[WN] Gezeik over sporen... :S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

art

Re: Gezeik over sporen... :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 17:36

eilleen333 schreef:
Er zijn ook verschillende soorten wieltjes sporen...
Je hebt die kleine scherpe wieltjes, maar ook de grote (3 tot 4 cm doorsnee) met stompe punten. Die zijn best paardvriendelijk vind ik.
Maar die sporen zijn eigenlijk ook meer voor de sier. Met een dikke leren riem om ze vast te maken enzo. En metalen 'dingetjes' zodat ze lekker lawaai maken als je loopt .
Maar die kleine scherpe wieltjes... Daar ben ik niet zo voor. Als je ze goed gebruikt kan je dan toch net zo goed gewoon knopjes nemen?

Sporen zijn zelf niet voor de sier, maar als je ze dan toch draagt kan je net zo goed mooie dragen, met een mooi riempje... je kleren draag je toch ook eigenlijk omdat je niet in je nakie over straat kan.. waarom dan niet meteen mooie kleren? En het ´lawaai´zijn dus de wieltjes...

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:48

Je kan ook Jingle bobs aan je sporen hebben en die maken nog meer herrie Art. Maar die zie je eigenlijk niet bij de serieuze wedstrijdsport. Er zijn zeker wel sporen die niet bedoelt zijn om mee te rijden, daar zitten vaak wel Jingle bob's aan. Die zijn van goedkoop gietijzer met een kettinkje wat onder je laars door gaat en er staat op de spoor een paardenhoofdje in een hoefijzer en ik geloof een engels zweepje. Echt iets voor de "foute" linedancer (sporen zijn op de dansvloer verboden).

art

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 17:53

crazycactus schreef:
Je kan ook Jingle bobs aan je sporen hebben en die maken nog meer herrie Art. Maar die zie je eigenlijk niet bij de serieuze wedstrijdsport. Er zijn zeker wel sporen die niet bedoelt zijn om mee te rijden, daar zitten vaak wel Jingle bob's aan. Die zijn van goedkoop gietijzer met een kettinkje wat onder je laars door gaat en er staat op de spoor een paardenhoofdje in een hoefijzer en ik geloof een engels zweepje. Echt iets voor de "foute" linedancer (sporen zijn op de dansvloer verboden).

haha, ja okee, maar ik neem aan dat serieuze ruiters geen ´sier´sporen gebruiken .. De mijne maken al genoeg herrie zonder Jingle Bobs. Haha, stel je voor.. sporen op de dansvloer... om je dansmaten te motiveren misschien

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:48

Nou... roep dat niet te hard....
Als je iets doet, moet het bij mij gelijk ook mooi zijn dus ik heb mooie sporen gekocht EN hele mooie riempjes..... Ik vind dat wel een fijne bijkomstigheid van de western kant van het paardrijden. Veel mooiere hoofdstellen, zadels en alles wat er bij hoort. Bij engels blijf je meestal steken bij de setjes op kleur.....

Iski, rammelen is vaak echt voldoende hoor! Mijn merrie vind dat ook..... zo van "Oh ja, die zijn er ook nog, nou toe dan maar."

elllis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:26

Ik denk dat we vergeten dat sporen een hulpmiddel zijn !!!

En dus ook als dusdanig gebruikt moeten worden....

Sporen dienen als verfijning van de hulpen bij een oefening!!!

En niet om je paard voorwaarts te rammen oid ..... Dan zul je misschien eerst weer naar de basis moeten gaan kijken van jouw en je paard !!

Ieder paard hoort zonder spoor goed aan de hulpen te zijn in mijn ogen dat heet de basis .....

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:29

Klopt hoera, op zich ben ik het daar mee eens. Mijn paarden kan ik wel zonder sporen rijden, Tina en Bo heel goed zelfs, alleen bij Jae moet ik zonder sporen gewoon niet verwachten dat hij echt iets gaat doen. Ik krijg hem wel voorwaarts enzo dat lukt wel, eventueel een tikje met de teugel ofzo, maar iets meer dan dat hoef ik niet te verwachten. Als ik sporen omheb doet hij alles wel... rara politiepet. Ik hoef ze niet eens te gebruiken, gewoon het feit dat ze er hangen en hij ze hoort is al genoeg.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:49

Dan mag iemand mij de verfijning van de hulpen gaan uitleggen..... welke hulp, waar gebruik je die voor enz.....
Hulpen met een spoor die je niet op een andere manier kan geven.......

