[WN] NKomedie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: NKomedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:40

Heb jij de allround nog gewonnen Rom??

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:48

Dat hoorde ik idd!
Vaag, was denk ik de enige die er nog over was ofzo?

Halter telt toch ook mee

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:51

Volgens mij was jij de enige die alle bs onderdelen starte

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:53

Ik heb prachtige ruiters gezien. En ook een paar minder prachtige. Inderdaad ook wat geruk en plukwerk, maar eerlijk gezegd veel minder dan vorige keren. Terwijl ik daar echt wel op gelet heb. Toegegeven er liepen een aantal paarden in de koeienonderdelen die echt heel naar met de mond open liepen.
Maar er liepen ook een paar prachtige combinaties in diezelfde koeienonderdelen rond.

Hetzelfde geldt voor de reining. Prachtige proeven gezien. Een aantal mindere. Maar ik vond het niveau van de reining behoorlijk hoog liggen dit jaar.

Met betrekking tot de pleasure. In de amateurklasse vond ik een aantal paarden die naar nieuwe (nederlandse) regels veel te laag liepen dus relatief hoog eindigen. Dit gold overigens niet voor de open pleasure. Kennelijk willen amerikaanse juryleden iets anders zien. Daar is niks mis mee, maar als het te tegenstrijdig wordt is het op zijn minst enige bezinning waard.

Verder mijn complimenten voor de proeven. Ik vond ze mooi om te zien, helemaal niet makkelijk, maar altijd te doen. Ook voor de trailproeven gold dat. Er lag geen mikado en toch was het een uitdagend geheel.

En tenslotte nog: CHANTALLEKE!
Ze heeft zich helemaal uit de naad gewerkt (anderen ook), maar Chantalleke was er ook nog eens ziek bij. Dat is zeker ook een blauw lintje waard!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:56

Ik vind dat idd Chantallekke zeker wel een erelintje verdient... ondanks dat ze zich echt niet lekker voelde stond ze daar toch maar weer!!! Top!!

En Chris had echt hele leuke patterns verzonnen, alhoewel ik blij was dat ik de amateurfinale niet hoefde te rijden...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:58

crazycactus schreef:
Ik vind dat idd Chantallekke zeker wel een erelintje verdient... ondanks dat ze zich echt niet lekker voelde stond ze daar toch maar weer!!! Top!!
I'll second that!!!

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:22

Anya schreef:
Ik heb prachtige ruiters gezien. En ook een paar minder prachtige. Inderdaad ook wat geruk en plukwerk, maar eerlijk gezegd veel minder dan vorige keren.

Vind ik ook. Ik ben alleen zaterdag geweest, maar heb me minder geergerd dan afgelopen jaren. (ik heb overigens niet in de inrijbak gekeken). Paar ruiters gezien die niet rijden zoals ik dat persoonlijk graag zie, maar geen excessen gezien.

Het nivo wisselde wel sterk per onderdeel (de reining op zaterdag viel me niet tegen!), maar een NK blijft een NK: dit is blijkbaar het beste wat Nederland te bieden heeft. Ik heb er persoonlijk weinig moeite mee om naar "mindere goden" te moeten kijken hoor (voel ik mezelf weer een wat betere ruiter ), zolang het maar "diervriendelijk" blijft. Daar mogen de jury's wat mij betreft wel harder optreden, ook als er wat in de inrijbak gebeurd. Voor alle correcties met sporen en/of bit: minpunten geven! Waarom was er trouwens geen bitcontrole?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:26

WormBoy schreef:
Waarom was er trouwens geen bitcontrole?
Dat vroeg ik mij dus ook al af....

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:30

Doorman misschien??? Gebeurt wel meer....

shellybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:30

crazycactus schreef:
Heb jij de allround nog gewonnen Rom??

