[WN] Clinic Ruben Dorp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anika

Re: Clinic Ruben Dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:46

Nou Sonja jij helpt mij 21 januari met de wedstrijd dus als ik weer een clinic heb bij Ruben mag jij mee als mij groom! Jij helpt mij en ik jou goed idee?

Heb nog een ringsteawerd nodig en een doormen de 21e wie wil me helpen

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:27

Gut, had ik dat eerder geweten, dan had ik wel willen helpen.. nu heb ik al wat anders...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:00

Ik maar denken: waarom loopt een clinic aankondiging al drie pagina's. Had ik even moeten lezen. Leuk verslag zie je dan bijvoorbeeld.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 07:37

Citaat:
Bumpen, zagen en hengelen stop ermee, het heeft geen zin, om dit soort van bewegingen tot een kunst te verheffen op een paard en dit ook maar continu zo te doen.

was er nou werkelijk een clinic van Ruben voor nodig om hier achter te komen? dat kun je met een beetje gezond verstand ook wel zelf verzinnen, wat niet wegneemt natuurlijk, dat ik ook wel graag tribune ridder of deelnemer had geweest op deze clinic. jammer dat het niet mogelijk was.

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 08:44

Francis schreef:

... Dan moet je zelf maar een bak regelen waar ook kijkers mogelijk zijn, dan kun je de volgende clicic als tribune ridder volgen.

Stel dat ik iemand ken met een mooie bak +kantine (morge Peter )
En stel dat het te regelen is ooit,denk je dan werkelijk dat ik op de tribune plaats neem
De discipline die ik rij is een individuele dus samen spelen is niet aan de orde

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 08:46

Blaze schreef:
De discipline die ik rij is een individuele dus samen spelen is niet aan de orde

Maar paardrijden is toch een samenspel tussen ruiter en paard

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 08:55

Dat is pas een touche
helemaal gelijk heb je

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:15

Tenzij je een stokpaard hebt...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:19

En die heeft Blaze al jaren

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:24

Okay, die was niet speciaal voor Blaze, hoor...
Ik heb het genoegen gehad Blaze 'live' te ontmoeten en heb hem ook 'live' een leuk stukkie zien sturen op een kei van een merrie!

Vooral doorgaan Blaze!!!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:49

Citaat:
Bumpen, zagen en hengelen stop ermee, het heeft geen zin, om dit soort van bewegingen tot een kunst te verheffen op een paard en dit ook maar continu zo te doen.

was er nou werkelijk een clinic van Ruben voor nodig om hier achter te komen? dat kun je met een beetje gezond verstand ook wel zelf verzinnen,

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:04

Equinecoach schreef:
Okay, die was niet speciaal voor Blaze, hoor...
Ik heb het genoegen gehad Blaze 'live' te ontmoeten en heb hem ook 'live' een leuk stukkie zien sturen op een kei van een merrie!

Vooral doorgaan Blaze!!!

Zal ik zeker doen Thanx
Ben me gelukkig erg bewust van het feit dat mijn commentaar op Bokt en daar buiten vaak gezien wordt als betweterigheid en arrogantie.
Hierdoor is het waarschijnlijk logisch dat het belangrijker is om te proberen mijn commentaren af te kraken of ze in de *kijk ik heb je te pakken* sfeer te manouvreren inplaats van te erkennen dat ik iets te vertellen heb.
Of zoals de smiley van Cer in het voorgaande antwoord
Maarja gelukkig ben ik (zijn wij)arrogant genoeg om hier mee te kunnen leven

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:06

En het houdt je scherp

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:09

Het is ook aan jou om alles persoonlijk op te pakken, toch?

Je hebt nu eenmaal niet altijd iets te vertellen, waarom moet men dat dan erkennen? Ik heb ook niet altijd wat te vertellen. Nu heb je wel wat te vertellen, goed toch?

Mijn smiley is bedoelt voor alle meelezers waarvan ik weet dat ze er zijn, en die nog steeds van de bump en de hengel zijn, maar helaas te kortzichtig om dit soort dingen te lezen. Vandaar dat ik het nog een keer wilde uitlichten.. that's all...
Jammer dat ik daar deze uitleg voor nodig heb, ik dacht dat we elkaar al beter konden dan dit.....

