Wat mij verstandig lijkt is dat je les gaat nemen. Ik weet niet wat je kennis is van westernrijden? Dit is nl. niet een oefening waar je gelijk mee begint, eerst de basis, dan de manouvres. Of ga kijken bij clinics die door het land heen gegeven worden, die zijn ook altijd erg nuttig, ook voor kijkers.
Maar....
Begin in stap. Ga als je wilt stoppen zwaar zitten, til je handen iets op en zeg 'whoa'. Als het paard niet stopt, zet je druk op de teugels. Dit herhalen tot hij het snapt. Ga niet te lang door per trainingssessie, het moet leuk blijven ook voor je paard. Doe dit zolang je paard nodig heeft om het principe te snappen. Dan ga je over in draf en doe je het zelfde en tot slot natuurlijk nog in galop. Het achteruit zetten als hij niet stopt kan, dit is een manier om hem sneller te leren stoppen, want je paard gaat als het ware denken 'whoa: ik moet achteruit', maar zorg dat je dit dan wel beheerst doet en dat je paard niet vanzelf werkelijk de uitvoering 'whoa: ik moet achteruit' gaat doen ipv stoppen
Vergeet vooral het zwaarder gaan zitten niet, want daar gaat uiteindelijk je paard op reageren, op je zit.
Wat betreft het gros van de andere reacties, ik vind het altijd zo triest dat vragen als deze zo vreemd beantwoord moeten worden. Geef gewoon normaal antwoord, dan wordt het hier een stuk leuker.