[WN] paardenpleidooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Re: paardenpleidooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:14

Hmm ben bang dat onze Sam het ook niet gaat accepteren als we hem gaan pijnigen
Gelukkig hoeven we niet op niveau te presteren

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:15

tjonge jonge wat een betoog weer Iski, AMEN!
ik ben het echter ook wel enigszins met Jessiejanes eens al is er een heel grijs gebied tussen soft zijn en aanpakken.

Ik probeer mn paardje ook te rijden op een voor haar vriendelijke eerlijke manier, ik rij echter wel met een correctional omdat ze daar het beste op reageert en dan niet omdat ik dr dan harder kan aanpakken maar juist bijna vanaf kan blijven. Vooralsnog komt ze hard aanrennen in de wei en op stal word ik steevast luid begroet met de oortjes erop, dus het zal met haar frustraties wel meevallen. (nee, ik voer niet zelf dus ze ziet me niet als eetvoorziening)

Ik heb wel diverse wedstrijden gestart (mag ik dan meepraten?) maar vind mezelf nu (nog) niet goed genoeg om de amateur in te duiken, eerst maar eens op de 'softe' manier proberen eea voor elkaar te krijgen dan het perse moeten starten en lintjes halen. Het kost al genoeg om te starten, maar dat is off topic.

Ik kom bewust al zo'n 2 jaar niet meer kijken naar wedstrijden omdat ik al zoveel leed en frustratie heb gezien voorgaande jaren, dat ik eerst wil zorgen dat ik zelf het goede voorbeeld kan geven voordat ik me daar weer tussen ga begeven.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:17

vera schreef:

* dan zouden de paardenbeulen die momenteel weer vrolijk paarden doodmartelen mogen blijven rondlopen
* dan kunnen de moordenaren en verkrachters ongehinderd hun werk blijven uitvoeren
* dan hoeven we de jongens (en dames) van de Hofstad-groep ook niet meer lastig te vallen

Hmm dit is wel een erg overtrokken vergelijking.
FF gewoon met beide voeten op de aarde blijven aub.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:18

Blaze schreef:
Hmm dit is wel een erg overtrokken vergelijking.
FF gewoon met beide voeten op de aarde blijven aub.

Valt toch wel mee?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:31

Applaus voor jessiejanes.

Dat hele verhaal van Iski druipt van de betweterigheid en vingerwijzingen.
Dit is geen BoktPenny maar BoktPenny in het kwadraat!

Tja Iski, wat zal ik er van zeggen welkom in de echte wereld, waar het erg zwaar toeven is voor heilige boontjes net als jij en nog wat personen hier.

Aan alles zijn grenzen natuurlijk en dieren moeten met respect worden behandelt.

Maar blijkbaar zijn er geen grenzen aan het plaatsen van suggestieve zwaar overtrokken zeur verhalen zo als die van Iski.

Ben een man/vrouw en noem dan gewoon namen. Want inderdaad uit eerste hand info mag met naam en toenaam neergezet worden.
Maar daar heb je blijkbaar het lef niet voor.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:37

Adrienne schreef:
Tja Iski, wat zal ik er van zeggen welkom in de echte wereld, waar het erg zwaar toeven is voor heilige boontjes net als
jij en nog wat personen hier
.

Citaat:
Ben een man/vrouw en noem dan gewoon namen

Namen, namen, wij willen namen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:56

Blaze schreef:
Hmm ben bang dat onze Sam het ook niet gaat accepteren als we hem gaan pijnigen
Gelukkig hoeven we niet op niveau te presteren

Nou doe je suf.
Sam presteert hartstikke goed, en op niveau (wat is dan niveau??), en dat blijkbaar zonder hem te pijnigen... en hij gaat ongetwijfeld nog vooruit...
Helemaal goed toch?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:58

Ik doe deze discussie niet nog een keer. Ik hou me bij het rijden van mijn eigen paard en die heeft een sterk ontwikkeld gevoel voor rechtvaardigheid

En nu heb ik wel een abo op deze discussie.

Los van de strekking van het eerste betoog ken ik het bewuste onderzoek ook (gepubliceerd een jaar of twee geleden in de Cavallo, een Duits blad). En de in het eerste stukje aangehaalde conclusie gaat m.i. wel enigszins kort door de bocht. De onderzoekers zelf hadden bijvoorbeeld enkele vraagtekens bij de onderzoeksmethodiek en daarmee ook de uitkomst.