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:18

Tja ook ik ben niet vrij van het verkeerd interpreteren van sommige zaken.
je hebt gelijk zeker bij jou had ik beter moeten weten
Dus mijn welgemeende excuses hier voor

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:29

Naar aanleiding van een hele lange PB wil ik toch het eea ff kwijt.

Wat betreft het hengelen , bumpen en zagen had ik deze clinic niet nodig om erachter te komen dat dat niet nodig is en alleen maar een onrustig beeld geeft.
Ook PeterV haald dat niet aan omdat hij er nu eindelijk achter is door deze clinic,wat hij schrijft is dat deze clinic alweer een bevestiging is van de weg die hij(cq zijn dochter) is ingeslagen.

Ook ik ben me gaan afvragen waarom deze clinic best wel veel impact heeft gemaakt terwijl er eigenlijk alleen dingen werden behandeld en uitgevoerd die iedereen al lang kende.Na een brainstorm met iemand uit de profhoek kwamen we er achter dat het blijkbaar ligt aan het feit dat in ons kleine kikker landje iedereen denkt dat zijn of haar trainings methode verheven is boven die van een ander.maw samenwerking is niet of nauwelijks aan de orde,laat staan je een open houding aanmeten aangaande de methodes van anderen.
Samen rijden,kijken,leren en bespreken is al gedoemd te mislukken op beginners niveau .Laat staan dat het op hoger niveau mogelijk zou zijn.
Op zo een clinic zie je ineens dat het toch wel kan (met een enkele uitzondering).Ik heb gekeken naar,en gereden met profs waar gedurende de dag ineens een bepaalde manier van samenwerking was te bespeuren die ik zelden heb mogen aanschouwen.Daar waar de *ja maar*plaats maakte voor de *heee oke**bleken ineens blijkbaar vergeten details weer toegankelijk te worden.
Er voeren vele wegen naar Rome en een clinic van Ruben is niet zaligmaken,maar wel heel verhelderend

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:31

Daar zit zeker veel in Blaze. Daarom is het ook zo jammer dat het een min of meer 'besloten' clinic betreft. Ook als bakrandridder kun je veel leren door kijken, maar vooral door onderling te communiceren. Communicatie kan zo verhelderend zijn

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:43

Ik zal even uitleggen, hoe ik het werkelijk bedoel, en heb dan ook meteen weer even genoeg van het bokken, want uiteindelijk heeft het toch geen zin. En dit is wat ik nog wel deel, met ruiters/trainers die zich schuldig maken aan het rukken en plukken.

Cer schreef:
Citaat:

was er nou werkelijk een clinic van Ruben voor nodig om hier achter te komen? dat kun je met een beetje gezond verstand ook wel zelf verzinnen,

Nee, niet werkelijk of toch wel, maar wat ik ermee probeer aan te geven is, dat een bevestiging krijgen in dit geval van Ruben, in hoe wij al waren gaan rijden, alle twijfel heeft weg genomen, die je menselijke wijs hebt, omdat paarden die nog wel op de ruwere manier gereden worden, zeer regelmatig in het spotlicht staan, qua presstatie.

Dus met andere woorden, is het de massa die het beeld bepaald hoe paarden die in de spotlicht staan, getraind of gereden moeten worden. Het zagen, bumpen en hengelen, tot een kunst verheffen, ben ik gaan zien als een manier van rijden, van het opvijzelen van het eigen ego van een ruiter/trainer, die wil laten zien aan de buiten wereld, welke techniek je in huis moet hebben, om een paard naar de spotlicht te kunnen rijden. Geheel wordt er aan het welzijn van het paard voorbij gegaan, omdat het eigen ego hoog houden, belangrijker is, en deze worden er ook nog eens mee beloond, omdat deze ruiters/trainers in de regel als afgod gezien gaan worden.

