gekocht paard van BV een performance stal, nooit de ervaring heb mee kregen, die ik nu met de paarden mee maak, die in de roulette handel terecht gekomen zijn.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 09:05

Geachte heer P. Vet: Ik begrijp in ene keer veel meer over jouw dochter.....(na het lezen over hoe jij Daantje op haar plek gezet hebt)

Beste Peet: op zich hoeft er niks mis te zijn met stallen van 3 x 3 (overigens las ik in een ander topic op een totaal andere pagina/formumdeel ook dat de meeste boxen in Ned. 3 x 3 zijn....) wanneer de eigenaar het betreffende paard dagelijks voldoende beweging geeft. Mijn bed is ook maar 0,80 x 2.00....mijn leefruimte daarentegen een stukkie groter.

Natuurlijk gaan alle vergelijkingen mank en deze in de ogen van de meeste mensen wel helemaal (kwestie van antropomorfisme?): een gevangeniscel is verhoudingsgewijs groter dan een paardenbox....... en gisteren las ik in de krant dat er een nieuwe bajes geopend is met groepshuisvesting (6 pers/per cel)....dus wanneer het daar kan... En ook de mens heeft territoriumdrift en, meer dan elk ander dier, de emotie agressie.

Natuurlijk kunnen paarden met bepaalde ijzers onder de hoeven niet bij elkaar...hoewel...wanneer je boxen in een vierkant plaatst i.p.v. in een rij zoals je bijna altijd ziet...is er veel meer en afwisselender onderling 'contact over de schutting'. Ik heb zo'n opstelling onlangs nog gezien en dat zag er zeer diervriendelijk uit. Over het algemeen zien we stallen met in het midden de voergang. Maar plaats de boxen meer naar het midden tegen elkaar aan en de voergang aan weerszijde....OK, de voergang wordt dan smaller in de bestaande huisvesting maar soms kun je zoiets meteen geringe verbreding van de schuur ondervangen. Hier en daar zal dit niet gaan vanwege bouwvergunning e.d. maar boxen in rotten van 4 x 4 moet kunnen. Ik ben toch niet gek (?)...ik heb het zelf gezien.

En SM: idd.....SP = SuperPenny.......maar dat moeten we maar als een compliment opvatten......zo is het in ieder geval bedoeld..

Citaat:
Ik heb nog zelden een trainer/opvoeder horen zeggen 'stomme roteigenaar, je hebt dit paard verpest!' maar wel regelmatig 'stomme eigenwijze rotbok, hier heb je een knal!'.
Gek eigenlijk..

Cer, misschien omdat die mens/eigenaar de rekening betaald en het paard de rekening gepresenteerd krijgt?