[WN] NK Reining

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Re: NK Reining

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 12:00

Dat moet je blijkbaar eerder melden.
Sommigen nemen Bokt serieus op momenten dat dat niet verstandig is

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 12:06

Of hebben te lange tenen en kijken te weinig in een spiegel

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 12:08

wow geweldig wat een definities!

ik kan goed schilderen, heeft er iemand een tegeltje voor me?

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 12:35

Ik, als pleasure en halter- mega-muts ( ), heb wel erg moeten lachen om je definities! Heerlijke hersenspinsels!!!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 12:44

Blaze schreef:
Dat moet je blijkbaar eerder melden.
Sommigen nemen Bokt serieus op momenten dat dat niet verstandig is

Nou, er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in, vind je niet

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 16:43

vera schreef:

Nou, er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in, vind je niet

Ja er zit zeker een kern van waarheid in,maar dat zijn dan (gelukkig)de uitzonderingen.
Weliswaar hele irritante uitzonderingen.

Op het Federatie NK was dat ook weer lekker duidelijk.

Giegelende en joelende pubers die iets heel anders in gedachten hadden dan de prestatie van de ruiter.(als ik mijn dochter zo ooit zie leg ik ze aan de ketting )
Maar het ergste zijn inderdaad de BNers die zich inlaten met die kinderen.Vraag me echt af of ze wel in de gaten hebben wat voor een indruk dat geeft naar eventuele klanten.

Op een of andere manier kan ik ze dan niet meer echt serieus nemen

Broncoyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:10

We do not roundup the longhorns , but we do ride westernstyle

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:47

zusb2 schreef:
dus er mag niets meer gezegd worden op wedstrijden?lekker gezellig,zie je het al voor je ,dat je bij binnenkomst een stukje plakband krijgt om de keelgeluiden te voorkomen.En een bord met "verboden groepen te vormen".Je joelt altijd wel of het nou terecht is of niet.En de een zal harder keelgeluiden maken dan de andere....
Wat mag er dan nog wel op wedstrijden?
Heel veel!
Het leuke van een land als Nederland is dat je zo idioot mag doen als je zelf wilt, zolang je daar niemand schade mee berokkent en het geen strafbaar feit betreft. Mensen die gelukkig worden van het uitstoten van chimpanseekreten tijdens een reiningproef van hun trainer/goeroe mogen wat mij betreft hun gang gaan.
De enige schade die zij berokkenen is tenslotte die aan hun eigen waardigheid Afbeelding

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:02

Blaze schreef:
Vraag me echt af of ze wel in de gaten hebben wat voor een indruk dat geeft naar eventuele klanten.[/qoute]
Volgens mij hebben ze al een passende klantenkring

Citaat:
Op een of andere manier kan ik ze dan niet meer echt serieus nemen

Misschien is dat ook echt niet nodig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:14

Wranglerbutt schreef:
De enige schade die zij berokkenen is tenslotte die aan hun eigen waardigheid Afbeelding
En de persoon die ze denken er mee te steunen. Maar dat heeft Blaze al zo treffend verwoord

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:27

Wranglerbutt schreef:
zusb2 schreef:
dus er mag niets meer gezegd worden op wedstrijden?lekker gezellig,zie je het al voor je ,dat je bij binnenkomst een stukje plakband krijgt om de keelgeluiden te voorkomen.En een bord met "verboden groepen te vormen".Je joelt altijd wel of het nou terecht is of niet.En de een zal harder keelgeluiden maken dan de andere....
Wat mag er dan nog wel op wedstrijden?
Heel veel!
Het leuke van een land als Nederland is dat je zo idioot mag doen als je zelf wilt, zolang je daar niemand schade mee berokkent en het geen strafbaar feit betreft. Mensen die gelukkig worden van het uitstoten van chimpanseekreten tijdens een reiningproef van hun trainer/goeroe mogen wat mij betreft hun gang gaan.

Zijn die "vreugde kreten ook terrecht dan??? Menig chimpansee hoor ik jubbelen als er paarden een stop op hun voorhand leggen, dus ?? Hoe dieper de voorbenen in de grond hoe harder er gejubbelt mag worden????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:39

smax schreef:
Menig chimpansee hoor ik jubbelen als er paarden een stop op hun voorhand leggen, dus ??
Hoe dieper de voorbenen in de grond hoe harder er gejubbelt mag worden????