Ook wij als familie hebben onze eigen ego, wat wij natuurlijk ook hoog willen houden.
Wij hebben gereden op de zagende, bumpende en hengelende manier, met het gevolg, dat plaatsing in de spotlicht, een gegeven feit was.
Wij rijden nu op een manier, waarvan Ruben vind, dat je de boven genoemde technieken achterwege kan en moet laten, omdat het alleen maar je paard narrig maakt, wat als gevolg heeft gehad, dat plaatsing in de spotlicht, een feit gebleven is, en nu ook nog eens bevestigt is, in dit geval, door een trainer, waarbij welzijn van het paard, of te wel, respect voor het paard, voorop staat, omdat je dan meer terug krijgt, wat zich weer vertaald in presstatie.

Dat kun je met een beetje gezond verstand ook zelf wel verzinnen, lees ik nu in deze topic, onder een quote over het zagen, bumpen en hengelen van mijn hand.
Cynisme viert weer hoogtij op dit forum, is het eerste wat bij mij op komt.
Nederland ten voeten uit, zou ik zeggen, om op een betweterige manier, bagatelliserend te laten weten, dat het uiteindelijk belachelijk is, dat er een clinic van Ruben voor nodig was, om gezond verstand tot ontplooiing te brengen.

Erg leuk vind ik het eigelijk ook wel te lezen, dat bij de opmerking waar het cynisme in mijn ogen hoogtij viert, dat deze ook wel graag als tribune ridder en of deelnemer had willen mee doen aan deze clinic, en jammer dat het niet mogelijk is.

Waarom vraag ik mijn af, maar besef zelf meteen, dat het eigelijk niet uit maakt hoe je eigen ego bevestigd wordt, maar als het maar bevestigd wordt.
Zagen, bumpen en hengelen, resulteert nog steeds in spotlicht plaatsingen, en vieren nog hoogtij in het dagelijkse beeld van deze sport in Nederland. De mensen die wel bereid zijn, om toe te geven en te laten zien, dat het ook op een vriendelijkere manier mogelijk is, om spotlicht plaatsingen te verwerven, krijgen in mijn ogen te maken met mensen die eigelijk een veel gevaarlijker ego hebben dan die gene die willen laten zien waarom deze een afgod bestempeld worden. Je kan in Nederland beter je ego hoog houden, door te blijven doen, hoe je het doet, want een topic als deze, is een bevestiging voor dat ik weet, dat hoe je het draait went of keert, nooit beoordeeld zal worden op kwaliteiten die je bezit, maar misselijk makend als het is, door mensen zo op de korrel te nemen, waardoor ons land zal blijven vol zitten met rukken en plukkers. Het positieve niet weten te benoemen, heeft altijd al geleid dat iets nooit volwassen kan gaan worden, en nou maar drie maal raden, waar dat werkelijk nou is aan zou kunnen liggen.

Maar goed, uiteindelijk doen wij het toch voor ons zelf, dus waar maak ik mijn eigelijk druk over? Zo, nu hou ik toch weer even mijn eigen ego hoog, om relativerend mijn gezonden verstand, ook gezond in te zetten, in de hoop, dat ik dit jaar maar nog meer ruiter op een Ruben uitleg vriendelijke manier, ook daad werkelijk zie gaan rijden.

Dus het antwoord op, of Ruben daar nou werkelijk voor nodig is geweest is JA.
Van hem kan ik namelijk wel aannemen, dat het kan, zonder zagen, bumpen en of hengelen, om je paard de spotlicht in te rijden. Jammer is het des te meer, dat wij in Nederland zoweinig andere trainers hebben, die het op deze manier laten zien. Rukken en plukken viert hier hoogtij, en zal dat ook blijven, omdat er niemand is, die laat zien dat het ook zonder kan.
Ik snap dit gelukkig met mijn gezonde verstand, en promoot dat ook naar mijn nazaat om te doen. Dus met andere woorden, mijn nazaat heeft niks aan mensen die met hun mond, of zoals hier op bokt op schrift, wel gezond verstand pretenderen te hebben, maar uiteindelijk ook niet bij machten zijn, om het te laten zien.

Heel simpel zei Ruben, maak je paard niet narrig, wat in dit soort van topic’s ook van toepassing zou kunnen zijn, en dit heb ik niet verzonnen.

