[WN] Hoe oud is jouw Quarter/ Paint / Appaloosa?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smoske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:20

Min of meer is iedereen het er wel over eens dat het niet goed is om een paard te vroeg in te rijden maar waarom veranderen ze in godsnaam niet eens de 'futurityleeftijden'???? Ipv een futuritypaard al op zijn derde te moeten showen, zou vanaf 4 toch beter zijn....Want als op zijn 3e veel geld te verdienen is, tuurlijk worden ze met 2 al onder handen genomen....Ik vraag mij af of er niet echt iets aan gedaan kan worden als deze problematiek in een groter daglicht gezet zou worden. De druk voor paarden die 'klaar' moeten zijn op hun derde verminderd dan misschien eens. Sommige onder jullie vinden dit misschien een 'domme opmerking' want inderdaad: wie zijn wij om een regelgeving te veranderen maar aan de andere kant.....je weet het nooit. We kunnen er over bezig blijven of we wel of niet akkoord zijn maar zou het zin hebben om er effectief iets mee te doen verder?

Boldly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:22

In Nederland, tenminste bij de DRBF is de (reining)futurity leeftijd al gesteld op 4 jaar...

Smoske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:25

Boldly schreef:
In Nederland, tenminste bij de DRBF is de (reining)futurity leeftijd al gesteld op 4 jaar...

Ha, dat wist ik niet, dacht dat die nog op 3 jaar zat.

Hoe zit het in Duitsland/Amerika/België? Heb ik eigenlijk geen idee van?

Boldly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:30

De Duitse en Amerikaanse futurity is er voor drie-jarigen. Belgische ook volgens mij.

Smoske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:33

Ben even bij de futurity's van de DPHC gaan kijken (aangezien ik ook een veulen heb wat futuritygerechtigd is, is het wel handig om te weten, hihi)

Vanaf 3 jaar zijn de rijonderdelen: trail en pleasure, vanaf 4 jaar komt reining erbij.

Als je een laat geboren veulen heb betekend dat ook wel dat je toch vrij vroeg moet gaan inrijden om met zijn derde 'futurityklaar' te zijn. Ok, het begrip 'futurityklaar' is natuurlijk ruim en voor iedereen persoonlijk. Maar vanaf het moment dat er wat geld bij komt kijken is er toch meer 'druk' denk ik.
Waarom niet tot 6 jaar futuritygerechtigd laten zijn ipv tot eerste 5 levensjaren en de rijonderdelen opschuiven? dit is misschien een algemene regeling van de APHA?
Laatst bijgewerkt door Smoske op 04-12-05 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Halloway

Re: Hoe oud is jouw Quarter/ Paint / Appaloosa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:40

De duitse futurity is voor 3 en 4 jarige, hier kun je dus twee jaar achtereen starten, op zich een slechte zaak lijkt mij.
De duitse futurity en ook de nederlandse futuriry zijn alleen voor nakomelingen van ingeschreven hengsten.

De Italiaanse futurity is de grootste in Europa, deze is een driejarige en open voor iedereen die mee wil doen.

Smoske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:41

En als je op 3-jarige leeftijd je paard wil starten moet je dus op 2 jarige leeftijd gaan trainen lijkt mij.....

YellowJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:46

ras: Paint: J.J. Hint Te Tucker
Leeftijd: 3 jaar
Leeftijd ingereden: 2.5
Wedstrijden: ja
Soort/ niveau wedstrijden: open,trail,horsemanship,pleasure.
Heeft al in de Halter gelopen,2006 word hij onder het zadel uitgebracht.
Tevens een dekhengst.

Ras: Paint: Lucky's Gold Piece
Leeftijd: 5
Leeftijd ingereden: 5
Soort/ niveau wedstrijden: open halter,trail,horsemanship,pleasure.
Word in 2006 onder het zadel uitgebracht.
Teven een dekhengst.

Ras: Paint: Eagles Yellow Joe
Leeftijd: bijna 1 jaar
Leeftijd ingereden: n.v.t.
Soort/ niveau wedstrijden: open Halter
Word in 2006 uitgebracht in de halter.deze kanjer staat te koop.

