[WN] Uitbreiding onderzoek leeftijd QAP's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Re: Uitbreiding onderzoek leeftijd QAP's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:09

Francis schreef:
rina schreef:
Sporty danny staat idd in het buitenland, Denemarken om precies te zijn.

Wil niet banketstaaf doen, maar Danny staat al sinds '98 in Zweden, is van Annika Muller-Hansen en wordt nog volop en met succes geshowed.

HAHA nee hoor niet banketstaaf, tuurlijk staat hij in Zweden. ik was effe niet wakker .

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:39

Sugarmiss schreef:
Jolande schreef:
Maar nogmaals waar het mij om gaat is dat dit topic wel degelijk is gestart met een negatieve instelling.

Dat is jouw instelling, niet de mijne.

Ik wil niet veel zeggen maar als je een topic start met zo'n morbide onderwerp dat is dat onmogelijk als een positieve instelling te lezen. Je vist alleen naar paarden met problemen om een beeld te krijgen schrijf je. Een beeld waarvan? Als het je alleen om jong gestorven paarden gaat dan trek je het beeld zo enorm scheef.

Dus rijst verder de vraag waarom is dit topic gestart? Er is uit officiele gegevens bekend dat QAP
gemiddelt

over de 20 worden.
Wat wil je nou nog meer dan??????

Sugarmiss schreef:
Het ging er om dat een groot deel van de paarden (de overledenen) buiten het eerdere topic bleven, dit geeft een scheef beeld.
En het is logisch dat je het beenwerk erin betrekt, dat is tenslotte hetgene wat de QAP's het meeste een slechte naam bezorgd.
Dat verzin ik niet, dat is algemeen bekend. Die naam hebben ze niet voor niets gekregen, ook al zit er een hoop ruis van 'hear-say' tussen, van DA's hoor ik het ook.

Hier sla jij de plak volledig mis. De dierenartsen hier hebben een totaal vertekend beeld van QAP omdat er zo'n 10 jaar geleden toen men nog niet veel kaas gegeten had van bloedlijnen enz alle bagger hier gedumpt werd.
QAP hebben wereldwijd gezien helemaal geen slechtere naam op het gebied van been problemen dan andere rassen.
Je wilt niet weten van hoe veel WPN eigenaren het HKO onderzoeks team in Texas vragen krijgen over slechte benen OC OCD en HKO vanuit de VS. Daar hebben WPN-ers juist een vreselijke naam op dit gebied! Daar klagen dus mensen en DA steen en been over "onze" zo geweldig gekeurde warmbloeden! Maar ook hier is dat een vertekend beeld, want ook wij Nederlanders wisten hoe we een onwetend persoon een slecht paard konden verkopen.

Citaat:
Ben blij dat die lijst weer een mooie aanvulling is op mijn lijst,
maar ik geloof er niets van dat je hem oorspronkelijk om die reden geplaatst hebt.

Ook dat is weer heel suggestief van jouw kant.
Je kunt wel een hoop loze kreten in het luchtledige slaken, maar door daadwerkelijk wat namen te noemen krijg je meer helderheid.

Nog maals waar wil jij helderheid in krijgen? Waarom ben je zo gedreven om te bewijzen dat QAP niet zo oud worden als statistisch bewezen, waarom ben je zo gedreven te bewijzen dat ze slechtere benen hebben dan ze in werkelijkheid hebben?
Waarom wil jij zo gedreven bewijzen dat ze het in de VS slechter doen dan hier?? Waarom die negativiteit? Waarom kun jij je niet neerleggen bij de officiele gegevens?

Dat is mijn vraag. Ik wil ook niet banketstavig doen of zo maar ik zie gewoon niet in waarom iemand telkens iets uit een negatieve hoek moet zien.
Er zijn gewoon veel slecht gefokte QAP maar er zijn net zo veel slecht gefokte WPN-ers. Been problemen komen over alle rassen voor. Iets wat meer zegt over de ruiters (en dan bedoel ik alle ruiters) dan de paarden.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 17:03

@Adrienne: ik wil er geen persoonlijk iets van maken. We zitten duidelijk niet op één lijn.
Als je eerdere berichten van andere posters leest, ben ik duidelijk niet de enige die het eea heeft meegemaakt waardoor de QAP wat minder rooskleurig naar voren komt.
Ik mag dan misschien een wat donkere bril hebben, rose is hij zeker niet.

