[WN] onderlinge wedstrijd kootwijkerbroek 21 jan.wordt oefen!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:51

Goed ik heb dit aangekaart. Want ook ik ben in de veronderstelling dat een d-wedstrijd een regionaal karakter heeft en dat je geacht wordt je aan alle regels te houden, maar extra onderdelen mag uitschrijven en niet met -federatie startnummers hoeft te werken. Zou dat wel moeten dan haakt een deel van de duitse starters af en een flink deel van de amateurruiters die nu een keer met een ander paard willen komen. En dan krijg ik geen wedstrijd rond. Terwijl het nu juist de bedoeling is dat dit soort wedstrijden de sport stimuleren. Daarvoor is het mijns inziens ook noodzakelijk dat er een aantal amateurs starten. Om iets van de breedte en de mogelijkheden van de sport te laten zien.

Los dus van het feit dat wij niet goed voorgelicht zijn dan, is het wat mij betreft ook al snel einde D-wedstrijd. Want waarom zou je dan in Godsnaam nog een D-wedstrijd willen organiseren en waarom zou je er dan nog willen starten.

Ik lees in de regels voor WRAN-erkenning het volgende:

Citaat:
2. De WRAN kent 4 categorieën wedstrijden:
- Categorie A: Nederlands Kampioenschap;
- Categorie B: Landelijke wedstrijd met Koeien onderdelen;
- Categorie C: Landelijke wedstrijd;
- Categorie D:
Regionale wedstrijd

, waarbij geen punten te verdienen zijn voor promotie naar de amateur klasse en geen punten te verdienen zijn voor de titel WRAN Champion (High Point Titels);

De ruis zit em in "regionale wedtrijd waarbij geen punten te verdienen zijn. Want iets verderop in de tekst over WRAN-erkenning staat:

Citaat:
Het is WRAN-juryleden toegestaan dat zij oefenwedstrijden jureren met een
plaatselijk/regionaal karakter. Hierbij worden geen eisen gesteld aan de accommodatie en wordt geen gebruik gemaakt van startnummers.

Wel worden de regels van de WRAN gehanteerd, ook ten aanzien van de kleding en het harnachement. Indien WRAN-juryleden een dergelijke show gaan jureren moeten zij dit bij het WRAN-wedstrijdsecretariaat melden;

Dit is de enige plek waar wedstrijden met een regionaal karakter weer terugkomt. Ik heb begrepen dat dit terugverwijst naar categorie D.

Als de interpretatie van Chris klopt dan is er dus iets als D regionaal en wild regionaal. Mij lijkt dat niet helemaal de bedoeling. Maar nogmaals ik heb het bestuur gevraagd hoe dit gelezen moet worden. Antwoord volgt.

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:44

Anya schreef:

Goed ik heb dit aangekaart. Want ook ik ben in de veronderstelling dat een d-wedstrijd een regionaal karakter heeft en dat je geacht wordt je aan alle regels te houden, maar extra onderdelen mag uitschrijven en niet met -federatie startnummers hoeft te werken.

Is toch ook zo!! je mag buiten de *verplichte onderdelen*alles doen ook zonder federatie nummers.Zolang je je maar binnen de verplichte klasses houd aan de regels van de wran.(incl startnummers )

Zou dat wel moeten dan haakt een deel van de duitse starters af en een flink deel van de amateurruiters die nu een keer met een ander paard willen komen.

Heb ook duitse wedstrijden gestart en daar moest ik gewoon een nummer kopen dat ik hield voor het lopende jaar.op mijn mededeling dat ik waarschijnlijk alleen die dag zou starten en voor de rest van het jaar niet meer maakte niets uit,gewoon betalen en ook nog lid wortden van de vereniging.
Wat betreft de amateurs die eens op een ander paard willen starten,tja het nummer systeem heeft zijn nadelen.

En dan krijg ik geen wedstrijd rond. Terwijl het nu juist de bedoeling is dat dit soort wedstrijden de sport stimuleren. Daarvoor is het mijns inziens ook noodzakelijk dat er een aantal amateurs starten. Om iets van de breedte en de mogelijkheden van de sport te laten zien.

Ideaal dus die D shows beginners open en amateur uitschrijven en voor de mensen zonder nummer beginnende beginners.met als extra onderdelen inhand trail*walk and jog en lead line.Die ruimte krijg je

Los dus van het feit dat wij niet goed voorgelicht zijn dan, is het wat mij betreft ook al snel einde D-wedstrijd. Want waarom zou je dan in Godsnaam nog een D-wedstrijd willen organiseren en waarom zou je er dan nog willen starten.

Waarom!!!!! om zoals je zelf aanhaald de sport te promoten door een show te organiseren die zowel voorbereidend is voor de federatie ruiters als ook de ruimte laat voor instromers en het organiseren van klasses die niet officieel zijn.
Ik vraag me af waar het probleem zit,buiten de tegenstrijdige mondelinge toelichting door de wran zijn de regels toch behoorlijk duidelijk

Frayba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:56

Anya schreef:
Als de interpretatie van Chris klopt dan is er dus iets als D regionaal en wild regionaal.

