[WN] + en - van het NK

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yooon

Re: + en - van het NK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:19

Nou sorry hoor maar die van dit jaar lijkt me toch echt van plastic.. En er staat trouwens ook een engels ruiter op..

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:26

Ik heb weinig minpunten, ik vond het een geslaagd NK. Vrijwilligers zijn super, omroep was goed, ja, eigenlijk weinig op aan te merken.

De minpunten (ja, die onthoud je op één of andere manier toch altijd beter ).
- het zou fijn zijn als deelnemers wat eerder te horen zouden krijgen wanneer er een pauze aankomt of wanneer het begin van een dagprogramma vervroegd wordt. Er waren meerdere mensen die niet wisten dat het programma op bijvoorbeeld donderdag in plaats van 9.00u al om 8.00u begon, waardoor er enorm gehaast moest worden door de ruiters en niet genoeg tijd was om lekker warm te rijden.
- het stof, maar daar doe je niet zoveel aan, meer sproeien zou een mogelijkheid zijn, maar daar worden de reiners weer niet blij van. Het is gewoon jammer dat als je helemaal schoon op je paard klimt, je niet alleen je paard, maar ook jezelf moet borstelen voor je de ring in gaat
- als ik een pauze bij het secretariaat ga vragen tussen 2 onderdelen (finales wel te verstaan), dan zou ik het heel fijn vinden als ik die ook kreeg!

Verder nog wel wat kleine dingetjes, maar die zijn hier al netjes uitgelegd en ik begrijp ook heel goed dat sommige dingen ook niet zo op te lossen zijn. Volgend jaar ben ik er met heel veel plezier weer bij!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 20:38

Yooon schreef:
En er staat trouwens ook een engels ruiter op..

welnee joh... dat is gewoon een WRAN beginner op een Paint met een cap

je kan er trouwens heel makkelijk een hoed van maken hoor.
gewoon met een dunne viltstift aan de achterkant ook een klein streepje tekenen en voilà ......... je hebt een Open/Amateur ruiter op een pleasure Paint

Yooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:00

Haha creatief met medaile´s

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:09

Jos schreef:
Yooon schreef:
En er staat trouwens ook een engels ruiter op..

welnee joh... dat is gewoon een WRAN beginner op een Paint met een cap

je kan er trouwens heel makkelijk een hoed van maken hoor.
gewoon met een dunne viltstift aan de achterkant ook een klein streepje tekenen en voilà ......... je hebt een Open/Amateur ruiter op een pleasure Paint

Haha, ervaren Jos?

Trouwens, denk dat Engelse ruiters ook niet echt blij waren geweest met een Westernruiter + Paard. Of juist wel ?

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:36

Ook ik heb het NK goed ervaren. Vind Marienheem zeker een NKwaardige locatie. De bodem is ook super (voor de reining). Maak wel eens mindere bodems mee.
Vond het jammer dat in het boekje de onderdelen niet op volgorde van het programma stonden. Daardoor was ik een beetje in de war en zat een beetje te vroeg op mijn pony.
Wat ik ook een nadeel vond was dat het allemaal een beetje uitliep. De team penning begon 2 uur te laat en ook de reining trophy begon 2 uur te laat.
Jammer dat de uitslagen van de team penning niet op de site staan.

klaasjuhhh schreef:

De koeien tijdens de teampenning wouden steeds naar de uitgang, dus waardoor heel veel teams geen tijd hadden. Zou beter zijn als die aan de andere kant zouden staan.

Dit was inderdaad in het begin wel lastig, maar de omstandigheden waren voor iedereen even lastig. Er waren mensen die wel een tijd neer konden zetten en (helaas) heel veel die geen tijd neer konden zetten.

Verder vond ik het een zeer geslaagd NK Jammer dat er over het algemeen in de onderdelen zeer veel quarters zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:39

henla_tent schreef:
Verder vond ik het een zeer geslaagd NK Jammer dat er over het algemeen in de onderdelen zeer veel quarters zijn

Waarom?
Ik zou liever willen lezen: Jammer dat er niet meer mensen met een niet-amerikaans ras meededen... Nuanceverschil...