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:16

Helaas heb ik meegemaakt dat ik een driejarige paint wilde kopen en die bleek bij te keuring op de foto helemaal niet goed te zijn. Hij was niet aangereden of zo, maar dus toch al niet ok (straalbeentjes)...

Geen idee of dit vaker voorkomt bij QAP dan bij andere paarden, maar ik vond het wel frappant (en was hevig teleurgesteld, het was zo'n leuk paard! Gelukkig heb ik nu mijn Appie )

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:42

Tja ik moet wel reageren nu onze hengst in de lange lijst voorkomt.
Chex N Go is inderdaad op 3 jarige leeftijd gestart en heeft vorig jaar als 10 jarige ook nog succesvol gepresteerd in de reining en de western riding. Verder rijden wij hem recreatief en loopt hij hele dagen buiten, s'winters in de paddock, zomers op de wei. Chex is als 3 jarige róntgenologisch goedgekeurd en met drie en half is hij nog een keer gekeurd.. wederom goedgekeurd. Chex vindt showen geweldig.. en ik vind het raar wanneer mensen zich afvragen waarom wij " dat oudje" nog starten.. Jongens kom op, ze zijn, als het goed is, in de kracht van hun leven.. Waarom zouden wij van paard veranderen??? Met hem kunnen we alles, wedstrijden rijden, recreatie rijden, hij is dekhengst en trotse vader van vele schitterende nakomelingen en last but not least hij is een onwijs lieve knuffelpony.. kortom wij zijn gek op hem!!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:47

maar 10 jaar is toch nog niet te oud om wedstrijden mee te rijden
solanos is nu 11 , en we hebben het idee dat hij steeds beter gaat lopen.

ook hij is volgens mij als 3 jarige wel eens gestart op een wedstrijd.
maar hij kon geen snelle circels en overkruisde in de galop, en had problemen met de wissels

volgens mij is solanos stiekum een kwpn'er die kunnen dat soort oefeningen ook pas als ze wat ouder zijn.
op hoog nivo zal hij, met onze training niet mee komen, maar mijn uitdaging is toch wel om met hem een keurig en technisch goed proefje te kunnen rijden.

solanos heeft rechtsvoor haakjes op het straal been, is nog nooit kreupel geweest, maar toch.
door hem dressuurmatig te rijden denk ik dat wel hem nog heel lang kunnen blijven rijden

verder heb ik sinds een aantal maanden Dottie een quarter merrie van 14 jaar, waarmee ik pleasure/ horsemanship/ hunter wil gaan starten
waarom?........ik vind het leuk en dottie ook. ze geniet van de aandacht en het rijden.
als 2en 3 jarige heeft ze haar ROM gehaald als racepaard in canada

of ze iets mankeerd? ik weet het niet. denk het niet, ze loopt prima en wil graag werken.

PocoMisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:01

[quote="Jos"]maar 10 jaar is toch nog niet te oud om wedstrijden mee te rijden
Nee Natuurlijk niet en 15 jaar ook niet en m.i. niet gauw te oud zolang het paard er nog plezier aan beleefd.. Maar ja die opmerking hebben wij al meermalen gehoord.. en ik word daar zo