Tuurlijk, want dat is goed voor de paardenfokkers, -verkopers en dus ook -trainers
Maar of de Chimpansees dát in gedachten hebben als ze jubelen betwijfel ik Afbeelding

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 02:17

Beste Mensen,

Wat mij betreft is dit onderwerp (NK-Reining) wel voldoende uitgemolken. Ik geniet van de reacties zoals jullie genieten (blijkbaar) van mijn overpeinzen. Ik zal eens zien of ik nog meer inspiratie op kan doen op de komende shows.

Wat ik feitelijk aan de kaak wilde stellen is dat de mensheid blijkbaar in staat is om over de rug van een dier, en in dit verband mogen we dat letterlijk nemen, het eigen ego te voeden. En hoewel dit een open deur en van alle tijden is, blijf ik me erover verbazen.

Duizenden jaren van evolutie en ontwikkeling hebben ons niet gebracht tot een graad van beschaving waarin we respect hebben voor de dieren maar, integendeel, deze dieren tot ons eigen nut en vreugde ge- en misbruiken.

Is paardrijden daarmee gedegradeerd tot een misbruik van het dier? Niet per definitie. Maar de wijze waarop sommige mensen het dier zijn wil oplegd is wel een vorm van misbruik. En daar waar oude zogenaamde 'trainingsmethoden' in zwang waren om de wil van een paard te breken, soms bijna letterlijk, hebben deze onderhand plaatsgemaakt voor meer diervriendelijk en bijna wetenschappelijk onderbouwde methodes om nog steeds hetzelfde doel te bereiken: de onderwerping aan onze wil van het paard.

Roergangers als Pat Parelli, Monty Roberts en andere Natural Horsemanship goeroes hebben ons nieuwe methodes gebracht om langs andere en zachtere wegen het doel te bereiken: een paard dat doet wat wij willen omdat hij het zelf wil....... "a good trainer can train a horse to do what he wants, the best trainers can make a horse want to do what you want".

Maar zelfs gelouterde mannen als Ray Hunt blijken er bij nadere observatie ruige trainingsmethoden op na te houden. In de afgelopen 20 jaar waarin ik Amerika afgestroopt heb en zoekende ben geweest naar de groten der aarde op het gebied van trainingsmethoden ben ik slechts weinigen tegengekomen die op diervriendelijke manier hun doel bereikt hebben. En ik heb zo onderhand alles gezien, van de trainers van de CHA tot de ranches op afgelegen plekken waar er nog gewoon een dikke paal in de grond staat waar je een paard aan vast bindt om uit te 'sacken'.

Het geeft geen pas om op dit medium naam en toenaam van mensen die zich ruiter noemen te vermelden. Maar naar mijn onbescheiden mening is iemand die zich ruiter noemt maar tegelijkertijd pijn aanwend als middel om zijn doel te bereiken het doodschoppen niet waard.

Het ergst zijn de mensen (nou ja...mensen..) die het paard pijnigen en dit verdedigen door hetzij aan te geven dat je 'er geen verstand van hebt' of, nog erger, zich voordoen als expert en weten waar ze mee bezig zijn.

In een publikatie in een Zwitsers Ruiterblad 2 jaar geleden las ik de resultaten van een wetenschappelijk onderzoek naar de druk op het bit van een Western bereden paard versus een dressuurmatig bereden paard. Bij het dressuurmatig gereden paard was de teugeldruk 25 kilo maar met dien verstande dat er gebruik gemaakt werd van een diervriendelijke (?) trens. De Westernruiter deed het een stuk beter, daarbij was de teugeldruk 'slechts' 12 kilo. De resultaten van dit onderzoek probeerden aan te tonen dat Western-riding minder dieronvriendelijk is dan het traditionele Dressuur rijden.

Welnu, ik daag iedereen uit om een gewicht van 12 kilo aan een bit te hangen en dat vervolgens in de eigen mond te nemen...en dan de buurman die een hekel aan je heeft te vragen om er eens lekker aan te trekken....ik hoop dat de nieuwe ziektekostenverzekering een goede tandarstkosten dekking heeft, zo eentje waarbij de verdoving inbegrepen is.

In mijn oorspronkelijke topic haalde ik uit naar de Reiners, en niet onterecht. Maar ook de andere discipline's kennen hufters en hufterinnen (nieuw woord voor de Dikke van Dale voor 2009) die zich aangesproken zouden moeten voelen. Maar goed, de Reiners spannen in dit verband de kroon.