Nog een enkele opmerking over NH. Ik loop al redelijk lang mee in het NH-wereldje en ook daar zie ik soms dingen waar de honden geen brood van lusten worden gepresenteerd onder het kopje 'paardvriendelijk'.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:17

Cer schreef:
Cer schreef:

Nou doe je suf.

Dat was ook de bedoeling,hopende op een reactie

Sam presteert hartstikke goed, en op niveau (wat is dan niveau??),

Sam presteert zelfs buitengewoon goed,en hier gaat het om welk niveau,het niveau waar wij goed presteren is dat in Nederland.
Wij nemen het tegen elk paard in onze klasse op en gaan niet onderuit.(in Nederland)
Om te kunnen presteren in Nederland hoef je geen harde methoden te hanteren.Sam is hier een voorbeeld van,maar zeker ook Jacs Fistfull of Gold of BH Smokin Lady of Okie,allen paarden die (zeker de laatste 3) op een hoog niveau presteren zonder overdadig geweld.
En dat weet ik uit eerste hand

en dat blijkbaar zonder hem te pijnigen... en hij gaat ongetwijfeld nog vooruit...

Niet alleen blijkbaar maar heel zeker Vooruit gaat hij zeker watch 2006

Helemaal goed toch

Ja helemaal goed,vandaar ook mijn herhaalde vraag om eens te melden waar het wel goed gaat en dan toch te moeten concluderen dat het extreem harde gebezigt wordt door de uitzonderingen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:23

af en toe... werkelijk waar

Je gaat me toch niet vertellen dat we het eens zijn? Das gek...

Overigens wel fijn dat ik ook op bokt zit, krijg je tenminste die open-deur-reacties waar je op hoopt
Hoera voor de

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:37

Blaze schreef:
... allen paarden die (zeker de laatste 3) op een hoog niveau presteren zonder
overdadig
geweld.

Dat had van mij weg gemogen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:39

Yep dat had weg gemogen,zie je maar weer ik ben toch niet perfect

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:54

Sinds de stukken van Norman in de Quarter en topics als deze op bokt, is het voor leken zoals ik niet meer uit te maken wat goed en kwaad is. Is er uberhaupt nog een trainer te vertrouwen, bestaat er een methode die goed is?
Hoe moet ik hier nog een weg in vinden, als ik mijn paard wil laten trainen, als ik zelf verder wil komen met het westernrijden.
Is het goed om een paard te corrigeren als hij niet stopt wanneer je dat vraagt? Zo, ja welke correctie is goed en welke fout?
Natuurlijk is het mogelijk om zelf in te schatten wat juist is, maar ieder mens heeft toch de neiging om zichzelf soepeler te beoordelen, dan een ander zou doen.
Toch moet ik in correctiemethodes vaak denken aan de tikken die ik zelf als kind heb gehad.(Ben daar eerder beter dan slechter van geworden). Toch zegt mijn geweten mij dat de pijnvrije correcties het beste resultaat geven.

Ik hoop van ganse harte ooit een topic te lezen waarin staat wat wel en niet verantwoord is in de hoop dar dit door iemand geschreven is die te vertrouwen is. (Volgens de Quarter een utopie)

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:00

Ik denk dat de bester trainer je paard zelf is.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:05

Ik denk dat er op iedere methode wel iets aan te merken valt Jottum. Maar bij de een is het gewoon opvallend dat hij/zij meer rukt,plukt en prikt dan een ander. Ik vind dat je als trainer paarden een kans moet geven en niet meer moet verwachten dan een paard aan kan.
Wat dat aangaat heb ik het geluk een hele goede trainer te hebben. Hij kan best eens een keer "ruzie" hebben met een paard, maar op het moment dat dat paard het wel goed doet krijgt het de beloning nm. rust en een aai.
Iedereen heeft ook een eigen interpetatie van het trainen. Ik vind bepaalde ruiters niets omdat ik zie hoe ze met hun paarden omgaan, terwijl een ander helemaal lyrisch is over deze persoon....
Ik vind dat je zolang je eerlijk blijft tegenover een paard niet zo gauw dieronvriendelijk wordt. Als een paard een oefening niet doet kun je je eerst afvragen of het paard de oefening kent, daarna doe ik zelf iets fout? en is dat dan niet het geval; heeft het paard geen zin, of heeft hij ergens last van? Mocht dan blijken dat je paard je in de maling neemt kan je best even corrigeren, maar wel zonder geweld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:06

crazycactus schreef:
Mocht dan blijken dat je paard je in de maling neemt kan je best even corrigeren, maar wel zonder geweld.