Yep hij heeft hem gewonnen!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:45

Rom? wist niet eens dat je ging starten... gefeliciteerd!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 23:27

Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe het zit met jeugd/amateur/open bij de WRAN? Ik dacht dat je óf Jeugd + Open óf Amateur + Open mocht starten, maar ik heb in ieder geval 1 amazone in Jeugd, Amateur én Open zien starten [en zich aardig in de prijzen rijden, btw ].
Ben geen lid van de WRAN meer, dus heb geen recent regelboek....

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 07:59

Je bent als jeugd ruiter gerechtigd om zowel jeugd, amateur als open te starten, mits je de status jeugd-amateur hebt. Er kunnen ook jeugd-pro's zijn en die mogen alleen in de open starten.

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 08:30

Ik reageer even omdat ik weet dat ook niet westernruiters deze topic lezen.

De juryleden, beide vorig jaar actief op de worldshow en men mag dus aannemen capabel voor hun job, vonden het een zeer goede show.
De cutting was van een dusdanig hoog niveau dat ze het hele jaar nog niet hadden gezien. Het niveau van de working cowhorse was niet best, de andere klassen lagen op een niveau die ze ook op de wedstrijden in de US tegenkomen.

Verder wil ik nog even kwijt dat een jury vaak ook op andere en op meer dingen let dan de gemiddelde toeschouwer, die vaak gefocust is op een of twee deelnemers en daar vooral al het goede van wil zien.

Naast dit alles blijft het een jurysport, een deel (de winnaars) vinden de jury goed en een deel (de slechte verliezers) vinden de jury slecht.

Persoonlijk zie ik het niveau jaarlijks omhoog gaan en de vervelende toestanden in de inrijarena afnemen.
maar ik heb er natuurlijk niet zoveel verstand van!!!

Dit NK werd overigens niet door de WRAN georganiseerd maar door de SWRN in opdracht van de Federatie van Nederlandse Westernverenigingen. Dat je veel dezelfde mensen zag als vorig jaar ligt voor de hand, hoeveel mensen nemen op eigen kosten, een week of meer vakantie om een ander een NK te kunnen laten rijden?

IK heb van de deelnemers en het publiek genoten!!!
.

Jackolena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 08:43

Hallo, dit zomaar een toeschouwer van de nk afgelopen zondag.
Helaas kon ik door omstandigheden alleen op de zondag naar de NK.

Maar wat hebben we genoten.
Heerlijk om zoveel mensen met hun paarden bezig te zien, de spanning bij de ruiters en de paarden. Het plezier van mensen.
Mooie paarden, mooie showkleden noem maar op.

In een aantal onderdelen viel voor mij wel een behoorlijk niveau verschil op.
Was het een aantal jaren geleden niet zo dat je je moest kwalificeren voor de NK?

Het blijft toch hier in Nederland een sport voor mensen die daar hun plezier in hebben en niet hun brood in verdienen. Dat maakt het miz ook een ander verhaal dan in Amerika.

Ik durf nog niet te starten op een NK..... dan maar liever wat kleinere wedstrijden. Maar petje af voor de mensen die ondanks alle stress en spanning toch maar de lef hebben om dat wel te doen.

Kortom voor ons was het een heerlijk dagje uit en genieten geblazen.
(wel een lastige katalogus - en daar hoorde ik op de tribunes om ons heen heel wat mensen over pruttelen) Ik weet het blond

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 08:46

Wranglerbutt schreef:
Waarom was er trouwens geen bitcontrole?

Ik denk omdat de jury het niet nodig vond. De jury is het niet verplicht een inspectie te houden.
De doorman mag dat zeker niet doen, die is geen jury

De jury is wel verplicht dat op tenminste 1 onderdeel per wedstijd te doen. En ik heb ze het in ieder geval in de finale van de open pleasure zien doen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:17

Dank voor je uitleg Rom! Je hebt trouwens verkeerd gequote: het was niet mijn uitspraak maar die van WormBoy....