En iedereen, Reiners incluis, die zich aangesproken voelt zal wel roepen dat ik er geen verstand van heb. Welnu, ik heb les gehad van Nederlandse Trainers en heb zeer vele clinics in Amerika gevolgd en zeker niet van de eerste de beste, dus inderdaad, ik weet er niks van. Maar ik wil het ook niet WETEN, ik wil VOELEN. En daarin gaan al die Reiners die ik aan wil spreken mank, het gevoel voor het paard ontbreekt.

Dus al die opgepompte ego's die d.m.v. pijn en intimidatie een dier hun wil opleggen en dat ook nog rationeel proberen te verdedigen ter meerdere eer en glorie van zichzelf zouden geboycot moeten worden. Wanneer we in de krant lezen over mishandeling van een paard, soms zelfs de dood ten gevolge hebbende, schreeuwen we moord en brand.
Maar wanneer BNers in de Western Wereld hun paard in de avonduren, wanneer ze denken dat niemand het ziet, 30 spins achter elkaar linksom en zonder enige pauze nog eens 30 rechtsom laten maken onder het mom van verantwoorde trainingsmethode, en het dier totaal afgemat en pompend in het zweet aan zijn lot overlaten terwijl er verder niemand iets over zegt/schrijft en diezelfde oetlul de volgende dag bejubeld wordt omdat hij eerste en derde wordt (overigens bejubeld door dezelfde idioten waartoe hij behoort) en het blijft zonder enige vorm van repercussie (sorry reiners...moeilijk woord), dan roepen wij het zelf over ons af dat deze mensen (nou ja...mensen) hun gang kunnen blijven gaan.

IK weet dat het Bokt-regel is om geen namen te noemen en al helemaal niet in negatieve zin. Is ook niet nodig want de halve Western Wereld weet inmiddels welke 'ruiters' hier bedoeld worden.

Maar ik heb ook uiterst positieve dingen gezien en, mogelijk, vreemd genoeg in de cutting, een vrouwelijke ruiter (dank je wel Aaltje) die met haar vingertoppen de teugels beroerd, een man die in de cutting volgens mij eerste werd en zijn paard tussen de bedrijven door niet alleen rust maar ook waardering gaf. Alles beter dan 'de zoon van' die niets anders deed dan 'zagen' aan de mond van zijn paard in een poging de andere ruiters en het publiek te overtuigen van zijn uitmuntende rijstijl....... voor mij gewoon een banketstaaf op een paard, het afschieten niet waard. Maar ja, geld, ego en afkomst, een dodelijke combinatie voor het arme dier.

OK, een lang betoog voor een betere omgang met het paard. In de USA heet het equivalent (moeilijk woord heren Reiners) van de dierenbescherming Amican Humane Society. Het woord Humane in dit verband is veelzeggend. Maar ja, hoewel veel western ruiters pretenderen engels te spreken (ze kunnen Whoa, jog, walk en lope uitspreken), de inhoud van de begrippen is hun blijkbaar vreemd.

Ik wens alle paarden een Humane eigenaar en ruiter toe. En die ruiters die dat niet zijn..komop mensen...laat het weten, horen, voelen......ik roep alle bokt-lezers daartoe op, het is mede onze verantwoordelijkheid om dit soort ruiters te ontmoedigen hun praktijken voort te zetten en dat kan enkel door hun ego's onderuit te halen.

Ik reken op jullie. Tot ziens op de eerstvolgende show....

Iski

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:17

wat ik nog het allerergste vind is dat die ruiters vaak trainers zijn en door de week heen ook nog eens tig leerlingen dezelfde methode leren die zij zelf toepassen
eigenlijk zouden deze mensen op een zwarte lijst gezet moeten !

iski ga vooral door met je overpeinzingen!

APPALOOSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:50

Je haalt me de woorden uit de mond. Helaas maar al te waar, vrouwen trouwens niet uitgesloten want die raggen net zo hard met hun sporen en rukken net zo hard aan de teugels (ok een enkeling daargelaten) is dat reining? waarom kunnen sommige mensen wel een goede proef laten zien zonder al die mishandelingen? waarschijnlijk omdat die wel kunnen rijden en het geduld en de kennis hebben goed met die dieren om te kunnen gaan...arme paarden.... elke keer is het weer raak, vooral in de inrijbak, waar die gasten urenlang blijven spinnen, galopperen, stops maken etc. Als je paard daar nog getraind moet worden dan ben je nog niet toe aan zo'n wedstrijd vind ik...
wat is dat toch met die reiners? vrijdag en zaterdag was de sfeer tijdens het NK heel erg goed, gezellig en gemoedelijk maar op het moment dat er zo'n blik reiners wordt opengetrokken verandert dat direct.(en krijg je ook een ander publiek dat inderdaad de kreten van kleuters die 'kouwboitje' spelen nabootsen, sorry hoor, maar dat is niet alleen irritant maar ook heel gênant tegenover de judges die wel uit Amerika komen) Inderdaad lijken het mij voornamelijk van die mannetjes die een enorm ego hebben (en waarom want het zijn vaak nog onaantrekkelijke figuren die normaal niet veel voorstellen en soms zelfs niet eens kunnen rijden -staan in de beugels, alles met de teugels doen- en ten koste van een onschuldig dier willen bewijzen hoe geweldig ze wel niet zijn...ik word er niet goed van als ik dat zie. Gelukkig maakten de Cutters weer een hoop goed, zij lieten dit jaar zien dat je een wedstrijd kan rijden (een jongen uitgezonderd, die was net zo'n slager als vele reiners en van zijn paard getrokken had moeten worden) zonder dierenmishandeling. Ik ben echt geen fan van die koeienonderdelen maar ik moet toegeven dat het er beschaafd aan toe ging. Wanneer komt er nou eens een einde aan dat gerag van die figuren? als je er wat van zegt wordt er naar je hoofd geslingerd dat je je er niet mee moet bemoeien of dat je er geen verstand van hebt...nou ik ben dan zelf geen reiningruiter maar ik kan wél zien wanneer een paard mishandeld wordt. Gatverdamme, van mij mag die hele tak van westernsport van mij uit de NK geschreven worden zolang mensen zo met dieren denken te moeten omgaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:23

Citaat:
Gatverdamme, van mij mag die hele tak van westernsport van mij uit de NK geschreven worden zolang mensen zo met dieren denken te moeten omgaan.

en die paar goeie dan die meedoen? moeten die dan maar gaan pleasuren?

Ik ben van mening dat er in de inrijbak veel strenger moet worden controleerd en de judges wat meer moeten durven te diskwalificeren, dat scheelt ook al...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:10

cissy schreef:
Citaat:
Gatverdamme, van mij mag die hele tak van westernsport van mij uit de NK geschreven worden zolang mensen zo met dieren denken te moeten omgaan.

en die paar goeie dan die meedoen? moeten die dan maar gaan pleasuren?

Ik ben van mening dat er in de inrijbak veel strenger moet worden controleerd en de judges wat meer moeten durven te diskwalificeren, dat scheelt ook al...

ik ben het helemaal met cissy eens, strengere jury, dat soort gedrag zou diskwalificatie op moeten leveren, dit gedrag zie ik al zoveel jaren, toen ik zelf nog westernwedstrijden reed was dit ook al zo, jammer, en vooral zielig.
ik ben nog op die fool `m school `m geweest in de kalverhoek, daar zag ik ook dit gedrag...bah

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:22

@Iski: Helemaal niets aan toe te voegen!!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:24

cissy schreef:

[en die paar goeie dan die meedoen? moeten die dan
maar
gaan pleasuren?

Don't just slide *******pleasure with pride

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:29

Citaat:

[en die paar goeie dan die meedoen? moeten die dan
maar
gaan pleasuren?

Ooeeeeehhh neerbuigend zeg...

Citaat:
Don't just slide *******pleasure with pride

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:33

Vergis je niet in het soms trieste leven van een pleasure paard of denken jullie dat peanut-rollers zo geboren worden.
Die nieuwe hoofd/halsregel is niet voor niets ontstaan.
Maar wel MEDE naar aanleiding van het commentaar van bakrandridders. Waarmee ik maar wil zeggen dat het dus blijkbaar niet voor niets is dat kommentaar van ons wat sommigen blijkbaar zo hoog zit

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:37

Sugarmiss schreef:

Die nieuwe hoofd/halsregel is niet voor niets ontstaan.

Nieuw?????
Helemaal niet nieuw
is er altijd al geweest

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:41

Is dat zo ?? Ik heb geen oude regelboekjes meer helaas

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:54

Ik twijfel daar ook aan hoor Blaze... maar wilde geen lijken...

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:55

1998**He should carry his head and neck in a relaxed,natural position,with the poll level with or slightly above the level of the withers

1999**He should carry his head and neck in a relaxed,natural position,with the poll level with or slightly above the level of the withers

2000**He should carry his head and neck in a relaxed,natural position,with the poll level with or slightly above the level of the withers

2001**He should carry his head and neck in a relaxed,natural position,with the poll level with or slightly above the level of the withers

2002**He should carry his head and neck in a relaxed,natural position,with the poll level with or slightly above the level of the withers