Vr Gr Peter Vet

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:57

PeterV schreef:
Nederland ten voeten uit, zou ik zeggen, om op een betweterige manier, bagatelliserend te laten weten, dat het uiteindelijk belachelijk is, dat er een clinic van Ruben voor nodig was, om gezond verstand tot ontplooiing te brengen.

Nou dat ben ik niet helemaal met je eens..

Citaat:
De mensen die wel bereid zijn, om toe te geven en te laten zien, dat het ook op een vriendelijkere manier mogelijk is, om spotlicht plaatsingen te verwerven, krijgen in mijn ogen te maken met mensen die eigelijk een veel gevaarlijker ego hebben dan die gene die willen laten zien waarom deze een afgod bestempeld worden.

Deze snap ik niet helemaal, maar ik denk wel dat ik het ermee eens ben...

Citaat:
Het positieve niet weten te benoemen, heeft altijd al geleid dat iets nooit volwassen kan gaan worden, en nou maar drie maal raden, waar dat werkelijk nou is aan zou kunnen liggen.

Er is al vaker gezegd dat het wel meevalt, dat het ook een beetje aan de lezer (of luisteraar) ligt om alleen het negatieve punt eruit te lichten. Wat ik uit de twee topics gelezen heb, waren over het algemeen toch echt positieve indrukken... Dus pas op dat je het zelf niet in het negatieve trekt.

Citaat:
Maar goed, uiteindelijk doen wij het toch voor ons zelf, dus waar maak ik mijn eigelijk druk over?

Volgens mij doen jullie het ook voor de sport? En zo zijn er best wel meer mensen!!

Citaat:
Jammer is het des te meer, dat wij in Nederland zoweinig andere trainers hebben, die het op deze manier laten zien. Rukken en plukken viert hier hoogtij, en zal dat ook blijven, omdat er niemand is, die laat zien dat het ook zonder kan.

Er zijn er wel... maar laten we wel wezen, ook die worden in het belachelijke getrokken...

Citaat:
Dus met andere woorden, mijn nazaat heeft niks aan mensen die met hun mond, of zoals hier op bokt op schrift, wel gezond verstand pretenderen te hebben, maar uiteindelijk ook niet bij machten zijn, om het te laten zien.

Jouw nazaat leest dit volgens mij ook helemaal niet, of wel?
En toch, door een medium zoals dit, vinden er verschuivingen plaats. Of je het nu wilt of niet
Het blijft veel makkelijker om met andere mensen in contact te komen, en van gedachten te wisselen. Daarom heb ik weer meer respect voor mensen die hier iig wat durven schrijven, dan voor mensen die alleen maar meelezen, en vanuit de kantine roepen dat bokt/internet allemaal belachelijk is...

Eén van mijn goeie voornemens voor dit jaar is om me niet meer te ergeren... Lijkt me een goed begin!
En ik ben heel benieuwd wat het komende jaar brengen gaat vwb het westernrijden. Met clinics zoals deze gaat het alweer een stapje vooruit!!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:21

wil ik toch even mijn eigen RvD naar voren schuiven.

bumt niet, hengelt niet, rukt en plukt niet, blijft onder alle omstandigheden rustig naar zijn paard (niet naar zijn trainer/moeder )

shiner, een goed voorbeeld paard. een jaar geleden......... en nu.

in de spotlichts?...............nee, nu (nog ) niet.
maar wie weet wat 200........... brengt.

na alle verhalen die ik nu lees over Ruben, zou het voor mijn RvD toch wel leuk zijn om als "Blauw lintje" mee te kunnen doen aan zo'n clininc.
en van zo'n iemand de bevestiging te krijgen dat ook hij op de goede weg zit.
want ja , die bevestiging hebben we allemaal wel nodig .
ook degene die die weg al eerder zijn ingeslagen en daardoor de spotlichts even hebben gemist.

heeft deze clinic en discussie zin: ja, in mijn ogen wel.
zolang er mensen zijn die op een poitievere manier gaan rijden heeft het altijd zin.

nu nog even opzoek naar een lijstje en een pen.......................