Dat vind ik altijd zo typisch...
Slimme dieren zeg, die paarden...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:10

Soms gebeurt het... maar dan ben je wel een hele waslijst aan vragen verder. Mijn ruin is daar een heel goed voorbeeld van Die kan echt iemand in de zeik nemen. Ik lig vaak in een deuk als er weer eens een wannabee-ruiter op zit. hhhihi

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:13

het is een ander onderwerp dus hoort hier niet thuis.. maarre, ik geloof er gewoon niet in

Jouw paard heeft vast een goede reden om niet naar de wannabee-ruiter te luisteren (verkeerde hulpen bijvoorbeeld )

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:18

Zoiets ja ..... en maar blijven volhouden dat ze kunnen rijden
En dan stap ik erop en doet 'ie alles

Maar goed om terug te komen op het pleidooi... Als mensen menen dat ze ergens een hele goede rede hebben is het heel moeilijk om ze een ander inzicht te laten krijgen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:33

Cer schreef:
het is een ander onderwerp dus hoort hier niet thuis.. maarre, ik geloof er gewoon niet in

Jouw paard heeft vast een goede reden om niet naar de wannabee-ruiter te luisteren (verkeerde hulpen bijvoorbeeld )

Maar wanneer is iemand een wannabee? Komt me zo voor dat je dan alleen jezelf maar vindt deugen als ruiter. Ruiter kan het anders geleerd hebben of misschien heeft het paard het zelfs verkeerd aangeleerd....
Ik ken een ruiter die voor de galop altijd een heel klein seintje op de schoft gaf en zo zijn nog veel meer persoonlijk aangeleerde dingen.

Je hebt ook paarden die alleen door rukken en plukken snappen wat er bedoelt wordt.....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:38

Nou, dan heb je de verkeerde gekwoot, want de term 'wannabee' komt niet van mij

maar gezien hetgeen jij schrijft, bevestigt het dus weer dat paarden niet zo snel iemand in de maling nemen, maar meer reageren op een situatie.

Citaat:
Je hebt ook paarden die alleen door rukken en plukken snappen wat er bedoelt wordt.....

maar die staan zeker open voor andere methodes... !! En vaak snappen ze het dan nog veel beter

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:41

Ik bedoel meer van die mensen die met veel bombarie op stal komen met grote verhalen dat ze al Jááren rijden en dit hebben gepresteerd en dat....... En dan gaan ze op een paard zitten en vallen ze door de mand. Wij hebben er namelijk al een paar gehad op deze manier. In 1 geval beweerde de jongen Z dressuur gereden te hebben terwijl hij niet eens zijn ellebogen bij zijn lichaam kon houden, zijn hakken niet uit kon drukken en zelfs op 1 van de vlakste paarden van stal zat te bonken als een idioot. Zijn balans was ook waardeloos en zo kan ik nog wel even door gaan.

Tuurlijk heeft iedereen zijn eigen dingetjes, ik ook, en ik vind heus mezelf niet alleen maar deugen hoor. Ik maak ook wel fouten, daarvoor zit ik op les. Maar je plukt de mensen die ik hierboven beschrijf er wel zo uit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:42

Margee schreef:

o, je kan een paard van alles leren maar het kan ook anders, alleen ben je ruiter genoeg om het je paard te leren?

ik heb trouwens zo'n paard waar eigenlijk niemand op kan rijden
hij is , toen hij jong was, mishandeld en acsepteerd dus alleen mij
enkele trainers hebben dit al ondervonden
maar hij is natuurlijk wel een uitzondering
hij is gewoon alles geleerd, ter vergelijk, ik heb ook andere paarden ingereden en daar kan wel iedereen op wegrijden

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:47

spatter schreef:
Margee schreef:

o, je kan een paard van alles leren maar het kan ook anders, alleen ben je ruiter genoeg om het je paard te leren

..... (ik ga even verder, drukte te snel op verzenden ) en dat zijn de paarden die je even goed moet laten voelen wie hier de baas is......
De macht over een paard is dan een vervanging van een Porsche, Hummer enz.....

Eigenlijk is het heel simpel dit soort praktijken aan te pakken.
Koop niet van ze, train niet bij ze en kijk niet naar ze!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:50

Margee schreef:
De macht over een paard is dan een vervanging van een Porsche, Hummer enz.....

Sja, en daarvan is ook bekend waarom dat dan is...