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:54

Sonja schreef:
henla_tent schreef:

Waarom?
Ik zou liever willen lezen: Jammer dat er niet meer mensen met een niet-amerikaans ras meededen... Nuanceverschil...

Precies..Als er geen APQ waren geweest, was het NK een stuk rustiger!

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:08

ik ben enkel zaterdag geweest,ben niet deelnemer, het enige wat mij opviel was dat iedereen naar de stallen kon gaan. de entreprijs viel ook mee, ga maar naar hevent 25 euri das pas veel . voor de rest een flinke schouderklop voor heel de organisatie .

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:12

Mijn min punten zijn,
De terug kerende in dit topic.
Mijn plus punten zijn,
De genoemde in dit topic.

Één groot min punt kom ik echter niet tegen.
Maar waarschijnlijk komt dat, omdat wij wederom niet naar ons zelf durven te kijken.
Het grootste min punt, is de verdeeldheid binnen de organisaties waar uiteindelijk de leden het voor het zeggen hebben. Toch heb ik vele ruiters op dit NK kunnen zien, die lid zijn van organisaties die geen aansluiting gezocht hebben bij de Federatie, of een soort van halve aansluiting erop na houden.

Even een stukje van de Federatie side,

Bij de FNW zijn diverse verenigingen aangesloten die hun eigen identiteit blijven behouden. Door " de krachten te bundelen" is het de bedoeling om het western rijden nog bekender te maken. Of dat nu op topsportniveau is of recreatief, alle facetten van de westernsport tellen hierin mee. Uiteraard staat hierbij het welzijn van het paard voorop.

Het grootste min punt, moeten wij leden dus bij ons zelf zoeken, en daarvoor moeten de krachten gebundeld worden. Als wij een Nederlands kampioenschap willen, waarbij het sportieve echt voorop staat, voor welk ras of wat voor een ruiter je ook bent, zijn daar tools al voor aanwezig. Dus westernrijdend Nederland, laat je stem horen, laat je hart spreken, zodat onze geliefde tak van sport, de waardering naar buiten toe krijgt die het verdient.

Dus nogmaals, mijn grootste min punt van dit NK, is dat ik als lid van diverse verenigingen, niet begrijp, waarom er nu nog steeds 2 NK’s gehouden worden. Persoonlijk vind ik, als wij één NK zouden houden, er veel meer respect voor onze sport te verwachten is, dan wel niet meer aanzien krijgt.

Leden, wie je ook bent of wat je ook bent, laten wij het NK nog mooier maken, door de krachten te bundellen. Wij hebben het zelf in handen, om onze sport de erkenning te geven die het verdiend.

Tal van oplossingen worden in diverse topic gegeven voor een eventueel selectie beleid, voor deel name aan een NK.

Buiten het feit dat erkenning voor een Nederlands kampioen dan ook breed gedragen en gezien gaan worden, kunnen wij met diverse kosten besparingen die vrij komen uit BV, het éénmaal aanpassen van de arena voor de koeien onderdelen, op één plek tenten laten bouwen, het nog groter inkopen van linten enz, enz, nog een paar zeer goede punten die de Federatie voorstaat nog sneller gaan inkoppen.
· Opleidingen met certificering voor de westernsport
· Manege certificaat “erkende rijschool”
Of sla ik nou weer helemaal de plank mis.
Vr Gr Peter Vet

PlauGenGuy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:27

Nee Peter,

Ik vind dat je gelijk hebt.
Ik ben redelijk nieuw in de western wereld en begrijp niet waarom er nu een apart NK gehouden moet worden voor de quarters.
Waarom is het zo moeilijk om iedereen op een lijn te krijgen, terwijl het misschien wel beter is voor ons allen en de promotie van onze mooie sport/hobby...
Het zou er in ieder geval wel duidelijker op worden als er gewoon 1 NK zou zijn.