@JanT: bedankt voor de correctie wat betreft verschil tussen de WRAN en SWRN. In de volksmond is het nog altijd het WRAN-NK, vandaar

Ik vond het een bijzonder fijn NK om te bezoeken en het niveau van de deelnemers vond ik over het algemeen genomen zeer hoog. Wat ik minder vond heb ik eerder al aangegeven.
Ik ben het met JanT eens dat het gedrag van ruiters en trainers in de inrijbak dit jaar eigenlijk netjes te noemen was, zeker in vergelijking met eerdere jaren.

Wat betreft de organisatie: Die was top! Mijn complimenten
Wat betreft de sfeer: Het was eigenlijk één grote Bokt-meeting , hartstikke gezellig dus!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:30

Sorry

Ik vond het ook een leuk NK en heb wat nieuwe mensen gezien
Wel leuk om te horen dat blijkbaar het gemiddelde niveau nog wel meevalt.
Het NK is natuurlijk niet van een worldshow niveau. Maar dat zullen de gemiddelde wedstrijden in de US ook niet zijn

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:35

@wranglerbutt, dat was mijn zusje. Zij is in totaal in 6 finales uitgekomen. En daarvan viel ze alleen bij de amateur horsemanship net 1 plaats buiten de linten.
Tsja het zijn de regels en aangezien zij samen al behoorlijk wat trainingsuurtjes erop hadden zitten en wij dachten dat ze dit wel aan moest kunnen. (wij zijn er van te voren niet vanuit gegaan dat ze alle finales haalde)
Uiteindelijk kon ze het ook wel aan, maar was zondag de verzameling niet meer je van het. Op dat moment hebben wij daar vrede mee en gaan we niet lopen rukken om haar alsnog verzamelder te krijgen.

Over dit topic. Tsja ook ik ben in de reining gestart en het leek voor menigeen waarschijnlijk nergens naar. Helaas zijn er bij regionale wedstrijden nooit tribunesvol toeschouwers en heb ik dat dus niet kunnen testen. Ik weet dat ik een paard heb wat het ene moment super angstig kan zijn en het andere moment niet. Na het nk een jaar uitgesteld te hebben, vond ik hem er toch klaar voor om hem mee te nemen. Dit pakte anders uit, maar voorlopig is dit de enige wedstrijd die ik met mijn niet qpa kan rijden waarbij er zoveel publiek zit. Daardoor valt voorlopig het publiek aspect niet te trainen. Ik weet dat er met mij nog een aantal waren die daar tegenaan liepen. Op deze manier word je wel weer even met je neus op de feiten gedrukt, maar toch schaam ik me niet dat ik er gestart ben. Het liep anders dan ik gehoopt had, maar ik heb het wel altijd in mijn achterhoofd gehouden, dat zoiets zou kunnen gebeuren. (ik geef mijn paard daar overigens niet de schuld van.. ik beloon hem gewoon en praat continue tegen hem aan in de proef in de hoop dat ik hem toch nog rustig kan krijgen. Na de proef stap ik hem rustig uit en denk ik dus niet ik zal jou nog even een lesje leren)
Als ik elcid dan hoor denk ik, misschien had ik me toch moeten schamen, doordat ik het niveau behoorlijk omlaag heb gehaald aan de andere kant weet ik van mijzelf dat ik wel anders kan, maar dat op dit moment nog niet te trainen factoren een rol spelen.