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:04

Het zijn een soort knopjes zeg maar, en als je met je kuit drijft druk je ze allemaal tegelijk in... denk maar aan je toetsenbord

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:19

Ik heb ooit de fout gemaakt om te rijden met spoor en dacht dat ie luisterde als ze alleen maar bewogen nou mooi fout. Op een gegeven moment zatten die sporen alleen maar in zijn buik anders ging ie niet vooruit. daar werd meneer ook lui van alles went zeg maar dus ik de sporen af gedaan en met een zweepje gaan rijden. Nou de eerste weken was het meer zweten voor mij om hem vooruit te krijgen.

Nu is ie al bijna 2 jaar van iemand anders en die rijdt nog steeds zonder spoor. mijn eigen paard is 1.55 meter en ik ben 1.60 dus erg kleine benen ik rij zonder spoor. Soms met een zijgang of wisselen doe ik ze wel eens om zodat ik mijn been lang kan houden en de hulp geven.

eigenlijk heb ik ze niet meer nodig. Ik vind de spoor meer een hulpmiddel voor de ruiter om dat die eigenlijk te lui is om meer moeite ervoor te doen om het paard zonder te leren.

En ik zie trouwens weinig mensen "rammelen" met de sporen of erover heen rollen.

groetjes tanja

art

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 14:58

Ja, je ziet het ook niet bij anderen he.. maar je voelt wel bij jezelf als ze rollen.. tenminste ik wel (en nee dit betekent niet dat ik ermee schop ofzo, dat ik het daardoor voel)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:55

Ik ken best veel engelse ruiters die met wielspoortjes rijden, en dat zijn echt geen grappige dingen! Die wieltjes zijn ontzettend scherp; daar kun je echt gaatjes mee prikken. Ze worden dan ook alleen gebruikt in noodgevallen (zeggen ze). Maargoed, als zij dus zien dat westernmensen altijd met wielsporen lopen kan ik mij voorstellen dat dat wreed overkomt. Ze bedenken dan even niet dat westernsporen veel botter zijn. Het is dus belangrijk om onderscheid te maken tussen engelse wielsporen en western wielsporen.

Overigens ben ik voor het gebruik van sporen ipv een zweepje. Van een zweepje kan een paard scheef gaan lopen omdat 'dat enge ding' aan een kant hangt. Maar ik gebruik er wel eens eentje hoor. Alleen dan niet om voorwaarts te gaan, maar om de schouderbeweging wat meer te sturen. Een springzweepje kan je prima als 'aanwijsstokje' voor de schouders gebruiken. Kan trouwens ook heel goed met een takje ofzo.

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:15

Ik ben 15 jaar en ik rijd ook met sporen maar enkel omdat mijn paard dat gewoon was toen ik hem kreeg. Ik heb één keer op hem zonder sporen gereden en dat ging niet goed, hij ging vrolijk op de wandel. Maar kleine kinderen van 8 jaar dat vind ik overdreven bij ons hebben ze dat een keer gedaan op een kleine pony die al gaat racen als je iets naar voor zit dus wat voor nut heeft het dan?

calemity_jane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:08

mij paard ging ook niet goed hoor na 1 x zonder sporen.
Voor ik alles zover had dat het ging zoals ik dat wou ben je wel een jaar verder.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:16

ansich ben ik geen voorstander van sporen en heb ik ook zoiiets van die dingen zijn ter verfijning van je hulpen

mijn huidige paardje als je die een tik zou geven of teveel been verstijfd ze , benen wijd en hoofd op grond , vrouwtje heeft dus een behoorlijk verleden ..maar dat betekend niet dat ze altijd even braaf is

ook ik heb de jingle bob ontdekt 1 x gebruikt en sindsdien als ze vervelend eigenwijs of ff blind door enthousiasme oid is gebruik ik mijn sporen , en nee niet tegen het paard slechts even tingellen het geluid is genoeg om weer even de aandacht bij mij te houden of te zeggen van niet miepen lopen

art

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 10:04

Mijn paard wordt er niet warm of koud van als ik alleen geluid maak met mijn sporen en dat vind ik maar goed ook, anders heb ik juist het idee dat ze er bang voor is.