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:26

Wie hebben er, behalve Blaze en de nazaat van PeterV , nou eigenlijk nog meer mee gedaan met de clinic van Ruben?
M.a.w. wie zijn nou eigenlijk die happy few en naar wie moeten wij op wedstrijden uitzien om het geleerde om praktijk gebracht te zien worden?

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:57

Ook ik vind het jammer dat er pas ruchtbaarheid aan de clinic is gegeven toen deze al vol zat. Om verschillende redenen maar voornamelijk omdat het voor mij een van de weinige trainers is in wiens methode ik denk mij te kunnen vinden omdat ik zowiezo al niet van het betere prik en pluk werk hou. Leuke bijkomstigheid was dat het voor ons relatief om de hoek werd georganiseerd.

Ik zeg niet dat alle trainers van het betere prik en pluk werk zijn, want daarvoor ken ik de meeste simpelweg gewoon niet goed genoeg.

Hopelijk wordt een volgende clinic niet exclusief voor de happy few gehouden want ook iemand die onderaan de ladder staat verdient m.i. een kans om van zo iemand iets te leren... Dat heeft PeterV in zijn verslag ook diverse keren aangehaald.

Je bent een groot mens om fouten toe te geven en ik kan alleen maar blij zijn dat er meer mensen gaan zien dat het prik en pluk werk niet nodig is, of dat nou al voor (zoals PeterV) of na de clinic zou zijn.

=^.,.^=

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:49

Jos schreef:
wil ik toch even mijn eigen RvD naar voren schuiven.

bumt niet, hengelt niet, rukt en plukt niet, blijft onder alle omstandigheden rustig naar zijn paard (niet naar zijn trainer/moeder )

shiner, een goed voorbeeld paard. een jaar geleden......... en nu.

in de spotlichts?...............nee, nu (nog ) niet.
maar wie weet wat 200........... brengt.

na alle verhalen die ik nu lees over Ruben, zou het voor mijn RvD toch wel leuk zijn om als "Blauw lintje" mee te kunnen doen aan zo'n clininc.
en van zo'n iemand de bevestiging te krijgen dat ook hij op de goede weg zit.
want ja , die bevestiging hebben we allemaal wel nodig .
ook degene die die weg al eerder zijn ingeslagen en daardoor de spotlichts even hebben gemist.

heeft deze clinic en discussie zin: ja, in mijn ogen wel.
zolang er mensen zijn die op een poitievere manier gaan rijden heeft het altijd zin.

nu nog even opzoek naar een lijstje en een pen.......................

Wel off topic, maar ik kan het niet laten;

Roel, heel erg bedankt voor het zadelmak maken van mijn 2 arabische volbloeds je hebt, samen met je moeder , een super job gedaan. Ik hoop dat de je volgende keer wel tot de happy few behoort die uitverkoren worden om een clinic met Ruben van Dorp te volgen. Maar blijf alsjeblieft gewoon doen wat je aan het doen bent !!!

met vr.gr. johanna vellinga

sonita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:24

al dat ge o.h. over ruk pluk van anderen dat weten we al.
de eene trainer stapt wel op een 20 maanden paardje en de ander niet, maar rukt en plukt ,overal wat en nergens niks.

maar wat ik wel eens wil weten of dit een clinic was ( van een topper ) die wel normaal te betalen is, heb namelijk weleens anders gehoord, en of de non pro ook (eventueel)equipment tips kregen en andere kleinigheitjes mee kregen.

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:37

Goed eigenlijk reageer ik nooit maar nu na al dit te lezen ga ik ik toch wat schrijven.

Misschien dat peter V en dochter en andere grappenmakers daar eens gaan kijken op een wedstrijd van amateur en open nivo.

Oh wat zeg ik nou ze zijn daar natuurlijk al

er zijn toch echt meer trainers hier in nederland die zonder rukken en plukken hun lessers leren paardrijden want daar hebben we het tovh eigenlijk over!!

De meeste amateur ruiters waar ik vaak samen mee start zijn vriendelijke ruiters en wij communiceren ook over onze training.

Dus ja dat kan echt!!
Maar goed ik heb vast niet zo veel recht van spreken want ik rij natuurlijk geen reining dus lang niet zo belangrijk in de westernsport!!

groetjes Tanja