Precies!

De "D" is in het leven geroepen om tegemoet te komen aan de wens van beginners om vaker te kunnen starten zonder punten om niet te snel naar de amateurs te "moeten". Dit was de hoofd-reden voor het bestaan van "wilde" wedstrijden (althans, zo werd het gebracht).

Op dat zelfde moment heeft het WRAN-bestuur het haar jury-leden verboden nog "wilde" wedstrijden te jureren, want daarvoor was nu de "D" wedstrijd gekomen.

Toen kwam de wens van een of meer stallen om eigen, onderlinge wedstrijden te houden en daarvoor gebruik te maken van de (goedkope) WRAN jury's. Hiervoor heeft het WRAN-bestuur de juryleden vrijstelling gegeven, mits de wedstrijd een duidelijk "onderling" (bij een trainingsstal) en/of "regionaal" (bij een groepje ruiters op een manege) karakter heeft.

Aangezien de wedstrijd in Kootwijkerbroek op een landelijk medium is geadverteerd, zou een WRAN jury die niet mogen jureren als daar geen WRAN erkenning aan zit.

Maar voordat nou iedereen in de blinde paniek springt: de eisen voor erkenning van een wedstrijd zijn dat er minstens de volgende onderdelen worden uitgeschreven: reining, pleasure, trail, horsemanship, alles all ages en open. En aangezien er al een D erkenning is gegeven voor deze wedstrijd, zijn deze onderdelen aanwezig.

Daarnaast mag je best bv een reining-oefen-amateurs, trail-oefen-amateurs, pleasure-hele-groene-beginners, etc, etc uitschrijven. Omdat deze klassen niet erkend worden door de WRAN mag je zelf de regeltjes qua deelname bepalen, en heeft deelname in deze onofficiële klassen geen gevolgen voor de officiële wedstrijdstatus van een deelnemer. Het is wel verstandig de regeltjes minstens in overleg met je jury te doen, omdat die het gez**k krijgt als er iets niet klopt.

Groeten, en ik hoop dat je het toch een D wedstrijd kunt laten zijn!

Chris.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:13

@Blaze. Bij mij zit al een probleem omdat er geen reining uitgeschreven kan worden. Wij hebben een prima bodem, maar echt niet geschikt voor reining.

En nee, ik denk niet dat de duitse ruiters en mass een startkaart gaan aanvragen. Dat jij dat wel doet, is van een andere orde. Als ik op de wedstrijd in Nordhorn start hoef ik ook geen lid van de ewu te worden.

Maar hoe dan ook... ik kan al niet voldoen aan reining uitschrijven, tenzij ik bereid ben paarden te laten starten op een daarvoor ongeschikte bodem. Probleem dus.

Rob_H

Re: onderlinge wedstrijd kootwijkerbroek 21 jan.wordt WRAN D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:15

Wat is het toch eigenlijk allemaal makkelijker dan het lijkt.

je schrijft een D wedstrijd uit met als onderdelen

open AA reining
open AA pleasure
open AA horsemanship
open AA trail

oefen open reining
oefen open pleasure
oefen open horsemanship
oefen open trail

oefen amateur reining
oefen amateur pleasure
oefen amateur horsemanship
oefen amateur trail

oefen beginners reining
oefen beginners pleasure
oefen beginnershorsemanship
oefen beginners trail

verder nog alles wat je zelf wil.
De kans dat de open AA klasses worden bezet is een kans van 1 op 100000
Dus opgelost je hebt een erkende D show die zonder startnummers mag worden verreden.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:16

Heel slim Blaze. Maar ik blijf zitten met het niet verantwoord kunnen uitschrijven van reining.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:18

Anya ik denk dat niemand er een probleem mee heeft als je de open AA reining uitschrijft om je erkenning te krijgen en als je dan ook nog eens vermeld dat je geen stop bodem hebt dek je je helemaal in en voldoe je toch aan de eisen.Dat er geen inschrijvingen komen voor de AA is jammer maar helaas

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:20

Je bent niet verplicht om oefen reining uit te schrijven

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:23

Hmm.
Zou een optie kunnen zijn. Vraag me wel af of dat dan mag.
En los daarvan hou ik een federatie-startnummerprobleem.

Ik geloof niet dat ik dan rond ga komen qua geld. Er hoeft niet op verdiend te worden (geld wat over is gaat in een pot voor volgende keer), maar ik wil er niet op toeleggen. Ik heb kortom de duitsers nodig. Zeker bij mij in de regio. En ook de probeerstarters zullen niet direct warmlopen voor een federatie-startnummer.
*gaat nog eens zitten broeden op een oplossing*

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:24

Anya schreef:
Hmm.
Zou een optie kunnen zijn. Vraag me wel af of dat dan mag.
En los daarvan hou ik een federatie-startnummerprobleem.

Hoezo??? voor de oefen onderdelen hoef je geen federatie nummers te hebben

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:26

eh... waar maak je dat uit op dan???
Want dan zou het kunnen, met wat om de regels organiseren dus. Met andere woorden als wat jij hierboven verzint ook mag.