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:11

runningkawa schreef:
zo kort door de bocht vind ik je uitleg niet, het is een goede uitleg

Tja, ik wil kort zijn, maar ik blijf maar door banketstaaf....

Wacht maar als ik echt van wal ga...
Het grote boek van Sinterklaas is er niets bij...

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:22

Margee schreef:
Dan mag iemand mij de verfijning van de hulpen gaan uitleggen..... welke hulp, waar gebruik je die voor enz.....
Hulpen met een spoor die je niet op een andere manier kan geven.......

Wanneer je paard verfijning nodig heeft, dan ben je al behoorlijk ver ontwikkeld in de rijkunst. Je weet waar je je benen laat en wat je er mee doet. Met zo'n spoor kun je een bepaalde plaats aanraken/ prikken/ rollen. Dit doe je heel rustig. Met je vinger kun je rustig prikken maar ook porren, je spoor werkt hetzelfde.

Je zou de spoor kunnen gebruiken om je hulpen duidelijker over te brengen wanneer je in een snel tempo meerdere oefeningen vraagt. Bijv. tijdens horsemanship. Het paard weet meteen die plek, is deze oefening. PATS! hij doet het. 4 passen later moet hij alweer iets anders doen.

Je kuit of je hiel zou mogelijk een te groot oppervlak kunnen aanraken, waardoor er twijfel ontstaat bij het paard. Hij moet na denken... het zal deze oefening wel zijn. Bij een beginners niveau is er de ruimte voor het paard om na te denken. Doe hij dit bij een A proef of hoger dan hoeft hij de oefening al niet meer uit te voeren, dan hij hij te laat.

Dit is slechts een voorbeeld.... zo zijn er nog wel meer punten van verfijning te bedenken...

wildwestwill

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:33

het zijn niet de sporen die een paard mishandelen maar de voeten die ze aan hebben hetzelfde met de teugels , een bit is niet scherp maar kijk uit voor die gene die de teugels in handern heeft

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:34

Toch zijn er mensen die echt kunnen rijden en zelfs dit zonder sporen voorelkaar krijgen.

Btw; in de endurance is het gebruik van sporen helemaal niet toegestaan. Dus als het paard niet voorwaarts wil zonder, hoef je daar niet aan te beginnen .

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:31

De meeste paarden die ik in de endurance heb gezien hebben meer problemen met remmen dan met voorwaarts gaan...

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:34

Wranglerbutt schreef:
De meeste paarden die ik in de endurance heb gezien hebben meer problemen met remmen dan met voorwaarts gaan...

Joh?! Echt waar?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:39

Remmen.... mmm wat is dat ???? Volgens mij hebben mijn paarden dat woord ook niet in hun buitenrijd handleiding staan

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:39

denk ook niet dat een spoor bedoeld is om je paard voorwaarts te laten gaan ..

als mijn merrie tjingels hoord gebeurt er niks slechts als ik mijn been beweeg , als ik dat doe zonder het geluid heeft ze der schijt an

een been aanleggen reageert ze dus echt niet op en een been iets steviger aanleggen blokkeert ze op
en op een tikje of tik verandert ze in een bronco om vervolgens te blokkeren

lang leve mijn voorgangers die dit paardje gereden hebben (of een poging hebben gedaan tot)

ik reed nooit met spoor maar nu met deze dame is het wel onze redding
want helaas betekend dat ze erg bang is voor beendruk of tik niet dat ze altijd braaf is

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:52

Ik zal ook maar eens even vragen aan mijn paard of ze weet wat remmen is

calemity_jane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:03

misschien de sporen andersom dan remmen ze misschien.

grapje beetje flauw