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:51

zoalng ze maar niet naar mijn leeftijd vragen

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:26

Ik heb een paar jaar geleden tegen een mevrouw van in de 70 gereden wiens arabier 24 was ...geweldig! je ben zo oud als je je voelt, ook als paard denk ik. het is een kwestie van eerlijk naar je zelf en je paard kijken, dat is niet altijd even makkelijk en ook niet een even zichtbaar proces voor iedereen.
Ik denk dat als iedereen zuiver naar een paard kijk, ze niet met twee beleerd in de vorm van dagelijks een uur lang doortrainen, maar af en toe een zadel er op en even over de rug leunen wennen aan een longeerlijn, bij stevige dieren, is mi niet zoveel mis mee. Daar zullen geen beengebreken van ontstaan die er al in aanleg niet zijn. Of QAP's meer gebreken ontwikkelen dan kwpn-ers of andere rassen kun je niet via dit forum onderzoeken, daar zal een jarenlang onderzoek voor nodig zijn wat vele variabelen mee moet nemen. Ondertussen is het als aspirant koper wel belangrijk dat je je goed laat helpen door onderzoek naar/van de nieuwe ster, maar ook als verkoper ben je tegenwoordig gebonden aan de regelingen bij verkoop van je product en eventuele verborgen gebreken. Je kan dit zelfs middels een contract met verkoopvoorwaarden regelen, dan zijn dingen maar duidelijk.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:01

Even dan ook van mij een klein "vergelijkje".

Dance On Over, Quarter, merrie, leeftijd bijna 18, gestart op de renbaan op tweejarige leeftijd, na haar derde levensjaar ingezet in de barrelraces. Geïmporteerd en gekocht toen ze 5 was. Nog één keer ingezet in de barrels bij het NK 2003.

Geen dag ziek, keigoed beenwerk, ziet er uit als een 7 jarige en heeft ook nog dat temperament.

Hesa Slide Show, Quarter, ruin. overleden 2004 op 12 jarige leeftijd aan zware dunne darm koliek. We zagen dat de kolieken begonnen, direct in de kliniek, geen hulp meer mogelijk. Klaar gestoomd voor de futurity reining en deelgenomen. Ingezet in reining wedstrijden. Gekocht als drie jarige. Reining gereden en getraind (of hij mij, dat is eerlijker). Ook verder geen dag ziek, super gezond beenwerk.

Waarschijnlijk zou ik me er eerder bij kunnen neerleggen als het inderdaad vanwege beenproblemen geweest was, gezien de leeftijd van inrijden en de prestaties die hij moest volbrengen. Maar over dit verlies ben ik nog steeds niet weg.

Ik weet ook niet wat het voor nut heeft hier in NL te bekijken waaraan en op welke leeftijd de QAP's zijn overleden. Als je echte onderzoeksgegevens wilt hebben, komt er zoveel meer bij kijken dan alleen de dingen die we hier neerschrijven. De beschrijving hoe je een onderzoek wilt starten kost je al maanden. Er komen zo onnoemelijk veel diverse gegevens bij kijken.
Conclusie: hier kunnen geen conclusies uit getrokken worden.
Je komt alleen maar te weten wiens paard nu is overleden en waaraan.

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:49

Dance schreef:
Waarschijnlijk zou ik me er eerder bij kunnen neerleggen als het inderdaad vanwege beenproblemen geweest was, gezien de leeftijd van inrijden en de prestaties die hij moest volbrengen. Maar over dit verlies ben ik nog steeds niet weg.

Ik weet hoe je je voelt, hier hetzelfde. Op de ene dag heb je nog een
kerngezond paard en de nacht erna ben je hem/haar gewoon ineens kwijt. (en wij nog een veulen erbij )

Verder ben ik het wel met je eens, je hebt zoveel meer informatie en
voorbereiding nodig om zo'n onderzoek goed uit te kunnen voeren.
hier schiet je in principe niks mee op

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:56

Miss Jackie Zips Two (1999) is er nog steeds. show haar weleens in de halter. ingereden met drie jaar. word voornamelijk gebruikt voor buitenritten.

haar moeder Silver Briolette, 1992 (volle zus van Alida's overleden merrie Miss Zip Silver Skip, 1993) ook nog steeds in mijn bezit. ingereden op 2 jarige leeftijd, geshowd in western pleasure, trail en horsemanship. heeft twee veulens gehad (Jackie en Radical Moonwalker, 2002) en is de laatste paar jaar alleen recreatief bereden.

geen QPA maar NRPS: Eros (1985), ingereden op 2 jarige leeftijd, geshowd in reining, trail, pleasure, barrel race, pole bending, horsemanship, team penning, versatile horse, western riding.
ongetelde kilometers door de bossen, over de hei en langs het strand en nog steeds fit as a fiddle.