Omdat ik de koeienklasses niet gezien heb kan ik daar niet over oordelen, maar daarbuiten waren er meer mensen die regionaal echt met de top meedoen en voor een nieuwe uitdaging dan ook het nk starten. Meten hoe je er dan voor staat is in mijn ogen dan ook niet slecht, je weet waar je op moet gaan trainen, je doet nieuwe inspiratie op en je bent weer een stukje ervaring rijker.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:51

@Azhari: ik heb je idd een paar keer op regionale wedstrijden gezien en weet dus dat jij en je paard beter kunnen dan op het NK uit de verf kwam. Dat overkwam trouwens meerdere ruiters, maar dat is een schrale troost. Het blijft nou eenmaal moeilijk te voorspellen hoe je paard zal reageren op zo'n mensenmassa.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 10:37

Azhari schreef:
Als ik elcid dan hoor denk ik, misschien had ik me toch moeten schamen, doordat ik het niveau behoorlijk omlaag heb gehaald aan de andere kant weet ik van mijzelf dat ik wel anders kan, maar dat op dit moment nog niet te trainen factoren een rol spelen.

Ik heb op zaterdag de reining gezien, ik weet niet of Azhari daarin meereed, maar het niveau viel me erg mee.
Ik vond de enige echte goede proef die van Dennis met Senor Reminic, maar de rest was ook goed naar te kijken, al waren er veel met fouten en foutjes.
Ik denk dat als je meedoet met een NK om de redenen die Azhari uitlegt en jezelf dan ook nog een spiegel kan voorhouden, dat er niks mee mis is.
Wat ik wel jammer vind is dat het NK daardoor op een andere manier gebruikt wordt dan waar het eigenlijk voor zou moeten zijn. Maar als je wat publiek wil, kan ik me goed voorstellen dat je meedoet om juist dat te oefenen.
Nadeel is dat ik mensen ken, die op een NK komen kijken, en veel verstand van paarden en paardrijden hebben, in andere disciplines en door de fouten en sommige slechte/ grove rijstijlen afknappen op de western sport.
Ook in de reining van zaterdag zie ik veel ruiters die op het 1e gezicht netjes rijden, maar die als je echt goed kijkt ( ik weet het, ik ben op dat gebied erg perfectionistisch ) scheef op hun paard zitten en daardoor hun paard uit balans brengen, teveel spoor gebruiken, teveel "checks" doen met de teugels, etc. Het zijn kleine dingen, maar ze zijn er. Overigens kan ik precies dezelfde opmerkingen plaatsen bij vrijwel iedere dressuurwedstrijd, ongeacht het niveau.

Toegegeven, ik zag minder ruiters in de inrijbak echt grof zijn tegen hun paard, maar ik zag nog steeds paarden zonder lichtjes in hun ogen, murw getraind dus. Ook dat is geen privilege voor de western sport maar ook dressuur en springruiters kunnen hier wat van.

Ik streef er naar om mijn paarden op vrijwel onzichtbare hulpen, met minimaal bitcontact, op trens meer dan op shanks, te rijden.
Daar gaat een lange geduldige training aan vooraf. Er is niets mooiers dan een paard rijden dat onder je danst, wat begrijpt wat jij wil op een gedachte.
Enige tijd geleden heb ik Jean Claude Dysli zien rijden, dat is voor mij een voorbeeld hoe ik mijn paard wil laten lopen en moet kunnen rijden.
Overigens miste ik ook daar de lichtjes in de paardenogen, maar het ging daar even over het moment.
Ik stel dus hoge eisen aan mijzelf, weet hoe weinig gewichtsverplaatsing er nodig is om een paard iets te laten uitvoeren en dat een ademhaling of een milimeter beweging met een pink een shank in beweging zet en dus een actie geeft in de paardenmond= dus reactie daar.
Er zijn, misschien gelukkig maar, veel mensen die met minder genoegen nemen, maar ik wil dansen met mijn paard en ik heb daar jaren training voor over, en indien nodig ga ik terug naar de basis.
Ik ben geen heilige, , maak ook fouten, maar na 33 jaar diverse disciplines te hebben gereden weet ik nu wel hoe een "finished"paard voelt en kan lopen, en dat is het mooiste gevoel wat er bestaat. Degenen die dit gevoel kennen kunnen dat alleen maar beamen.