Groetjes,

Simone

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:56

Volgens mij was er ook een NK voor de Ap's, Arab's en Paints

Dus niet alleen de Quarters de schuld geven

Het NK van de Q's wordt alleen wel op een andere datum gehouden.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:23

Ja, maar de Apps, Paints en Arabs hebben de krachten wel "gebundeld" en op deze manier kunnen we ook de kosten delen en was alles wel in dezelfde week.

Ik neem aan dat Peter het heeft over de Quarters die niet "bij" de FNW zitten, waar de Paints, Apps en Arabs wel zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:36

jeddah schreef:
Ja, maar de Apps, Paints en Arabs hebben de krachten wel "gebundeld" en op deze manier kunnen we ook de kosten delen en was alles wel in dezelfde week.

Eerder hebben we het er juist over gehad dat er geen aparte 'NK's meer zouden moeten zijn, maar 1 NK voor alle rassen, dus ook geen aparte P-A-Arab-NK meer, iig niet op dezelfde dag(en).

jeddah schreef:
Ik neem aan dat Peter het heeft over de Quarters die niet "bij" de FNW zitten, waar de Paints, Apps en Arabs wel zitten.
Dat snap ik wel, maar stel je voor dat er ook nog een Q-NK bij zou komen, dan mag je wel 2 weken ervoor uittrekken

En ik blijf erbij dat het voor de mensen en vooral de paarden veel te zwaar wordt.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:51

Sugarmiss schreef:
Dat snap ik wel, maar stel je voor dat er ook nog een Q-NK bij zou komen, dan mag je wel 2 weken ervoor uittrekken

En ik blijf erbij dat het voor de mensen en vooral de paarden veel te zwaar wordt.

Nee hoor, ik heb al goede oplossingen gelezen daarvoor.
Als elke rassen vereniging, en elke ruiter vereniging nou een selectie maakt van de beste combinaties, dan vaardige zij deze uit naar het NK.
Dit zou meteen betekenen, dat de crem de la crem van elke vereniging dan te zien is, op het NK. Ik heb ook mogen ervaren wat er een druk op de schouders van een ruiter komt te leggen, met het gehouden voorronde systeem. Ruiters die het hele jaar lekker scoren, kunnen door een kleine oorzaak afvallen, en daar door de finale missen.
Bij de NRHA BV, bij het onlangs gehouden EK, is het ver van te voren duidelijk wie op deze wedstrijd mag starten. Het paard en ruiter kunnen in alle rust dan naar zo’n evenement toe werken.

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:53

XoNo schreef:
Ik heb weinig minpunten, ik vond het een geslaagd NK. Vrijwilligers zijn super, omroep was goed, ja, eigenlijk weinig op aan te merken.

De minpunten (ja, die onthoud je op één of andere manier toch altijd beter ).
- het zou fijn zijn als deelnemers wat eerder te horen zouden krijgen wanneer er een pauze aankomt of wanneer het begin van een dagprogramma vervroegd wordt. Er waren meerdere mensen die niet wisten dat het programma op bijvoorbeeld donderdag in plaats van 9.00u al om 8.00u begon, waardoor er enorm gehaast moest worden door de ruiters en niet genoeg tijd was om lekker warm te rijden.

Ik heb nog eens gezocht, maar ik kan nergens vinden dat het programma op donderdag om 09.00uur zou beginnen.
ook op de site staat 08.00 uur
Ik kan ook nergens vinden dat de teampenning om 20.00uur zou beginnen??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:56

PeterV schreef:
Als elke rassen vereniging, en elke ruiter vereniging nou een selectie maakt van de beste combinaties, dan vaardige zij deze uit naar het NK.
En die 'beste combinaties' moeten zich eerst via een bepaald systeem classificeren, neem ik aan.

In mijn eerder voorgestelde systeem ga je 'buiten' de organisaties om en houd de Federatie zelf bij wat een ruiter aan punten bij elkaar rijdt gedurende een wedstrijdjaar.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:57

Maar dan nogmaals de vraag, hoe zit dat met Halter en Hunter? En most Colorfull?