Les met alle paarden bij Karin van Bekkum

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:48

@WB: sorry, ik zit hier even jouw topic de discussie die in het andere topic al loopt nog eens over te doen, zit dus een beetje off-topic hier want jij wil natuurlijk een 'marktonderzoekje' doen nav dat andere topic
(wat een zin! ) Alleszins, ik ben het wel met je eens. Heb zelf een veulen wat futuritygerechtigd is,maar ik denk niet dat ik er met 3 jaar al zal bij zijn....

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:23

Ik Amerika heb je zelfs Futurities voor 2 jarige paarden.. en nee, dan bedoel ik geen Halter.. 2 Year Old Western Pleasure...
Van mij mogen ze alle rijonderdelen onder de 4 jaar afschaffen. In Amerika zal dat een utopie zijn, maar we kunnen er ons in Nederland én Europa best hard voor maken... uiteindelijk bepalen we namelijk zélf welke onderdelen er uitgeschreven worden... zijn er geen starts, dan stopt een organisatie snel genoeg met uitschrijven van dat onderdeel... Simpel as that...

Smoske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 14:46

2 jaar???!!!! Slik....

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:14

Wij hebben dat bij de AAHCH, zoals Silvester dat hier boven al schrijft, naar aanleiding van een ingezondenbrief van haar op de ALV met de leden afgesproken. Wie volgt?

Francisca87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:04

ras: quarter
leeftijd: 5
leeftijd ingereden: ongeveer 2 jaar, te vroeg dus
wedstrijden: nee
soort/ niveau wedstrijden: Hij is fanatiek reining gereden
evt. opmerking: Bij vorige eigenaar overbelast dus nu alleen nog gezelschaps/ stappaard

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:49

interessante discussie !!
Wat ik graag eens zou willen weten hoeveel paarden "op leeftijd" nog in de actieve wedstrijdsport ( reining/allround ) lopen die als 2 jarige zijn ingereden. Een goed voorbeeld vind ik de reiner Chex Enterprise.
Het zegt mij persoonlijk weinig als een paard 1 jaar lang kan pieken op wedstrijden en vervolgens van het "strijdtoneel" verdwijnt.

met vr.gr. johanna vellinga

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:15

Dat zijn er helaas erg weinig Johanna. Maar wat vind jij op leeftijd? Er lopen er genoeg van een jaar of 12 rond, maar erg weinig van een jaar of 16.

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:25

interessante discussie (nouja niet echt tot nu toe )!!

Ten eerste zie hier in Nederland niet echt het nut van te vroeg inrijden in.
Heb er niets op tegen,maar als er een keuze is zou ik het niet doen.

Wat ik erg vind is dat ,naar het blijkt ,div aandoeningen die voorkomen bij paarden te wijten zijn aan verkeerd inrijden(zover ik me heb geinformeerd).
bv hoefkatrol daar zegt men van dat het meestal door een verkeerde manier van rijden veroorzaakt wordt.
Men slaat een elementair gedeelte van de basis over waardoor je naar een paar jaar met een kreupel paard zit.

Mijns inziens is niet alleen het verhogen van de leeftijd dat je een paard gaat inrijden belangrijk.Maar zeker ook de manier hoe het gebeurt.

Soms heb ik het idee dat bv hoefkatrol als *normale* aandoening wordt geaccepteerd onder QPA's terwijl de ruiters het meestal zelf veroorzaken door hun onkunde.

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:32

Ben ik het zeker mee eens Blaze. Hoefkatrol kan echter ook een erfelijke aandoening zijn. Er zijn genoeg hengsten in de Quarter en Paint wereld (ik noem geen namen ) die hoefkatrol hebben, maar waar nog vrolijk mee doorgefokt wordt.

Ik zie ook het nut niet in van het inrijden op 2 jarige leeftijd. Wat schiet je ermee op? Kijk, is er met 3 jarige futurity's echt een hele smak geld te verdienen (en dus niet 4 of 500 euro), dan hebben mensen nog enigszins een reden, maar dat gaat in Nederland niet op. Als je je paardje nog lekker even laat staan, heb je er veel meer en veel langer plezier van!

YellowJoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:00

[quote="XoNo"]Ben ik het zeker mee eens Blaze. Hoefkatrol kan echter ook een erfelijke aandoening zijn. Er zijn genoeg hengsten in de Quarter en Paint wereld (ik noem geen namen ) die hoefkatrol hebben, maar waar nog vrolijk mee doorgefokt wordt.

beste xono

Het is nog steeds niet bewezen dat hoefkatrol erfelijke aan doening is.
Dus vind het ook niet terecht dat je deze uitspraak doet.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:07

Nou Blaze, nu moet je niet ineens dingen gaan zeggen waar ik het mee eens ben zeg..... dat is gek...

Idd, hoefkatrol is meestal een rijtechnisch probleem, als ik de stukken die ik erover gelezen heb, mag geloven. Althans, het valt rijtechnisch op te lossen tot op zekere hoogte.
Het is niet bekend of het erfelijk is, maar dat is wel een punt van discussie, ook in andere stamboeken.

Wat er wel mee te maken heeft, is de manier van opgroeien van het jonge paard. Daar zijn wel onderzoeken naar gedaan (op te zoeken via internet). Er zijn een aantal stallen die veulens tot 5 mnd op stal houden, met een uurtje per dag beweging. Vervolgens een zomer de wei op gaan, en dan terug komen om beleerd te worden.
Ja, dat is niet goed voor de ontwikkeling van botten en pezen enzo (om over de geestelijke ontwikkeling nog maar niet te beginnen).

Wel lijkt het mij ondertussen algemeen bekend dat de meeste dekhengsten niet al te best op de benen staan. Er zijn er maar een aantal die rontgenologisch gekeurd zijn. En in hoeverre die afwijkingen vererven?

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:08

Tipje: Ga eens in Amersfoort kijken op de stal waar Mireille van Soldt weer staat. Daar staat één van de laaste 4 nog levende zonen van Doc Bar. Dik in de 30, but still going strong.

Ras: Paint: Baduhs Big Pride
Leeftijd: bijna 1 jaar
Leeftijd ingereden: n.v.t.
Wedstrijden: nog niet
Soort/ niveau wedstrijden: Halter

Ras: Quarter: Pride Kid
Leeftijd: 7 jaar
Leeftijd ingereden: 4 jaar
Wedstrijden: momenteel niet
Soort/ niveau wedstrijden: Trail, misschien pleasure in de toekomst

Pride is op haar 4e ingereden, met Ayla (Baduhs Big Pride) beginnen we ook zeker niet op haar 2e.

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:10

XoNo schreef:
Ben ik het zeker mee eens Blaze. Hoefkatrol kan echter ook een erfelijke aandoening zijn. Er zijn genoeg hengsten in de Quarter en Paint wereld (ik noem geen namen ) die hoefkatrol hebben, maar waar nog vrolijk mee doorgefokt wordt.

Bewezen is het misschien nog niet, maar ik ken voorbeelden van goede hengsten die door hun eigenaar teruggetrokken zijn uit het dekken vanwege hko. Het is dus inderdaad wel een risico waar je rekening mee mag houden denk ik zo.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:13

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:15

bubbels schreef:
Tipje: Ga eens in Amersfoort kijken op de stal waar Mireille van Soldt weer staat. Daar staat één van de laaste 4 nog levende zonen van Doc Bar. Dik in de 30, but still going strong.

Overigens, Docs Cinch Bet staat in het stamboek wel geregistreerd als 'deceased'.. Misschien kan marieke daar nog iets aan veranderen?

Enne hij is dertig... dik in de dertig is wat TE enthousiast...

Maar idd, hij staat er nog wel, maar hij wordt uiteraard al een poosje niet meer gereden!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:19

Volgens de regels van de AQHA moet je van een paard wat ouder is dan 20 (25??) jaarlijks doorgeven dat ie nog leeft anders komt er automatisch 'deceased' in het stamboek te staan.
Waarschijnlijk dus vergeten dit te doen.

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:19

Ik dacht dat ie 34 was, maar goed. AQHA-computer doet automatisch of je paard dood is als ie 25 wordt. Het is aan de eigenaar om dat te corrigeren. Wel pijnlijk, een melding dat je paard dood is terwijl ie je net nog in je kont gebeten heeft.