Een bekende trainer heeft ooit gezegd:
Waar de sport begint, eindigt de kunst.
Daar ben ik het mee eens, want als er geld en eer aan te pas komt wordt het verhaal heel anders. Dat is misschien ook een van de redenen dat ik geen echte wedstrijd ruiter ben, maar ik hoop in de toekomst wel weer eens te starten, mijn paard en ik beginnen langzaam maar zeker op het niveau te komen waar ik naar streef en dan wil ik het graag laten zien. Maar ach, ook dan kan er nog van alles mis gaan.
Dus degenen die weten waar ze mee bezig zijn en regelmatig in de spiegel kijken wens ik heel veel succes, op die manier gaat het niveau zeker omhoog en kunnen we allemaal steeds meer gaan genieten van mooie sport en mooie paarden.

Hopelijk willen we toch allemaal hetzelfde.

PocoMisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:57

Ik ben het helemaal met Azhari eens, tuurlijk zijn er een aantal onderlinge wedstrijden waar je je kunt meten.. maar het NK is toch anders.. Ik vergeet nooit de opmerking van een oude trainer van ons, Je moet niet eerder starten dan dat je zeker weet dat je eerste wordt... Kijk als we daarop moeten wachten komen er zeer weinig ruiters en op bijv. AQHA shows moet je het hebben van het aantal deelnemers om punten te halen.. Dus mensen gewoon starten en leren, heel veel leren...
ElCid, het is niet alleen het rijden dat maakt of een paard wel of geen lichtjes in de ogen heeft.. Wij hebben een 11 jarige hengst die al jaren succesvol geshowed wordt in Nederland, Duitsland en Belgie.. Hij wordt door een amateur gereden en getraind in de reining. Hij loopt elke dag op de wei, 'swinters in een paddock.. wordt recreatief gereden (veel buitenritten) en wanneer we willen starten pakken we hem 2 a 3 weken voor de show op.. Hij gaat nog steeds graag op wedstrijd, is een enorme knuffel en LEEFT!!! maar dat heeft mijns inzien vooral te maken of je een paard een paard kunt laten zijn.. Vele paarden staan altijd op stal en als ze eruit mogen, worden ze gelijk gedomineerd.. Vele krijgen teveel of verkeerd voer..en als je dan ook nog grof rijdt dan is het een keer klaar.. Eigenlijk maak ik mij daar veel drukker om dan dat iemand op een wedstrijd (momentopname) een keer (van de zenuwen???) z'n paard te hard aanpakt...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:04

Precies Pocomisss, veel sportpaarden hebben geen echt paardenleven.... Mijn paardje baalde vreselijk dat hij 4 dagen op stal moest staan. Ben vaak met hem gaan wandelen, hij is heel blij dat hij nu weer lekker in zijn kudde staat.

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:08

Ook ons paardje was gistermiddag vreselijk blij weer op het land te kunnen. Zij staat overdag altijd in de kudde.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:29

Mooi gezegd, ElCid.......

Ik heb het topic een beetje gevolgd en verbaas me weer over het feit dat je "geen recht van spreken hebt" om allerlei vage redenen overigens.

Het leuke is al dat een er heel veel mensen zijn die constateren dat het ruk & pluk werk een stuk minder is geworden.
Hoe denken jullie dat het zou zijn geweest als daar niet heel veel discussies aan vooraf zouden zijn gegaan?
Ik kan me toch echt niet aan de gedachte onttrekken dat deze feiten met elkaar te maken hebben.

Ondanks dat de mensen die zich als klokkenluider (inclusief mijzelf) opwierpen, min of meer verguist werden door de mensen hier op Bokt maar ook door de "deskundige" pers.
Er werd gesuggereerd dat wij de sport in een slecht daglicht zette maar zij vergaten gemakshalve even dat het eigenlijk de ruiters zijn die dit doen en wij het alleen maar in de openheid brachten.

Kennelijk is het belang van de sport en hoe de buitenwacht er tegenaan kijkt belangrijker dan het belang van het mishandelde paard.