De rassen clubs zijn precies dat, rassen clubs, die moeten, vind ik, hun eigen NK hebben. Die promoten het ras en de veelzijdigheid ervan, niet perze de westernsport ook al worden ze er wel veel voor gebruikt natuurlijk.

Een algemene NK lijkt me heel leuk hoor, daar niet van, met afgevaardigde van elke club, maar ik blijf da ook zitten met een aantal onderdelen en met het feit dat de rassnclubs niet veel wedstrijden hebben, (dit jaar de Apps en Paints 2 voor het NK) niet genoeg om een echte kwalifisatie ronde van te maken.

Misschien een idee om om het jaar te doen? Het ene jaar een algehele Federatie NK, dan hebben de rassen mensen 2 jaar de tijd om punten te scoren, en het andere jaar de "gewone" NK's van de Rassen en de WRAN.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:03

Of je vervangt het rassen *NK* door een punten wedstrijd die georganiseert wordt gedurende het jaar.

het doel van een NK is in mijn ogen om je te meten met de rest van western rijdend Nederland .Al die aparte NK,s schieten hun doel totaal voorbij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:04

jeddah schreef:
Maar dan nogmaals de vraag, hoe zit dat met Halter en Hunter? En most Colorfull?

Die specifieke onderdelen blijven natuurlijk voorbehouden aan de rassenclubs zelf, al dan niet met een NK-titel op enig moment.

Citaat:
Een algemene NK lijkt me heel leuk hoor, daar niet van, met afgevaardigde van elke club, maar ik blijf da ook zitten met een aantal onderdelen en met het feit dat de rassnclubs niet veel wedstrijden hebben, (dit jaar de Apps en Paints 2 voor het NK) niet genoeg om een echte kwalifisatie ronde van te maken.
Buiten die specifieke onderdelen kunnen 'rassen'-mensen natuurlijk altijd WRAN starten. Daarom is 'mijn'plan om de punten door de federatie te laten bijhouden ook handiger, dan heb je meteen een totaaloverzicht naar de ruiter toe en geen moeilijke verkiezingen bij de rassenshows wie wel en wie niet mag starten.

Edit: Blaze het is gewoon eng zo eens zijn wij het

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:07

Maar op deze manier houden de rassen clubs dus toch nog in elk geval een gedeeltelijke eigen NK? Ik ben echt heel blont hoor, want ik snap het "punt" niet. Wat is het verschil? Waarom willen jullie liever geen Rassen NK's? Ik doe echt mijn best het te begrijpen, het is ect niet dat ik probeer eigenwijs te zijn...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:12

Het 'punt' is dat 1 groot NK een beter beeld neerzet van westernrijdend Nederland dan diverse splinter NK's.
Dat het behaalde 3-kleur lint dan ook veel meer waarde heeft.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:17

Vertel mij dan eens wat een NK is!!!!!!!!!!!!!!!!!
Volgens mij de krachtmeting van ALLE ruiters die onze sport beoefenen.
Waarom een rassen NK????? toch alleen om de punten!!!!!!
Klasses zijn in het algemeen slecht gevuld(misschien de halter niet)
Ik zou graag willen vermijden dat mensen wel het NK paints start maar niet een algemeen NK.
Als er maar 1 NK is dan krijg je pas een echte krachtmeting en de druk voor iedereen is anders.

PS
SM het wordt inderdaad griezelig

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:19

Sugarmiss schreef:
In mijn eerder voorgestelde systeem ga je 'buiten' de organisaties om en houd de Federatie zelf bij wat een ruiter aan punten bij elkaar rijdt gedurende een wedstrijdjaar.

ik vind dit de beste oplossing!
zo krijg je de beste ruiters bij elkaar

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:31

Vandaar mijn eerdere vraag wat de Federatie c.q. de rasverenigingen van dit idee vinden ??
Of nog beter.. de leden