Kijk ik wil graag die wedstrijd organiseren. Maar het is voor mij ook de eerste keer en ik zit in een niet zo dichte westernregio qua aantal ruiters. Dus het moet wel gaan werken, zoiets doe je maar één keer, lukt het dan niet, dan duurt het weer jaren voor iemand zoiets oppakt.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:28

Dat staat hier:

Daarnaast mag je best bv een reining-oefen-amateurs, trail-oefen-amateurs, pleasure-hele-groene-beginners, etc, etc uitschrijven. Omdat deze klassen niet erkend worden door de WRAN mag je zelf de regeltjes qua deelname bepalen, en heeft deelname in deze onofficiële klassen geen gevolgen voor de officiële wedstrijdstatus van een deelnemer. Het is wel verstandig de regeltjes minstens in overleg met je jury te doen, omdat die het gez**k krijgt als er iets niet klopt.

LEZEN

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:31

Blaze schreef:
LEZEN

Het is al laat

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:35

Hoe dan ook een mooie afsluiting van deze dag en ik heb weer mogen meewerken aan een goede daad

shows kunnen gewoon doorgaan en deelnemers komen niet in de problemen.

Ik slaap goed vannacht

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:43

Afbeelding
slaap lekker

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:20

Nou, ik snap het nu in elk geval helemaal! Die "oefen" klases zijn geweldig, als Anya nou ook "Oefen" In Hand Trail uitschrijft...

Bedankt Blaze, Chris, Anya...!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:47

jeddah schreef:
Nou, ik snap het nu in elk geval helemaal! Die "oefen" klases zijn geweldig, als Anya nou ook "Oefen" In Hand Trail uitschrijft...

Bedankt Blaze, Chris, Anya...!

ik begrijp dat ik alles mag uitschrijven als ik er maar oefen voor zet. Dus moet lukken Jeddah.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:50

Volgens mij mag je het zo noemen als je het wilt... als het maar duidelijk "onofficieel" is, toch?

anika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 09:57

Oke dus naast de onderdelen die ik heb uitgeschreven kan ik op de lijst erbij zetten. Wild card beginners, wild card amateur en wild card open. Dan kunnen mensen zonder start nummer of mensen die een keer in de andere groep willen kijken daar aan meedoen of mensen die op ander paard willen starten. Snap ik het zo goed? Want dan zal ik het op een D houden en dit aanpassen. Hoop dat het dan zo geregeld is?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:09

je snapt het goed Anika Alleen moet je het eerst voorleggen aan de jury die je hebt en het laten goedkeuren.

Om erkenning te krijgen MOET je dus Reining*Pleasure*Horsemanship en Trail AA open uitschrijven.
Daarnaast alles wat je maar wil zolang je het op een of andere manier maar laat associeren met *onofficieel*

Zou het woord *wild* niet gebruiken is de wran nogal gevoelig voor

Frayba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:15

jeddah schreef:
Volgens mij mag je het zo noemen als je het wilt... als het maar duidelijk "onofficieel" is, toch?

Precies !!

Je kunt je eigen klasse verzinnen (trail a.d. hand, of trail m.d. hond, of zo), je eigen regels voor toelating (trail-oefen-amateur-zonder-startnummers), en desnoods je eigen regels (reining-oefen-beginners-walk-and-jog-zonder-stops-en-spins, hoewel je zoiets dan beter "horsemanship-oefen-beginners" kunt noemen).

Het is natuurlijk niet in het belang van de westernsport of de deelnemers om heel rare dingen te gaan doen, bijv oefen-beginners-klassen met stang en 2 handen, of reining-patterns zonder galop, spins, en stops uitschrijven. Zou dat wel gebeuren, dan zal de WRAN ongetwijfeld weer ingrijpen.

Ook is het niet wenselijk om beginners toe te staan bij amateurs te rijden "om het eens te proberen" zoals ik een stukje terug las. Je schept verwarring bij de "achterblijvende" beginners, en je amateurs zullen ook niet zo blij zijn met deze "probeerders". Los daarvan hoef je m.i. niet "te proberen": je wéét of je het kunt (of je instructeur weet het), en als je het niet weet, dan ben je er niet aan toe.

Het is dus een mooie vrijheid die men hier krijgt, maar er hoort wel een verantwoord gebruik bij in het belang van ons allen.

Groeten,

Chris.

PS: als jullie meer willen weten over trail-met-de-hond: de EWU/FN heeft er regels voor.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:17

Dank voor de toelichting Chris. Ik wil graat wat weten van trail met de hond Wat doen ze daar precies?

anika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 10:26

Ja Chris bedankt heb weer een hoop geleerd! Ik ga ervoor en ik zal iedereen een briefje na sturen. Alleen moet ik me eerste pagina hier op bokt veranderen en hoe doe ik dat?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:40

chris ik dacht dat je een grapje maakte, maar het bestaat dus echt, trail met de hond, gaaf, daar wil ik wel eens foto's van zien!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 12:11

Nou het is allemaal aangepast dank je anya! En heb alle mensen die al een formulier hebben gevraagd weer nieuwe gestuurd. Nou de federatie nog een nieuwe sturen en dan zijn we weer op de rit!